Mikrofon problem med varje headset jag haft.

Permalänk
Medlem

Mikrofon problem med varje headset jag haft.

Hejsan,

jag har länge haft problem med mikrofonen när det gäller headsets, och nu börjar jag bli så irriterad att nu frågar jag efter hjälp

Mitt problem är att mikrofonen är alltid väldigt låg och jag måste vrida mikrofonen väldigt nära min mun men ändå har vänner problem att höra mig.
Headsets som jag haft tidigar är: Steelseries Siberia v1, Creative Fatal1ty och just nu Roccat Kave.

Moderkort: ASUS P8Z68 DELUXE/GEN3
Använder Realtek HD.

Här är mina inställningar som jag använder just nu. (Försöker maxa allt jag kan)

Om någon vet vad jag skulle kunna göra för att lösa detta så skriv gärna, försöker verkligen få problemet löst!

Tack!

Permalänk

tror det är ljudkretsen på ditt moderkort som är dålig, skaffa ett pci ljudkort eller ett helt nytt moderkort, jag har 100% volym och +20dB på microphone boost på mitt asus sabertooth z77 med cm storm sirus (inte usb), mina vänner klagar ibland på att jag låter för högt

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Köp rediga proffspryttlar ala studiogrejer så lär du nog inte få några problem med för lågt ljud osv.
Du skulle kunna testa att koppla headsetet i nån sådan här typ.
http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_302_usb.htm

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med mitt ASUS P8P67 WS Revolution. När jag använde headset med analoga kontakter var jag tvungen att ha förstärkningen på max, mikrofonen riktad mot och väldigt nära munnen. Trots detta fungerade det inge vidare och jag fick ofta höra att jag hördes dåligt. Efter byte till ett USB-headset så har dessa problem upphört.

Ett par enstaka fall är inte direkt statistiskt övertygande, men fler kanske har haft liknande upplevelser med ASUS-brädor. Och i så fall skulle ett byte till USB-headset eller inköp av ett separat ljudkort kanske lösa dina besvär.

Ett enkelt sätt skulle vara att låna ett USB-headset av en kompis och prova.

Permalänk

Testat usb-headset? typ Logitech G serien? å isf är det samma då?

oj, såg nu vilka headset du testat!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills! Ska kolla om jag kan få låna ett USB headset och se hur det funkar, annars blir det ett kanske ett byte
eller nytt köp av ljudkort/moderkort.

Tack!

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering hur det har gått. Kunde låna ett Turtle beach headset av grannen och det funkade helt ok, så jag tog chansen och köpte ett Logitech G35 som funkar perfekt!

Tack för all hjälp!