Batteriet plötsligt konstant 0% (ASUS U36J)
Hej!
Jag har en dryga året gammal ASUS U36J laptop som jag knappt använt batteriet på. Genom åren inte mer än 10-15 gånger under någon timme i stöten.
Senast jag långkörde batteriet var ca två månader sedan, använde den mestadels till textdokument och efter ca 6 timmar var det uppskattningsvis 20% kvar, tittade aldrig mer än att jag konstaterade att jag hade gott med kräm kvar efter kursen.
För två-tre veckor sedan satt jag med (äkta) NERO och redigerade film i 8-10 dagar och kring 10 timmar om dagen i ett par projekt. Jag använde nätkabeln hela tiden. Jag renderade filmerna på natten medan jag sov, på morgonen var dom alltid klara. Körde också vissa kortare renderingar även dagtid.
NERO var på som mest i ca 15 timmar/dygn i tre dagar men snittade annars på ca 8-10/dag och minst en rendering om dagen. (1920x1080)
Jag hade oftast energiläget på Hög Prestanda eftersom jag ville få loss så mycket kraft som möjligt då jag körde NERO och andra program samtidigt då den t.ex. renderade.
Ett par gånger under den här tiden går jag med NERO aktiverad mellan ett par lokaler men bara ca 5 minuter båda gångerna. Borde inte ha någon betydelse va...?
Sista dagen - typiskt - inför presentationerna får jag problem att starta datorn - med nätkabeln.
På 3-4:e försöket lyckas jag starta datorn och gör det i Normalläge. Jag upptäcker märkligt nog att batteriet är nere i 4% trots att den i princip konstant varit nätansluten, ja, sedan jag köpte den.
På några dagar gick den ner till 0% och där är jag nu.
Igår sa batteristatustexten Anslutet och laddas.
Idag står det Anslutet men laddas inte.
Jag provade med att dra ur kabeln för några dagar sedan för att kolla om mätaren visade fel men den dog omedelbart. Sedan hade jag problem med att få igång datorn igen trots kabeln så det gör jag inte om.
Jag misstänker att NERO har med detta att göra. Datorn tar i med full kraft då den renderar, men jag vet inte.
Nu har jag räddat allt viktigt till en extern HD men vad ska jag göra nu?
Frågor:
Kan det vara så att batteriet körde slut på två veckor trots att nätkabeln var ansluten? Är NERO så tungkörd?
Var kan jag mäta batteristyrkan? Jag kan ju inte riskera prova den i någon annans ASUS och orsaka ett haveri på den...?
Jag har back-up discar men vill helst inte köra dom än, tänker mej att det är något mjukvarufel som återställs då, men vill avvakta tills jag fått mer kunskap/ enklare valmöjligheter.
Återställa datorn till tidigare punkt går inte eftersom den bara ger två alternativ. Då jag installerade Netgear efter ett mjukvarufel nyligen och förmodligen datumet då operativsystemet installerades i datorn för dryga året sedan...
Vågar jag köra NERO nu elelr riskerar jag att skada datorn?
Jag är en sann novis på data så förlåt dessa -eh- dumma frågor. Jag vet hur man skriver vanliga textdokument, jag kan NERO hyfsat bra och lite annat enkelt men that's it.
Har i övrigt inga andra tunga program, i alla fall inget som hörs som NERO gör när den renderar.
Jag är tacksam för svar och tips.
/V