Podcast 22: "Battlefield 4"

Permalänk
Medlem

Kommer Frostbite 3 vara bättre optimerat än Frostbite 2? Så det inte kommer skilja så jätte mycket för systemkraven till skillnad från bf3? Eller har jag helt fel?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Videon visar tämligen klart att USA är hjälten och Ryssarna (och resten av världen) är dumma. En av de stackars jänkarna måste t.om. amputera foten! Men eftersom han är en hård amerikan så tar han det med en klackspark ( pun intended ) och offrar sig själv för att gruppen ska överleva. Det faktum att dom just har dödat ett hundratal ryssar är ju acepterbart och knappt värt nämna.

Vad är det som är så klart? Förklara gärna för jag ser det inte. Jag ser två fraktioner som bekämpar varandra, inget mer. Vad vet vi om bakgrunden och vem vinner egentligen? Att få ett ben kapat ger kanske sympatier för den drabbade men steget till att bli glorifierad är stort - speciellt utan ben

Skrivet av exodeus:

Så varför är singleplayer kampanjen inte baserad på ryssarnas sida?

Finns hela manuskriptet till SP tillgängligt redan? Om inte, hur kan du veta att man inte får möjligheten att agera både Ryss och Amerikan precis som i BF3?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det jag menar är att det skriker lika mycket fanboy om dig, vilket är lite komiskt då det var detta du klagade över.

Vad gör min kommenter osann att du tycker jag är en fanboy? Du kan ju alltid läsa raderna ovan också där jag skriver något vettigt.
Du skriver inte vad du tycker om spelet du skriver bara att du tycker jag är en fanboy.
Du menar att dina kommenterar är bättre?

Skillanden är att jag svara på hans vinklade kommenter med samma atityd, jag härjar inte i COD trådar för jag tycker BF3 är ett bättre spel.
Det roliga är att jag både kört COD och kör CS samt BF serien, därför håller jag inte med honom.

Permalänk
Medlem

Mjölkning . Hade lika gärna kunnat vara en expansion till 3an .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mja känns mer som frostbyta 2.5 än 3 men ser ok ut, skulle vara nice om de släpper en MP only version av spelet för 200kr så man slippe SP skräpet. Känner hur quicktime eventen kommer digga tätt igen!

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Dålig hitbox? på servrar med <70 ping gick ju allt utmärkt, vill gärna veta vad du jämför med för spel eftersom jag uplevde bra hitbox jämfört med COD, Far cry 3 och metro 2033 osv.

Ja bf2 hade inte heller bra men bf3 har bra mycket sämre. Springer någon in bakom en gränd, no worries fortsätt bara skjut efter han har försvunnit runt hörnet så efter 2-3 sec så dör han ändå.

De gäller webhallens som jag har 5 ping på samt någon random tysk server med 30. spelar ingen roll vad man har för ping den är alltid dålig.

Hur du inte lyckas känna av de tycker jag är rätt fantastiskt när de är känt att bf3 har problem med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Har de förbättrat förstörbara miljöer i MP kommer det lyfta spelet ordentligt. Exempelvis om man kan spränga en vägg och väggen faller över en spelare som dör av väggen (man hamnar under stenar). Eller varför inte spränga ett hus där de i huset dör av att det rasar ihop istället för att de dör av explosionen.
Tror det skulle lyfta smart spelande, verkar som BF har fokus på att man behöver tänka så det borde ligga i linje med strategin.

Inte bra när ett spel mest handlar om vem som har bäst aim och är snabbast på tangentbordet (fingerfärdighet). Nu är det väl mycket jakt på mest kills

Tycker det ser riktigt lovande ut på filmen, givetvis håller de på information som släpps efter hand för att hålla igång intresset

Permalänk
Medlem

DICE, snälla ta mina pengar!
Blir en trevlig höst

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har de förbättrat förstörbara miljöer i MP kommer det lyfta spelet ordentligt. Exempelvis om man kan spränga en vägg och väggen faller över en spelare som dör av väggen (man hamnar under stenar). Eller varför inte spränga ett hus där de i huset dör av att det rasar ihop istället för att de dör av explosionen.
Tror det skulle lyfta smart spelande, verkar som BF har fokus på att man behöver tänka så det borde ligga i linje med strategin.

Inte bra när ett spel mest handlar om vem som har bäst aim och är snabbast på tangentbordet (fingerfärdighet). Nu är det väl mycket jakt på mest kills

Tycker det ser riktigt lovande ut på filmen, givetvis håller de på information som släpps efter hand för att hålla igång intresset

jag vet inte vilket battlefield du spelat, men jag har dödat folk i hus...? du kan spränga enskilda väggar, vet dock inte om du kan döda folk med det

Men ställer mig lite frågande efter den posten, vad är det för spel du spelat egentligen? För det stämmer absolut inte igen med den bilden av BF3 jag har...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

jag vet inte vilket battlefield du spelat, men jag har dödat folk i hus...? du kan spränga enskilda väggar, vet dock inte om du kan döda folk med det

Men då dör du av explosionen, inte av att någon sten faller ner på huvudet.

Ta ett annat exempel, låt säga att någon ligger i en gränd och väntar med gevär. Om man där kunde skjuta sönder byggnaden skytten ligger bredvid och skytten måste akta sig när stenar faller ner från explosionen. Det hade minskat den formen av spelande och det blir inte lika viktigt att kunna banan för att spela bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Ja bf2 hade inte heller bra men bf3 har bra mycket sämre. Springer någon in bakom en gränd, no worries fortsätt bara skjut efter han har försvunnit runt hörnet så efter 2-3 sec så dör han ändå.

De gäller webhallens som jag har 5 ping på samt någon random tysk server med 30. spelar ingen roll vad man har för ping den är alltid dålig.

Hur du inte lyckas känna av de tycker jag är rätt fantastiskt när de är känt att bf3 har problem med det.

Jag har spelat några ett några hundra timmar bf3 o flera hundra timmar bf2.
Clientside hitdetection tycker jag funkar väldigt bra för den som skjuter men känns märkligt när man blir beskjuten. De släpande hittboxarna i bf2 var det enda negativa med spelet, visst lärde man sig vart skotten o tvmissiler skulle sitta. Men det är ändå inte bra. Imo.

Har inte lyckats skjuta någon efter att den sprungit bakom skydd. Dock kan man få känslan av att man själv blir skjuten bakom skydd.

Sen att det inte är någe vidare ur fusksynpunkt är en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tyvärr Jonas detta är numera BF temat =/
http://youtu.be/U8HVQXkeU8U?t=16m55s

Gillade du inte ljudet i slutet eller? ^_^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men då dör du av explosionen, inte av att någon sten faller ner på huvudet.

Kollapsar ett hus så dör iaf den som är i.

Själv tycker jag inte förstöringen av byggnader etc är en stor del av spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad gör min kommenter osann att du tycker jag är en fanboy? Du kan ju alltid läsa raderna ovan också där jag skriver något vettigt.
Du skriver inte vad du tycker om spelet du skriver bara att du tycker jag är en fanboy.
Du menar att dina kommenterar är bättre?

Skillanden är att jag svara på hans vinklade kommenter med samma atityd, jag härjar inte i COD trådar för jag tycker BF3 är ett bättre spel.
Det roliga är att jag både kört COD och kör CS samt BF serien, därför håller jag inte med honom.

Ursprungligen inskrivet av Wiruz
Ja man kan inte mer än skratta. Inovationen är som bortblåst. Varför ett nytt Modernt warefare igen? WW2? Framtiden? Men nej man ska mangla på med uppdaterad grafik och buggar man aldrig orkar fixa! Säg mig Dice. När ska ni fixa hitboxen i BF3? Skrattretande dålig! Hoppar över det här med nöje!

Nya COD stilen? ala BF

Ursprungligen inskrivet av RobCar
Att du ens kan jämföra så otroligt mycket bättre spel på alla plan som BF serien är mot ett billigt utvecklat COD spel för kidsen, den som har bäst reaktion och kör 10 timmar om dagen vinner. Om du vill jämföra COD mot något likanade så kan du kolla på CS.

COD har buggar och frysningar och problem med serverar realtivt ofta är min uppfattning.

Skriker fanboy om dig.

Du kan alltså inte se vad jag menar? Din åsikt är att BF är ett mycket bättre spel än CoD, och försvarar det med att säga att CoD är ett spel för "kids".
Varför överhuvudtaget försvara Battlefield till att börja med? Han tycker att BF-serien börjar bli som CoD (vilket jag faktiskt kan hålla med om på vissa punkter) och du tycker något annat, därför är hans kommentar korkad och dina åsikter är bättre? Jag kan inte se något i hans inlägg som skvallrar om att han är ett fan av CoD och tycker att det är bättre än BF. Tvärtom ser jag att han tycker att BF börjar bli lika dåligt och uttjatat som CoD. Det är väldigt stor skillnad. Om du hade bemödat dig med att läsa lite i tråden också så hade du sett att jag visst har kommenterat vad jag tycker om BF4-nyheten.
Så säg mig nu, vad är det som gör honom till en fanboy? Att du försvarar ett spel enbart pga eget intresse av det visar däremot att du är mer fanboy än vad han är.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Själv tycker jag inte förstöringen av byggnader etc är en stor del av spelupplevelsen.

Möjligen för att den delen inte är så utvecklad i BF3 även om de är bättre än andra FPS spel. Det är i vart fall ett av de områden den flesta spelen tjänat på bli bättre på.

Permalänk

Jag hade lätt lyssnat på er när om ni skulle snackat om trädgårdsarbete, hade behövt lite tips!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Varken visuellt eller speldynamiskt verkar det ha hänt särskilt mycket kontra BF3, men det är klart att man alltid ska utnyttja vinnande koncept men risken är att BF4 inte kommer kännas mer än en expansion deluxe.

Tycker det verkar vara EA som pressar DICE att mjölka konceptet såsom COD får ett nytt spel vart och vartannat år.

Men man ska ha ett öppet sinne. En uppfräschning och kanske ett och annat nytt intressant MP-koncept kan bära BF4.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Men det var ju bara ett problem i tidigt stadie, efter ett tag patchades det ju bort. Och jag tror fortfarande bf2 hade sämre, det fixades ju iaf. i patch 1.5 till viss del, fast i bf2 berode det nästan helt på ping: http://www.youtube.com/watch?v=cgFKvznr-t8

Tror för övrigt inte det kommer gå så bra för battlefield 4 som 3:an, 2 år mellan är helt Ok, Men hade helst sett 3 för att det ska komma riktigt skoj ny saker. I gamplayet man såg var ju bilar och texturer samma med pytesmå ändringar. Jag kommer iaf. köpa det då jag säkert kommer få ut nog med speltimmar för att de ska lönt sig.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomerello:

Jag hade lätt lyssnat på er när om ni skulle snackat om trädgårdsarbete, hade behövt lite tips!

Jag förstår vad du menar

/ Och texten nedan är till er som aldrig blir nöjda!

Men trädgårdsarbete, och spela ett spel skall man göra för att det är kul, det blir faktiskt roligast & bäst då.

Sitta och reta sig o leta fel hela j*vla tiden som många gör, då vissnar växten Och det bästa man kan göra då, är att skita i det helt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Sist jag spelade Battlefield var när BF 2 var populärt, efter det har jag inte haft någon bra dator att spela på, enbart en laptop för studier. Men det ska ändras i år! Spelet ser sjukt snyggt ut (även ifall det bara är en liten del av spelet) och jag hoppas att de gör lite ändringar innan det släpps också.

Några saker jag fann dåliga hittills:
* Ljudet när de springer i vatten låter som om någon ruskar en tunna med vatten fram och tillbaka.
* Idén att öppna alla dörrar genom en small cutscene finner jag otroligt onödigt!

Tänker inte direkt klaga på att han inte var bäst på o spela spelet eftersom det inte bryr mig, dock kanske man hade kunnat sätta sign in lite mer i visningen om han inte krockade bilen i saker och siktade dåligt. ^^

Och till det viktigaste som ingen vet än verkar det som, hur blir multiplayer?

PS: Någon som har några tankar på vilken slags hårdvara som kan krävas för hög grafik i detta spel än?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Det enda som verkar bra med BF4 är att det är snyggt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag har spelat några ett några hundra timmar bf3 o flera hundra timmar bf2.
Clientside hitdetection tycker jag funkar väldigt bra för den som skjuter men känns märkligt när man blir beskjuten. De släpande hittboxarna i bf2 var det enda negativa med spelet, visst lärde man sig vart skotten o tvmissiler skulle sitta. Men det är ändå inte bra. Imo.

Har inte lyckats skjuta någon efter att den sprungit bakom skydd. Dock kan man få känslan av att man själv blir skjuten bakom skydd.

Sen att det inte är någe vidare ur fusksynpunkt är en annan femma

Jo visst blev de bättre med 1.5 helt klart men långt ifrån perfektion. Och precis som du säger så är det de ända negativa. Finns inget spel som har varit roligare eller bättre än bf2 imo. Kalla mig fanboy men bf3 tar jag avstånd ifrån och troligtvis 4an med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det enda som verkar bra med BF4 är att det är snyggt.

För det har läckt så mycket information om BF4. Men det som visats, alltså singeplayern, verkar vara bättre än tidigare. Även fast ingen bryr sig så mycket om Singleplayern.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Men det var ju bara ett problem i tidigt stadie, efter ett tag patchades det ju bort. Och jag tror fortfarande bf2 hade sämre, det fixades ju iaf. i patch 1.5 till viss del, fast i bf2 berode det nästan helt på ping: http://www.youtube.com/watch?v=cgFKvznr-t8

Tror för övrigt inte det kommer gå så bra för battlefield 4 som 3:an, 2 år mellan är helt Ok, Men hade helst sett 3 för att det ska komma riktigt skoj ny saker. I gamplayet man såg var ju bilar och texturer samma med pytesmå ändringar. Jag kommer iaf. köpa det då jag säkert kommer få ut nog med speltimmar för att de ska lönt sig.

Så du tycker alltså att bf3s hitbox är bra ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men ställer mig lite frågande efter den posten, vad är det för spel du spelat egentligen? För det stämmer absolut inte igen med den bilden av BF3 jag har...

Det han menade var nog det att du inte kan använda huset i sig som dödande "grej". Det man gör nu är ju att spränga bort väggen för att kunna skjuta den bakom, eller om man har tur, döda nån med explosionen. Skulle vara fränt om man tex kunde gå en gångbro att rasa ner och döda dom under. Eller att taket kollapsar på den som är där inne. Eller som sagt - att man kan dö av splitter från väggarna, inte bara när man står 10 cm från väggen. Skulle ge lite mer än den "kvasirealism" BF3 innehar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Så du tycker alltså att bf3s hitbox är bra ?

ja, sedan kanske problemet du upplever är att det går att skjuta genom många vägar etc. Men någon gång kring close qarters fixades det när man kunde springa in bakom en tjock cementväg och bli dödad ändå. Själv lyckas jag alldrig döda (eller bli dödad) när jag skjuter mot någon som springer in bakom en stor väg så händer det aldrig att jag lyckas döda honom genom att skjuta vidare nu för tiden, bf3 har ju patchats väldigt flitigt för att bli av med sådana saker

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

ja, sedan kanske problemet du upplever är att det går att skjuta genom många vägar etc. Men någon gång kring close qarters fixades det när man kunde springa in bakom en tjock cementväg och bli dödad ändå. Själv lyckas jag alldrig döda (eller bli dödad) när jag skjuter mot någon som springer in bakom en stor väg så händer det aldrig att jag lyckas döda honom genom att skjuta vidare nu för tiden, bf3 har ju patchats väldigt flitigt för att bli av med sådana saker

Jag tänker mer på gränderna i karkand när folk springer in i dom, så forsätter man skjuta fast man inte ser dom så får man killen ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Det han menade var nog det att du inte kan använda huset i sig som dödande "grej". Det man gör nu är ju att spränga bort väggen för att kunna skjuta den bakom, eller om man har tur, döda nån med explosionen. Skulle vara fränt om man tex kunde gå en gångbro att rasa ner och döda dom under. Eller att taket kollapsar på den som är där inne. Eller som sagt - att man kan dö av splitter från väggarna, inte bara när man står 10 cm från väggen. Skulle ge lite mer än den "kvasirealism" BF3 innehar.

Men det kan man ju, dött flera gånger av stenras

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Spelade han på konsol eller PC? Han rörde sig som att han använde handkontroll och det såg ut att vara 720p, men det stod "Press E to ..." på dörrar och fordon.

EDIT: Lyssnat på Podcasten. Emil och Jonas säger exakt samma som jag.

Är nästan helt säker på att detta är spelat på konsol pga storleken på GUIn bland annat.

Permalänk

Jag tycker det ser bra ut grafikmässigt, men singelplayern ser ut som någon Cod variant med få alternativ osv. Men Det är ju multiplayern man vill ha åt, så det blir kul och se hur muliplayern är!