Permalänk
Skrivet av Wicktarr:

Du råkar inte veta om Vapor-X har referens-PCB?

Du får gärna återkomma när du fått svar Är intresserad av vilken PCB Vapor-X använder.

Nää Vapox-X har en custom PCB design så blir nog svårt med vattenkylning av dess like,

dock måste jag säga att temperaturen inte är ett problem inte ens vid hög överclock kommer jag över 60c!

ljudet är även det helt acceptabelt så länge du inte kryddar 100% på fläktarna!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010645332/sapphire-radeon-h...

Hade jag lätt valt om jag hade bestämt mig för ett 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns bios som tillåter högre volt även till det kortet faktiskt, hade ett likadant fast inte Ghz(std. klock 1Ghz) Flashade in Ghz bioset och då kunde jag öka på till 1256mV jämfört med 1175mV som var standard. Fick upp mitt i 1200Mhz som mest då, ej spel stabilt men gick genom benchmarks osv.

Har dock sett många som inte lyckats klocka upp med än 50-60Mhz, men jag är ihärdig och ger mig inte i första taget Returnerade dock kortet då jag trodde det var helt referens, vilket det inte var. Så referens vatten-block tex. passar inte på det.

Om man köper ghz varianten då? Kanske finns nått till ghz bios med upplåst volt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Nää Vapox-X har en custom PCB design så blir nog svårt med vattenkylning av dess like,

dock måste jag säga att temperaturen inte är ett problem inte ens vid hög överclock kommer jag över 60c!

ljudet är även det helt acceptabelt så länge du inte kryddar 100% på fläktarna!

Okej, tack! Det var precis det jag misstänkte.

Varför bör man välja Vapor-X GHz före "Dual-X" OC? Vad har den för goda egenskaper som Dual-X saknar?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagarebengt:

ovanstående har väldigt bra rekommendationer men här är iaf min:

ja köpte 1st gigabyte 7970 ghz edition från komplett för typ ~3500 lökar.
as we speak så sitter tjejen och lirar tomb raider trimonitor (eyefinity) på ultra settings med ganska ständiga 45-50 FPS.
det tycker jag är ganska skapligt för att köra med singel gpu på 3 monitors.

körde även crysis 2 med dirextX 11 mod samt high texture pack Heelt utan problem med mitt gigabyte 7970ghz (factory settings).
körde med disabled Vsync och det rann på bara fint men kortet blev ju sina 65 grader som max.

Tror du har missuppfattat i vilket sammanhang man använder lök.

3 och en halv lök (3,5lök(3500kr))
och inte 3500lökar (3500000kr)

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Du råkar inte veta om Vapor-X har referens-PCB?

Du får gärna återkomma när du fått svar Är intresserad av vilken PCB Vapor-X använder.

en snabb googling pekade på custom med 8 st strömfasers design mot 6 som originalet har (tror jag)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Lånar tråden lite. Det finns inget vattenblock för vapor-x va?
Då jag funderar på vattenkylning efteråt.

Ska du köra med vattenkylning så har inte vapor-x referens modell, jag hade valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379701 som är av referens modell och de klockar bra enligt tester och är inte allt för dyra.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Ska du köra med vattenkylning så har inte vapor-x referens modell, jag hade valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379701 som är av referens modell och de klockar bra enligt tester och är inte allt för dyra.

Jag kontaktade webhallens support (två gånger) för att säkerställa detta. Tyvärr har inte heller denna modell referens-PCB.

Det är korten med modellnumret 11197-01-40G som är av referensmodell. Dock är detta kort svårt, om inte omöjligt, att hitta nytt.

Men är Vapor-X GHz att föredra före "Dual-X" OC?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Oh fan jag har trodde dessa har varit av referens modell och vart på väg att beställa själv, tur du kollade upp detta och inte följde mitt råd.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Wicktarr:

Jag kontaktade webhallens support (två gånger) för att säkerställa detta. Tyvärr har inte heller denna modell referens-PCB.

Det är korten med modellnumret 11197-01-40G som är av referensmodell. Dock är detta kort svårt, om inte omöjligt, att hitta nytt.

Men är Vapor-X GHz att föredra före "Dual-X" OC?

Alltså du kan ju inte direkt gå fel med något utav korten, men personligen skulle jag valt Vapor-X om jag var du! Då även om Dual-X har en bra kylare är Vapor-X snäppet bättre! Det och så har jag hört att dom klockar lite bättre också, men det kanske mest har och göra med att dom går svalare.

Om du inte får Dual-X aningen billigare så ser jag ingen anledning och köpa den. Med det sagt du går inte fel vad du än väljer!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Wicktarr:

Okej, tack! Det var precis det jag misstänkte.

Varför bör man välja Vapor-X GHz före "Dual-X" OC? Vad har den för goda egenskaper som Dual-X saknar?

Vapor-X har en ångkammarkylare, som är en hel del mer effektiv och klarar av att leda stora mängder värme till heatpipes och flänsar. Den har även GHz Edition, alltså Tahiti XT2, som generellt sett bör klocka bättre.

Dock är det ju Sapphire, så kortet bör klocka bra då Sapphire får bra batchar av AMD som deras närmsta partnertillverkare.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Så då är ju frågan, vilket kort ska man välja om man vill ha vattenkylning i framtiden, och inte är så sugen på referenskylare ;/

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Skrivet av BabyMoseN:

Du kan börja med att trycka in knappen på sidan av kortet, det ger dig en bra grund att börja på för det voltar upp kortet till en bra start "1.256",

Jag använder själv Sapphires egna program för att överklocka "Trixx" och bara genom att trycka på boost knappen och köra på volten den angav

kom jag upp till 1200 i core och 1600 i memory. Lätt och simpelt!

Är det så pass att knappen ökar volten på Saphhire korten? isf ska jag trycka dirr^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Är det så pass att knappen ökar volten på Saphhire korten? isf ska jag trycka dirr^^

Skrivet av olfertfriberg:

Så då är ju frågan, vilket kort ska man välja om man vill ha vattenkylning i framtiden, och inte är så sugen på referenskylare ;/

Jo kör på bara, finns ingen direkt nackdel med att trycka in boost knappen! Dock är det väl heller inte så svårt och bara skriva in volten den anger själv. Men det är bra för nybörjare i alla fall!

Sen som svar till olfertfriberg, det finns ingen anledning att köpa vapor-x om du ska köpa vattenkylning i framtiden?! Då är det ju lika bra
och köpa det billigaste reference kortet du kan hitta! Sen satsa på ett vattenblock i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ägde ett XFX double dissi. och kan säga att överklockning är inget vidare på det kortet, aftermarket kylaren är heller inget vidare, höga temperaturer, 70c hade jag i bf3. Låst voltage har det också, iaf mitt, vet många fler som fått låsta också. Ta något annat än XFX åtminstonde, skulle jag rekommendera iaf.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk

Onödigt vetande kanske: Mitt Sapphire Vapor-X slog en väns GTX-690 i Cinebench OpenGL-test med ett gäng poäng. Väldigt överraskande.

Permalänk
Skrivet av BabyMoseN:

Jo kör på bara, finns ingen direkt nackdel med att trycka in boost knappen! Dock är det väl heller inte så svårt och bara skriva in volten den anger själv. Men det är bra för nybörjare i alla fall!

Sen som svar till olfertfriberg, det finns ingen anledning att köpa vapor-x om du ska köpa vattenkylning i framtiden?! Då är det ju lika bra
och köpa det billigaste reference kortet du kan hitta! Sen satsa på ett vattenblock i framtiden.

Men kan ett referenskort klocka bra när man har vattenblock?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nickieponken:

jasså? jag och min gode vän Dan gav oss på att försöka klocka ett av mina kort (använde orginal bios då med upplåst volt) och jag kom upp i 1287 Mhz och genomförde ett 3Dmark11 test, jag tycker det är ganska bra om man tänker på att när jag fick kortet hade det en stock speed på 925Mhz

Håller med....Sitter med ett XFX 7950

http://www.techpowerup.com/gpuz/5kx4c/

Har inte hunnit leka färdigt med kortet ännu

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Jag ägde ett XFX double dissi. och kan säga att överklockning är inget vidare på det kortet, aftermarket kylaren är heller inget vidare, höga temperaturer, 70c hade jag i bf3. Låst voltage har det också, iaf mitt, vet många fler som fått låsta också. Ta något annat än XFX åtminstonde, skulle jag rekommendera iaf.

Spänningen på mitt XFX är inte låst ialf

Håller med om kylningen...toppar 69c med 10min stresstest med Afterburner

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Alltså du kan ju inte direkt gå fel med något utav korten, men personligen skulle jag valt Vapor-X om jag var du! Då även om Dual-X har en bra kylare är Vapor-X snäppet bättre! Det och så har jag hört att dom klockar lite bättre också, men det kanske mest har och göra med att dom går svalare.

Om du inte får Dual-X aningen billigare så ser jag ingen anledning och köpa den. Med det sagt du går inte fel vad du än väljer!

Det blev ett Dual-X för mig eftersom Vapor-X tog slut på CDON (vilket var den sista "vettiga" sidan med kortet i lager med rimligt pris).
Fick det för 3400 på Webhallen, bundlat med Crysis 3 och Bioshock Infinite. Känns åtminstone som det är en uppgradering från mitt XFX BE DD som jag var tvungen att reklamera.

Visa signatur