Batteriet plötsligt konstant 0% (ASUS U36J)

Permalänk

Batteriet plötsligt konstant 0% (ASUS U36J)

Hej!

Jag har en dryga året gammal ASUS U36J laptop som jag knappt använt batteriet på. Genom åren inte mer än 10-15 gånger under någon timme i stöten.
Senast jag långkörde batteriet var ca två månader sedan, använde den mestadels till textdokument och efter ca 6 timmar var det uppskattningsvis 20% kvar, tittade aldrig mer än att jag konstaterade att jag hade gott med kräm kvar efter kursen.

För två-tre veckor sedan satt jag med (äkta) NERO och redigerade film i 8-10 dagar och kring 10 timmar om dagen i ett par projekt. Jag använde nätkabeln hela tiden. Jag renderade filmerna på natten medan jag sov, på morgonen var dom alltid klara. Körde också vissa kortare renderingar även dagtid.
NERO var på som mest i ca 15 timmar/dygn i tre dagar men snittade annars på ca 8-10/dag och minst en rendering om dagen. (1920x1080)
Jag hade oftast energiläget på Hög Prestanda eftersom jag ville få loss så mycket kraft som möjligt då jag körde NERO och andra program samtidigt då den t.ex. renderade.

Ett par gånger under den här tiden går jag med NERO aktiverad mellan ett par lokaler men bara ca 5 minuter båda gångerna. Borde inte ha någon betydelse va...?

Sista dagen - typiskt - inför presentationerna får jag problem att starta datorn - med nätkabeln.
På 3-4:e försöket lyckas jag starta datorn och gör det i Normalläge. Jag upptäcker märkligt nog att batteriet är nere i 4% trots att den i princip konstant varit nätansluten, ja, sedan jag köpte den.
På några dagar gick den ner till 0% och där är jag nu.
Igår sa batteristatustexten Anslutet och laddas.
Idag står det Anslutet men laddas inte.

Jag provade med att dra ur kabeln för några dagar sedan för att kolla om mätaren visade fel men den dog omedelbart. Sedan hade jag problem med att få igång datorn igen trots kabeln så det gör jag inte om.
Jag misstänker att NERO har med detta att göra. Datorn tar i med full kraft då den renderar, men jag vet inte.
Nu har jag räddat allt viktigt till en extern HD men vad ska jag göra nu?

Frågor:
Kan det vara så att batteriet körde slut på två veckor trots att nätkabeln var ansluten? Är NERO så tungkörd?
Var kan jag mäta batteristyrkan? Jag kan ju inte riskera prova den i någon annans ASUS och orsaka ett haveri på den...?
Jag har back-up discar men vill helst inte köra dom än, tänker mej att det är något mjukvarufel som återställs då, men vill avvakta tills jag fått mer kunskap/ enklare valmöjligheter.
Återställa datorn till tidigare punkt går inte eftersom den bara ger två alternativ. Då jag installerade Netgear efter ett mjukvarufel nyligen och förmodligen datumet då operativsystemet installerades i datorn för dryga året sedan...
Vågar jag köra NERO nu elelr riskerar jag att skada datorn?
Jag är en sann novis på data så förlåt dessa -eh- dumma frågor. Jag vet hur man skriver vanliga textdokument, jag kan NERO hyfsat bra och lite annat enkelt men that's it.
Har i övrigt inga andra tunga program, i alla fall inget som hörs som NERO gör när den renderar.

Jag är tacksam för svar och tips.
/V

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kontakta Asus, det är 2 års garanti på datorn. Vet inte om det även gäller batteriet men det låter helt klart som att batteriet tvärdött.

Permalänk

Såg ditt svar samma dag du skrev det, har bara inte haft vägarna förbi för att tacka riktigt förrän nu.
Tack för ditt svar, försöker få ändan ur vagnen nu bara vilket går trögt då ASUS.se inte har support på svenska.
Företag - Konsument 1-0

Jag får väl masa mej till Webhallen där jag köpte den då...

Permalänk
Medlem

Det kan vara din nätsladd som pajat också. Kolla vad för volt in du har, hör med någon polare som har en likadan laddare och hör om du kan låna den. Annars kan nog webhallen testa också, de borde ha universalladdare eller dylikt att prova med.

Batterier, då de är förbrukningsvaror, brukar ha 6 månaders garanti.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Tack JonteP0nte, jag har testat med en annans kabel men det var inte det som var problemet.
Även min kabel funkade på hans, så...

Ja, tänkte också på det där med batteriet, sånt kan man knappt lämna längre garantier på. Det jävliga är att jag har sparat på det för att ha så stor kapacitet som möjligt vid resor. Jaja...

Kan man mäta batteriet var som helst? Webhallen ligger inte gärdsgårds precis, men det gör Elgiganten & Co.

Permalänk
Medlem

batteriet underhållsladdas när du har laddaren ansluten, enda sättet att undvika att batteriet används är att ta ut det ur datorn.
Med det sagt kan det mycket väl vara ett slutkört batteri.
Hör med asus angående garantier och om inte det går sig an så går det säkerligen att köpa ett nytt batteri.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

Tack för ditt svar.

Ja, funderat på att köpa nytt batteri ifall det skulle vara så att det löser problemet, känns bara surt att behöva spendera 600:- när jag knappt har använt det. Det går att räkna gångerna den bara varit på batteridrift, så få är det.
Notera att jag hade bra drag i det innan jag körde NERO i drygt en vecka (beskrivet i trådstarten) . Jag hade också prestandan på högsta för att hårddisken jobbade som fan när jag renderade filerna. Är helt övertygad om att NERO är problemet, inte att batteriet var svagt. Kanske borde jag vända mej till dom istället...?
Jag såg i princip proceneten sjunka med blotta ögat sista timmarna.
Den var på 12% när jag la mej för att sova, på morgonen var den på 4%.
Sedermera sjönk den till 0% och för att eliminera mätarfel så drog jag ur nätsladden men då dog datorn tvärt, så det var inte det som var problemet.

Jag ska försöka pallra mej till någon lämplig butik...

Intressant att inte batterier finns i produktkategorier. http://www.asus.se/Peripherals_Accessories/

Googlade på batterier och hittade denna tråd, hmmm...:
http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Permalänk

Haha, jag tänkte svara OP att jag hade samma problem för länge sedan och att hen inte var ensam om problemet...
Men så såg jag på avataren att det var jag! OOPS! :
SÅ ofta är jag här... Men jag är tacksam för ert engagemang. +5