Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nej, inte ens i Linux har man fullständig kontroll över OS:et, heller. Att påstå det vore naivt. Inte ens Linus kan ändra i alla komponenter som ingår utan medhjälpare, även om han har en ofantlig överblick.

Däremot har man tillräcklig kontroll i Linux som enskild användare, och bra mycket mer än i t.ex. Windows 7, och än mer än i Windows 8.

Man kan byta till åtminstone fem sex fullvärdiga desktop-miljöer i Linux och vart och en av dessa går ju att "tweaka" bäst man vill.

Android är ju i praktiken en av dessa desktop-miljöer, bredvid KDE, Gnome, XFCE och LXDE, etc.

Alla billiga Android-enheter är fullt jämförbara med Windows 8! De säljer bättre än Windows 8 oavsett på desktop, pekplatta eller mobil och täpper tillsammans med iOS effektivt till Microsofts möjligheter att få tag på en stor svärm hungriga utvecklare.

Det är med andra ord alltså bl.a. desktop-miljön Android på Linux som har raserat möjligheten på kort sikt för Microsoft att ta platsen med mest sålda enheter på pekplattor, och på lite längre sikt kan den äta upp MS desktop-dominans också, även om det låter osannolikt idag.

Ja, jag tog ju tillbaka det. Vad jag menar är att man saknar tillräcklig kontroll, vilket jag tycker man har i Windows 7.

Jag kan båda gränssnitten, men jag tycker absolut inte att Modern UI serverar min data på ett lika optimalt sett som Windows 7-gränssnittet om jag uttrycker mig så.

Sedan tycker jag inte alls att det låter osannorlikt. Windows phone har idag skrattretande 1.25% av marknaden för surfplattor och mobiler, att jämföra med ca 25 för android och 50 för iOS, och varken Windows RT eller Windows phone säljer något vidare... så pengarna kanske tar slut.

Om Microsoft öser alla pengar in i ett segment som inte säljer och samtidigt avvisar sina befintliga kunders önskemål på desktop. Lär folk snart leta efter ett vettigt desktop-alternativ.

Hur som helst blir det spännande att se var det landar, om det nu ens lyfter någon gång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om Microsoft öser alla pengar in i ett segment som inte säljer och samtidigt avvisar sina befintliga kunders önskemål på desktop. Lär folk snart leta efter ett vettigt desktop-alternativ. Hur som helst blir det spännande att se var det landar, om det nu ens lyfter någon gång.

Kan modellen för Windows Blue var något som ligger bakom? En ny version en gång i halvåret? Det skapar förväntningar, förväntningar och förväntningar på något som kanske aldrig kommer. Folk uppdaterar mer hysteriskt än någonsin, enligt principen latest och greatest.

Hut stor kassa har egentligen Microsoft för det här?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kan modellen för Windows Blue var något som ligger bakom? En ny version en gång i halvåret? Det skapar förväntningar, förväntningar och förväntningar på något som kanske aldrig kommer. Folk uppdaterar mer hysteriskt än någonsin, enligt principen latest och greatest.

Hut stor kassa har egentligen Microsoft för det här?

Det kanske bara är jag, men jag upplever att förväntningarna på Windows Blue skruvades ner rätt rejält när det stod klart att det inte blir tal om någon startknapp liknande den i Windows 7, och de förväntningar som fanns grundade sig just på det, att Microsoft tagit till sig av kritiken och fixat. Kanske folk hoppas på blue ändå, men blir det mer av Windows 8- stuket lär inte förväntningarna på windows "green" eller vad nu nästa version kommer heta bli särskillt stor. Folk lär tröttna på arrogansen i längden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oj vilket prog Det där var verkligen en förbättring, det löste de flesta felen i 8an helt så vitt jag märker, det mesta flyter på bra med det och för första gången så (kanske) jag kan hålla med om att 8an är lite snabbare i verklig användning, å andra sidan så har jag inte kört 7 utan aero aktivt på länge men det där programmet var det första som verkligen tog hand om de flesta surdegarna i 8an och det verkar ju dessutom inte göra annat än att återställa väl valda delar från win 7 men ändå behålla en del trevliga saker som inforutorna som nästan är i samma klass som under linux, det kändes faktiskt som att köra en "linuxwin78"
...

Skrivet av Ozzed:

Ja, tyvärr hjälper det inte mot plattheten, och det är i princip ingen skillnad på aktiva och inaktiva fönster rent kognitivt. Jag hade gärna sett att man t. ex kunde köra classictemat fast GPU-accellererat.

Men det är i alla fall ett stort plus att det faktiskt är explorer från W7 och inget "fusk" det känns mer genuint och stabilare.

Grabbar.. Nu verkar det som att har ni kört Ex7forW8 ett tag.. Hur känner ni att det fungerar? Hur upplevs Ex7forW8 kontra t.ex. Start8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Grabbar.. Nu verkar det som att har ni kört Ex7forW8 ett tag.. Hur känner ni att det fungerar? Hur upplevs Ex7forW8 kontra t.ex. Start8?

Jag tycker inte det är någon större skillnad. ex7forw8 är mer "bart" då du inte kan göra några ändringar rent grafiskt. Men det är trevligt att kunna konfigurera startmenyn på samma sätt man är van. Plus att optimeringsnörden i mig uppskattar att Modern UI inte laddas alls och därigenom spar ca 70Mb minne.

Dock kör jag fortfarande bara Windows 8 virtuellt men jag står helt klart ut med att använda det med ex7forw8. Start8 och liknande når inte riktigt ända fram i mitt tycke. Det känns att man kör något "ovanpå" Modern UI, så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det är någon större skillnad. ex7forw8 är mer "bart" då du inte kan göra några ändringar rent grafiskt. Men det är trevligt att kunna konfigurera startmenyn på samma sätt man är van. Plus att optimeringsnörden i mig uppskattar att Modern UI inte laddas alls och därigenom spar ca 70Mb minne.

Dock kör jag fortfarande bara Windows 8 virtuellt men jag står helt klart ut med att använda det med ex7forw8. Start8 och liknande når inte riktigt ända fram i mitt tycke. Det känns att man kör något "ovanpå" Modern UI, så att säga.

Jag förstår precis vad du menar Start8 blir lite tårta på tårta. Och vill man inte ha den första tårtan från början så...

Får ge ex7forw8 en chans helt enkelt. Har kört med win8 på min primära dator i ungefär två veckor nu och det är nästan absurt hur svårt jag har att se fördelarna med Modern UI. Många (MS-)appar känns helt och hållet retarderade på en desktopdator och jag finner mig själv dö lite grand inombords varje gång jag hamnar utanför desktop-läget.
Det är tråkigt. Hade hoppats på att bli övertygad om att det hade vuxit men all tidigare kritik jag riktat mot operativsystemet kvarstår, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag förstår precis vad du menar Start8 blir lite tårta på tårta. Och vill man inte ha den första tårtan från början så...

Får ge ex7forw8 en chans helt enkelt. Har kört med win8 på min primära dator i ungefär två veckor nu och det är nästan absurt hur svårt jag har att se fördelarna med Modern UI. Många (MS-)appar känns helt och hållet retarderade på en desktopdator och jag finner mig själv dö lite grand inombords varje gång jag hamnar utanför desktop-läget.
Det är tråkigt. Hade hoppats på att bli övertygad om att det hade vuxit men all tidigare kritik jag riktat mot operativsystemet kvarstår, tyvärr.

Den enda som jag har hitat som helt enkelt inte funkar är kontohantering av befintligt konto från kontrollpanelen, med lull lull som att byta profilbild och sån't. Men behöver jag göra det är det ju bara växla skal, och fixa, och se'n är man med igen. Det är ingen stor sak. Det skönaste är som sagt att "våga vägra Modern UI-känslan" är långt bättre än andra lösningar, som mer verkar riktat in sig på en långsam tillvänjning av Modern UI.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ska de nu dumpa priset på win 8 ? http://www.idg.se/2.1085/1.495884/microsoft-sanker-priset-pa-...
Det är i så fall ett erkännande att det säljer dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska de nu dumpa priset på win 8 ? http://www.idg.se/2.1085/1.495884/microsoft-sanker-priset-pa-...
Det är i så fall ett erkännande att det säljer dåligt.

Det är intressant.

Microsoft har inte sagt något positivt om Windows 8 sedan de där 60 miljoner licenserna, och Samsung tycker inte det är värt att sälja Windows RT-plattor i europa på grund av bristande intresse. http://www.theverge.com/2013/3/6/4070274/samsung-ativ-tab-win...

Och Windows 8-användningen i Sverige minskade I förra veckan. http://gs.statcounter.com/#os-SE-weekly-201301-201310

Det ser mörkt ut på Microsofts avbytarbänk :/

Visa signatur

Permalänk
Inaktiverat konto

Ett bra sätt att försöka påverka nästa släpp kan vara att skriva till steveb@microsoft.com.
Jag har gjort det och fått svar två gånger. Han tackade dessutom för synpunkterna.
Man kan ju säga att tanketsättet "Windows everywhere" blivit lite fel. Att man vill fortsätta att finnas på nästan alla datorer kan man ju förstå men
att stirra sig blind på tankesättet och utveckla sin produkt efter bara det blir ju bara fel. Felet med Microsoft är att de ofta lägger för stort fokus på att behålla sin dominans före god kvalite på sina produkter. "No compromise" med 8an sa Sinofsky tidigare men man kan inte skapa en produkt som ska funka på allt utan att kompromissa. De har ju kompromissat en hel del med Windows 8. Hur skulle en kompromissfri produkt se ut? Det handlar om att göra rätt kompromisser. Microsoft är idag ett vilset företag, tyvärr. De var på väg rätt med Windows Phone och Windows 7 men nu tycker jag att de börjat hamna lite snett igen. Apples filosofi är att inte göra produkter de inte själva vill använda. Jag tror att man borde ta efter där och bli mer lyhörda mot sina användare. Man var väldigt lyhörda under utvecklingen av Windows 7 och resultatet blev något helt ok, inte som OS X men ändå väldigt bra. Jag är dock främst Macanvändare och ska inte spy mer galla över Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitlisa:

Ett bra sätt att försöka påverka nästa släpp kan vara att skriva till steveb@microsoft.com.
Jag har gjort det och fått svar två gånger. Han tackade dessutom för synpunkterna.
Man kan ju säga att tanketsättet "Windows everywhere" blivit lite fel. Att man vill fortsätta att finnas på nästan alla datorer kan man ju förstå men
att stirra sig blind på tankesättet och utveckla sin produkt efter bara det blir ju bara fel. Felet med Microsoft är att de ofta lägger för stort fokus på att behålla sin dominans före god kvalite på sina produkter. "No compromise" med 8an sa Sinofsky tidigare men man kan inte skapa en produkt som ska funka på allt utan att kompromissa. De har ju kompromissat en hel del med Windows 8. Hur skulle en kompromissfri produkt se ut? Det handlar om att göra rätt kompromisser. Microsoft är idag ett vilset företag, tyvärr. De var på väg rätt med Windows Phone och Windows 7 men nu tycker jag att de börjat hamna lite snett igen. Apples filosofi är att inte göra produkter de inte själva vill använda. Jag tror att man borde ta efter där och bli mer lyhörda mot sina användare. Man var väldigt lyhörda under utvecklingen av Windows 7 och resultatet blev något helt ok, inte som OS X men ändå väldigt bra. Jag är dock främst Macanvändare och ska inte spy mer galla över Microsoft.

Coolt. Jag har bara skrivit till Julie Larsson Green och fick typ ett "Dear John"-svar... Men jag ska prova att skriva till Steve också. Han kanske är en bättre lyssnare än Julie?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av Ozzed:

Coolt. Jag har bara skrivit till Julie Larsson Green och fick typ ett "Dear John"-svar... Men jag ska prova att skriva till Steve också. Han kanske är en bättre lyssnare än Julie?

Han läser åtminstone och svarar på mailen. Sen borde han väl ta åt sig. Det första han sa till mig var "I assume you miss the start button?". Så han känner nog väl till kritiken där ute. Ska påpeka att detta bara var för att prova ifall han skulle svara och skrev ett utförligt svar på vad jag inte gillade men hittade inte det och hans senare svar i min inbox. Ju fler som försöker påverka, ju större är chansen att han trycker på sina utvecklare att göra något åt bristerna. Men han får säkert massa klagomål kring 8an dagligen, kan jag tänka mig ialf.

Från:Steve Ballmer (Steve.Ballmer@microsoft.com)
Till:min adress
Datum:6 jan 2013 21:12
Ämne:RE: Windows 8

--------------------------------------------------------------------------------
Attachments:
--------------------------------------------------------------------------------

What don't you like. I assume you miss the start button?

Sent from my Windows Phone

From: mig då
Sent: ‎1/‎6/‎2013 8:32 AM
To: Steve Ballmer
Subject: Windows 8

Hi,

Windows 8 and the new ui is bad, really bad on desktops.
Just want you to know that.

Take care,
mitt namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitlisa:

Han läser åtminstone och svarar på mailen. Sen borde han väl ta åt sig. Det första han sa till mig var "I assume you miss the start button?". Så han känner nog väl till kritiken där ute. Ska påpeka att detta bara var för att prova ifall han skulle svara och skrev ett utförligt svar på vad jag inte gillade men hittade inte det och hans senare svar i min inbox. Ju fler som försöker påverka, ju större är chansen att han trycker på sina utvecklare att göra något åt bristerna. Men han får säkert massa klagomål kring 8an dagligen, kan jag tänka mig ialf.

Från:Steve Ballmer (Steve.Ballmer@microsoft.com)
Till:min adress
Datum:6 jan 2013 21:12
Ämne:RE: Windows 8

Attachments:

What don't you like. I assume you miss the start button?

Sent from my Windows Phone

From: mig då
Sent: ‎1/‎6/‎2013 8:32 AM
To: Steve Ballmer
Subject: Windows 8

Hi,

Windows 8 and the new ui is bad, really bad on desktops.
Just want you to know that.

Take care,
mitt namn

Oj det var värst. Det verkar ju som om han har svarat själv. Taskigt att han inte drog med något "best regards", eller liknande.

Jag höll på att sätta kaffet i halsen, trodde jag läste "Sent from my iPhone" där ett tag

Visa signatur

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av Ozzed:

Jag höll på att sätta kaffet i halsen, trodde jag läste "Sent from my iPhone" där ett tag

Haha, tänkte samma sak som du när jag läste det.

Permalänk
Rekordmedlem

Klart de har iphones och android för de håller på med konkurentanalys, tyvärr tolkades det fel och blev win 8

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Steven Sinofskys nuvarande blogg:

http://blog.learningbyshipping.com/2013/01/14/learning-from-c...

"Gotcha. Traitor. Snicker. Those were some of the reactions when people discovered that I was using an iPhone. I stand before you accused of using a competitor’s [sic] product and I plead guilty."

"Obviously you should use a competitive product. You should know what you’re up against when a consumer (or business) ultimately faces a buying decision. They will weigh a wide array of factors and you should be aware of those not only for the purposes of sales and marketing but when you are designing your products."

Fan också, jag saknar Steven. Han är en hjälte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Steven Sinofskys nuvarande blogg:

http://blog.learningbyshipping.com/2013/01/14/learning-from-c...

"Gotcha. Traitor. Snicker. Those were some of the reactions when people discovered that I was using an iPhone. I stand before you accused of using a competitor’s [sic] product and I plead guilty."

"Obviously you should use a competitive product. You should know what you’re up against when a consumer (or business) ultimately faces a buying decision. They will weigh a wide array of factors and you should be aware of those not only for the purposes of sales and marketing but when you are designing your products."

Fan också, jag saknar Steven. Han är en hjälte.

Ja såklart kan man inte göra något bättre om man inte vet vad det handlar om.

Jag har blandade känslor om Sinofsky. Han skapade det Windows jag älskar, och se'n slaktade han det. Det känns konstigt.

Nu har jag i alla fall dragit iväg ett mail med synpunkter till SteveB. Vi får väl se om han svarar. Jag samlade även ihop vad våra övriga testare tyckt. Han bryr sig säkert inte om vad några nissar från ett litet IT-företag tycker men Det värsta jag vet är folk som gnäller utan att göra något, och jag tror man kan påverka mer om man skriver till Steve. Ryktesvis blev han ju "övertalad" att dumpa startmenyn och tyckte egentligen att det var ganska dumt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svarar dom på fullt allvar på mail som är av den klassen, det skulle jag aldrig göra om inte skribenten lagt en aning mer tid och eftertanke än att skriva typ "er nya produkt är dålig, tänkte bara upplysa er om det".

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Svarar dom på fullt allvar på mail som är av den klassen, det skulle jag aldrig göra om inte skribenten lagt en aning mer tid och eftertanke än att skriva typ "er nya produkt är dålig, tänkte bara upplysa er om det".

Men sen kanske inte du representerar ett lika stort företag som Microsoft heller.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Varför inte? Det visar väl att man är jordnära och nära kunden om man svarar på allt? Eller menar du att man måste formulera sig som Mario Vargas Llosa innan man är värd att få ett svar av den fine herr Balmer?

Jag tycker det är hur coolt som helst att han svarar. Det höjde den mannen många snäpp hos mig i alla fall. Att han dessutom lyckades pricka in vad det var som förmodligen var dåligt visar ju på att de i alla fall erkänner kritiken, även om de vägrar åtgärda bristerna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varför inte? Det visar väl att man är jordnära och nära kunden om man svarar på allt? Eller menar du att man måste formulera sig som Mario Vargas Llosa innan man är värd att få ett svar av den fine herr Balmer?

Jag tycker det är hur coolt som helst att han svarar. Det höjde den mannen många snäpp hos mig i alla fall. Att han dessutom lyckades pricka in vad det var som förmodligen var dåligt visar ju på att de i alla fall erkänner kritiken, även om de vägrar åtgärda bristerna.

Jepp. Det var lite samma med Bill Gates när han var på MS och även Jobs på Apple, de svarade ibland på e-post från vanliga användare. Många tror att de antagligen har assistenter som är de som egentligen svarar men i alla fall en del svar tyder på motsatsen. Gates steg rejält i mina ögon när han skrev ett långt brev/en artikel till gizmodo (här).

Precis som för andra "stjärnor" och kända personer så är det lätt att glömma att de är människor precis som vi andra. Skriver man en välformulerad och intelligent fråga (vilket i och för sig inte var fallet här) så kan man mycket väl få ett välformulerat och intelligent svar tillbaka (dock inte alls alltid). Jag kommer till minnas att en amerikansk tonåring skickade ett (i deras ögon dumt och ytligt) brev till John Lennon och Yoko och fick tillbaka ett brev som endast bestod av raden "Fuck you" en massa gånger, det brevet var ändå värt ett antal tusen dollar vid auktion så tji fick dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jepp. Det var lite samma med Bill Gates när han var på MS och även Jobs på Apple, de svarade ibland på e-post från vanliga användare. Många tror att de antagligen har assistenter som är de som egentligen svarar men i alla fall en del svar tyder på motsatsen. Gates steg rejält i mina ögon när han skrev ett långt brev/en artikel till gizmodo (här).

Precis som för andra "stjärnor" och kända personer så är det lätt att glömma att de är människor precis som vi andra. Skriver man en välformulerad och intelligent fråga (vilket i och för sig inte var fallet här) så kan man mycket väl få ett välformulerat och intelligent svar tillbaka (dock inte alls alltid). Jag kommer till minnas att en amerikansk tonåring skickade ett (i deras ögon dumt och ytligt) brev till John Lennon och Yoko och fick tillbaka ett brev som endast bestod av raden "Fuck you" en massa gånger, det brevet var ändå värt ett antal tusen dollar vid auktion så tji fick dom...

Att svara på alla mail skulle troligtvis motsvara flera heltidstjänster, så det gallras nog en del, och han har nog "stunt-skrivare" till hjälp. Oavsett så är det beundransvärt att det finns en publik adress som vem som helst kan skriva till om de vill nå "personen" och inte bara "företaget".

Visa signatur

Permalänk

Vad gäller att 8:an säljer dåligt så tror jag att det beror på att det bara är de lite mer datorvana/datorintresserade som överhuvudtaget ger sig på att byta OS på en befintlig dator medan de flesta byter OS när dom byter upp sig till en ny dator. Och med dagens hårdvara + att 7:an faktiskt är helt ok så tror jag det tar ett tag innan 8:an börjar lätta rejält.

Vad gäller statistik så ligger W8 enligt Globalstats på ca 3.5% worldwide och ca 4.3% i Sverige. Kollar vi däremot på statistik från Steam (http://store.steampowered.com/hwsurvey) som är en sajt där jag tror att det är mer troligt att det finns folk som både byter hårdvara och installerar om sina datorer så ligger W8 på ca 9.6% worldwide och har precis gått om XP.

Fast kollar jag Steam's statistik för 7:an 4 månader efter release så låg den på 34% men då pratar vi om att uppgradera från 10 år gamla XP och Vista medan 8:an måste tävla med 7:an (som är riktigt bra) och få folk att acceptera det helt nya interfacet.

Det jag tycker MS missat med W8 är att det inte finns en lättillgänglig intro-video och hjälpfiler som går igenom skillnaderna mot W7 så man snabbt tar sig över de första pucklarna.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Vad gäller att 8:an säljer dåligt så tror jag att det beror på att det bara är de lite mer datorvana/datorintresserade som överhuvudtaget ger sig på att byta OS på en befintlig dator medan de flesta byter OS när dom byter upp sig till en ny dator. Och med dagens hårdvara + att 7:an faktiskt är helt ok så tror jag det tar ett tag innan 8:an börjar lätta rejält.

Vad gäller statistik så ligger W8 enligt Globalstats på ca 3.5% worldwide och ca 4.3% i Sverige. Kollar vi däremot på statistik från Steam (http://store.steampowered.com/hwsurvey) som är en sajt där jag tror att det är mer troligt att det finns folk som både byter hårdvara och installerar om sina datorer så ligger W8 på ca 9.6% worldwide och har precis gått om XP.

Fast kollar jag Steam's statistik för 7:an 4 månader efter release så låg den på 34% men då pratar vi om att uppgradera från 10 år gamla XP och Vista medan 8:an måste tävla med 7:an (som är riktigt bra) och få folk att acceptera det helt nya interfacet.

Det jag tycker MS missat med W8 är att det inte finns en lättillgänglig intro-video och hjälpfiler som går igenom skillnaderna mot W7 så man snabbt tar sig över de första pucklarna.

Fast då utgår man fortfarande ifrån att det nya interfacet ÄR bättre för de flesta, vilket jag uppriktigt inte tror. Att stuva om logiken som Microsoft har gjort, utan att folk har fått chansen att i lugn och ro testa om de gillar eller ej är inte till någons fördel. Folk hävdar att de "måste" tvinga folk att vänja sig... Men varför? det tyder snarare på att de flesta tycker att det är sämre.

Det känns lite som någon kommit ut med en studie som visar att det är bättre att ha ratten vid fötterna och gas, broms, och koppling på instrumentbrädan. Folk skulle inte bara ta det till sig. Vissa kanske skulle gilla det men jag har svårt att se att det får något större genomslag. Microsot måste inse att de inte bara kan ändra saker utan att först förankra det hela hos användarna. Att Windows 8 och Office 2013 aktivt beter sig som reklampelare för skydrive och övriga Microsoftprodukter gynnar dessutom bara Microsoft, och gör förmodligen folk än mer "avtända".

Som du säger så hade Windows 7 långt mycket högre anpassningstakt än både Windows 8 och Vista. Det tycker jag tyder på att de flesta visst aktivt gärna byter operativsystem om det finns något bättre. Om folk nu tycker att startmenyn är dålig (som Microsoft påstår) så borde i så fall fler ha bytt. Jag upplever snarare att fler gärna skulle byta om det INTE fanns metro och appar och reklam för skydrive i varje hörn.

Visa signatur

Permalänk

Du har helt rätt dvs är det nya interfacet bättre eller sämre eller är det helt enkelt så att skillnaden är så stor att det kommer ta en tid innan folk mentalt kan migrera över - MS har nästan 20 års startmeny historia att komma över och det gör man inte över några månader. Hur är det med andra OS finns det en startmeny även i dom? eller är MS startmeny en MS exklusiv historia?

Mina personliga erfarenheter med 8:an är att den är stabil (aldrig haft en blåskärm på 4 månader), snabb (känns mycket rappare än W7), inga kompabilitetsproblem (inte än i allafall), extremt användbara nya features (se strejfs tråd) av vilka jag använder fler än jag någonsin gjorde i 7:an, väldigt användbar om du satsar på integration mellan dator/plattor/mobiler dvs "one platform to rule them all" (fast utan Sauron analogin förstås ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Du har helt rätt dvs är det nya interfacet bättre eller sämre eller är det helt enkelt så att skillnaden är så stor att det kommer ta en tid innan folk mentalt kan migrera över - MS har nästan 20 års startmeny historia att komma över och det gör man inte över några månader. Hur är det med andra OS finns det en startmeny även i dom? eller är MS startmeny en MS exklusiv historia?

KDE-gränssnittet har sin Kmenu som liknar startmenyn ganska mycket. Det är bland annat därför jag föredrar Kubuntu framför Gnome.

Det här med att komma över och migrera och det... Varför? Vet Microsoft bättre än dess kunder vad kunderna vill ha? Är det vi eller Microsoft som skall bestämma vad vi gillar?

Microsoft påstår att de genom undersökningar sett att folk inte vill ha startmenyn. Lustigt då att den bäst säljande appen i Windows store är just en startmenyersättare, och en annan som gör att man kan köra appar i fönster istället för helskärm: http://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/03/08/apparently...

En förändring bör komma av ett behov, inte av viljan att tjäna pengar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

KDE-gränssnittet har sin Kmenu som liknar startmenyn ganska mycket. Det är bland annat därför jag föredrar Kubuntu framför Gnome.

Det här med att komma över och migrera och det... Varför? Vet Microsoft bättre än dess kunder vad kunderna vill ha? Är det vi eller Microsoft som skall bestämma vad vi gillar?

Microsoft påstår att de genom undersökningar sett att folk inte vill ha startmenyn. Lustigt då att den bäst säljande appen i Windows store är just en startmenyersättare, och en annan som gör att man kan köra appar i fönster istället för helskärm: http://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/03/08/apparently...

En förändring bör komma av ett behov, inte av viljan att tjäna pengar.

Ok, men ställer du upp på att rent tekniskt om man bortser från modernui så är W8 > W7 och i princip ett av dom bästa om inte det bästa desktop operativet någonsin?

PS. Jag jobbar inte för MS, jag kommer aldrig jobba för MS och jag har hatat MS hela livet tills W8/2012/Phone8 dök upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ok, men ställer du upp på att rent tekniskt om man bortser från modernui så är W8 > W7 och i princip ett av dom bästa om inte det bästa desktop operativet någonsin?

PS. Jag jobbar inte för MS, jag kommer aldrig jobba för MS och jag har hatat MS hela livet tills W8/2012/Phone8 dök upp.

Ja, bortser man från Modern UI, appar, bundlade Microsoft program som i mitt tycke är konkurrenshämmande, och det faktum att allt nu är "platt" så att det inte längre är lika lätt att se vad som går att klicka på, så visst, det är bättre på alla övriga punkter.

På tal om Windows Server så fattar jag inte hur de har tänkt med Modern UI där... Planerar de att dem, eller deras partners så småningom kommer släppa surfplattor som är kraftiga nog att ha som servrar?

I övrigt verkar det bra, då man, om jag fattat det rätt, i princip kan konfigurera upp servern som man vill ha den och se'n göra om det till en Core-installation och köra. Väldigt bra för virtualisering, t. ex.

Visa signatur

Permalänk

Platt eller runt eller fyrkantigt, modernui eller vad som helst just nu är första gången med ett nytt os som jag aldrig haft en blåskärm (förutom en gammal hpux platform på jobbet som vägrar krascha eller dö trots att den är >15 år gammal ). Jag har tom skaffat en phone 7.5 mobil, ok jag är snål, men den passar bra i fickan och funkar h-e's bra trots kass batteritid (måste ladda fanskapet 1/g per dag).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej tacka vet jag Linux.