Permalänk
Medlem

hur montera nätagget?

Har ett chassi med frontfläkt och fläkt i taket och fläkt bak. Man monterar agget i bottendelen men skall jag ta fläkten in i lådan eller vänd neråt botten, kan sägas det sitter inget dammfilter i lådan.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Skrivet av Fear:

Har ett chassi med frontfläkt och fläkt i taket och fläkt bak. Man monterar agget i bottendelen men skall jag ta fläkten in i lådan eller vänd neråt botten, kan sägas det sitter inget dammfilter i lådan.

Nej de ska du inte behöva göra!

Permalänk
Medlem

Finns det hål i botten av chassit monterar du nätagget med fläkten riktat neråt, annars ska den vara riktat upp.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Gör du som du vill. Har du inget dammfilter hade jag nog riktat den inåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Du ska naturligtvis helst ta luften utifrån, d.v.s. nedifrån men inte utan dammfilter.

Du kanske kan tillverka ett eget dammfilter eller kanske till och med titta på något annat chassi. Om ditt nuvarande inte har filter där så antar jag att det inte sitter filter någon annanstans heller.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

Nej de ska du inte behöva göra!

förstår inte riktigt vad du menar med det där.

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Medlem

Jag har hål i botten jajamänsan men tyvärr inget dammfilter, men övrigt så e det ju bra kylning i den lådan ändå. Känns lite dumt att köra utan dammfilter neråt där. Vet ju hur dammigt man har hemma. Jag har datorn sående ca 20 cm över golvet i alla fall men ändå. Jag har chassi NZXT Source 210H

Visa signatur

Fear

Permalänk
Skrivet av jokklo:

förstår inte riktigt vad du menar med det där.

asså han ska inte behöva rikta fläkten uppåt men om han vill att de ska hålla längre så aa rikta fläkten innåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

asså han ska inte behöva rikta fläkten uppåt men om han vill att de ska hålla längre så aa rikta fläkten innåt

Hur menar du nu med innåt?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Skrivet av Fear:

Hur menar du nu med innåt?

Asså att du riktar fläkten inåt chassit, så den står rakt upp

Permalänk
Medlem

hmm... okej, men du kanske fattat fel jag frågar om nätaggregatets fläkt alltså gär bara o ha på 2 sätt neråt botten eller rakt oppåt. Detta chassi har nätagget i botten på lådan.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

hmm... okej, men du kanske fattat fel jag frågar om nätaggregatets fläkt alltså gär bara o ha på 2 sätt neråt botten eller rakt oppåt. Detta chassi har nätagget i botten på lådan.

Sätt den hur som helt enkelt, kommer inte bli nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror lite på vilket nätagg du har och hur hårt det kommer belastas. Vänder du det uppåt (så att det tar in luft från chassit) så kommer det bli varmare. Kommer din rigg belasta agget hårt så kommer det bli tillräckligt varmt utan att man gör det värre genom att mata in varm luft i intaget och då vore det nog värt besväret att fixa ett dammfilter.
En annan aspekt kan vara att aggregatet "stjäl" luft från komponenterna inuti datorn. En del av den kalla luften som skulle ha gått upp, genom komponenterna och ut genom utblåset försvinner istället genom nätagget och därmed blir allt lite varmare.

Kort sagt. Är det inte allt för jobbigt att fixa ett fläktfilter så du kan montera agget med fläkten nedåt, så fixa ett fläktfilter.

Permalänk
Medlem

Jag har Corsair CX500 agget, och kan nämnas att jag har vattenkylning till processorn Corsair H60 ifall det kan göra saken bättre enklare att komma på vad jag skall göra. Ett s.k dammfilter kan jag göra av vanligt sånt här motorfilter som man klipper till en dammsugare o klistrar fast eller nåt på undersidan eller innsidan kanske. Eller sånt här filter som finns i vädringsluckorna på fönster???
Även skall sägas jag är ingen gamer i nån större skala

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Fixa eget dammfilter och sätt nätagget med fläkten neråt så mår den så bra den kan sen...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Nu så beställde jag detta från inet och tyckte det skulle bli kanonbra https://www.inet.se/produkt/5321886/flaktfilter-120mm-metall-...
När jag vänder på lådan så ser jag suck!!! fötterna är ju i vägen på sidorna. Hmm vet inte hur jag skall göra nu. var kanon bra nät o så allt och om jag skall ta plåtsaxen o klippa runt så att fötterna får plats liten del in på nätet så det går runt fötterna får tejpa där sen med silvertejp. hmm smarft av mig att inte kika under först

Visa signatur

Fear