Permalänk
Medlem

Tyst Chassi

Tjena alla jag har nu fått mitt sista damp på mitt nuvarande chassi , NZXT Phantom den låtter för mycket i plåten och den ger ut så mycket ljud från mina HDD.
Jag söker då kunskap från er som måste ha en tyst dator, så jag är ute efter ett still rent men även ATX stöd men den måste vara tyst och knapt ge av ljud från HDDs.
Jag har sådana ljuddämpande montering på mina HDDs som jag köpt men de hjälpte ej.
Så jag kommer hit och är desperat efter ett pris värt chassi runt 1500kr.

Permalänk
Medlem

Fractal Design R4 eller XL r2 beroende på vilken storlek du vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

Tjena alla jag har nu fått mitt sista damp på mitt nuvarande chassi , NZXT Phantom den låtter för mycket i plåten och den ger ut så mycket ljud från mina HDD.
Jag söker då kunskap från er som måste ha en tyst dator, så jag är ute efter ett still rent men även ATX stöd men den måste vara tyst och knapt ge av ljud från HDDs.
Jag har sådana ljuddämpande montering på mina HDDs som jag köpt men de hjälpte ej.

Inte Nanoxia Deep Silence tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Varför inte?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Försäkra 500D har jag för mig är ljuddämpat och ska vara tyst

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Här är en tråd på samma ämne som jag skrev lite i för ett tag sedan

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

http://www.inet.se/produkt/6901531/antec-performance-one-p280...

detta kanske? bra kvalitet och bra ljuddämpning

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Skrivet av Rydisen:

Varför inte?

Ne jag kör med Scythe Hard Disk Stabilizer 2.
Men då jag har 2st gammla seagate HDD's som är 5år + nu och spinner som jävlar jet motorer och vibrerar nått saligt.
Och jag står rent ut av inte ut med att de låter från chassit mera.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Varför inte?

Blev rekommenderad det här på Swec och jag blev inte nöjd. 1 nanoxian fläkt låter mer än min cooler master som jag fick med i CM 430. Ljuddämpningen i väggarna gjorde i princip ingen skillnad. Många är nöjda med det chassit men enligt mig, Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Ne jag kör med Scythe Hard Disk Stabilizer 2.
Men då jag har 2st gammla seagate HDD's som är 5år + nu och spinner som jävlar jet motorer och vibrerar nått saligt.
Och jag står rent ut av inte ut med att de låter från chassit mera.

Lägg pengarna på en ny hårddisk i stället så löser ju sig problemet, två 5 år gamla diskar kan ju kasta in handduken när som helst i vart fall. Jag brukar alltid hävda att chassin är tysta det är komponenterna i dem som låter, och det här är definitivt ett sådant fall Det är nästan hopplöst att få tyst på gamla vibrerande hårddiskar, möjligen att hänga upp dem i gummiband i 5,25" platserna kan hjälpa att döda de värsta vibrationerna, men det kan du göra i vilket chassi som helst.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Lägg pengarna på en ny hårddisk i stället så löser ju sig problemet, två 5 år gamla diskar kan ju kasta in handduken när som helst i vart fall. Jag brukar alltid hävda att chassin är tysta det är komponenterna i dem som låter, och det här är definitivt ett sådant fall Det är nästan hopplöst att få tyst på gamla vibrerande hårddiskar, möjligen att hänga upp dem i gummiband i 5,25" platserna kan hjälpa att döda de värsta vibrationerna, men det kan du göra i vilket chassi som helst.

Ska fixa 2 HDD kabineter till dom sen men jag stör mig mycket på chassit de är de sämsta köp jag har gjort.
Den låter på tok för mycket bara av Fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Ska fixa 2 HDD kabineter till dom sen men jag stör mig mycket på chassit de är de sämsta köp jag har gjort.
Den låter på tok för mycket bara av Fläktar.

Ett experiment du skulle kunna göra är att testa att koppla dina fläktar rakt till molex, undvik fancontrollern helt. Alternativt koppla in på någon av moderkortets.

Fancontrollers om de är lite undermåliga eller börjar strula kan faktiskt skapa en hel del oväsen från fläktar, i min erfarenhet mer oväsen än om man låter fläkten gå på 12v.

Dämpning är alltid bara pricket över i, om hårdiskarna väsnas så mycket fast de ligger rätt i vaggorna så kanske det är ett tecken på att fundera på byte som redan sagts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Blev rekommenderad det här på Swec och jag blev inte nöjd. 1 nanoxian fläkt låter mer än min cooler master som jag fick med i CM 430. Ljuddämpningen i väggarna gjorde i princip ingen skillnad. Många är nöjda med det chassit men enligt mig, Nej.

Du måste ha fått en defekt fläkt. Finns inget chassi under 1000kr som kommer nära i ljuddämpningen. Dels tjockare väggar än de flesta andra chassin men också bättre isolering.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

Du måste ha fått en defekt fläkt. Finns inget chassi under 1000kr som kommer nära i ljuddämpningen. Dels tjockare väggar än de flesta andra chassin men också bättre isolering.

Jag menar alla, jämförde bara en mot en. Men skulle dock inte förvåna mig då det bara var 2 gummikuddar vid PSU och det saknades moderkorts-skruvar och Tum skruvarna som låg i påsen är liksom spetsen avbruten på vet inte om det skall vara så men dom går inte precis att skruva in på något lämpligt ställe som pci-portarna eller chassisidan..