Blizzardägda Vanilla-servrar - tankar och diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Vad har Blizzard svarat när frågan har ställts egentligen?

Dom har sagt att de vill att WoW ska gå frammåt. Startar dom en vanilla-server så "erkänner" dom att vanliga WoW inte duger eller är nog bra. Håller inte med riktigt men..

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Hej ts!

Jag har inte spelat WoW på säkert runt 6 år, men var ganska aktiv i wow forumen under de månader som spelet fanns ute. Spelade det kanske 6 månader innan jag la av och gjorde läxor.. Men nu till frågan: Kan man inte spela Vanilla wow? Tvingas man betala för expansioner för att ens hitta servers? Jag som har Vanilla, gamla boxen med runt 5 cd-s och ett konto som inte rörts på urminnes tider, kommer alltså inte kunna köra det? eller har jag missförstått allt? Jag tror inte ens att jag kopplat det till Battle.net, its been a while..

Vet inte just hur det blir när du inte kopplat det till battle.net men förhoppningsvis har de systemet kvar att kunna konvertera utan att behöva gå till kundsupport.

Men logga in med vanillakonto kan du! Tror till och med att du får burning crusade gratis, alla nya konton får TBC gratis i alla fall. Det du blir begränsad i är att du inte kan gå över level 60/70, och heller inte skapa en karaktär av de nya klasserna/raserna som blivit introducerade i nya expansioner. Du kommer spela på samma servers som alla andra.

Spelinnehållet som ligger på skivorna är också helt utdaterat, oavsett vilket expansion du äger så måste du sitta på samma klient* som servrarna stödjer dvs den senaste. Så skulle du vilja spela igen, ladda ner klienten från battle.net.

*förut erbjöds en aningen "lättare" klient som saknade innehåll från nya kontinenter etc, om man ändå inte kunde nå dem med sitt konto. Men tror man har slutat med det.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Skrivet av pleRr:

http://www.emeralddream.com bättre isf (feenix som styr den också)

Intressant. Denna måste jag kolla upp! Tydligen den enda som har gamla naxx-40 också?

Permalänk

Ja vi är nog hundratusentals som saknar vanilla. Har så otroligt många roliga minnen från just vanilla. Dock så kan jag tänka mig att det är pga att wow är det första mmo som jag spelade och jag började ca 6 månader efter betans slut.

Såg precis detta

http://manaflask.com/en/article/2268/blues-on-vanilla-nostalg...

Permalänk
Skrivet av cknorthpole:

Ja vi är nog hundratusentals som saknar vanilla. Har så otroligt många roliga minnen från just vanilla. Dock så kan jag tänka mig att det är pga att wow är det första mmo som jag spelade och jag började ca 6 månader efter betans slut.

Såg precis detta

Kolla inlägget som jag citerade tidigare om du vill lira vanilla igen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cknorthpole:

Såg precis detta

Anledningen till att du har så många roliga minnen från vanilla är nog för att det var nytt och du var ny till genren.
Mina bästa WoW minnen kommer även de från vanilla där jag raidade från det att MC öppnade upp och fram till 4 Horsemen i Naxx40 (hann tyvärr inte med Sapphiron och Kel'Thuzad) men bara tanken på att gå tillbaka till en vanilla server får mig att må illa, anledningen till att det kändes svårare då var bland annat:
# Dålig itemisering
# Dåligt planerade skillträd
# Folk theorycraftade inte på samma sätt som idag och hade undermåliga builds, enchants och gear.
# Svårare att få 40 personer att jobba ihop än 10 eller 25.

Själva bossarna i vanilla har löjligt lätta mechanics, de bossar som ens kommer i närheten av de bossar som görs idag om man kollar till komplexitet går att räkna på en hand.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kolla inlägget som jag citerade tidigare om du vill lira vanilla igen:)

Ja jag så precis det efter att jag postade. Tack, har skapat mig en gubbe och verkar verkligen vara bra latency och stabilitet och population. Ska bli intressant

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha gamla vanilla eller BC-servrar, men däremot störs jag enormt på att Blizzard redigerar om gamla dungeons istället för att lägga till nya. Jag ogillade redan när Deadmines och Shadowfang keep ändrades, och nu när mina absoluta favoriter Scarlet monestary också blev söndertrasade (min åsikt) har min vilja att levla nya chars fallit till närmre noll. Även scholomance saknar jag gamla versionen.

Jag vill gärna de bygger vidare med mer och nytt, men ogillar skarpt att de förändrar gamla dungeons och därmed förstör den lite mysiga atmosfären av igenkännande och nostalgi. Vill att expansioner ska lägga till innehåll, inte förändra. Just därför var både BC och WOTLK de bästa expansionerna anser jag.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Jag kan säga att en diskussion pågår just inom blizzard nu om vanilla servers, eftersom så pass många väljer att spela på piratservers.
Problemet är att anpassa klienten till både mop och vanilla.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Förmodligen så är helt enkelt kunder som fortfarande attraheras av nya saker, som man då kan prångla på dessa, betydligt mera attraktiva än de som inte vill betala för något nytt.

Det är ju även ett slags erkännande att man inte lyckats utveckla sin produkt så att kunderna fortfarande uppskattar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hmm , det är en ganska viktig fråga som jag också har hört att väldigt många har tagit upp. Jag ser också att väldigt mycket personer nu för tiden klagar på att allting var mycket svårare på Vanilla tiden.

Men så som jag tycker att det ser ut just nu så är det många personer som faktiskt aldrig har spelat vanilla men kollat på när andra gör det på diverse olika ställen , ex youtube. Men om vi kollar bak på hur bossarna faktiskt såg ut på den tiden så var de inte speciellt mycket mer komplicerade än vad de är nu för tiden.

Spelet har blivit otroligt mycket bättre på alla plan sedan Vanilla om man inte kollar på vissa saker som bugs , vilket var ett problem i början av cata. Men sådant fanns antagligen i Vanilla också.

Anledningen till att folk tyckte att vanilla var så mycket svårare var att man var sämre. Man hade inte samma gear och man kom oftast in ogearad.

Tänk er ett scenario där blizzard släpper ut Ragnaros Heroic i lvl 60. Det hade inte fungerat. Jag tror att folk kommer att bli väldigt besvikna om de började spela 1.12 servrar. Dock så gillar kanske folk det vad vet jag.

Men trots detta så var vanilla ett väldigt bra spel och det väcker väldigt många fina minnen från när jag sprang i Stranglethorn vale från duskwood med några stenar utan mount för det fick man i 40 på den tiden

ja hadde de förbjudet Deadly bossmod och Bigwigs så hade nog spelet vart lika svårt som vanilla kommer ihåg att man fick klocka fears mm själv. de e inte learn by doing, utan plugga så att du kan bossen innan du ens har sett den.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

ja hadde de förbjudet Deadly bossmod och Bigwigs så hade nog spelet vart lika svårt som vanilla kommer ihåg att man fick klocka fears mm själv. de e inte learn by doing, utan plugga så att du kan bossen innan du ens har sett den.

Good old times!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Jag kan säga att en diskussion pågår just inom blizzard nu om vanilla servers, eftersom så pass många väljer att spela på piratservers.

Vad baserar du det på.???

Börjar de med vanilla kan jag tänka mig att betala 500kr/månaden för att underhålla det. Vanilla var å mycket bättre:)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Kul att min gamla tråd har vaknat igen! Jag är fortfarande positivt inställd till Blizzardägda Vanilla-servrar.

Källa på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Trevligt om det skulle bli verklighet. Saknar som många nadra vanilla tiden och hur ruskigt skoj man hade då. Frågan är dock om det går att skapa samma känsla såhär flera år senare och när man vet vad spelet utvecklats till efteråt och blivigt :/

Permalänk
Medlem

Källa tack.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Likt alla de andra vill jag också veta en källa. Har du någon blå-post att hänvisa oss till? Vill gärna veta om jag kanske ska ge upp tanken på att lvla upp en på en privat-server om den ändå kommer en officiell vanilla från blizz inom en snar framtid.

Permalänk
Avstängd

Finns det äns någon privatägd server med high pop, 1x rate, fungerande? Jag tänker att alla andra konkurrerar ju inte mot Blizzard direkt. Ska det vara så ska det göras som originalet, instant 60? sluta nu!
Jag vill uppleva allt jag har upplevt fast igen.

Spelade för några år sedan på private, men hade ingen tid och slutade.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Jag kan ju säga det här iaf, Jagex har öppnat 2007 servrar nu efter stort intresse i en röstning så jag ser ingen anledning för BLizzard att inte göra samma sak.

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Finns det äns någon privatägd server med high pop, 1x rate, fungerande? Jag tänker att alla andra konkurrerar ju inte mot Blizzard direkt. Ska det vara så ska det göras som originalet, instant 60? sluta nu!
Jag vill uppleva allt jag har upplevt fast igen.

Spelade för några år sedan på private, men hade ingen tid och slutade.

Jag citerar den som länkats tidigare:

"1.12.1 Vanilla Wow | Full Blizzlike Realm

1x Experience Rates | 1x Profession Rates | 1x Drop Rates

Fully Scripted Dungeons and Raids | Battlegrounds | World PvP | Pathfinding

Gradual content release | No gear rewards "

Man börjar också på lvl1, alltså inte instant 60.

Permalänk
Medlem

Efter Blizzards 6 e expantion kommer nog blizzard öppna servrar för alla gamla expantions . Skulle säga 2016 kommer nog detta ske strax efter Emerald dream expantion . Tror inte blizzard fortsätter med conent efter lvl 100 . De här i något jag hört många snacka om tidigare de skulle va bra om dom öppna vannila servar innan warcraft 4-5-6 baseras på wow 2 .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Likt alla de andra vill jag också veta en källa. Har du någon blå-post att hänvisa oss till? Vill gärna veta om jag kanske ska ge upp tanken på att lvla upp en på en privat-server om den ändå kommer en officiell vanilla från blizz inom en snar framtid.

Om det är sant så lär det nog inte finnas någon officiel information eller blåpost om det tyvärr. Vi får hoppas på det bästa och att det en vacker dag dyker upp =D

Permalänk
Medlem

Jag tror de undviker detta av flera skäl. Ett utav dom är så klart att tjäna mer pengar på sina expansioner för att man som spelare kommer bort ifrån sina vänner som valt att köpa dom ifall man själv avstår.

Ett andra skäl är support. Det är skitjobbigt att hålla support på bra nivå ens för en version utav större projekt och att dra in en ny (gammal) version att utbilda supportpersonal inom är bara orimligt när det ändå rör sig om en minoritet som vill spela på det sättet som beskrivs.

Ett tredje skäl är att några av de vanligaste anledningarna till att folk slutar spela är för att de inte har något att göra (gjort allt) eller att de skiljs åt från sina kompisar. Eftersom de inte utvecklar något mer att göra i de gamla versionerna så är det lättare att känna sig färdig med spelet när man väl nått toppen. Eftersom det finns fler versioner av spelet är oddsen att man kan spela med sina vänner lägre eftersom man segregeras mellan inte bara servrar, utan även versioner av spelet. Då blir det större chans att man slutar spela pga att man är ensam eller inte orkar börja om på nytt någon annanstans där kompisarna finns. Blizzard har flera gånger gått ut med att deras filosofi är att man ska spela deras spel med vänner och allt som ligger till hinder för detta är inte aktuellt att implementera.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Skrivet av wolbur:

Jag tror de undviker detta av flera skäl. Ett utav dom är så klart att tjäna mer pengar på sina expansioner för att man som spelare kommer bort ifrån sina vänner som valt att köpa dom ifall man själv avstår.

Ett andra skäl är support. Det är skitjobbigt att hålla support på bra nivå ens för en version utav större projekt och att dra in en ny (gammal) version att utbilda supportpersonal inom är bara orimligt när det ändå rör sig om en minoritet som vill spela på det sättet som beskrivs.

Ett tredje skäl är att några av de vanligaste anledningarna till att folk slutar spela är för att de inte har något att göra (gjort allt) eller att de skiljs åt från sina kompisar. Eftersom de inte utvecklar något mer att göra i de gamla versionerna så är det lättare att känna sig färdig med spelet när man väl nått toppen. Eftersom det finns fler versioner av spelet är oddsen att man kan spela med sina vänner lägre eftersom man segregeras mellan inte bara servrar, utan även versioner av spelet. Då blir det större chans att man slutar spela pga att man är ensam eller inte orkar börja om på nytt någon annanstans där kompisarna finns. Blizzard har flera gånger gått ut med att deras filosofi är att man ska spela deras spel med vänner och allt som ligger till hinder för detta är inte aktuellt att implementera.

Mycket troliga orsaker. Rent ekonomiskt bör det i alla fall vara genomförbart. WoW ligger i detta nu på runt 8milj användar (tror jag) vilket är 4milj mindre än toppen i wotlk hade. Med tanke på hur pass många av den gamla core-basen av spelare som lämnat av just den anledningen att WoW gått för lång från sina rötter, allt är för lätt-tillgängligt osv så tror jag absolut att man kan utan problem dra in minst 1-2milj subs bara på att sätta upp gamla 1.12-servrar.

I slutändan handlar det nog ändå om pengar. Om Blizzard ser att det finns en hacka att tjäna så kommer dom nog också dra igång vanilla-servrar, eftersom runescape gjorde detta så varför inte Blizzard? Jag tror definitivt att vi får se vanilla-servrar, fråga än bara när. Mest troligt är nog när dom är klar med alla expansioner och/eller när för många flyr spelet vilket lär vara inom de närmaste 1-2 åren.

observera att detta är mest spekulation och genomtänkta gissningar från mitt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaskurt:

En annan kul sak som jag läste om i tråden var att Vanilla var svårt. Fick mig att skratta lite.. Vanilla var den lättaste content som funnits. Grejjen med Vanilla var att folk var efterblivna, inte att mekanikerna var svåra i t.ex. PVE. Dem som yttrar sig om vad som är svårt och inte i wow har uppenbarligen inte testat på det svåraste..

Nej inte riktigt, grejen med vanilla var att det var extremt tidskrävande att grinda sig igenom alla attunements och resistgear osv som behövdes. Dessutom behövde du 40 pers som alla hade full resist gear osv, samt var attuned, som var online samtidigt...

När det väl var avklarat gällde det bara att se till så ingen gick afk, 5-10 pers kunde lätt gömma sig AFK på follow i stora klungan vid trash, och även vissa bossfights. Det gällde ha 40 dedikerade spelare som inte hade något emot att sitta många timmar och göra otroligt enformiga saker. T.ex. att buffa Kings manuellt på 40 personer med 1.5 sek global cooldown tar nästan 2 minuter om vi räknar med att man tappar lite tid på folk som är out of range och springa, och buffen varade 5 minuter. Eller magiker som i princip använde endast en enda spell.

Glöm inte att du behövde farma Elixir som inte varade genom death, dvs en per försök. Dessutom användes gott om bandage och andra trix, totalt behövde man nog nästan farma 1 timma per varje timma i raid om man skulle vara full buffad.

Själva fighten var aldrig speciellt svår, det svåra var att få dit 40 personer som inte var offline, afk, uttråkade, buffade och redo att köra. Dessutom med 40 pers istället för 10 har du 4 gånger så många som kan klanta till det, och det är inte roligt att sparka ut någon du just lagt 10 timmar på att personligen guida genom attunements och hjälpt med resist gear bara för han visar sig vara totalt efterbliven när en boss förvandlar honom till en levande bomb och han spränger upp hela raiden 5 försök i rad...

Idag är själva fighten mer utmanande/svår (vilket också är ett krav då grupperna är mindre), men i gengäld är det 10 gånger enklare bli redo för raidande...

Inga bossar dog direkt i vanilla eftersom de antingen var helt omöjliga (det fanns faktiskt bossar som helt enkelt inte gick att döda innan nerf), men mer ofta PGA att det realistiskt tog några veckor eller månader för hela raiden att bli redo med nytt resist gear/attunements osv.

Permalänk

Om vi tittar på MC bossarna på 60 tiden så var dom inte svåra, det var svårare att få tag på 40 pers som alla hade gear nog att klara det, attunement och kunde samma tid.

Dessutom så är jag mer eller mindre säker på att blizzard ALDRIG kommer lägga upp vanilla servar, möjligen att dom gör det när dom slutar göra expansioner för wow men inte innan dess, anledningen till det är att varför fan ska dom göra ny content som folk inte kommer se p.g.a att en massa personer sitter på vanilla servrar, dessutom så skulle jag aldrig gå tillbaka till vanilla för att jag inte vill spamma general chatten i 3 timmar + för att få tag på en grupp till en instance.

Tycker dessutom att bossarna är MYCKET svårare nu än förr och om ni säger att det är lätt så säger jag: testa heroic mode eller challenge mode 5 man.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma att Emerald Dream är svaret. Det återskapar vanilla till 99% och har en stor aktiv population av spelare. Verkar vara minst 1000 online hela tiden.

Den stora frågan som många ställer sig är om huruvida vanilla är lika bra som vi minns det. Efter att ha fastnat i Emerald Dream kan jag bara säga att svaret är ett stort JA för min del i alla fall. Det har fortfarande den där mystiken och känslan av belöning genom hårt arbete som jag minns det. Om Blizzard skulle sansa sig och öppna en officiell Vanila server skulle jag tveklöst vara med i öppningen. Emerald Dream-upplevelsen fast med en ännu mer ordentlig population och helt buggfritt - med översyn av Blizzard.. det skulle inte vara annat än en succe. Jag skulle även tänka mig att de patchade spelet vidare efter en tid så att t.ex. Hyjal lades till och andra tillägg som ändå skulle vara i vanillas anda.

Permalänk
Medlem

Så lätt att man tittar på vanilla med rosa fluffiga nostalgi glasögon.

Vanilla var frustrerade på många sätt. och passade bara en liten del av communityn.

Casuals var inte så pigga på vanilla wow kan jag tänka.

Hardcore folk kunde nog ta det men igentligen så handlar det mer om att man söker en svårighet för att den är byggd att vara svår mer än att den är svår för den är inte optimerad eller till och med broken.

Permalänk
Medlem

Vanilla var kul.
3-4 Bags fulla av Flashpowder, Bldinding Dust och olika Poisons bara för att kunna ta sig igenom en raid.
Många ingridienserna kostade dessutom relativt mycket guld.
Eller bara allt farmande av olika consumables och resistance gear, tid man bara har om man är arbetslös eller skolkar mycket.
Hur sällsynt det var med vapendrops i raiderna.

Alla som förespråkar vanilla har glömt allt negativt, vilket inte är så jättekonstigt för att hjärnan fungerar så.
Antagligen underskattar de även kostnaden runt att driva en så pass stor spel-server.
Bara en halvhyffsad server går ju lös på 50k+, och då tillkommer kostnader för backup, drift och olika licenser.
Dessutom utbilda supportfolk för att stödja spelarna i sin vanillaupplevelse, och hjälpa till med de vanligt förekommande problemen, tex att man bara fastnade permanent i något träd, staket eller bakom en sten.

Allt var inte bättre förr...

Permalänk
Skrivet av KeenArk:

Kan bara instämma att Emerald Dream är svaret. Det återskapar vanilla till 99% och har en stor aktiv population av spelare. Verkar vara minst 1000 online hela tiden.

Den stora frågan som många ställer sig är om huruvida vanilla är lika bra som vi minns det. Efter att ha fastnat i Emerald Dream kan jag bara säga att svaret är ett stort JA för min del i alla fall. Det har fortfarande den där mystiken och känslan av belöning genom hårt arbete som jag minns det. Om Blizzard skulle sansa sig och öppna en officiell Vanila server skulle jag tveklöst vara med i öppningen. Emerald Dream-upplevelsen fast med en ännu mer ordentlig population och helt buggfritt - med översyn av Blizzard.. det skulle inte vara annat än en succe. Jag skulle även tänka mig att de patchade spelet vidare efter en tid så att t.ex. Hyjal lades till och andra tillägg som ändå skulle vara i vanillas anda.

/agree

Warsong själv och jävlar va svårt vanilla är mot det "nya" wow. heheh even fight mot vissa mobs och elites , akta dig för fan! Annars dör du på dirren.

Sjukt skoj och synd att inte blizz gör vanilla servers som du säger med lite upphottad motor och raids. Absolut inte förstöra allt de andra utan bara små saker etc. hahah World pvp ftw!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"