Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

Går inte att fästa ett program på skrivbordet.

Menar du gadgets?

Annars förstår jag inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakitama:

Rolig film om win8, riktigt bra gjord.

http://www.youtube.com/watch?v=WTYet-qf1jo

Har själv inte använt mig av win8 så kan inte säga så mycket. Jag vill i alla fall inte ha metro och vad som retar mig är att varje gång du loggar in kommer du automatiskt in i metro. Vill du sen komma till det traditionella skrivbordet måste du klicka på det när det borde vara tvärtom. Jag vill inte ha en fullskärms startmeny. Varför inte låta användaren välja under installationen om man vill ha det eller inte, problemet löst. (Nej, jag är inte rädd för förändring om den är befogad och tillför något men jag har svårt att se vad metro tillför).

Den filmen har fått mycket hugg och slag av de som gillar Windows 8. De menar att hans argumentation bygger mycket på att han inte orkat sätta sig ner och lära sig de många förändringarna.

Jag tycker de har fel. Man ska inte BEHÖVA lära sig en massa bara för att kunna utföra enkla uppgifter i lugn och ro. Det faktum att inlärningskurvan är så pass brant är i sig ett tecken på att Windows 8 är en mislyckad produkt.

Visst, man kan sitta och hävda att "det är värt det bara man tar sig tid", men så är det väl med högskolor, universitet, och motion också, men det faktum att inte varenda ungjävel utbildar sig till partikelfysiker borde ge en hint om att de flesta inte orkar bry sig och bara vill att saker ska vara självförklarande, använda ett välkänt formspråk och helt enekt bara "funka" utan att kräva för mycket av användaren.

Jämför såhär: Melodifestivalen hade x antal miljoner tittare. Tror ni den siffran hade varit lägre om man varit tvungen att läsa på om artister, programledare, producenter och fan och hans moster i två timmar innan man fick sätta sig och titta? Visst, de som faktiskt genomgått tortyren hade säkert fått en bättre upplevelse, men få, om ens några, hade orkat.

Det är delvis därför Windows 8 blev ett magplask.

Sedan är det min personliga åsikt att gränssnittet känns sämre och "i vägen" även om jag kan det, men det är en annan sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det lär ju inte direkt bli bättre av nyheten jag länkade ovan. Microsoft är alltså så bortkollrade att de på allvar tror att problemet ligger i att det är för få appar, snarare än för dåliga.

Tror det går fint att komma med ett brett ekosystem med stort utbud med premiumappar även idag, det har andra spelare gjort. Tror inte riktigt att WinRT (ramverket) är det ekosystemet däremot. Så får Nokia blir det i praktiken att hela bolaget avvecklats, de har redan lagt ner tillverkningen i Rumänien, tillverkningen i Salo, huvuddelen av tillverkningen i Komarom, lika så forskning och utveckling och möjligheten att pröva och testa produkter blir så gott som utraderad och köper idag in kontrakttillverkat och ODM-designat av annan part. Nokia hade ca 58 tusen anställda i mobildivisionen 2010 och sålde 100 miljoner smartphones om året med stigande siffror (volym). Som nischspelare med några procent av marknaden vill säkert Microsoft fortsätta däremot frågan är ju bara vem som ska tillverka lurarna när det knappast finns något intresse för telefonleverantörerna att göra det. Dem lägger ju mer energi på hobby som Tizen och Firefox OS.

Sen lider självklart Windows av att de delade upp den nya WinRT-miljön (runtime/API:n aka Windows Runtime) mellan Metro och lät skrivbordet köra vidare precis som förut, vilket ger ingen motivation att använda det, det är inte särskilt robust och kraftfullt än så länge och är bara en abstraktion som inte leker bra med systemet i övrigt när det gäller integration. Det vet såklart utvecklarna som sitter där med sina ThinkPads och skriver ramverk för gränssnitt de inte använder med sina touchpads och trackpoints på sina pekskärmslösa notebooks. Ledningen omskyfflas någon gång. Även Intel kommer nog märka att leverantörerna vägrar köra pekskärm på "clamshell" så snart de fått det ur systemet. Microsoft är bra på att döda saker och gå vidare till alternativ också.

Permalänk
Medlem

Hej!

Citat:

"Four reasons why Windows 8 tablets could beat the iPad in business"

http://www.citeworld.com/tablets/21595/four-reasons-why-windo...

som snabbt följdes upp av

Citat:

"Four reasons why Windows 8 tablets won't beat the iPad in business"

http://www.itworld.com/mobile-wireless/348932/four-reasons-wh...

samt

"Microsoft launches bulk sales of its Surface tablet hybrids"
http://thenextweb.com/microsoft/2013/03/19/microsoft-launches...

där man kan läsa

Citat:

"At current sales rates, the Surface lineup will bring in over billion dollars in revenue in 2013, putting it above the key mark by which Microsoft vets its internal businesses."

Jag har svårt att bedöma dessa siffror men drygt 12,000 Surface Pro per dag (400,000 sålda på 33 dagar) som man nämner i artikeln är rejält mycket lägre än iPad Mini

Citat:

"iPad Mini Sales Overtaking iPad Sales Faster Than Apple Expected"

http://www.macrumors.com/2013/02/28/ipad-mini-sales-overtakin...

Citat:

"We now understand that Apple may be planning to sell 55M iPad minis (7.9”) and 33M iPads (9.7”) in 2013."

Räcker försäljningen av Surface-familjen på sikt? Svårt att sia om. Hjälper den försäljningen av Windows 8? Hmmm... Kanske brand recognition räcker för att slöa desktopköpare inte skall bry sig. Oroväckande.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Läckta benchmarks från Haswell visar att även intel lägger mer krut på mobila enheter än desktop då prestandaförbättringar får stryka på foten till förmån för bättre prestanda per watt. http://news.cnet.com/8301-10805_3-57575274-75/leaked-benchmar...

Nog för att det är ganska uppenbart att Microsoft har som vision att döda desktopen, den enda fullgoda produktionsplattformen, men det är än mer deprimerande att hårdvarutillverkarna följer efter.

Är jag den enda i hela världen som tycker att mobila enheter endast funkar som bra komplement till stationära?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Hur menar du? Lägga ut en genväg som vanligt? Jo.
Går även på Startskärmen fyi.

Går genom att dra ut programmet från start 8, men annars vet jag inte hur du gör. Går inte att högerklicka och "lägg till genväg på skrivbordet", går inte heller att dra från metro. Kanske går att dra ut från utforskaren men att hitta program i utforskaren är ju oerhört smidigt, inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

Går genom att dra ut programmet från start 8, men annars vet jag inte hur du gör. Går inte att högerklicka och "lägg till genväg på skrivbordet", går inte heller att dra från metro. Kanske går att dra ut från utforskaren men att hitta program i utforskaren är ju oerhört smidigt, inte.

Man kan ju högerklicka på programmet i Metro --> öppna filen sökväg och dra ut genvägen.
Varför man nu skulle vilja ha genvägar på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Microsoft fokuserar fortfarande på touch och tablets i Windows blue verkar det som.

Detta är fan tragiskt. Miljoner användare vill ha tillbaka startmenyn och de jobbar med att lägga till vattenfärg i paint!

http://www.theverge.com/2013/3/21/4130764/leaked-video-window...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju högerklicka på programmet i Metro --> öppna filen sökväg och dra ut genvägen.
Varför man nu skulle vilja ha genvägar på skrivbordet.

Nu skjuter jag från höften; men kanske därför att det varit standard sedan Windows 95? I princip alla program jag installerar frågar fortfarande om jag vill ha genväg på skrivbordet. Även kanske därför att det fungerar alldeles utmärkt?

Märkligt med denna bristande förståelse för något som använts och fungerat perfekt i årtionden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu skjuter jag från höften; men kanske därför att det varit standard sedan Windows 95? I princip alla program jag installerar frågar fortfarande om jag vill ha genväg på skrivbordet. Även kanske därför att det fungerar alldeles utmärkt?

Märkligt med denna bristande förståelse för något som använts och fungerat perfekt i årtionden.

Såklart det fungerar utmärkt. Det fungerar även utmärkt att ha dem i ett verktygsfält, pinnade i aktivitetsfältet eller helt enkelt WIN + skriv det du vill starta --> Enter.
Det är ju otroligt smidigt att minimera alla fönster för att komma åt dina program, eller? Eller Öppna Dator --> Skrivbord och starta det där. Men då kan man lika gärna inte ha det.

Jag menar bara att det är lite föråldrat att ha genvägar på skrivbordet och det finns smidigare sätt.

EDIT: Saker kan ju förbättras. Det finns ju massvis med saker som fungerat bra i årtionden och fortfarande gör det. Men där det finns bättre lösningar.

Permalänk
Medlem

Såklart det fungerar utmärkt. Det fungerar även utmärkt att ha dem i ett verktygsfält, pinnade i aktivitetsfältet eller helt enkelt WIN + skriv det du vill starta --> Enter.
Det är ju otroligt smidigt att minimera alla fönster för att komma åt dina program, eller? Eller Öppna Dator --> Skrivbord och starta det där. Men då kan man lika gärna inte ha det.

Jag menar bara att det är lite föråldrat att ha genvägar på skrivbordet och det finns smidigare sätt.

EDIT: Saker kan ju förbättras. Det finns ju massvis med saker som fungerat bra i årtionden och fortfarande gör det. Men där det finns bättre lösningar.

Att pinna appar har aldrig fungerat för mig. Det känns inte som stängda program hör hemma där helt enkelt utan jag vill ha det utrymmet reserverat för flikar till öppna program.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Att pinna appar har aldrig fungerat för mig. Det känns inte som stängda program hör hemma där helt enkelt utan jag vill ha det utrymmet reserverat för flikar till öppna program.

Själv kör jag med ett fåtal pinnade program för de som jag i princip alltid använder. Beroende på hur ofta jag använder program startar jag det från.

1. Pinnade program

2. Quick launch toolbar (går att återuppväcka i senare versioner av windows)

3. Windows-knappen + skriva programnamnet

4. Startmenyn (när jag glömt vad programet heter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Själv kör jag med ett fåtal pinnade program för de som jag i princip alltid använder. Beroende på hur ofta jag använder program startar jag det från.

1. Pinnade program

2. Quick launch toolbar (går att återuppväcka i senare versioner av windows)

3. Windows-knappen + skriva programnamnet

4. Startmenyn (när jag glömt vad programet heter)

Ja, det är så olika vad man trivs med. Även om Microsoft verkar övertygad om motsatsen.

Visa signatur

Permalänk

Nja, alla sätt finns kvar och går att återupväcka i Window 8 om jag inte är felinformerad. Även om startmenyn är lite knepigare än quick launch bar. Fast jag misstänker att det är för att gamla program inte ska bugga ur. Hade det inte varit för det arvet hade nog 2 och 4 varit borttagna i Window 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är jag den enda i hela världen som tycker att mobila enheter endast funkar som bra komplement till stationära?

Instämmer. Mobilt är bra att ha när man pendlar och dylikt, men så fort jag är hemma eller vill spela något "seriöst" spel är det PC:n som gäller, och när jag ska skriva något arbete är det också på PC:n.

Ska vi vara ärliga så duger ju dock en Core 2 Duo med integrerad grafik för alla som bara vill ha en "kontorsdator", det är säkert också en av anledningarna till att folk inte köper nytt lika ofta.

Permalänk

Nja, det går att få rätt bra laptops för arbetsbruk nuförtiden. Sitter nu på en laptop med en i7-processor, 8 GB ram, 200 GB flashdisk och full hd skärm. När jag är på kontoret kör jag den i dockningsstation så att man får ett vanligt tangentbord, mus samt en 24" skärm. Föredrar det framför att ha en annan enhet som man måste uppdatera om man behöver jobba hos kund eller hemma.

Om man har obegränsat med pengar kan man ju också köpa spel-laptops med flera grafikkort (alienware).

Fast för personligt bruk får man mycket mer för pengarna om man köper en stationär spel/hemdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Nja, det går att få rätt bra laptops för arbetsbruk nuförtiden. Sitter nu på en laptop med en i7-processor, 8 GB ram, 200 GB flashdisk och full hd skärm. När jag är på kontoret kör jag den i dockningsstation så att man får ett vanligt tangentbord, mus samt en 24" skärm. Föredrar det framför att ha en annan enhet som man måste uppdatera om man behöver jobba hos kund eller hemma.

Om man har obegränsat med pengar kan man ju också köpa spel-laptops med flera grafikkort (alienware).

Fast för personligt bruk får man mycket mer för pengarna om man köper en stationär spel/hemdator.

Ja, det går ju med dockningsstation... Men då slits grejerna. Jag har haft min stationära sedan 2006 och bytt lite delar då och då. Hur kul ser en laptop från 2006 ut som använts i dockningsstation hemma och på jobbet? Och ska det vara fräs i så blir det dyyyyyrt. En laptop som maxar crysis kostar väl runt 20-25 papp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu trollar du ju bara.

Bärbara är för övrigt utmärkta som klienter och arbetsstationer eller som enda hemmadator. Inte för att spela på, men det är en annan sak. För arbete, professionellt arbete där man traditionellt har använt arbetsstationer som är kraftfullare än din hemmabyggda rigg så har bärbara ersatt (t ex CAD/CAE, 3d-modellering, video osv också) stationära rätt långt. Intel gör helt rätt och OEMerna måste inte följa deras anvisningar om pekskärm för de måste inte kalla det ultrabook, och de mobila delarna är utmärkta i små stationära klienter också. Fast förbättringar gällande mobil grafik berör ju inte dig om du ska köra stationär och spela med diskret grafikkort. Fast du har ju heller aldrig varit marknaden för något de gjort.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att det blir trådlös dockning nästa år när 802.11ad kommer ut på allvar, det borde komma en ny typ av hybrider som är mera cpu och lagring än interface, man tar med sig den "intelligenta" delen och kopplar sig sedan trådlöst mot interfacen och anpassar även effekten/prestandan beroende på om man är dockad eller portabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle börja jobba på en såndära analysfirma, för det här kunde jag räknat ut med röven: http://www.computerworld.com/s/article/9237756/Microsoft_s_cash_for_apps_pitch_to_devs_smells_like_desperation_says_analyst

Dock är jag tveksam till att han drar slutsatsen att kampanjen endast kommer locka 13-åringar, när man måste vara över 18 för att delta.

Men han har rätt i övrigt. Om en appstore inte kan bära sig själv är det en dålig appostore. iOS och Androids motsvarighet drivs ju av intresse snarare än "Bäst jag utvecklar en app åt Microsoft. Jag blev så jävla sugen på 650Kr!"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kanske skulle börja jobba på en såndära analysfirma, för det här kunde jag räknat ut med röven: http://www.computerworld.com/s/article/9237756/Microsoft_s_cash_for_apps_pitch_to_devs_smells_like_desperation_says_analyst

Dock är jag tveksam till att han drar slutsatsen att kampanjen endast kommer locka 13-åringar, när man måste vara över 18 för att delta.

Men han har rätt i övrigt. Om en appstore inte kan bära sig själv är det en dålig appostore. iOS och Androids motsvarighet drivs ju av intresse snarare än "Bäst jag utvecklar en app åt Microsoft. Jag blev så jävla sugen på 650Kr!"

MS appstore sitter fast lite i ett moment 22. Få bra appar, ger få kunder, som i sin tur ger få utveklare.
Lägger man sen till att W8 är en kritiserad och oönskad produkt gör ju inte precis läget bättre.
Hade mani W8 lämnat startmenyn som i W7 och bara infört charmsbar till att öppna "app emulatorn", hade nog många fler kunnat tänka sig använda W8. Då hade troligtvis fler ansett att MS appstore är ett smidigt sätt att samla lite spel som man annars kör online. Kund intresset hade då stigt och lockat utvecklare vilket genererat fler appar till alla MS plattformar.

Tyvärr så började MS i fel ände och tvingade folk till något de inte ville, istället för att de fick prova produkten och se om det var intressant.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

MS appstore sitter fast lite i ett moment 22. Få bra appar, ger få kunder, som i sin tur ger få utveklare.
Lägger man sen till att W8 är en kritiserad och oönskad produkt gör ju inte precis läget bättre.
Hade mani W8 lämnat startmenyn som i W7 och bara infört charmsbar till att öppna "app emulatorn", hade nog många fler kunnat tänka sig använda W8. Då hade troligtvis fler ansett att MS appstore är ett smidigt sätt att samla lite spel som man annars kör online. Kund intresset hade då stigt och lockat utvecklare vilket genererat fler appar till alla MS plattformar.

Tyvärr så började MS i fel ände och tvingade folk till något de inte ville, istället för att de fick prova produkten och se om det var intressant.

Exakt precis det där!

"En cool feature är att du kan köra samma typ av appar som till Windows phone, och du kan synka appar mellan plattformarna" hade varit så mycket bättre, och säkert lockat en del som inte vill ha Windows phone att i alla fall testa, men nu är det en jävla röra istället.

Angående antalet appar... Det finns 49 328 appar i Windows store. I apple app store och Google play store finns det ca 800 000. Så det skulle inte förvåna mig om det finns fler bra appar i vardera android-och ios store än det finns appar totalt i Microsoft store. Att då dra igång en kampanj som stimulerar till fler dåliga appar och därmed minskar den totala andelen bra appar är ju rena självmordet.

Lägg ner, gör om, gör om, gör rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Måste instämma med detta. Microsofts försök att skapa en gemensam produkt för alla plattformar gör det hela lite schizofrent och få konsumenter blir intresserade, därefter ännu färre utvecklare och det moment22 läget blir allt svårare för MS att ta sig ur ju längre tiden går med win 8. Än värre om Blue fortsätter på denna stigen.

"Smidigare än innan" "Lite föråldrat med skrivbord" "start menyn var omodern" argumenten som dyker upp då och då tycker jag själv inte är relevanta. Problemet är inte att det är smidigare och att gamla skrivbordet och startmenyn var föråldrat. Vissa kanske tycker så men inte alla och windows 8:s svala mottagande tycker jag bevisar detta. Med samma argument kan man fråga sig varför man fortfarande har ratt att styra bilen med trots att en ratt är nånstans föråldrad med drygt hundra år. Man missar poängen. Varför försöka fixa vad som inte är trasigt?

Folk använder sina datorer annorlunda och för den som kollar i alla visa era desktops trådar för OSX, Win7 eller whatever borde detta faktum vara tydligt. Windows 8 är lite att försöka få in alla sorteras användare över alla plattformar, tablet, PC, telefon, i samma mall och det är där det fallerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Måste instämma med detta. Microsofts försök att skapa en gemensam produkt för alla plattformar gör det hela lite schizofrent och få konsumenter blir intresserade, därefter ännu färre utvecklare och det moment22 läget blir allt svårare för MS att ta sig ur ju längre tiden går med win 8. Än värre om Blue fortsätter på denna stigen.

"Smidigare än innan" "Lite föråldrat med skrivbord" "start menyn var omodern" argumenten som dyker upp då och då tycker jag själv inte är relevanta. Problemet är inte att det är smidigare och att gamla skrivbordet och startmenyn var föråldrat. Vissa kanske tycker så men inte alla och windows 8:s svala mottagande tycker jag bevisar detta. Med samma argument kan man fråga sig varför man fortfarande har ratt att styra bilen med trots att en ratt är nånstans föråldrad med drygt hundra år. Man missar poängen. Varför försöka fixa vad som inte är trasigt?

Folk använder sina datorer annorlunda och för den som kollar i alla visa era desktops trådar för OSX, Win7 eller whatever borde detta faktum vara tydligt. Windows 8 är lite att försöka få in alla sorteras användare över alla plattformar, tablet, PC, telefon, i samma mall och det är där det fallerar.

Inte bara det. Allt utom Modern UI och dess... egenheter, tycker alla är kanon. Det blir därför det är sådan debatt. Det är inte som Vista där de flesta håller med om att allt var skit. Windows 8 är kanon, men åsikterna om just Modern UI och store och allt det sprider sig från "bättre än startmenyn"/"går att vänja sig med"/"är så dåligt att jag inte tänker skaffa Windows 8", och till detta kommer att man gärna idiotförklarar varandra.

Däremot är det nog bara Microsoft som fortsatt hävdar att det går bra för Windows 8 och Windows store. Vem som helst kan ju kolla respektive produkt efter samma tidpunkt och jämföra själv, så de kan inte ljuga längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

win + skriv fungerar inte w8. Den säker bara på vissa delar om man inte ändrar en massa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag inget.
Det jag försökte skriva förut var:
I dev betan kunde man köra gamla startmenyn. Men va ett reg hack. Det togs bort till. public beta. första ms os sen 95 där man inte kan välja att ett liknande ui som tidigare för programkompatibilitet samt användar övergångs tid. lär i och försiig gjort att fler går över till volume licens istället för oem. Inte så mycket trösst för os vanliga nördar...

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Källior uppger alltså att Microsoft har tagit åt sig av kritiken Mot Windows 8 och att folk upplevt det förvirrande med två gränssnitt... Så vad gör de? TAR BORT DESKTOP!

Det här är alltså ingenting Microsoft har kommit på nu, utan det är helt enligt plan: alla windows ska på två år konvergera till Windows RT, och Windows RT har inte desktop.

Desktop i Windows 8 var aldrig en del av OSet, utan en app, en virtuell miljö som körde en lätt uppdaterad version av Windows 7 som Microsoft skickade med för att användarna skulle kunna köra "legacy" program. Det är Metro som är Windows 8.

Jag visste att Desktop skulle bort, men jag trodde den skulle få hänga med några windows-versioner till - men Microsoft har gripits av panik och har mer bråttom att tvinga över användare och utvecklare till mobila Windows än jag trodde.

Om jag hade Microsoft aktier skulle jag sälja dem nu. Och köpa Google.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Tur att det går bra för Windows RT i alla fall. Verkar kunna bli en ny Windows CE.
Ironi.

Edit:
Off topic
Windows RT kanske är en uppdatering av Windows CE med moder UI snarare än ett nytt os. Någon som vet vard det är för kernel i RT samt senaste CE?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det här är alltså ingenting Microsoft har kommit på nu, utan det är helt enligt plan: alla windows ska på två år konvergera till Windows RT, och Windows RT har inte desktop.

Desktop i Windows 8 var aldrig en del av OSet, utan en app, en virtuell miljö som körde en lätt uppdaterad version av Windows 7 som Microsoft skickade med för att användarna skulle kunna köra "legacy" program. Det är Metro som är Windows 8.

Jag visste att Desktop skulle bort, men jag trodde den skulle få hänga med några windows-versioner till - men Microsoft har gripits av panik och har mer bråttom att tvinga över användare och utvecklare till mobila Windows än jag trodde.

Om jag hade Microsoft aktier skulle jag sälja dem nu. Och köpa Google.

Vad talar du om? Windows RT har desktop och win32-apier. Det som browsern och Office använder, det som dyker upp om du kopplar in lagringsenheter. De övriga apierna duger inte att implementera några större program och det är för mycket arbete för en enhet som säljer några få hundratals ex till fantaster som inte bryr sig att de inte kan köra något.

Vad Windows Store har är en avsaknad av Windowsprogram.

Nog för att Windows Runtime bara är en abstraktion av Win32. Sen är Windows Phones API:er ytterligare en abstraktion som skapar en egen version av Windows Runtime med egna API:er som bara finns i telefonerna och inte plattorna på ARM.

Skrivbordet och Windows API:er är inte legacy hos Microsoft det är framtiden och de fortsätter att utveckla det vidare även om det inte är vad de väljer att berätta om. Det här är en vanlig NT 0.1 inkrementell uppdatering om det inte vore för startskärmen och några parallella ramverk och runtimes. Touchstödet är egentligen inte förbättrat när det kommer till Windowsprogram i realiteten så det passar dåligt och har lämnat oss med 4-5 sätt att göra samma sak. Skalningen (DPI) fungerar på precis samma sätt som innan och de använder en annan metod och annan grad av skalning i Metro. Så i praktiken är stödet för högupplösta skärmar sämre.

Ska vi ta ett dåligt skrivbord får vi nog kolla på ChromeOS och deras Chromebook Pixel, samt vad är lösningen där? Det är inte att bygga ett GNU/Linuxskrivbord av det hela. Jo det är ju faktiskt att tillåta att man kan köra mobila program (som man kan på Windows och OS X när det gäller Android). Man måste bredda applikationsstödet. En plattform utan utstakad väg och NaCl är inte nog. Google har heller inget intresse av att bli en GNU/Linux-skrivbordsleverantör eller en plattform utvecklare använder för att hacka kod. Alltså något eget deskop-os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tur att det går bra för Windows RT i alla fall. Verkar kunna bli en ny Windows CE.
Ironi.

Edit:
Off topic
Windows RT kanske är en uppdatering av Windows CE med moder UI snarare än ett nytt os. Någon som vet vard det är för kernel i RT samt senaste CE?

Windows CE är inte uppdaterat på ett tag och ses inte som någon framtidsväg hos Microsoft då det inte dög till deras mobiler version 7 kom för två år sedan, Windows RT har inget med deras embeddedutbud att göra och kör på Windows 8as kodbas.