Ett material absorberar eller reflekterar ljudvågen, är du med på det? Det finns inget annat fall, antingen studsar ljudvågen eller inte. Studsar den så reflekteras den och studsar den inte så absorberas den.
Ett tätt material, som du förespråkar, reflekterar då alltså ljudvågen isåfall. Är materialet slätt så har den ingen funktion alls förutom att ta en massa plats. Är det vågformigt så diffuseras ljudvågen (förutsatt att mönstret är rätt osv) och då sprider man helt enkelt ut ljudvågorna i "rummet" där dom till slut dör ut eftersom styrkan avtar omvänt proportionellt mot avståndet i kvadrat (fick jag till det rätt där?).
Hur menar du minska resonans? Resonans är när något självsvänger, vibrerar eller vad man vill kalla det. För att minska resonanser så kan man tynga ner föremålet som resonerar för då krävs det mer energi för att få föremålet att resonera. Sådant använder man bitumen till, tynga ner föremål så att det krävs mer energi för att sätta föremålet i svängning men då får man även ta hänsyn till att man sänker resonansfrekvensen också, något som kan ha stor betydelse i högtalare.
Har du två paralella skivor av ett absorberande material så kommer det inte att uppstå några stående vågor mellan dom. Ett absorberande material släpper igenom ljudvågor vars frekvens har en kvartsvåglängd större än materialets tjocklek men absorberar frekvenser vars kvartsvåglängd är är mindre än materialets tjocklek. Hur bra olika frekvenser dämpas och hur mycket beror ju dock lite på material, eventuell luftspalt osv.
Jag menar inte att man ska sätta upp absorberande material i hela lådan. Det är väldigt opraktiskt och det är exakt lika opraktiskt att göra det med vågformat material för det blockerar fortfarande luftflöde lika mycket som ett slätt material. Jag skulle nog vilja påstå att det är lättare att hitta högkvalitativt dämpmaterial med slät profil än vågformat, eftersom det är slät profil som används i high-end högtalare av i stort sett att DIY-byggare (inklusive mig själv).
Du får nog hitta en direktlänk som stödjer dina påståenden, annars tror jag inte på dig. Jag baserar mina argument på personlig erfarenhet, många hundra timmars läsande på DIY-forum samt en bra grundläggande kunskap inom fysik och akustik. Bitumen har noll effekt på att dämpa ljudvågor, det enda bitumen gör är att tynga ner en föremål och på så vis sänka resonansfrekvensen samt öka den energi som krävs för att få panelen att resonera, som jag nämnde ovan.
Det man kan göra om man inte har många lediga 5.25"platser är att ställa hårddisken på högkant. Hårddiskar funkar lika bra så och då man kan utan problem hänga upp den i gummisnoddar samt få plats med eventuellt absorberande material på sidorna (betänk dock att ljudabsorberande material även blockerar luftflöde).