Mystiskt magiskt ljud spelas upp helt random. Jag blir galen!

Permalänk
Sötast

Spännande tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

För att göra saker och ting lite mer klara:

INGENTING går in i viloläge när jag lämnar rummet, jag släpper allt och går, ingen skärm eller högtalare eller någonting stängs av. Har jag musik igång spelas den vidare även fast ljudet spelas så det är inte något med högtalarnas urkoppling att göra.

Skärmen har inte usb och den går således heller inte in i viloläge när jag lämnar rummet i tre sekunder.

Problemet med att dokumentera detta är att det sker sporadiskt och inte varje gång. Ibland varannan gång jag lämnar rummet, ibland var 10e gång..

Just nu gör jag undersökning med mobilen, om ljudet uppstår när den lämnar rummet elller när den är kvar eller båda, för att utesluta eller fälla den, men det är en långdragen studie.

Skynet.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

I would go nuts! Snälla försök att få detta på film, skrattade när jag läste tråden och skulle förmodligen skratta ännu mer med en video.

Det kan inte vara så att... Du har något ikopplat tangentbordet som av någon underlig anledning lägger av?

Jag har ingen aning... intressant iaf!

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

min gamla logihtech högtalare spelade upp nån konstig kanal eller liknande fattade aldrig vad dom sa.... NÄR Datan VAR AVSTÄNGD!

och så gjorde den varje natt nästan :/ men verkar inte vara samma fel som dig men är rätt läskigt med konstiga ljud

wait what?! blev lite nyfiken nu xD stängde du av strömmen också?

Visa signatur

i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - 32GB - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Mjaa nu hände något underligt som kanske kan avgränsa min extremt avancerade studie lite.
Jag reste mig upp men utan att gå ut ur rummet. Som en blixt från klar himmel vrålade högtalarna ur sig urkopplingsljudet igen.
Dock var sambon inne i samma rum, så frågan är om datorspöket bara kände sig lite hotad och var tvungen att hävda sig?

För övrigt ska jag försöka få det på film.. Jag filmar varje gång jag går ur rummet nu men ingen fullträff än. Och loggarna visar givetvis ingenting heller.. *Djup suck*

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Mjaa nu hände något underligt som kanske kan avgränsa min extremt avancerade studie lite.
Jag reste mig upp men utan att gå ut ur rummet. Som en blixt från klar himmel vrålade högtalarna ur sig urkopplingsljudet igen.
Dock var sambon inne i samma rum, så frågan är om datorspöket bara kände sig lite hotad och var tvungen att hävda sig?

För övrigt ska jag försöka få det på film.. Jag filmar varje gång jag går ur rummet nu men ingen fullträff än. Och loggarna visar givetvis ingenting heller.. *Djup suck*

Kan det vara någon intern komponent som glappar? För när man går eller ställer sig kan det ju skapa vibrationer i golvet. Kan ju även vara någon sladd som är dragen i golvet, vägguttag etc?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

En ide jag kom att tänka på är om skärmen är utrustad med nått som scannar om man sitter framför den eller inte
Typ fotocell som reagerar.

Jämra skumt problem annars.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vänt skärmen mot väggen, gå massor i dörren.

Lämna mobilen på skrivbordet, gå massor i dörren.

Dra ur typ tangentbord och mus.. gå massor i dörren.

Världens coolaste dator kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobicious:

Dra ut någon enhet , rulla runt lite med stolen? Om det kommer ljud är det någon annan enhet och då är det bara att ta nästa enhet eller nåt liknande simpelt felsökande kan du ju göra

Hahaha bästa felsökningstipset jag läst

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Vad har du inkopplat på USB? Om du står vid datorn när ljudet uppstår så kan du ju kolla om alla dina USB-enheter fungerar efter "urkopplingsljudet".
Testa att inaktivera alla USB-portar? Kommer någonsin "inkopplingsljudet"?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Windows har ju diverse sparfunktioner som givetvis brukar vara påkopplade, en del brukar kopplas av när man kör high performance men ibland får man gå in på energiinställningar och exempelvis inaktivera automatisk frånkoppling av usb... Själv brukar jag också gå in på de flesta enheterna i enhetshanteraren och stänga av strömsparfunktioner, för modem, nätverkskort samt usbhubbar...

Permalänk
Medlem

gör som så att du byter stol, och sätter dig i kallingarna och testar, detta utesluter ju en del,
sen kan du ju kolla om det ligger en kabel eller något i sin list, det kan ju vara ett glapp i den i sånan fall.

annrs säger jag bara : lycka till! och tala om orsaken!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

jag hade ett virus som lite nu och då lade till en virtuell enhet i systemet. Varje gång detta hände "plonkade" det. Inträffade lite nu och då för mig, utan synbar regelbundenhet.

Kanske har du fått något variant av detta virus.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

jag hade ett virus som lite nu och då lade till en virtuell enhet i systemet. Varje gång detta hände "plonkade" det. Inträffade lite nu och då för mig, utan synbar regelbundenhet.

Kanske har du fått något variant av detta virus.

Jag vet att Daemon tools och liknande virtuella monteringsprogram gav ifrån sig "enhet anslut/kopplas ifrån" ljudet, men bara när man faktiskt skapade eller tog bort en virtuell enhet...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk

Hur går utredningen?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Hur långt har det gått? Har datorn börjat krypa upp i fotändan av sängen om nätterna?

Och har du blivit något klokare på vad det är som orsakar ljudet?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Kul att ni fortfarande är engagerade
Virussökning gjorde jag och hittade varken virus eller trojaner eller nåt annat för den delen.

Daemon tools var en tanke, dock stämmer det heller inte in då det bara kopplar ifrån-ljudet och det kan komma flera gånger på rad, aldrig något koppla in-ljud. Inget mountas alltså.

De två senaste dagarna har jag inte hört ljudet men det KAN bero på att jag har haft headsetet som primär ljudkälla ett tag och det har jag inte på mig när jag går ut, så jag kan missa det, men annars har det fortsatt som vanligt.

I och för sig så kan jag nästan inbilla mig att ljudet började efter att jag köpte ett par byxor, modell sportmjuk.
De två senaste dagarna har jag dock använt mig av jeans dygnet runt och då har inte ljudet spelats..?
Men jag kan inte helt slå fast att ljudet började samtidigt..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Kul att ni fortfarande är engagerade
Virussökning gjorde jag och hittade varken virus eller trojaner eller nåt annat för den delen.

Daemon tools var en tanke, dock stämmer det heller inte in då det bara kopplar ifrån-ljudet och det kan komma flera gånger på rad, aldrig något koppla in-ljud. Inget mountas alltså.

De två senaste dagarna har jag inte hört ljudet men det KAN bero på att jag har haft headsetet som primär ljudkälla ett tag och det har jag inte på mig när jag går ut, så jag kan missa det, men annars har det fortsatt som vanligt.

I och för sig så kan jag nästan inbilla mig att ljudet började efter att jag köpte ett par byxor, modell sportmjuk.
De två senaste dagarna har jag dock använt mig av jeans dygnet runt och då har inte ljudet spelats..?
Men jag kan inte helt slå fast att ljudet började samtidigt..

Det är alltid spännande med lite mystiska fenomen. Speciellt när det är i kombination med teknik!

Att det skulle vara de nya byxorna som orsakar detta låter däremot väldigt konstigt. Men i det här laget känns det faktiskt som orsaken nästan kan vara på en andlig/spirituell nivå.
Du har inte testat att byta avatar? Det kanske är den som spökar?

Ser fortfarande fram emot videomaterial!

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Hade en kompis som svor på att hans ADSL dog när det någon ringde på dörrklockan (inget trådlöst).
efter ett tag gick han över till att det var när han öppnade utterdörren, det visade sig att en telekabel gick under dörrlisten och som tappade kontakt varje gång dörren öppnades.

Kanske nått liknande ? (långsökt jag vet)

Permalänk
Medlem

Det lustiga är att jag inte hört det något mer nu sedan mitt senaste inlägg.. Någonting har gjort att det slutar låta och jag har ingen som helst aning om vad som har förändrats, otroligt irriterande.

Och det MEST lustiga är att det slutade när jag började försöka filma ljudet med mobilen så det är nästan som att det är något med den..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Låter definitivt intressant!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Och datorn är fortfarande tyst..
Jag har en fundering faktiskt, KIES och en Galaxy S3, kan dom connecta på något trådlöst sätt med varandra?
Jag har alltid haft något kiesprogram igång i datorn men stängde av autostart och sett till att det inte är igång.
Det KAN finnas samband med detta, det känns som att det skedde ungefär samtidigt som ljudet slutade, ej helt säker.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

I princip en månad har gått nu, fortfarande inte ett enda ljud sen dess. Då får jag avsluta ärendet och förklara det löst, fast utan lösning. Vad som orsakade spökeriet förblir en gåta. Tack för alla förslag och all input!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Skrivet av Relel:

I princip en månad har gått nu, fortfarande inte ett enda ljud sen dess. Då får jag avsluta ärendet och förklara det löst, fast utan lösning. Vad som orsakade spökeriet förblir en gåta. Tack för alla förslag och all input!

Meh.. jag som hittade denna i mina bevakningar och hoppades på något spektakulärt

Permalänk
Skrivet av Relel:

Problemet är att ungefär 20 gånger de senaste veckorna (det sker varje dag) spelar datorn upp ljudet för en urkoppling av en usb-enhet eller liknande.

Min dator körde det där helt slumpmässigt förra året. Försvann lika oförklarligt som det dök upp. Medan det pågick körde jag hijackthis, scannade efter rootkits, kopplade ur all hårdvara som gick att koppla ur... datorn fortsatte att helt slumpmässigt plinga till ibland när jag gick ifrån den.

Min gissning är att det är nån enhet (nätverkskortet? hårddisken?) som går in i strömsparläge och att det triggar "usb-enhet bortplockad" ljudet, men jag vet inte säkert.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~