Vi tar först laning phase, i HoN/Dota så kan du tvinga motståndarna längre ifrån sitt torn igenom att deniea creeps så att dina creeps dör först och lanen blir då pushad åt ditt håll, då blir det lättare att ganka och hålla dem borta med harras eftersom de inte kan vara lika lågt HP eftersom de är längre ifrån sitt torn.
För att motståndarna ska kunna countra det så måste de göra en creep pull alltså dra in sina egna creeps i skogen och få de dödade av neutral creeps, vilket då blir att lainen blir pushad mot deras håll igen och de då får enklare att farma och ganka.
För att countra det måste ni då blocka det neutral creep campet där de kan göra en creep pull igenom att t.ex. sätta en ward där, då kan de inte göra en creep pull och ni kan åter igen deniea mer för att få lanen pushad mot ert håll.
För att countra det måste motståndarna lägga gold på att counter warda, så att de kan göra creep pulls igen.
Det är ett exempel på hur en side laning phase kan se ut, man kan också bara deniea t.ex. för att få lanen pushad åt olika håll.
Sedan så till skillnad ifrån LoL kan man inte bara gå in i skogen, döda ett neutral creep och få en buff, vilka det är kommer jag inte ihåg, utan du måste ha ward control för att se vart en runa som spawnar varannan minut på ett av två ställen, har man koll på vilken runa som spawnar vart så kan man vinna spelet och förhindra ganks till skillnad ifrån LoL där det typ räcker med "miss mid inc bot", och jag ser ingen anledning till varför det behövs wards tills laning phasen är över i LoL, i HoN/Dota behövs alltså mer map control och att counter warda under de första minuterna kan göra att mid kan ganka mycket bättre med runor och vinna spelet redan efter 10min, när lane phasen börjar ta slut och det handlar om att ta torn, förstöra farm för carryn, ganka osv.
Också till skillnad från LoL så har HoN/Dota mer klara roller, t.ex. så är en spellcaster/nuker inte lika bra i slutet då de inte bara kan köpa ett item och göra sina spells bättre, och deras roller blir då att t.ex. cround controla igenom stunns, supporta, heala osv. så att carryn kan döda och vinna matchen. Det jag har spelat av LoL så verkar det nästan som att alla heroes ska köpa mer eller mindre samma saker, då alla tjänar på att gå efter AP, och jag tycker att det verkar som om alla item är lite mer "allround" än i Dota/Hon. Jag kan däremot ha fel här eftersom jag aldrig spelat LoL mycket, då jag nästan vann alla matcher fast jag i HoN bara va 1200-1300 vilket är under det man startar på (1500, man vinner/förlorar ca 5 per match), det är typ när man precis lärt sig hur man spelar och börjar spela på "riktigt" men fortfarande väldigt dålig, vilket jag tyckte var tråkigt och för lätt, jag var även lika/bättre än mina kompisar som hade spelat LoL mycket och vet va alla har för spells(vilket jag inte visste).
Även "summoner spells" gör spelet tråkigt och orättvist, den spellen som man kan ha efter att man nått lvl12 med sitt acc (teleport), kostar 2150 gold i HoN(och dota?) och är ett väldigt bra och match vinnande item med många heroes.
Men skillnaderna är fler men jag kan/orkar inte skriva om dem.
Sen att spelen är olika lätta/svåra på olika ställen behöver inte vara bra eller dåligt på något sätt, man ska spela det spelet som man tycker är roligast, men det jag vill komma till är att det verkar vara många LoL spelare som tycker att de är bra och tror att de stora grejerna som de tagit bort(t.ex. de som jag nämnt) inte spelar någon roll, när det är enorm skillnad. I HoN så finns det ett casual mode där man denies inte gör någon skillnad på XP och man inte förlorar gold när man dör, och bara det gör enorm skillnad, tänk då på alla andra saker som skiljer HoN/Dota ifrån LoL.
Jag rekommenderar alla som spelar LoL att testa HoN:s casual mode, ni kommer märka stor skillnad. Och om ni sen skulle gå över till det vanliga så skulle det vara ännu mer skillnad.