varför är (eller inte) intel bättre i spel

Permalänk
Medlem

varför är (eller inte) intel bättre i spel

Varför säger de flesta att Intel är bättre i spel , Även om specifikationerna är snarlika säger de flesta Intel är dem så mycket bättre i spel ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Somsagt det är helt beroende på vilka spel vi tittar på men om vi kollar på dagens läge så använder dom flesta spel 2 kärnor och ett fåtal 4 kärnor.
Dvs att en hög klockfrekvens på kärnorna är ibland viktigare än att ha mer än en dual core i dagens läge när de kommer till gaming, eftersom en i3a ibland kan prestera som en i5a i en del spel.

Intel satsar på hög IPC detta betyder att den är effektivare per klockcykel än en motsvarande AMD processor.
AMD satsar på låg IPC per kärna men flera kärnor, intel satsar på hög IPC per kärna men färre kärnor.
Anledningen till att intel blivit så populärt är att det drar väldigt lite ström det går överklocka en hel del och drar fortfarande lite ström det presterar extremt bra i spel som är cpu krävande, men i spel som inte är det kan en i3/i5/i7 prestera samma och det gäller ju även AMD cpuer.

Slutligen eftersom en intel har högre ipc per kärna och därmed kan utföra fler instruktioner på lägre klockfrekvens än amd så blir den automatiskt effektivare och bättre lämpad för spel för att du skulle behöva klocka upp amd processorn extremt mycket för att kunna komma upp i samma IPC per kärna om spelet inte är väldigt bra flertrådat och kan använda alla 8 kärnor tex vilket är mindre sannolikt.

Men samtidigt får man också säga amd satsar inte heller på prestanda marknaden på samma sätt intel har kommit en bra bit före eftersom amd fortfarande e på 32nm och intel är på 22nm
Intel lägger ju in mer pengar i sin forskning i hur man förbättrar processorer än vad hela amd är värt i marknadsvärde.
Så det finns en klar anledning till varför intel e bättre, dom knyter avtal med tillverkare dom har mycket reklam för sina produkter och detta gör dom eftertraktade.

Förhoppningsvis kommer detta nya med ps4 och möjligen nya xbox att ge ett litet lyft för amd i inkomst så att dom kanske har möjlighet att kanske inte bli lika bra som intel men komma ifatt en del iaf.

AMD är för folk som vill köpa något prisvärt och som presterar bra för den pengen man betalar.
För att vi får ju ändå räkna med att alla cpuer ur amd fx serie går överklocka endast k modellerna hos intel går.
Vilket gör att du kan köpa en fx6100 klocka upp en del och få i5 2500k stock prestanda för halva priset liksom.

Intel är för dom som verkligen vill ha de bästa av de bästa är beredda punga ut pengarna för de, för att säga att intel inte presterade bäst idag vore en lögn.

Ska vi sedan räkna in strömförbrukning i hela det här så räknar vi på en fx 8350 vs en i5 2500k kommer man upp i cirka 100watt skillnad eller något mindre i full load och räknar vi sedan på att köra 24-7 så kommer det då kosta 100kr mån i ström vilket gör att på cirka 4-6månader så ligger inköps kostnaden för cpun+ strömförbrukning på samma som inköps kostnaden för en i5 3570k

Räknar man dock på normal användning så tar det cirka 1,5-2,5år innan strömförbrukningen + inköpskostnad blir samma som inköps kostnaden av en i5 3570k.

Alla är vi lite prylbögar men man behöver inte låsa fast sig till ett visst märke för att vara de.

Och för er som säger fanboy kan jag säga att jag äger både en fx-8320 och en i7 3770k:) jag gillar båda och jag använder dom båda i viss mån dagligen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Somsagt det är helt beroende på vilka spel vi tittar på men om vi kollar på dagens läge så använder dom flesta spel 2 kärnor och ett fåtal 4 kärnor.
Dvs att en hög klockfrekvens på kärnorna är ibland viktigare än att ha mer än en dual core i dagens läge när de kommer till gaming, eftersom en i3a ibland kan prestera som en i5a i en del spel.

Intel satsar på hög IPC detta betyder att den är effektivare per klockcykel än en motsvarande AMD processor.
AMD satsar på låg IPC per kärna men flera kärnor, intel satsar på hög IPC per kärna men färre kärnor.
Anledningen till att intel blivit så populärt är att det drar väldigt lite ström det går överklocka en hel del och drar fortfarande lite ström det presterar extremt bra i spel som är cpu krävande, men i spel som inte är det kan en i3/i5/i7 prestera samma och det gäller ju även AMD cpuer.

Slutligen eftersom en intel har högre ipc per kärna och därmed kan utföra fler instruktioner på lägre klockcykel än amd så blir den automatiskt effektivare och bättre lämpad för spel för att du skulle behöva klocka upp amd processorn extremt mycket för att kunna komma upp i samma IPC per kärna om spelet inte är väldigt bra flertrådat och kan använda alla 8 kärnor tex vilket är mindre sannolikt.

Hm, snyggt förklarat, +1 to you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

AMD satsar på låg IPC per kärna men flera kärnor, intel satsar på hög IPC per kärna men färre kärnor.

Bra skrivet! Dock är väl det inte så att AMD "satsar" på lägre IPC, de har bara inte lyckats utveckla en bättre

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Strömberäkningen där är tagen med en grov skopa salt. Kika lite reviews.

Det finns lägen då en 8350 är ett bättre val än 3570k, streaming t.ex. Man får kika reviews för grejjerna man ska köpa annars sitter folk som "Joff93" (tack för att du stärker stereotypen 90talister förresten) och svarar "JAG GILLAR AMD SÅ DOM E BÄST LOL" som om det vore den absoluta sanningen. AMD sitter på en äldre teknologi än intel, dom har sämre IPC, men dom kontrar med billigare priser och mer "Muskler" på cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Strömberäkningen där är tagen med en grov skopa salt. Kika lite reviews.

Det finns lägen då en 8350 är ett bättre val än 3570k, streaming t.ex. Man får kika reviews för grejjerna man ska köpa annars sitter folk som "Joff93" (tack för att du stärker stereotypen 90talister förresten) och svarar "JAG GILLAR AMD SÅ DOM E BÄST LOL" som om det vore den absoluta sanningen. AMD sitter på en äldre teknologi än intel, dom har sämre IPC, men dom kontrar med billigare priser och mer "Muskler" på cpun.

Rewiev som visar power consumption:
http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/fx-8350-8320-630...

Om vi räknar med full load, och om man räknar på att den drar 100watt mer /h så är det 72kw/mån.
Räknar man då 100 *24 * 30 /1000*1.3
Så kostar det cirka 80-100 kr/mån mer i ström än en i5 3570k, så någonstans runt 960 - 1200 kr mer/år.

Men räknar man idle så ligger fx cpuerna helt okej till i strömförbrukning och eftersom en dator idlar en hel del av sin tid ändå eller inte använder så mycket cpu så anser jag att mina beräkningar är ganska realistiska.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Bra skrivet! Dock är väl det inte så att AMD "satsar" på lägre IPC, de har bara inte lyckats utveckla en bättre

Nja, visst vill man ha så högt IPC som möjligt men AMDs processorn är ju utformad på det sättet att man inte kan förvänta sig högra IPC än Intels nuvarande tror jag, det gjorde de nog inte när de designade den eftersom de kör med mindre kärnor som delar moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Rewiev som visar power consumption:
http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/fx-8350-8320-630...

Om vi räknar med full load, och om man räknar på att den drar 100watt mer /h så är det 72kw/mån.
Räknar man då 100 *24 * 30 /1000*1.3
Så kostar det cirka 80-100 kr/mån mer i ström än en i5 3570k, så någonstans runt 960 - 1200 kr mer/år.

Men räknar man idle så ligger fx cpuerna helt okej till i strömförbrukning och eftersom en dator idlar en hel del av sin tid ändå eller inte använder så mycket cpu så anser jag att mina beräkningar är ganska realistiska.

Aja det blir ju ändå lite som att säga att en viss bil som kostar 150k och drar 0,6 är mycke billigare än en bil som kostar 100k och drar 0,8 och göra uträkning på att man står på tomgång 24/7. Ingen loadar så mycket i stort sett.

Dessutom så utför 8350n mer arbete än vad 3570k kan vid sin fulla load. 8 kärnors arbete vis intelns 4 gör att saker och ting blir klara fortfare när dom kan användas, och när dom inte kan användas drar den ju ändå mindre ström...

Så ska man räkna watt per utfört arbete blir dom nog relativt lika.

Aja, jag tycker poängen är ganska onödig, men jag har sett att 8350n beter sig bra faktiskt. I de fallen som 8350n inte är speciellt bra är det ändå spel du maxar med ganska dåligt grafikkort. I spel som kräver otrolig dator så är spelet oftast duktig på att använda flera kärnor. Syns i metro 2033 och crysis 3 benches. I alla spel där man ser skillnad mellan en 3930x och en 3770k, kommer också en 8350 att vara lika bra eller bättre än 3770. I alla andra spel så kommer du få mer utav att lägga mellanskillnaden på grafikkort.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Ska vi sedan räkna in strömförbrukning i hela det här så räknar vi på en fx 8350 vs en i5 2500k kommer man upp i cirka 100watt skillnad eller något mindre i full load och räknar vi sedan på att köra 24-7 så kommer det då kosta 100kr mån i ström vilket gör att på cirka 4-6månader så ligger inköps kostnaden för cpun+ strömförbrukning på samma som inköps kostnaden för en i5 3570k

Min elräkning har inte gått upp 100kr i månaden sen jag bytte från 3570k till 8350, Men du kanske räknar 24/7 full load.
Är typ det samma i elräkning. skiljer la max 20kr i månaden för mig.
Byter ändå cpu när något nytt kommer, så om jag förlorar 240kr på ett år att äga en 8350 istället för 3570k så är den obefintlig på sådan lång tid.

Skillnaden mellan i5an och 8350 i spel är obetydlig, Spel flöt med 3570k och det flyter med 8350, i 3dmark2013 så får jag mer Physic scrore med 8350 samma grafik score.
Så den skillnaden tycker jag är Obefintlig.

Däremot tycker jag 8350 är bättre när jag streamar än 3570k var.
Rendering gör jag inte så inte en aning.
ingen skillnad när man kollar film emallan dom 2 heller, båda 2 klarade spel + film samtidigt utan några problem.

Hade några små problem med windows och 8350 men löstes med Windows Fixen för AMD cpun Gav även en 15% procent prestanda boost.

Båda 2 är en bra cpu enligt mig, Däremot tycker jag AMD moderkort är bättre pga man får fullt med sata 6 portar och inte låst till 2 intel portar och 2 marvel i sata 6
Samt priset på moderkort är mycket mer lockande än vad det är för Intel.
AMD bräda för 1200kr får man 4x Pci E som har stöd för Quad CF och Qual Sli, 7-8 Sata 6 portar UEFI bios med mera med mera.
Intel bräda får man slänga ut det dubbla för 4x pci E platser och då har man bara 2 sata 6 på intel och 2 på marvel så man kan inte raida 4 Lagring i Sata 6 endast 2+2. Vilket är tragiskt.

Så jag tycker svaret är ta det som passar dig.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Varför säger de flesta att Intel är bättre i spel , Även om specifikationerna är snarlika säger de flesta Intel är dem så mycket bättre i spel ?

Skickades från m.sweclockers.com

De är för att det har fått det itutat i sig av intelfanatiker
Dessutom så har intel ingen grafik utan man måste ha en AMD eller nvidia till detta.
Jag upplever att AMD Processor, AMD moderkort & AMD grafikkort är bättre än intel.
De flesta som hävdar att intel är MYCKET bättre, är ute och cycklar.
De flesta har inget att jämföra med...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Intel processorer har helt enkelt högre IPC, utför mer operationer per klockcykel, och är annars också mer effektiva.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

För intel har en omsättning på 12 miljard medan AMD knappt kan stå på fötterna ;)?

Nä men vissa här har redan skrivit väldigt bra förklaringar till varför så tänker inte dra iväg ett så långt inlägg!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

summan av kardimumman är att intel är ofta snabbare än amd tar du dx 9 dx 10 spel så kan det vara rätt stor skillnad
kör man dx 11 brukar skillnaden vara minimal för nya spel trådar bra men amd klarar alla dx9 och dx10 ligger gämnsides med intel i 11 så nån skillnad skulle spelaren inte märka och enligt mig är det bättre att lägga dom kronorna man sparar extra på gpu eller gå och ta en bärs eller nått

när det gäller ström så idle är amd inte så långt efter intel och när man surfar så ligger dom hyfsat lika
i fulload tar amd ganska mycket och mer än intel men samtidigt är det VÄLDIGT sällan man kör fullload ta bf3 med en gpu tex tar 40-50% cpu power på min och skulle den gå absolut fullload på full oc dygnet runt så vist då gör det skillnad
i normal användning så blir det med oftast ganska marginellt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

De är för att det har fått det itutat i sig av intelfanatiker
Dessutom så har intel ingen grafik utan man måste ha en AMD eller nvidia till detta.
Jag upplever att AMD Processor, AMD moderkort & AMD grafikkort är bättre än intel.
De flesta som hävdar att intel är MYCKET bättre, är ute och cycklar.
De flesta har inget att jämföra med...

Tycker mer om amd också men vad skulle du rekommendera till en speldator med separat grafikkort som är ungefär lika kraftig som en i5 2500k , Upplever också att amd klockar bättre men det kanske bara är jag

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

För intel har en omsättning på 12 miljard medan AMD knappt kan stå på fötterna ;)?

Nä men vissa här har redan skrivit väldigt bra förklaringar till varför så tänker inte dra iväg ett så långt inlägg!

Kan ha och göra med att intel i princip har monopol på den bärbara marknaden

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Tycker mer om amd också men vad skulle du rekommendera till en speldator med separat grafikkort som är ungefär lika kraftig som en i5 2500k , Upplever också att amd klockar bättre men det kanske bara är jag

Just nu så finns ju bara FX processorerna som är speldugliga...
Men ett moderkort med AMD 990FX, Processor FX-8320, och en Radeon HD 7950...
alt FX-8350 & HD7970.
Jag spelar inte själv så mycket, men har ett par burkar utplacerade hos barn & barnbarn som spelar.
De har Phenom II 695BE, & 1090T, ASUS ROG moderkort och HD5850, HD6950/70 & HD6850, ingen klagar på dålig prestanda.
Jag upplever att man kan bygga bra mycket bättre datorer på AMD prylar, då man kan gå upp i kvalité på Kylning & Nätagg mm, utan att bli pank.
Att köra en intelprolle med snikdelar är ju inte bättre i längden.
Jag köper oftast mina delar på kompletts fyndhörna, då blir det änu billigare

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hm, snyggt förklarat, +1 to you!

I respectfully disagree.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Just nu så finns ju bara FX processorerna som är speldugliga...
Men ett moderkort med AMD 990FX, Processor FX-8320, och en Radeon HD 7950...
alt FX-8350 & HD7970.
Jag spelar inte själv så mycket, men har ett par burkar utplacerade hos barn & barnbarn som spelar.
De har Phenom II 695BE, & 1090T, ASUS ROG moderkort och HD5850, HD6950/70 & HD6850, ingen klagar på dålig prestanda.
Jag upplever att man kan bygga bra mycket bättre datorer på AMD prylar, då man kan gå upp i kvalité på Kylning & Nätagg mm, utan att bli pank.
Att köra en intelprolle med snikdelar är ju inte bättre i längden.
Jag köper oftast mina delar på kompletts fyndhörna, då blir det änu billigare

Det skiljer verkligen oerhört mycket på priser på moderkort, ROG korten är ju typ gratis till AMD.

Och AMD kör inte förbannade LGA socklar, om dom inte gått över till det nu. Men det tror jag inte.

Har funderat lite på ett ROG bygge med Amd cpu men det vore sjukt onödigt känner jag, kan inte ha hur många datorer som helst bara för att det är kul att bygga

Permalänk
Medlem

Varför är päron godare än äpplen?

Vilken fråga

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

De är för att det har fått det itutat i sig av intelfanatiker
Dessutom så har intel ingen grafik utan man måste ha en AMD eller nvidia till detta.
Jag upplever att AMD Processor, AMD moderkort & AMD grafikkort är bättre än intel.
De flesta som hävdar att intel är MYCKET bättre, är ute och cycklar.
De flesta har inget att jämföra med...

Vilka grafikkort från Intel är det du tycker AMD är bättre än?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilaCreaper:

Vilka grafikkort från Intel är det du tycker AMD är bättre än?..

Alla, eftersom intel inte har något vidare drag i sin grafik. AMDs intergrerade grafik, både de som är inbyggda på moderkort, och de som ingår i processorerna är ju mycket bättre än intel, den som ingår i tex A-10 går ju nästan att spela med, fast det inte är det primära.
Det är en annan sak med processorkraften, den kan vara lite bättre med intel, men då blir det ju oxå dyrare...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Varför är päron godare än äpplen?

Vilken fråga

Båda gör x86-processorer vars användare i stora drag avser använda för samma slags uppgifter. Klart de ska jämföras och diskuteras.. För. Evigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Alla, eftersom intel inte har något vidare drag i sin grafik. AMDs intergrerade grafik, både de som är inbyggda på moderkort, och de som ingår i processorerna är ju mycket bättre än intel, den som ingår i tex A-10 går ju nästan att spela med, fast det inte är det primära.
Det är en annan sak med processorkraften, den kan vara lite bättre med intel, men då blir det ju oxå dyrare...

Vi snackar intergrerad grafik, ville bara se om du kanske förväxlat intel med nvidia.. Jo, AMD har bättre integrerad grafik, inte så avgörande för speldatorer kanske, men om man ska ha en surfdator kanske!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Tycker mer om amd också men vad skulle du rekommendera till en speldator med separat grafikkort som är ungefär lika kraftig som en i5 2500k , Upplever också att amd klockar bättre men det kanske bara är jag

AMD klockar ju skitdåligt jämfört med i5/i7 K modellerna.

FX 8350 4ghz får man med bra kylning upp till i flesta fall max 4,8 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD klockar ju skitdåligt jämfört med i5/i7 K modellerna.

FX 8350 4ghz får man med bra kylning upp till i flesta fall max 4,8 ghz

hur är det dåligt? min 3770K vars standard turbofrekvens är 3.9GHz sätter stopp vid 4.4GHz, 4.5 hade funket med lite bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Somsagt det är helt beroende på vilka spel vi tittar på men om vi kollar på dagens läge så använder dom flesta spel 2 kärnor och ett fåtal 4 kärnor.
Dvs att en hög klockfrekvens på kärnorna är ibland viktigare än att ha mer än en dual core i dagens läge när de kommer till gaming, eftersom en i3a ibland kan prestera som en i5a i en del spel.

Intel satsar på hög IPC detta betyder att den är effektivare per klockcykel än en motsvarande AMD processor.
AMD satsar på låg IPC per kärna men flera kärnor, intel satsar på hög IPC per kärna men färre kärnor.
Anledningen till att intel blivit så populärt är att det drar väldigt lite ström det går överklocka en hel del och drar fortfarande lite ström det presterar extremt bra i spel som är cpu krävande, men i spel som inte är det kan en i3/i5/i7 prestera samma och det gäller ju även AMD cpuer.

Slutligen eftersom en intel har högre ipc per kärna och därmed kan utföra fler instruktioner på lägre klockfrekvens än amd så blir den automatiskt effektivare och bättre lämpad för spel för att du skulle behöva klocka upp amd processorn extremt mycket för att kunna komma upp i samma IPC per kärna om spelet inte är väldigt bra flertrådat och kan använda alla 8 kärnor tex vilket är mindre sannolikt.

Men samtidigt får man också säga amd satsar inte heller på prestanda marknaden på samma sätt intel har kommit en bra bit före eftersom amd fortfarande e på 32nm och intel är på 22nm
Intel lägger ju in mer pengar i sin forskning i hur man förbättrar processorer än vad hela amd är värt i marknadsvärde.
Så det finns en klar anledning till varför intel e bättre, dom knyter avtal med tillverkare dom har mycket reklam för sina produkter och detta gör dom eftertraktade.

Förhoppningsvis kommer detta nya med ps4 och möjligen nya xbox att ge ett litet lyft för amd i inkomst så att dom kanske har möjlighet att kanske inte bli lika bra som intel men komma ifatt en del iaf.

AMD är för folk som vill köpa något prisvärt och som presterar bra för den pengen man betalar.
För att vi får ju ändå räkna med att alla cpuer ur amd fx serie går överklocka endast k modellerna hos intel går.
Vilket gör att du kan köpa en fx6100 klocka upp en del och få i5 2500k stock prestanda för halva priset liksom.

Intel är för dom som verkligen vill ha de bästa av de bästa är beredda punga ut pengarna för de, för att säga att intel inte presterade bäst idag vore en lögn.

Ska vi sedan räkna in strömförbrukning i hela det här så räknar vi på en fx 8350 vs en i5 2500k kommer man upp i cirka 100watt skillnad eller något mindre i full load och räknar vi sedan på att köra 24-7 så kommer det då kosta 100kr mån i ström vilket gör att på cirka 4-6månader så ligger inköps kostnaden för cpun+ strömförbrukning på samma som inköps kostnaden för en i5 3570k

Räknar man dock på normal användning så tar det cirka 1,5-2,5år innan strömförbrukningen + inköpskostnad blir samma som inköps kostnaden av en i5 3570k.

Alla är vi lite prylbögar men man behöver inte låsa fast sig till ett visst märke för att vara de.

Och för er som säger fanboy kan jag säga att jag äger både en fx-8320 och en i7 3770k:) jag gillar båda och jag använder dom båda i viss mån dagligen.

Kan du ge mig en källa där AMD säger att de "satsar på låg IPC" ?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD klockar ju skitdåligt jämfört med i5/i7 K modellerna.

FX 8350 4ghz får man med bra kylning upp till i flesta fall max 4,8 ghz

Fel. Min Athlon gick från 3,6 GHz till 4.5 Ghz
Utan problem

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilaCreaper:

Vi snackar intergrerad grafik, ville bara se om du kanske förväxlat intel med nvidia.. Jo, AMD har bättre integrerad grafik, inte så avgörande för speldatorer kanske, men om man ska ha en surfdator kanske!

Ja de är ju lika dana kålsupare, så det finns väl en del som för växiar dom.
Det finns ju två till storaverkare av grafik nvidia & AMD (fd.ATI) intel ligger ju i topp på försäljningslistan, men inte på prestandalistan...
& det finns två stora tillverkre av processorer intel & AMD, där ligger ju intel på topp även där, medans nvidia inte finns.
AMD köpte ju uppATI för ett par år sedan och intergrerade ATI grafik på moderkorten och senare i processorerna.
intel kämpar ju på med sin inbyggda grafik som inte är nått vidare, men om intel köper upp nvidia då blir det farligt för AMD, som är på väg upp i övre mellansegmentet, iallafall då drt gäller bärbara datorer.
intels inbyggda grafik i vissa processorer är ju inte heller till för spel...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Handlar snarare om att dom gick ut med en artikel när dom släppte bulldozer i början, där dom inte kunde optimera för högre ipc per kärna eftersom det kunde ge konstiga artifacts och inte nog med det så blev strömförbrukningen ännu värre än den var därav drog dom ner IPCn något jämfört med vad dom hade tänkt sig och istället satsade på att bumpa upp klockfrekvenserna och det kallar jag satsa på en lägre IPC per kärna.

Och eftersom dom nu har "8 kärnor" så blir det totala prestanda värdet i flertrådade program samma som en i5a.

Det kanske skulle kunna omformuleras till inte lyckades utveckla bättre också eller fick låsa det, men jag anser man kan kalla det satsa på en lägre ipc när man sätter den lägre än tänkt för att sen bumpa upp klockfrekvenser för att få ut prestanda för att kompensera för den låga ipcn per kärna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|