Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Du är rätt duktig på att dra allt över en kam hör jag, tror inte du får mycket respekt med såna utlåtanden. Jag tycker iaf de spelen jag provat på PS Vita har väldigt bra spelkänsla. Sen det där angående hjälpfunktioner stämmer ju inte alls. Tror bra och dåliga spel har funnits i alla tider. Finns nog katastrofer på SNES plattformen med.

Läste du ens vad jag skrev. Jag har absolut inte påstått att alla nya konsolspel är skit och att alla SNES-spel bar bäst i världen. Bara att jag upplever att "bra spel per 100 släppta spel"-ration var högre på SNES än moderna konsoler. Det fanns helt klart stolpskott till SNES också, Men även på dem slapp man quick time events i alla fall,

Skrivet av snajk:

Jag misstänker att det känns så för att man främst minns de bra spelen. Jag gillade verkligen SNES (kanske MegaDrive ännu mer dock) när det begav sig men när jag väl fick igång en emulator till en nyare konsoll så var det ganska uppenbart att det var väldigt få spel som fortfarande var värda att spela utöver av strikt nostalgiska skäl. Typ Mario, Zelda, Bomberman och några till men resten känns väldigt föråldrade. Samma gäller dock de flesta gamla konsoller vare sig de är nyare eller äldre, den enda som fortfarande har många spel som håller är NeoGeo och det beror främst på att det var den ultimata 2d-konsollen som det fortsatte att komma spel till under lång tid.

Lyfter man blicken från AAA-titlarna och tittar lite på Indie-marknaden eller för all del spel-apparna så ser man att spelglädje, hög svårighetsgrad och liknande fortfarande frodas. Braid, Super Hexagon eller Geometry Wars är några få av alla exempel på spel som tagit gamla idéer och spunnit vidare på dem och som vart och ett slår nästan alla SNES-spel. Spelar man bara de bäst säljande spelen varje månad så får man förstås inte denna bilden, precis som man får en ganska dyster bild av kulturlandskapet om man endast håller sig till "tittartoppen" på tv, men då ser man ju inte det mesta intressanta som händer.

Jo kanske. Jag spelade helt klart mer förr än nu, och "spelhusen" var väl färre också. Ett resultat av att inte ha så mycket til är väl också att jag inte har haft tid att gräva runt lika mycket bland speltitlarna på de nya Konsolerna, så det kan ju vara värt en djupdykning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Såå...
Det är inte Microsofts fel att Win8 inte säljer och det är inte hårdvaru-tillverkararnas fel heller?
Då måste det vara kundernas fel.

Skall till semestern köpa mig en ny bärbar PC. Ska ha den till att ersätta en Stationär foto/video-redigeringsdator och en gammal bärbar som mest bara används för bankärenden via Internet.
Tänkte köpa en kraftfullare men kompakt 12 tum dator och använda den stationära datorns skärm och tangentbord för hushålls redigering av hemvideo och familjefoton samt surf.

Fast jag kommer inte köpa en dator med Win8, helst vill jag inte ha något OS alls med datorn, då vi redan har en retailversion av Win7.
Kanske en bärbar Apple-dator är ett alternativ, om man ändå blir på prackad ett OS man inte vill ha...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Såå...
Det är inte Microsofts fel att Win8 inte säljer och det är inte hårdvaru-tillverkararnas fel heller?
Då måste det vara kundernas fel.

Skall till semestern köpa mig en ny bärbar PC. Ska ha den till att ersätta en Stationär foto/video-redigeringsdator och en gammal bärbar som mest bara används för bankärenden via Internet.
Tänkte köpa en kraftfullare men kompakt 12 tum dator och använda den stationära datorns skärm och tangentbord för hushålls redigering av hemvideo och familjefoton samt surf.

Fast jag kommer inte köpa en dator med Win8, helst vill jag inte ha något OS alls med datorn, då vi redan har en retailversion av Win7.
Kanske en bärbar Apple-dator är ett alternativ, om man ändå blir på prackad ett OS man inte vill ha...

Ja, varför inte? Microsoft jobbar ju häcken av sig för att plagiera apple just nu så varför inte köpa orginalet

Förresten är hela grejen ganska komisk... "Det är hårdvarutillverkarnas fel att de inte lanserat hårdvara som gör att vår mjukvara går att stå ut med!"

Hur blev det så? Rimligtvis skall hårdvara ha en neutral ställning och sedan får mjukvarutillverkarna tävla om att göra mjukvara som kunden vill ha. Fast det har de ju redan förstört med Secure boot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Citat:

Skrivet av Bananas2thebeat:

sAABs poäng är nog att Excel är ett excempel på ett program som funkar dåligt på touchinterface. Dvs en typ av program som inte lämpar sig för paddor och telefoner. Det gäller inte heller bara Excel, utan de flesta program där man producerar istället för konsumerar content, dvs återigen hamnar vi på att paddor och telefoner har andra krav på sitt interface än PC.
Men det var inte alls vad han sa. Jag sa att det inte finns något touch-baserat excel och då svarade han "Finns det inte Excel för Surface Pro?". Det finns inget excel för Surface Pro, det finns excel för x86 som fungerar på den precis som alla andra x86-program (för Windows) och det finns excel för ARM som är förinstallerat på alla Windows RT-enheter. Inget Surface-excel eller touch-excel.

Men det var inte alls vad han sa. Jag sa att det inte finns något touch-baserat excel och då svarade han "Finns det inte Excel för Surface Pro?". Det finns inget excel för Surface Pro, det finns excel för x86 som fungerar på den precis som alla andra x86-program (för Windows) och det finns excel för ARM som är förinstallerat på alla Windows RT-enheter. Inget Surface-excel eller touch-excel.

Både du och Bananas2thebeat sade vad jag menade.

snajk: Excel finns för touch-baserade genom Surface Pro, även om det inte är touch-anpassat interface.

Bananas2thebeat: Precis, att finlira i Excel med femtielva kolumner och rader att markera med en pekplatta vore inget skoj.

Och därför är nog inte Microsofts Visual Studio heller något lämpligt verktyg i den sortens miljöer, även om snajk (och jag) gillar det.

Det vore synnerligen spännande att få ett läckt mejl från någon utvecklare inne i Microsoft för att se vad de själva använder för plattform för att utveckla för Surface-familjen. Tangentbord och mus eller pekskärm...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Det vore synnerligen spännande att få ett läckt mejl från någon utvecklare inne i Microsoft för att se vad de själva använder för plattform för att utveckla för Surface-familjen. Tangentbord och mus eller pekskärm...

De sitter nog med iphone och kodar, då lär de sig dessutom hur konkurenterna fungerar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De sitter nog med iphone och kodar, då lär de sig dessutom hur konkurenterna fungerar

Det kanske är därför ingen köper Windows 8!

Det är väldigt få som köper det; nu nya siffror:

http://www.fudzilla.com/home/item/30772-sales-of-surface-tabl...

Nej, inte 15 miljoner enheter som länken antyder...

"Sales of Surface tablets estimated at just 1.5 million units"

Surface Pro? 400.000 sålda bara...

Tänk om orsaken till att Windows 8 blev som det blev faktiskt är att de kodat allt på några iPhone! Man kanske inte skall avfärda tanken helt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det kanske är därför ingen köper Windows 8!

Det är väldigt få som köper det; nu nya siffror:

http://www.fudzilla.com/home/item/30772-sales-of-surface-tabl...

Nej, inte 15 miljoner enheter som länken antyder...

"Sales of Surface tablets estimated at just 1.5 million units"

Surface Pro? 400.000 sålda bara...

Tänk om orsaken till att Windows 8 blev som det blev faktiskt är att de kodat allt på några iPhone! Man kanske inte skall avfärda tanken helt.

Det där borde rimligtvis slå ihjäl alla lögner om att Ingen köper RT för att alla väntar på Pro. Vad det verkar handla om är att ingen köper varken RT ELLER pro för att ingen vill ha Windows på den formfaktorn, med det gränssnittet. Men det kommer såklart finnas folk som hävdar Modern UI's relevans även om det visar sig att Return rate är ännu högre än de ~60% som hittills rapporterats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där borde rimligtvis slå ihjäl alla lögner om att Ingen köper RT för att alla väntar på Pro. Vad det verkar handla om är att ingen köper varken RT ELLER pro för att ingen vill ha Windows på den formfaktorn, med det gränssnittet. Men det kommer såklart finnas folk som hävdar Modern UI's relevans även om det visar sig att Return rate är ännu högre än de ~60% som hittills rapporterats.

Med 400.000 sålda betyder det att om alla vore sålda i USA att en på tusen skulle ha köpt en. Dvs drygt 10.000 i New York. Det är inte många.

Är det på världsbasis så sjunker den siffran obehagligt snabbt enbart för New York.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Precis, att finlira i Excel med femtielva kolumner och rader att markera med en pekplatta vore inget skoj.

Och därför är nog inte Microsofts Visual Studio heller något lämpligt verktyg i den sortens miljöer, även om snajk (och jag) gillar det.

...

Tangentbord och mus eller pekskärm...

Det rör sig inte om Tangentbord och mus eller pekskärm, pekskärmen blir helt enkelt ännu en input enhet i tillägg till tangentbord, mus, touchpad osv. Jag programmerar ibland (rättelse, jag gör små ändringar) i VS2012 på min Surface RT och det har blivit second nature att ha handen halvvägs bak skärmen med tummen på framsidan för att scrolla i .cs filer på 10000 rader (ja, jag vet - refactoring!) medans andra handen ligger på tangentbordet/touchpadden. Även UX är geniala att utveckla med touch, gärna med plattan liggande platt på bordet (som ställts lågt) direkt framför mig.

Det finns väl ingen som tror att man skulle använda OSK bara för att man har pekskärm? Det vore ju idioti. Men att använda som extra input fungerar det utmärkt på denna typen produkter - det blir givetvis något helt annat i desktopmiljö med dubbla monitorer osv.

Skrivet av sAAb:

Med 400.000 sålda betyder det att om alla vore sålda i USA att en på tusen skulle ha köpt en. Dvs drygt 10.000 i New York. Det är inte många.

Är det på världsbasis så sjunker den siffran obehagligt snabbt enbart för New York.

Det är enbart siffror för USA då Surface Pro än så länge endast släppt där (förutom ett mindre antal som skickats direkt från MS till oss här och där, men de räknas säkerligen inte ens som sålda). 400000 sålda måste väl ändå ses som en bra start med tanke på att den endast funnits på marknaden en dryg månad? Det är inga jättemängder, men det är trotts allt en "första" produkt från Microsoft.

Att Surface RT sålt så dåligt tycker jag dock verkar suspekt då jag känner många som faktiskt köpt dessa både i USA, England och Sverige. Det är klart, de cirklarna jag hänger i är nog mer benägna att köpa MS produkter än andra men ändå tycker jag en övervägande del av de jag känner har både gillat och köpt en RT produkt.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Kass översättning, men man fattar budskapet: http://translate.google.se/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t...

Källior uppger alltså att Microsoft har tagit åt sig av kritiken Mot Windows 8 och att folk upplevt det förvirrande med två gränssnitt... Så vad gör de? TAR BORT DESKTOP!

Jag hoppas verkligen att detta är skitsnack och rykten. Men om det nu är sant så lär det bli hej då Microsoft. Vad ända in i helvete sysslar de med??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kass översättning, men man fattar budskapet: http://translate.google.se/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t...

Källior uppger alltså att Microsoft har tagit åt sig av kritiken Mot Windows 8 och att folk upplevt det förvirrande med två gränssnitt... Så vad gör de? TAR BORT DESKTOP!

Jag hoppas verkligen att detta är skitsnack och rykten. Men om det nu är sant så lär det bli hej då Microsoft. Vad ända in i helvete sysslar de med??

Haha ja lycka till Microsoft. Fortsätt så här så får vi kanske reda på var botten finns. Finns inte en chans att jag ger upp desktop förrän vi styr datorerna direkt från hjärnan kanske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Känns inte så troligt men det vore otroligt häftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Haha ja lycka till Microsoft. Fortsätt så här så får vi kanske reda på var botten finns. Finns inte en chans att jag ger upp desktop förrän vi styr datorerna direkt från hjärnan kanske.

Supporten på Windows 7 går ut år 2020. Om de inte nyktrat till tills dess hoppas jag att 7 år är tillräckligt för att migrera till Linux.

Även om man skulle kunna köra desktopprogram från Modern UI så vill jag inte ha med Modern UI att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Känns inte så troligt men det vore otroligt häftigt.

Du ber ju ofta andra att förklara sig, så... Varför vore det häftigt om de tog bort desktop?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du ber ju ofta andra att förklara sig, så... Varför vore det häftigt om de tog bort desktop?

Alla program skulle bli omdesignade för en modern plattform. Vi skulle slippa bakåtkompatibilitet till 20 år gamla program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Alla program skulle bli omdesignade för en modern plattform. Vi skulle slippa bakåtkompatibilitet till 20 år gamla program.

Så du tycker att det är häftigt att Microsoft slopar den bakåtkompatibilitet du själv hyllat dem för i andra trådar?

Jag tycker det känns baklänges. Att folk klagar på något brukar vara ett tecken på att de inte gillar det, inte att de helst vill slippa möjligheten att välja något annat. Det är lite som om Microsoft tycker att deras egna kunder inte vet sitt eget bästa.

Hur som så stog det ju inget om att desktop-program inte kommer fungera med Modern UI, så bara för att man kanske tvingas använda en det ena en det andra så betyder inte det att desktop-program kommer sluta att fungera.

Men även om vi utgår från att de kommer skippa desktop, och dess program, så betyder ju det att de bränner det enda de har gentemot konkurrenterna; de-facto standardstatus på många program eftersom de är så totalt dominerande. Men det finns ju inget som säger att man måste köra Modern UI-office bara för att man kört Desktop office, så att säga. Då blir det nog som plattor och telefoner ungefär, att de kommer ligga och guppa mellan 1-2% av marknaden eftersom kunderna redan känner sig trygga med befintliga lösningar i den mobila sektorn, och jag tror inte de skulle sätta sig i den båten frivilligt.

Man ska komma ihåg att inget officiellt har kommit från Microsoft vad gäller Windows Blue (annat än just namnet i jobbanonnser), så vad som är sant och inte är svårt att säga, men bara det att det ens florerar sådanna här rykten tycker jag är illavarslande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De måste skämta... Jag tror inte dem är så dumma att de gör det dock. Då skulle dem ju verkligen låsa sig själva borta från den marknad de så länge dominerat. Om de nu gör det, ja då kommer det gå som det gjort hittills eller värre.

Ett tips föresten, klicka på strejfs namn och blockera så slipper du se hans dravel.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så du tycker att det är häftigt att Microsoft slopar den bakåtkompatibilitet du själv hyllat dem för i andra trådar?

Jag tycker det känns baklänges. Att folk klagar på något brukar vara ett tecken på att de inte gillar det, inte att de helst vill slippa möjligheten att välja något annat. Det är lite som om Microsoft tycker att deras egna kunder inte vet sitt eget bästa.

Hur som så stog det ju inget om att desktop-program inte kommer fungera med Modern UI, så bara för att man kanske tvingas använda en det ena en det andra så betyder inte det att desktop-program kommer sluta att fungera.

Men även om vi utgår från att de kommer skippa desktop, och dess program, så betyder ju det att de bränner det enda de har gentemot konkurrenterna; de-facto standardstatus på många program eftersom de är så totalt dominerande. Men det finns ju inget som säger att man måste köra Modern UI-office bara för att man kört Desktop office, så att säga. Då blir det nog som plattor och telefoner ungefär, att de kommer ligga och guppa mellan 1-2% av marknaden eftersom kunderna redan känner sig trygga med befintliga lösningar i den mobila sektorn, och jag tror inte de skulle sätta sig i den båten frivilligt.

Man ska komma ihåg att inget officiellt har kommit från Microsoft vad gäller Windows Blue (annat än just namnet i jobbanonnser), så vad som är sant och inte är svårt att säga, men bara det att det ens florerar sådanna här rykten tycker jag är illavarslande.

Bakåtkompatibiliteten är både det bästa och det sämsta med Windows. Det bästa därför att man kan köra alla sina gamla program, vilket förstås är jättebra. Det är det sämsta eftersom att utvecklingen stagnerar. Windows kan inte utvecklas lika fort och utvecklare/användare har ingen anledning att köra det nya när det gamla faktiskt fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Bakåtkompatibiliteten är både det bästa och det sämsta med Windows. Det bästa därför att man kan köra alla sina gamla program, vilket förstås är jättebra. Det är det sämsta eftersom att utvecklingen stagnerar. Windows kan inte utvecklas lika fort och utvecklare/användare har ingen anledning att köra det nya när det gamla faktiskt fungerar.

Återigen...... Det finns inget nytt som är bättre än det gamla skrivbordet, när det kommer nått som är bättre kommer användarna att byta till det frivilligt, om det ska behövas tvång så kan det knappast bero på att det nya är bättre eller ?
Dessutom så borde de i så fall ge det nya ett helt annat namn och inte som de nu gjort med winfamiljen, produkterna är så oerhört olika och på plattor är de dessutom ett helt inkompatibelt, så unika namn på respektive os vore vettigt om man vill göra nått nytt som bryter med de gamla.
Och som sagt, om det är bra så lär de flesta byta till det, frivilligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går att ordna utan tvång. Nämligen genom att göra en plattform som användarna tycker är bättre. Du kan relativt problemfritt både utveckla och köra DOS-applikationer idag men få gör det därför att de anser att det finns bättre plattformar. Microsoft har varit noga med att behålla stödet för DOS trotts att de flesta nog kan hålla med om artt det är en utdaterad plattform, och utan att tvinga folk.

Jag har fortfarande inte förstått varför du tycker att det är rättfärdigat att tvinga folk att använda en plattform som de inte tycker är bättre. Om det varit så att Win32-api hade varit segt och utdaterat och dåligt anpassat för dagens användning så hade användarna naturligt dragits till Windows Runtime istället, som de gjorde från DOS till Win32. Om Microsofts syn på "utveckling" är att introducera nya APIer och gränssnitt som kunderna inte vill ha så hoppas jag innerligt att utvecklingen står still.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det går att ordna utan tvång. Nämligen genom att göra en plattform som användarna tycker är bättre. Du kan relativt problemfritt både utveckla och köra DOS-applikationer idag men få gör det därför att de anser att det finns bättre plattformar. Microsoft har varit noga med att behålla stödet för DOS trotts att de flesta nog kan hålla med om artt det är en utdaterad plattform, och utan att tvinga folk.

Jag har fortfarande inte förstått varför du tycker att det är rättfärdigat att tvinga folk att använda en plattform som de inte tycker är bättre. Om det varit så att Win32-api hade varit segt och utdaterat och dåligt anpassat för dagens användning så hade användarna naturligt dragits till Windows Runtime istället, som de gjorde från DOS till Win32. Om Microsofts syn på "utveckling" är att introducera nya APIer och gränssnitt som kunderna inte vill ha så hoppas jag innerligt att utvecklingen står still.

Du tjatar hela tiden om tvång. Det finns inget tvång i det scenario som nu målas upp. Alla kan fortsätta att använda Windows 3.11 i alla evighet om dom vill. Visst, du kanske inte kan spela några spel eller använda nya program men det är en avvägning användaren då får göra.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Du tjatar hela tiden om tvång. Det finns inget tvång i det scenario som nu målas upp. All kan fortsätta att använda Windows 3.11 i alla evighet om dom vill. Visst, du kanske inte kan spela några spel eller använda nya program men det är en avvägning användare då får göra.

Varför skulle man vilja använda Windows 3.11 på modern hårdvara? Man tycker Microsoft borde ha kompetensen att förena både ett modernt OS och ett interface som majoriteten uppskattar, utan att hänvisa kunder till en produkt från början av 1990-talet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du tjatar hela tiden om tvång. Det finns inget tvång i det scenario som nu målas upp. Alla kan fortsätta att använda Windows 3.11 i alla evighet om dom vill. Visst, du kanske inte kan spela några spel eller använda nya program men det är en avvägning användaren då får göra.

Jag menar naturligtvis på befintliga system. Ber om ursäkt om detta var otydligt. Du kan ju köra DOS-program i Windows 8, så det behövs inte alls ett gammalt system. Tvåget jag talar om är principen "Vill ni köra vårt nya system får ni minsann finna er i att köra det gränssnitt vi säger åt er", och det tror jag du vet också. Windows har varit en relativt öppen plattform, utan tvång, och jag vill gärna att det fortsätter så. Användarna, och endast användarna måste få bestämma vad som passar dem bäst.

"Vill du dricka kaffe får du finna dig i Löfbergs Lila. Passar inte det kan du gott dricka te".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej, du har fel. Titta i din programmapp, titta i andras, hur gamla är programmen? Sitter de med Coreldraw från 90-talet eller har de uppgraderat?
Men det är sant att det inte finns någon anledning att inte köra något nytt om det gamla fungerar. Det är då upp till utvecklaren att skapa incitament för uppgradering, Incitament, inte söka förhindra användandet av det gamla.

Windows behöver inte utvecklas fort, det behöver utvecklas på ett bra sätt: Incitament är ett bra sätt, Forced Full Auto Dumihuvet Crossplatform Integration är inte ett bra sätt.
F.F.A.D.C.I.
just Balmerize it

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Nej, du har fel. Titta i din programmapp, titta i andras, hur gamla är programmen? Sitter de med Coreldraw från 90-talet eller har de uppgraderat?
Men det är sant att det inte finns någon anledning att inte köra något nytt om det gamla fungerar. Det är då upp till utvecklaren att skapa incitament för uppgradering, Incitament, inte söka förhindra användandet av det gamla.

Windows behöver inte utvecklas fort, det behöver utvecklas på ett bra sätt: Incitament är ett bra sätt, Forced Full Auto Dumihuvet Crossplatform Integration är inte ett bra sätt.
F.F.A.D.C.I.
just Balmerize it

Windows behöver mer än någonsin utvecklas fort. Microsoft blir krossade av Apple och Google just nu.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Windows behöver mer än någonsin utvecklas fort. Microsoft blir krossade av Apple och Google just nu.

Men det beror väl i så fall mest på att användarna tycker att de gör bättre produkter? Det är väl ingen som föredrar Apple för att de låser in sina användare utan de får kunder som anser att de ger en produkt som de vill ha.
MS försöker ju göra tvärt om, låsa in först och kanske göra en önskad produkt sen, det är en stor och viktig skillnad där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Håller med helt och hållet. Jag tror att det är bakåtsträvarna som skriker högst just nu skrämmer bort en del Windows 8 köpare men när folk inser fördelarna tror jag det släpper.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefanp67:

Håller med helt och hållet. Jag tror att det är bakåtsträvarna som skriker högst just nu skrämmer bort en del Windows 8 köpare men när folk inser fördelarna tror jag det släpper.

Vilka fördelar är det menar du? För mig och alla andra med stationära eller bärbara datorer utan pekskärm? Visst, det finns vissa förbättringar under skalet, men när arbetssättet/interfacet ändrats så fundamentalt (till det sämre enligt mig) uppväger det alla andra förbättringar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De är inte inriktade på samma segment. Att Microsoft vill vara like coola som apple och google på den mobila marknaden är inget jag tycker att deras kunder på desktopmarknaden ska behöva lida för. Dessutom har ju folk visat att de inte vill ha Microsofts mobila lösningar i dess nuvarande form. 1.25% efter 4 månader på marknaden för RT och Windows phone tillsammans är rent pinsamma siffror. Att försöka öka dem genom att tvinga desktopanvändare att bli mer mobila är absurdt.

De blir krossade i det mobila segmentet för att kunderna föredrar någon annans lösningar, inte för att de inte tvingat desktopanvändarna tillräckligt hårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppades på grov felöversättning, men den stämmer tyvärr överens med min skoltyska

Fy tusan. Microsoft gör allt i sin makt för att förskjuta mig.

Är dock synd att vi säkerligen kommer få se en ny DX-version, där MS åtgärdat många av klagomålen om DX11, men som inte kommer användas för att majoriteten av oss användare väljer att hålla kvar i Windows 7.