Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Varför skulle man vilja använda Windows 3.11 på modern hårdvara? Man tycker Microsoft borde ha kompetensen att förena både ett modernt OS och ett interface som majoriteten uppskattar, utan att hänvisa kunder till en produkt från början av 1990-talet?

Jag har inte sagt något om modern hårdvara. Varför ska man byta till ny hårdvara när den gamla fungerar?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Hoppades på grov felöversättning, men den stämmer tyvärr överens med min skoltyska

Fy tusan. Microsoft gör allt i sin makt för att förskjuta mig.

Är dock synd att vi säkerligen kommer få se en ny DX-version, där MS åtgärdat många av klagomålen om DX11, men som inte kommer användas för att majoriteten av oss användare väljer att hålla kvar i Windows 7.

OK... Då har vi fått bekräftat att översättningen hade rätt. Hoppas nu bara att det är rykten och inget annat, men som det sett ut hittills skulle det inte förvåna mig om det var sant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OK... Då har vi fått bekräftat att översättningen hade rätt. Hoppas nu bara att det är rykten och inget annat, men som det sett ut hittills skulle det inte förvåna mig om det var sant.

Ni slits verkligen mellan hopp och förtvivlan. I förra veckan var det "Hurra, startmenyn kommer tillbaks!" idag är det "åååhhh nej herre gud de får inte röra mitt skrivbord!"

Gör som jag, ta det lugnt och chilla lite. Vi får nog se ganska snart vad som stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows behöver mer än någonsin utvecklas fort. Microsoft blir krossade av Apple och Google just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Windows blir inte krossade av Google och Apple. Ska du dra någon slutsats av W8 försäljningssiffror så är det att W8 är oönskat inte att mer F.F.A.D.C.I. är lösningen.

Microsofts marknadsvärde kanske minskar i förhållande till Google och Apples men Windows andel PC marknaden är fortfarande störst med råge.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni slits verkligen mellan hopp och förtvivlan. I förra veckan var det "Hurra, startmenyn kommer tillbaks!" idag är det "åååhhh nej herre gud de får inte röra mitt skrivbord!"

Gör som jag, ta det lugnt och chilla lite. Vi får nog se ganska snart vad som stämmer.

Ungefär så var det ju också med Windows 8 när det först kom upp att de skulle ta bort startmenyn. Aklla protester från erfarna användare och utvecklare till trotts så tog de ju faktiskt bort startmenyn.

I ljuset av det har jag faktiskt svårt att se fram emot något som Microsoft gör längre. Det handlar mer om att förbereda sig på nästa chock känns det som. Särskillt när man vet att det där med användarsynpunkter mest är kosmetiskt. Men du har naturligtvis rätt i att vi ingenting vet om hur det blir. Det får vi se. Men det känns inte som Microsoft är på rätt spår när de varken lyssnar på kunderna eller partnertillverkarna längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan ju vara så att de tar bort desktopen på Blue för att de vill renodla en touch-variant och senare lanserar en mer Windows 7-lik variant parallellt.

Man kan alltid hoppas.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Måtte det där Ozzed länka förbli ett rykte och dö ut som rykte. Ta bort desktop på tabletrelaterade produkter vore vettigt men att ta bort desktop läge på ja, en desktop/laptop vore allt annat än intelligent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Måtte det där Ozzed länka förbli ett rykte och dö ut som rykte. Ta bort desktop på tabletrelaterade produkter vore vettigt men att ta bort desktop läge på ja, en desktop/laptop vore allt annat än intelligent.

Det kom ju som rykte redan i december http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1173884-window...

Å andra sidan försvinner Win Phone 8 snart också...

http://www.dubaichronicle.com/2013/03/18/microsoft-will-stop-...

Vad händer?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Det kom ju som rykte redan i december http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1173884-window...

Å andra sidan försvinner Win Phone 8 snart också...

http://www.dubaichronicle.com/2013/03/18/microsoft-will-stop-...

Vad händer?

Vad händer? De slutar supporta version åtta av WP 18 månader efter GA precis dom de sagt hela tiden. Spelar dock ingen roll eftersom dagens [wp8] enheter kommer kunna uppgraderas till version 9, vilket då kommer ha 18 mnd support till.

Jösses...

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Vad händer? De slutar supporta version åtta av WP 18 månader efter GA precis dom de sagt hela tiden. Spelar dock ingen roll eftersom dagens [wp8] enheter kommer kunna uppgraderas till version 9, vilket då kommer ha 18 mnd support till.

Jösses...

Man kan undra hur många som kände till att det var planerat. Läser man nätet idag så framstår det som en nyhet...

Här ytterligare två av alla som nappat på det som en nyhet

http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/03/18/microsoft-windows-...

Citat:

Microsoft has announced that it will end support for Windows Phone 8 devices in 2014 - just six months after the mobile OS was launched. The first Windows 8 phones went on sale at the end of 2012, but Microsoft has already placed owners on notice that they won't be current forever.

och

http://www.theverge.com/2013/3/18/4118326/windows-phone-8-sup...

Citat:

Microsoft to support Windows Phone 8 until July 2014, no promise of future OS upgrades yet

Hur vet du att det blir uppgraderingar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Man kan undra hur många som kände till att det var planerat. Läser man nätet idag så framstår det som en nyhet...

Här ytterligare två av alla som nappat på det som en nyhet

http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/03/18/microsoft-windows-...

och

http://www.theverge.com/2013/3/18/4118326/windows-phone-8-sup...

Hur vet du att det blir uppgraderingar?

Interna kontakter, så kan inte käll-länka, dock nämns 18 månader och End of Life här - http://channel9.msdn.com/Events/Windows-Phone/Summit - från 20e Juni ifjor.

Ville trott att iallafall TheVerge visste om detta men beror så klart på vem av dem som "rapporterat".

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd

Paul Thurrott som är rätt insatt kommenterade om WP8:
http://winsupersite.com/windows-phone/windows-phone-support-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Interna kontakter, så kan inte käll-länka, dock nämns 18 månader och End of Life här - http://channel9.msdn.com/Events/Windows-Phone/Summit - från 20e Juni ifjor.

Ville trott att iallafall TheVerge visste om detta men beror så klart på vem av dem som "rapporterat".

Tack! Det kanske inte var självklart att hitta just den länken...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Tack! Det kanske inte var självklart att hitta just den länken...

Du är jävligt snabb att dissa Microsoft, men ofta visar det sig att ditt påstående är direkt felaktigt. Har du någon kommentar på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du är jävligt snabb att dissa Microsoft, men ofta visar det sig att ditt påstående är direkt felaktigt. Har du någon kommentar på det?

Att jag befinner mig i samma sällskap som flera andra som har bättre förutsättningar; här ytterligare exempel:

Hur vet du förresten att mitt påstående var felaktigt? För att en okänd människa på Sweclockers sa det? Låt Microsoft förtydliga nyhetskörden själva, officiellt, vilket de snart lär göra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Att jag befinner mig i samma sällskap som flera andra som har bättre förutsättningar; här ytterligare exempel:

Hur vet du förresten att mitt påstående var felaktigt? För att en okänd människa på Sweclockers sa det? Låt Microsoft förtydliga nyhetskörden själva, officiellt, vilket de snart lär göra.

PCWorld kan man tyvärr ej längre lita på när det gäller Microsoft. Det samma gäller på något konstigt sätt Tom Warren som du länkade tidigare, han måste givetvis följa resten av The Verge, men han har på sistone varit väldigt kritisk, inte bara till MS själva utan det mesta - jag tycker det verkar som om han försöker vara opartisk men går för långt. Både HuffPost och Techcrunch artiklar var skrivna på ett bättre sätt som försöker förklara att detta inte är någon dödsdom.

Vad gäller okänd, så visst. Tittar man på min historik bör man dock se att jag vet vad jag pratar om när det gäller delar av Microsoft. Microsoft kommer troligen inte kommentera dessa artiklar själva då det inte är deras stil - mycket på samma sätt som de inte ger ut försäljningssiffror för flerparten av sina produkter. Saker bör dock bli klara (eller mindre luddiga) under början av sommaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

PCWorld kan man tyvärr ej längre lita på när det gäller Microsoft. Det samma gäller på något konstigt sätt Tom Warren som du länkade tidigare, han måste givetvis följa resten av The Verge, men han har på sistone varit väldigt kritisk, inte bara till MS själva utan det mesta - jag tycker det verkar som om han försöker vara opartisk men går för långt. Både HuffPost och Techcrunch artiklar var skrivna på ett bättre sätt som försöker förklara att detta inte är någon dödsdom.

Vad gäller okänd, så visst. Tittar man på min historik bör man dock se att jag vet vad jag pratar om när det gäller delar av Microsoft. Microsoft kommer troligen inte kommentera dessa artiklar själva då det inte är deras stil - mycket på samma sätt som de inte ger ut försäljningssiffror för flerparten av sina produkter. Saker bör dock bli klara (eller mindre luddiga) under början av sommaren.

Det är nog inte lätt att vara "neutral" teknikskribent vad gäller Windows 8 nuförtiden. Lika lite som det var lätt att vara neutral om Vista. De flesta nyheter är ju negativa i den meningen att det handlar om någon som sagt något negativt, eller negativa säljsiffror, användarsiffror osv osv. Att vara positiv eller ens "neutral" i det läget skulle väldigt snabbt sänka trovärdigheten och odla misstankar om att man är köpt av Microsoft. Det har helt enkelt gått såpass lång tid att det inte är något konstigt att tala om Windows 8 som en flopp likt Kin, Zune, ME och Vista. När det dessutom talas om Windows Blue, och att Windows 9 skall släppas redan i Oktober 2014 så finns det ingen anledning att tro att trenden vänder. "ingen" vill ha Windows 8 i dess nuvarande form, och dess nuvarande form kommer inte ändras förren tidigast Windows blue, eller kanske inte alls.

Det gör det väldigt komplicerat att skriva nyheter som uppfattas som opartiska. Särskillt om läsaren tillhör de som gillar Windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Själv undrar jag hur du förhåller dig till (båda två)

Skrivet av Huzzbutt:

Nej, Windows blir inte krossade av Google och Apple. Ska du dra någon slutsats av W8 försäljningssiffror så är det att W8 är oönskat inte att mer F.F.A.D.C.I. (Forced Full Auto Dumihuvet Crossplatform Integration (fin förkortning, borde användas mer.)) är lösningen.

Microsofts marknadsvärde kanske minskar i förhållande till Google och Apples men Windows andel PC marknaden är fortfarande störst med råge.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Själv undrar jag hur du förhåller dig till (båda två)

Och det är ju knappast så att de gått med förlust år efter år och är tvungna att vara såhär drastiska för att inte gå i konkurs, så att det skulle handla om överlevnad för Microsofts del tror jag knappast. Snarare "Mycket vill ha mer" på bekostnad av de flesta kunderna.

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte en Windows 8 uppgradering för några månader sedan.

Fördelarna är snabbhet, säkerhet och app store.

Nackdelarna är avsaknad av start meny och borttagen möjlighet att lägga till program på skrivbordet.

Annars är det likadant som windows 7 för vanliga konsumenter, vet dock inte hur det är för er som programmerar, kanske är ett h*vete :S. Ladda ner start8 om ni vill ha tillbaks startmenyn i win 8, kostar 30 kr typ, det går t.om. att blockera windows 8 startskärmen, alla charms och sånt.

Tack Microsoft för att ni kallar mig för "ingen" förresten, kanske vore bra att vara lite mer ödmjuk mot sina kunder. Om inte tillverkarna tar till sig operativsystemet så är det ju Microsofts fel att det wipar, inte tillverkarnas.

Permalänk
Medlem

Självklart uppdateras Windows Phone 8, de har redan uttalat sig om att supporten är 18 månader efter sista uppdateringen. De har redan utlovat uppdateringar till sommaren. Att nästa Windows kommer 2015 beror på att de numera vill hålla sin 3 års releasecykel som de har haft sedan Vista 2006. Självfallet kommer Microsoft få ta bort spärren mot boot to desktop när det kommer ett servicepack till Windows 8. Annars blir ju för fan företag tvungna att modifiera eller köra Windows Server 2012. Sen ingår ju nergraderingsrättigheter till Windows 8 i OEM-licensen, så volymlicenskunder får ju köra Windows 7 inom överskådlig tid utan att betala extra (software assurance).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart uppdateras Windows Phone 8, de har redan uttalat sig om att supporten är 18 månader efter sista uppdateringen. De har redan utlovat uppdateringar till sommaren. Att nästa Windows kommer 2015 beror på att de numera vill hålla sin 3 års releasecykel som de har haft sedan Vista 2006. Självfallet kommer Microsoft få ta bort spärren mot boot to desktop när det kommer ett servicepack till Windows 8. Annars blir ju för fan företag tvungna att modifiera eller köra Windows Server 2012. Sen ingår ju nergraderingsrättigheter till Windows 8 i OEM-licensen, så volymlicenskunder får ju köra Windows 7 inom överskådlig tid utan att betala extra (software assurance).

Det som är oroväckande är att ingen från Microsoft har sagt någonting om Windows 8, RT, eller phone 8 som tyder på att de ens är medvetna om att de säljer dåligt. Visst, de kanske håller masken och hoppas på att ingen vet att det säljer dåligt. Men som det är nu måste man ha bott under en sten sedan Windows 8 släpptes för att ha undgått att det håller på att bli ett nytt vista rent säljmässigt. Det har ju till och med stått i gammelmedia.

"Vi har sett att Windows 8/RT inte nått upp till kundernas förväntningar och vi jobbar hårt för att nästa release skall infria dem och vi tänker vara väldigt lyhörda för våra kunders önskemål" hade varit skönt att höra, men nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

Jag köpte en Windows 8 uppgradering för några månader sedan.

Fördelarna är snabbhet, säkerhet och app store.

Nackdelarna är avsaknad av start meny och borttagen möjlighet att lägga till program på skrivbordet.

Annars är det likadant som windows 7 för vanliga konsumenter, vet dock inte hur det är för er som programmerar, kanske är ett h*vete :S. Ladda ner start8 om ni vill ha tillbaks startmenyn i win 8, kostar 30 kr typ, det går t.om. att blockera windows 8 startskärmen, alla charms och sånt.

Tack Microsoft för att ni kallar mig för "ingen" förresten, kanske vore bra att vara lite mer ödmjuk mot sina kunder. Om inte tillverkarna tar till sig operativsystemet så är det ju Microsofts fel att det wipar, inte tillverkarnas.

Vad menar du med "borttagen möjlighet att lägga till program på skrivbordet"?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

hörde/såg att windows 8 sålde lika många kopior på 1 vecka som w7 såld på 1 år. men att dom inte säljer några längre är väll en annan femma, kommer inte ihåg vart jag såg det..

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Vad menar du med "borttagen möjlighet att lägga till program på skrivbordet"?

Går inte att fästa ett program på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Mycket av mitt hat kan summeras med "ologiska design val för PC användare". Ångrar fortfarande att jag köpte win8 istället för win7... Hur tänker man om man ligger centrala OS inställningar "gömda" i metro gränssnittet?!

Min "student" version av win7 helt opatchat fungerade fortfarande bättre än win8 köpt med nyaste patcharna

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

Går inte att fästa ett program på skrivbordet.

Hur menar du? Lägga ut en genväg som vanligt? Jo.
Går även på Startskärmen fyi.

Permalänk
Medlem

Och MNicrosoft tar till allt mer desperata metoder för att få appar till sin store. Nu mutar man till och med utvecklare tydligen: http://www.zdnet.com/microsoft-offers-developers-cash-to-writ...

Snabbt sätt att tjäna $2000 om man kan programmera antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som är oroväckande är att ingen från Microsoft har sagt någonting om Windows 8, RT, eller phone 8 som tyder på att de ens är medvetna om att de säljer dåligt. Visst, de kanske håller masken och hoppas på att ingen vet att det säljer dåligt. Men som det är nu måste man ha bott under en sten sedan Windows 8 släpptes för att ha undgått att det håller på att bli ett nytt vista rent säljmässigt. Det har ju till och med stått i gammelmedia.

WP8 tänker jag inte ta seriöst fören vi faktiskt börjar se riktiga appar och inte massor strunt i deras store, så mycket skräp och oseriöst hobbymeck och värdelösa tredjepartsgrejer för tjänster har jag aldrig sett som där. Trodde de hade kommit längre. Fast jag räknar inte ut dem som nischspelare än, men jag måste se att saker så som mobilt BankID verkligen kommer och fungerar så att vi får sådana basala saker som bankappar. Tyvärr ser det fortfarande sorgligare ut än Symbian 2010 än så länge galet nog. Nokia vet vi redan är begravda men, de har redan avskedat ca 27-30k. Om annat tänker jag inte ranta. OEM säljer, volymlicens och SA säljer. Nog för att jag inte gillar att man får Metroliknande menyer (blåvita sidorna) i Office 2013 istället för stilen som fanns i 2010, känns inte passande och skär sig med programmet. Övrigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

WP8 tänker jag inte ta seriöst fören vi faktiskt börjar se riktiga appar och inte massor strunt i deras store, så mycket skräp och oseriöst hobbymeck och värdelösa tredjepartsgrejer för tjänster har jag aldrig sett som där. Trodde de hade kommit längre. Fast jag räknar inte ut dem som nischspelare än, men jag måste se att saker så som mobilt BankID verkligen kommer och fungerar så att vi får sådana basala saker som bankappar. Tyvärr ser det fortfarande sorgligare ut än Symbian 2010 än så länge galet nog. Nokia vet vi redan är begravda men, de har redan avskedat ca 27-30k. Om annat tänker jag inte ranta. OEM säljer, volymlicens och SA säljer. Nog för att jag inte gillar att man får Metroliknande menyer (blåvita sidorna) i Office 2013 istället för stilen som fanns i 2010, känns inte passande och skär sig med programmet. Övrigt bra.

Det lär ju inte direkt bli bättre av nyheten jag länkade ovan. Microsoft är alltså så bortkollrade att de på allvar tror att problemet ligger i att det är för få appar, snarare än för dåliga. Därför ger de utvecklare upp till $2000 för att utveckla appar till Windows phone och Windows 8. Vi kan alltså se fram emot ännu mer smilegubbar som fiser när man petar på dem. Som vi har längtat.

Visa signatur