Eizo FlexScan EV2736 - Den stora ådriga informationstråden

Permalänk
Medlem

Hade man haft is i magen hade man kunnat spara ytterligare 500 kr, Komplett erbjuder nu EV2736 för 5499:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=767280&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Hade man haft is i magen hade man kunnat spara ytterligare 500 kr, Komplett erbjuder nu EV2736 för 5499:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=767280&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Det där priset börjar bli riktigt bra, skillnaden ner till 2713HM är nu väldigt liten och det kliar i fingrarna (dock känner jag inte för att lägga pengarna på en ny skärm idag, men likväl kliar det )

Hur stor är skärmkanten, är den 1 cm eller vad rör det sig om?

Permalänk

skulle klia lite extra om de även sänker den grå/vita till 5499kr

Hur upplever ni skärmen i snabba spel ??

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Jag har själv funderat på hur vit eller grå den är i verkligheten. Den ser ju vit ut på de bilder jag sett, men under teknisk spec står det "grå". En grå skärm vill jag inte ha, men är den vit skulle jag föredra den framför svart. Har någon sett den i verkligheten eller sett någon bra bild som berättar mer om nyansen på den vit/gråa?

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Komplett kör en drive på den med. De har ju samma ägare och delar samma lager.
Erbjudandet ifrån Inwarehouse gällande den svarta modellen han ju knappt kallna innan dom var fräcka nog att lämpa över en prissänkning på kompletts hemsida för att dämpa eventuell irritation som skulle uppstå.
Själv är mitt exemplar i perfekt skick så jag har inget direkt att klaga över. Dock skulle jag vilja rekommendera de nya ägare som har fått ett exemplar som ni inte är nöjda med att utnyttja distansköpslagen och returnera erat exemplar för att sedan köpa ett nytt hos komplett och på det sättet slå två flugor i en smäll genom att förhoppningsvis få en felfri skärm till ett billigare pris

Angående spel så har jag provat skärmen kort i diverse spel såsom Mass effect 3 samt Dead space 2. Har inget att anmärka på utan allt är till belåtenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag har själv funderat på hur vit eller grå den är i verkligheten. Den ser ju vit ut på de bilder jag sett, men under teknisk spec står det "grå". En grå skärm vill jag inte ha, men är den vit skulle jag föredra den framför svart. Har någon sett den i verkligheten eller sett någon bra bild som berättar mer om nyansen på den vit/gråa?

Tycker också att den ser mera vit ut men själva betäckningen på modellen är ju EV2736W-GY, så jag antar att den är åt det gråa hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Det där priset börjar bli riktigt bra, skillnaden ner till 2713HM är nu väldigt liten och det kliar i fingrarna (dock känner jag inte för att lägga pengarna på en ny skärm idag, men likväl kliar det )

Hur stor är skärmkanten, är den 1 cm eller vad rör det sig om?

Skärmkanten är närmare 2 cm.

Permalänk
Medlem

Jag kom hem glad idag för att jag skrev till inwarehouse och frågade om jag kunde få den svarta skärmen till samma pris som den vita då jag "missade" rean förra vecken, och så kommer man in här och märker att komplett tryckt priset yttligare. Fan vad man känner sig scumbag när jag nu får tacka nej till inwarehose...
Men all credd till inwarehouse för att vara så generösa
Beställde själv pris från komplett, kliat allt för länge för att motstå.. XD

Permalänk

någon som vet om det är PLS panel i alla storlekar av just denna skärm modellen? EV2336W,EV2436W,EV2736W

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om dess "lillebror" Eizo FlexScan EV2436? Jag har inte plats eller råd med EV2736, därför jag frågar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

någon som vet om det är PLS panel i alla storlekar av just denna skärm modellen? EV2336W,EV2436W,EV2736W

EV2336W = 8bit+FRC PLS + soft AG

EV2436W = 6bit+AFRC LG eIPS + aggressive AG

EV2736W = 8bit+FRC PLS + soft AG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

EV2336W = 8bit+FRC PLS + soft AG

EV2436W = 6bit+AFRC LG eIPS + aggressive AG

EV2736W = 8bit+FRC PLS + soft AG

Varför skriver Eizo i sin produktinformation att det är en IPS-panel? Vet att det är relaterade teknologier men ändå, borde de inte lämna korrekt information - speciellt om nu PLS skall vara en "förbättrad" IPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Varför skriver Eizo i sin produktinformation att det är en IPS-panel? Vet att det är relaterade teknologier men ändå, borde de inte lämna korrekt information - speciellt om nu PLS skall vara en "förbättrad" IPS?

Det är väl en fråga som är bättre lämpad att ställa direkt till Eizo, men jag håller med dig om att det är aningen märkligt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge komplett rean gäller ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Min plånbok hälsar att du inte är snäller!

Ett stycke skärm beställd, nu hoppas jag bara att den levereras förbaskat snabbt också. Har länge varit sugen på Dells 2713HM, dock lider den ju av allvarliga BLB och gulstick och jag orkar inte hålla på med returern. Var väldigt nära att det vart ett köp av Eizon på inWarehouse-rean, så nu när priset dök ytterligare fanns det ingen tvekan längre.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Permalänk
Medlem

hittade ett litet test..men det är på något asiatiskt språk, men lite kunde man ju fatta iaf.
http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?id=slr_review&page=1&divpage=1&select_arrange=headnum&desc=asc&no=319

"Gamla kläder"....

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1190033-27-skarm-till-film-och-bildredigering-ca-6000-a/#post13279439

Och språket ifråga är Koreanska

citat
Permalänk
Medlem

Fick min Eizo idag, riktigt nöjd, har inte tittat så mycket efter blb än, bara vid låg brightness men ser bra ut. Inte lyckats hitta några döda pixlar heller, är glad att jag tog denna över Dellen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;13319702']Fick min Eizo idag, riktigt nöjd, har inte tittat så mycket efter blb än, bara vid låg brightness men ser bra ut. Inte lyckats hitta några döda pixlar heller, är glad att jag tog denna över Dellen.

Då får man gratulera dig till ett utmärkt köp!

Permalänk
Medlem

Har betalat för Prad's recension av EV2736. Den fick betyget "Sehr Gut", som är deras högsta värde.
Deras enda klagomål var att preset värdena från fabrik i sRGB läget var dåliga, men med kalibrering så blev dom som väntat utmärkta. Konstrasten på denna modell håller sig konstant runt 1000:1, vilket är utmärkt för skärmar i denna storlek och alldeles strålande om man jämför med övriga PLS skärmar som alla hittills har haft en medioker kontrast på runt 800:1.
Är du dock en "hardcore gamer" som spenderar alla dina timmar tävlandes i fps spel så lämpar sig kanske inte denna skärm bäst med en signalfördröjning på 17.6ms och en pixel respons på 5.5ms. Detta ger ett totalvärde på 23.1ms vilket i detta test ger 1 frame lag.

Permalänk

@DeepBlue
Vet du när de släpper testet fritt så alla kan läsa det [utan att betala]

det jag är lite orolig för är om jag skulle uppleva den för slö för spel som COD Black Ops2 som är det enda spelet som jag lirar ..men en hel del.
Använder ATI hd6970 och 1080p 120hz skärm just nu och får 120-180 fps i COD BO2 ..så jag antar att det grafikkortet skulle klara att driva en skärm med 2560x1440 så man iaf får konstant 60 fps i det spelet...eller vad tror du/ni ?

Permalänk
Medlem

Jag slog också till på Kompletts drive för att byta ut min 1920*1200, hade dock hoppats att den skulle ha lite bättre signalfördröjning. Det börjar kännas lite tröstlöst att hitta en monitor med hög kvalitet, 1440P och som även funkar för spel. 23ms är lite av en dealbreaker känns det som.

Permalänk
Medlem

@DeepBlue
Vet du när de släpper testet fritt så alla kan läsa det [utan att betala]

det jag är lite orolig för är om jag skulle uppleva den för slö för spel som COD Black Ops2 som är det enda spelet som jag lirar ..men en hel del.
Använder ATI hd6970 och 1080p 120hz skärm just nu och får 120-180 fps i COD BO2 ..så jag antar att det grafikkortet skulle klara att driva en skärm med 2560x1440 så man iaf får konstant 60 fps i det spelet...eller vad tror du/ni ?

15 april släpper dom det tyskspråkiga testet för gratis läsning. Angående ditt grafikkort så är det svårt att säga hur det kommer att stå sig och vilka fps den kommer upp i. Tror det beror på hur mycket du är villig att kompromissa med lägre grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Jag slog också till på Kompletts drive för att byta ut min 1920*1200, hade dock hoppats att den skulle ha lite bättre signalfördröjning. Det börjar kännas lite tröstlöst att hitta en monitor med hög kvalitet, 1440P och som även funkar för spel. 23ms är lite av en dealbreaker känns det som.

Det blir nog svårt, vill du ha en 1440p skärm med bättre signalfördröjning har du förvisso Viewsonic VP2770. Men den verkar vara svår att få tag på här i Sverige hos vettig handlare. Dock verkar det vara lite si och så med kvalitetskontrollen på den med. Sedan har du förvisso Hazro och koreaskärmarna som har låg signalfördröjning om du är beredd att chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

23ms totalt är inte precis mycket dock, jag skulle säga att de flesta TN paneler ligger nästan precis runt det samma när man räknar in input lag etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Det blir nog svårt, vill du ha en 1440p skärm med bättre signalfördröjning har du förvisso Viewsonic VP2770. Men den verkar vara svår att få tag på här i Sverige hos vettig handlare. Dock verkar det vara lite si och så med kvalitetskontrollen på den med. Sedan har du förvisso Hazro och koreaskärmarna som har låg signalfördröjning om du är beredd att chansa.

Det verkar ju vara så tyvärr, vilket är tråkigt. Jo jag är ju medveten om Korea skärmana, men där är det lite att köpa grisen i säcken och jag vill ha en monitor med hög kvalitet och garanti. Jag hade i många år en Eizo CRT 21 som jag var så hysteriskt nöjd med, och nu snart 15år senare är LCD fortfarande inte ikapp.

Får väl ta en funderade om man ska packa upp den när den kommer eller nyttja ångerrätten. Hade varit trevligt med lite mer intryck vad folk tycker sen, för jag har inga tvivel att den fyller resten av behoven man har, det är bara så tråkigt att den ska ramla på mållinjen när Viewsonic verkar ha fått till den delen med lag bättre men sämre på annat.

Permalänk
Medlem

Här har ni testresultaten ifrån Prad.de recensionen i form så kan ni betrakta eventuellt försumbara skillnader i dom olika overdrive lägena.

Overdrive standard :

Overdrive Standard: video-capable switching times acceleration with few overshoots.

Overdrive Enhanced :

In the overdrive setting "Enhanced", the aggregate change is hardly noticeable. The chart now shows a stronger acceleration with significant overshoot, the switching times are shorter on average - again, for most measuring points equally - by about 25 percent. For very fast computer games can possibly be the icing on the i, yet the EV2736W not even keep up with the sometimes significantly faster TN panels. For all other applications, including videos, the default setting is the perfect all-round setting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Då får man gratulera dig till ett utmärkt köp!

Tackar och tack för att du tipsade om Kompletts rea, hade du inte gjort det inlägget hade det inte blivit något köp!

Visa signatur

Permalänk

Då mitt första exemplar som jag köpte på inwarehouse hade en död grön subpixel så beställde jag en från komplett också nu när de sänkte priset ytterligare. Fick hem den idag och måste säga att det blev en besvikelse. Även denna har en död subpixel fast inte lika centrerat som förra. Dessutom har den en gulton på högra sidan skärmen. Den är inte tydlig men man kan se att vänster sida av skärmen är gulare än högra. Första exemplaret har helt jämn färgåtergivning.

Dock har andra exemplaret ett bättre stativ. Första exet är väldigt trög att sänka och det gör det svårt att finkustera då man måste trycka hårt tills den lossnar och då far den iväg snabbt. Andra exemplaret har mycket jämnare rörelse och man behöver inte ta i så mycket för att sänka skärmen.

Meh, vet inte hur jag ska göra. Funderar på att skita i skärmarna helt och köpa mig en 27" 120 hz tn istället. Kan inte säga att jag är superimponerad av pls överhuvudtaget. Hade en 24" billig benq-TN innan och färgerna på Eizon är bättre, men inte SÅ mycket bättre. Och betraktningsvinklarna är bättre, men man får ändå mörkare partier och liknande på Eizon också beroende på varifrån man tittar. Det jag mest kommer sakna om jag tar en 27" 120hz är upplösningen. 1080p kommer nog inte bli så vackert på en 27".

Suck.. Undrar om man eventuellt kan prata med inwarehouse (som ju har samma ägare som komplett) om att få priset sänkt på första skärmen till 5500 för att matcha komplett. Kan eventuellt lära mig att leva med en trasig pixel men känns ändå surt att inte få perfektion när man betalar 6000+ för en skärm.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC