Muskampen 2025: Segraren korad!

League of legends, "förenklad version av Dota"?

Permalänk
Medlem

League of legends, "förenklad version av Dota"?

Tjena, dethär kanske är ett känsligt ämne men jag förstår mig inte riktigt på folk som säger att League of Legends är mycket lättare än Dota (1 & 2). Argumenten om att creepdenying inte finns, köpa är för lätt och så förstår jag inte riktigt. Istället för creepdeny så behöver man ju kontrollera sin lane genom att "freezing", pusha och helt enkelt vara mera noggrann med allt man gör i sin lane. I mina ögon är det svårare än att lasthit'a sina egna creeps.

Nu säger jag inte att Dota 2 är lättare eller svårare, de har bara olika funktioner hur spelen är byggda och den största anledningen varför jag valde LoL är var mina vänner spelar och att jag inte vill/orkar/har tid att lära mig ett nytt MOBA.

Vad tycker ni, har ni några argument varför det ena är bättre en de andra?

Jag tycker själv att båda är bra men helt olika. Jag stör mig lite på att Dota 2 känns ganska långsamt men det är bara för att jag spelar LoL och de betyder definitivt inte att det är lättare.

Permalänk
Medlem

enligt mig så kan man inte ställa HoN, LoL och Dota sida vid sida då dom är uppbyggda runt olika ideer.
lol är mer noob vänligt än dota och HoN är och dom har ju valt att göra det så.
det är ju som att jämnföra en ferarri mot en porsche dom är ju båda bilar men dom är ju uppbyggda på olika sätt.

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

LoL är inte snabbt, farma i 20 min innan det blir ordentliga teamfights. Nää tack jag började med CS GO istället :DDD

Permalänk
Skrivet av zZerf:

enligt mig så kan man inte ställa HoN, LoL och Dota sida vid sida då dom är uppbyggda runt olika ideer.
lol är mer noob vänligt än dota och HoN är och dom har ju valt att göra det så.
det är ju som att jämnföra en ferarri mot en porsche dom är ju båda bilar men dom är ju uppbyggda på olika sätt.

Lol mer noobvänligt nja kanske, om man tnker på snowball effecten som jag tycker är mkt värre i HoN och Dota men de e ju fortfarande helt beronde på vem du spelar emot inte spelet....

mesta av hatet e väl fanboyism!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

En stor skillnad är ju också det att det är svårare att snowballa i lol, max level är 18 och sedan hur feedad du än är så kommer resten bara komma mer ifatt dig.
Sedan är det väl inte lättare men du eftersom det känns lite långsammare och det du gör reagerar såpass bra så spelar strategi och inövade beteenden in mer in i lol än i dota 2.

Nu har jag dock inte spelat lika mycket dota 2 på långa vägar men det är min uppfattning iaf.

Sedan att lol är mer noob vänligt stämmer nog inte riktigt, matchmaking systemet är nog bättre eftersom du först måste levla ditt konto och då enbart får spela mot andra som är lika nya som dig, du kan liksom inte spela mot folk som började igår om du spelat i ett år.

Permalänk

Alltid ett intressant ämne och det kommer nog bli ett jä*la liv som det brukar när det gäller denna frågan.

Båda spelen är roliga på sitt sätt men det är bara konstatera att Dota 2 ÄR mycket svårare än LoL.
Spelar själv båda så det är inget påhitt. (min åsikt)
Dota har så mycket mer att tänka på än LoL.

Tex Nästan varje item på Dota har någon sorts funktion att starta genom att klicka på den, deny som du har sagt, runor som man plockar upp, man kan köpa dust och gem och såna grejer, kan vara mer strategiskt att randoma champ då man får mer cash in game osv det finns hur många grejer som helst att rabbla upp men dessa är några av de jag kommer på nu.

Men sen är LoL ett bra spel också på sitt sätt men det är lättare och det gör kanske att fler dras till det, bla många yngre.

Som sagt detta är min åsikt!

Permalänk
Medlem

känner att jag måste förklara vad jag menar noob vänligt!
dom har ju tagit creep deny som du har i dota.
dom har enklare items/shop än dota.
och det är så många som kör det och man lär nog känna någon som kör det och då kan man lära sig ganska snabbt.

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Frågan är, Är LoL verkligen "enkelt" eller är det mer stilrent utan massa plotter i shoppen/hur det visas.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken nivå man spelar spelet. På högre nivå är dota mycket mer komplext, för pubbande har jag ingen aning.

Dota är mycket mer komplext och strategiskt med tanke på alla de möjliga strategier och laningval man kan göra. Samt att teamkompositionen ser väldigt olika ut och man måste picka väldigt reaktivt. Om jag förstått LoL rätt så har dem ett meta med 2 solo lanes, 1 dual och 1 jungler. I dota kan du ha alla tänkbara kombinationer. 3 solo lanes, dubbla jungel, 1,1,3 / 3,1,0 +jungler osv. osv. även turnspeed och liknande mekanismer gör att dota blir mycket komplext.

Permalänk

Som någon pro spelare sa: (tror det var någon från TSM)
League of legends är inte svårare än något annat moba spel. Det är inte hur många items och hur många avanserade taktiker det finns gör ett spel svårt utan motståndarna.

Permalänk
Skrivet av GoldToazt:

Som någon pro spelare sa: (tror det var någon från TSM)
League of legends är inte svårare än något annat moba spel. Det är inte hur många items och hur många avanserade taktiker det finns gör ett spel svårt utan motståndarna.

Bästa argumentet by far.

Lite som fotboll, inte svårt i sig men när det är så många som spelar det så blir det bra motstånd hur man än vrider och vänder på det!

Permalänk
Medlem

Har spelat båda dota 1, dota 2, HoN och LoL. Och helt objektivt så är Dota och HoN svårare än lol. Som :FelixJ nämner och :ja som e månsson blanannat nämner så finns det fler saker som gör det mer komplext.

Du har ju bland annat 3 olika "classes"(Int, Agi, Str) som påverkar hur din hero beter sig istället för lols 2 (AD) och (AP).
Du har courier, i dota och hon, Du har möjlighet att placera wards där runor dyker upp. Bara en sån sak påverkar många faktorer.
Tillexempel om det är värt 200 guld för att eventuellt hinna till runa först och förhoppningsvis få en passande runa för stunden.
Det finns items som kostar mer och på så sätt fortsätter även lategame att ändras, om man jämför med lol om man har 4.2 K så har du det dyraste itemet och sen kommer spelet stanna av om det blir en lite längre match.
som nämnts tidigare ingen creepdeny i lol.
Du förlorar inget guld när du dör i lol, vilket blandannat skapar ett helt annat gameplay också där folk tar fler risker early för man har ändå råd att köpa sitt item om man skulle dö.
PERSONLIGEN så föredrar jag Dota 2 och HoN före lol. Det är helt enkelt mer utmanande enligt mig

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med. Ta t.ex. klassikern Fia med knuff

Permalänk
Medlem

Spelar själv mycket Lol så ska försöka att inte vara för subjektiv när jag svarar.

Lol har mycket snällare inlärningskurva än Hon och Dota, vilket alltså är mer "noob-vänligt" på sätt och vis. Dock gör det ofta att Dota/Hon spelare nedvärderar Lol eftersom att de är duktiga på sina spel och sen när de ska testa Lol så inser de att det tog de 10 timmars speltid att bli lika bra som man blev efter 50 timmar på Dota/Hon. Men att lol är lättare i början är något jag tror att alla håller med om.

Dock blir det annorlunda på lite högre nivå. När det fortfarande är Pub-games så beror det väldigt mycket på vilken MMR man har hur svårt spelet är och därför är det svårt att jämföra rakt av. Överlag kan man väl säga att det är mer att hålla koll på i dota/hon även om det kanske snarare innebär att det krävs mer tid för att lära sig och spela ordentligt, snarare än att spelet är svårare med tanke på "mechanical skills" eller olika strategier.

På högre nivå och proffsnivå så tvekar jag inte en sekund på att alla 3 spelen har potential att vara lika svåra, handlar bara om motstånd och spelarmängd.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Vi tar först laning phase, i HoN/Dota så kan du tvinga motståndarna längre ifrån sitt torn igenom att deniea creeps så att dina creeps dör först och lanen blir då pushad åt ditt håll, då blir det lättare att ganka och hålla dem borta med harras eftersom de inte kan vara lika lågt HP eftersom de är längre ifrån sitt torn.
För att motståndarna ska kunna countra det så måste de göra en creep pull alltså dra in sina egna creeps i skogen och få de dödade av neutral creeps, vilket då blir att lainen blir pushad mot deras håll igen och de då får enklare att farma och ganka.
För att countra det måste ni då blocka det neutral creep campet där de kan göra en creep pull igenom att t.ex. sätta en ward där, då kan de inte göra en creep pull och ni kan åter igen deniea mer för att få lanen pushad mot ert håll.
För att countra det måste motståndarna lägga gold på att counter warda, så att de kan göra creep pulls igen.

Det är ett exempel på hur en side laning phase kan se ut, man kan också bara deniea t.ex. för att få lanen pushad åt olika håll.

Sedan så till skillnad ifrån LoL kan man inte bara gå in i skogen, döda ett neutral creep och få en buff, vilka det är kommer jag inte ihåg, utan du måste ha ward control för att se vart en runa som spawnar varannan minut på ett av två ställen, har man koll på vilken runa som spawnar vart så kan man vinna spelet och förhindra ganks till skillnad ifrån LoL där det typ räcker med "miss mid inc bot", och jag ser ingen anledning till varför det behövs wards tills laning phasen är över i LoL, i HoN/Dota behövs alltså mer map control och att counter warda under de första minuterna kan göra att mid kan ganka mycket bättre med runor och vinna spelet redan efter 10min, när lane phasen börjar ta slut och det handlar om att ta torn, förstöra farm för carryn, ganka osv.

Också till skillnad från LoL så har HoN/Dota mer klara roller, t.ex. så är en spellcaster/nuker inte lika bra i slutet då de inte bara kan köpa ett item och göra sina spells bättre, och deras roller blir då att t.ex. cround controla igenom stunns, supporta, heala osv. så att carryn kan döda och vinna matchen. Det jag har spelat av LoL så verkar det nästan som att alla heroes ska köpa mer eller mindre samma saker, då alla tjänar på att gå efter AP, och jag tycker att det verkar som om alla item är lite mer "allround" än i Dota/Hon. Jag kan däremot ha fel här eftersom jag aldrig spelat LoL mycket, då jag nästan vann alla matcher fast jag i HoN bara va 1200-1300 vilket är under det man startar på (1500, man vinner/förlorar ca 5 per match), det är typ när man precis lärt sig hur man spelar och börjar spela på "riktigt" men fortfarande väldigt dålig, vilket jag tyckte var tråkigt och för lätt, jag var även lika/bättre än mina kompisar som hade spelat LoL mycket och vet va alla har för spells(vilket jag inte visste).

Även "summoner spells" gör spelet tråkigt och orättvist, den spellen som man kan ha efter att man nått lvl12 med sitt acc (teleport), kostar 2150 gold i HoN(och dota?) och är ett väldigt bra och match vinnande item med många heroes.

Men skillnaderna är fler men jag kan/orkar inte skriva om dem.
Sen att spelen är olika lätta/svåra på olika ställen behöver inte vara bra eller dåligt på något sätt, man ska spela det spelet som man tycker är roligast, men det jag vill komma till är att det verkar vara många LoL spelare som tycker att de är bra och tror att de stora grejerna som de tagit bort(t.ex. de som jag nämnt) inte spelar någon roll, när det är enorm skillnad. I HoN så finns det ett casual mode där man denies inte gör någon skillnad på XP och man inte förlorar gold när man dör, och bara det gör enorm skillnad, tänk då på alla andra saker som skiljer HoN/Dota ifrån LoL.

Jag rekommenderar alla som spelar LoL att testa HoN:s casual mode, ni kommer märka stor skillnad. Och om ni sen skulle gå över till det vanliga så skulle det vara ännu mer skillnad.