Permalänk
Medlem

Cray C916 (superdator) scratchbygge

Cray´s datorer är nog ingen nyhet för någon.
Precis som mina andra byggen gör jag något udda, så även detta

Kommer peta in ett ITX moderkort och en lågprofil s-ata kontroller från 3ware för att få en rekordelig NAS men även lokal maskin för utveckling etc.
Jag är ett stort fan av datorer/servrar som är lite äldre där de har en själ i chassit, där de tänkt lite på det estetiska.
Orginalet väger runt 9 ton och är cirka 4x4 meter, denna blir något mindre för att vara lite mer lätthanterlig

Första kladden av C916, fortfarande lite detaljer som behöver fixas men det gör jag live istället för att kasta tid på i modellform

Snabb rendering

Cray´s egna bild av pjäsen

---

Lite planering, sex hårddiskar ska klämmas in på detta utrymme. Botten och toppen sågar jag ur 4mm akrylplast.
Framför hårddiskarna sätter jag 2x120mm fläktar som skapar övertryck i lådan, då den kommer ha en hel del ventilation blir det nog inga problem.

Glömde PSU, kan behövas
140x90mm är maxmåtten jag kan nyttja, så jag får peta in ett SFX eller TFX från Be Quet! på denna plats, förmodligen blir det SFX som verkar mest lämpat här med utblås etc. på bättre plats. Nätsladden får jag dra in i lådan då det blir omöjligt att montera nätagget mot en plan baksida

Toksnabb rendering, vita lådan är samma mått som SFX nätagget.

Lite mallar
Den är halv, så jag kan vända den på delen som ska kapas och få den liksidig i avrundningen.

Toppdelar - DONE!
De småa sitter på insidan av frontpanelerna.

---

Lite mer delar, kommer inte ha chassit transparent, använder akrylplast mest för att det är stabilare än styren som ni också kan se (den vita plasten).

Puzzeldags!

---

En... av tre närapå klar.
Detta är bara den yttre formen, sen kommer den ha lite olika innehåll beroende på var den ska sitta.
Röret i bakgrunden är bara för att se lite proportioner, har kapat en bit rör som jag lagt glasfiber på som kommer användas som väggar mellan de tre delarna.

The real deal...

---

Limma limma, 48 bitar som ska limmas, det roliga är att balansera en bit i två dimensioner samtidigt som limmet ska bita och man håller i allt...
Fick göra lite jiggar så jag slapp hålla koll på alla tre dimensioner och låste den i en och diverse avstånd från de andra.
Inte säker om jag är nöjd med detta, får se när jag fått dit lite mer prylar och kastat på lite färg.

Som sagt, röret är bara för att få en feeling vart det bär av. Skall kapa upp det jag lagt glasfiber på nu.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Intressant bygge som vanligt! ska bli kul att följa
Någon hårdvara som är spikad?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, underbart. Cray-maskiner är jävligt coola. Kommer att bli fantastiskt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobyhow:

Intressant bygge som vanligt! ska bli kul att följa
Någon hårdvara som är spikad?

Inget mer än diskarna som blir WD Red 2TB diskar.
Moderkortet lurar mot något enklare FM2 eller inbyggd cpu, ska kika lite mer på de olika i veckan var portar etc. sitter på korten så jag hittar nåt som passar.
Den behöver ingen speciell cpu-kraft så det kommer lira med vilket som, FM2 ger ju dock lite mer framtidspower att kunna byta CPU senare till lite fetare

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Haha, underbart. Cray-maskiner är jävligt coola. Kommer att bli fantastiskt!

Tack
Blir en till Cray (T94) efter denna, fastnat för deras design på datorer. Men först ska min WOPR bli klar, löder just nu alla jäkla kablar till den

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Inget mer än diskarna som blir WD Red 2TB diskar.
Moderkortet lurar mot något enklare FM2 eller inbyggd cpu, ska kika lite mer på de olika i veckan var portar etc. sitter på korten så jag hittar nåt som passar.
Den behöver ingen speciell cpu-kraft så det kommer lira med vilket som, FM2 ger ju dock lite mer framtidspower att kunna byta CPU senare till lite fetare

Har funderat på att bygga en NAS ett bra tag nu också. Har kollat mycket på FM2, finns mycket att utveckla där har du räknat något på hur mycket allt kommer dra? har kollat upp fakta om WD Red 2 TB diskarna att den genomsnitts rekommenderade Watten i Read/Write är 4,4 w Idle är 4,1 w. Kan det verkligen vara så lite?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobyhow:

Har funderat på att bygga en NAS ett bra tag nu också. Har kollat mycket på FM2, finns mycket att utveckla där har du räknat något på hur mycket allt kommer dra? har kollat upp fakta om WD Red 2 TB diskarna att den genomsnitts rekommenderade Watten i Read/Write är 4,4 w Idle är 4,1 w. Kan det verkligen vara så lite?

Jag har kollat diskarna live och de ligger på ~6w i peak, vet inte om jag har nån overhead eller nåt med raidkortet, men 6w per disk är vad jag räknat med för att vara safe. Visste inte att de va specade till 4.4w, får kanske mäta om diskarna igen
Men nätagget är på 350w så det räcker och blir över hur jag än gör

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag har kollat diskarna live och de ligger på ~6w i peak, vet inte om jag har nån overhead eller nåt med raidkortet, men 6w per disk är vad jag räknat med för att vara safe. Visste inte att de va specade till 4.4w, får kanske mäta om diskarna igen
Men nätagget är på 350w så det räcker och blir över hur jag än gör

kanske jag som har missuppfattat informationen http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-771442.pdf här är en länk till filen som jag kollade på iaf Med 350w klarar man sig gott, jag hade tänkt försöka trycka in ett pico-psu på 150 w

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobyhow:

kanske jag som har missuppfattat informationen http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-771442.pdf här är en länk till filen som jag kollade på iaf Med 350w klarar man sig gott, jag hade tänkt försöka trycka in ett pico-psu på 150 w

Kan nog vara detta som står: Average power requirements (W)
D.v.s. medel, förmodligen utslaget på en period i ett testformat som alla i branschen använder sig av.

Pico psu kikade jag också på, men jag vågar inte chansa och måsta göra om hela chassit igen

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Kan nog vara detta som står: Average power requirements (W)
D.v.s. medel, förmodligen utslaget på en period i ett testformat som alla i branschen använder sig av.

Pico psu kikade jag också på, men jag vågar inte chansa och måsta göra om hela chassit igen

Alltid bra att ha lite marginal ändå när man räknar förbrukning, i ditt fall så kommer du klara dig gott och väl. Jag gillar små och kompakta system alltid en utmaning, jag får väl dra ner på lagrings kapaciteten Några tankar på mjukvara?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobyhow:

Alltid bra att ha lite marginal ändå när man räknar förbrukning, i ditt fall så kommer du klara dig gott och väl. Jag gillar små och kompakta system alltid en utmaning, jag får väl dra ner på lagrings kapaciteten Några tankar på mjukvara?

OpenBSD all the way
Behöver inga addons eller funktioner som finns i färdiga "Nas-OS", kommer köra helkryptering.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

OpenBSD all the way
Behöver inga addons eller funktioner som finns i färdiga "Nas-OS", kommer köra helkryptering.

låter trevligt det! är det snällt mot CPU:n?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobyhow:

låter trevligt det! är det snällt mot CPU:n?

Min nuvarande är en dual p3;a på 650mhz eller liknande. Min router som även den kör OpenBSD är en stackars singel P3;a som tar hand om 100mbit internet och 8st gigabitanslutna burkar, så ja OpenBSD är något jag kört med i många många år och det ska mycket till innan jag går över till annat, inte ens ett grafiskt gränssnitt skulle få mig att byta
Går snabbare att slafsa lite kommandon i putty så rullar det sen, en NAS/FW etc. rör man inte så ofta ändå.

Använder dock rejäla raidkort så det är inte så mycket press på CPU´n. Mjukvaruraid är snabbare med dagens cpu;er, så det lär öka lite på CPU oavsett OS man väljer att köra om man mjukvaruraidar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Håller fortfarande på med glasfibern till mittenröret, men lite news iallafall

Be Quiet! sponsrar med nätagg och fläktar till bygget!
Har använt Be Quiet! i de flesta av mina byggen och det kommer jag fortsätta med!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Proffsmoddare

Kul! Ser ut som ett lovande bygge!

Keep it up!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Färgtest, den är mörkgrå matt, men kameran fuskar och gör den nästan till svart.
Blir lättare med rätt belysning att ta vettiga bilder, ska fixa det när det är klart.

Nu väntas bara lite leverans av mer plast och lite komponenter så jag kan börja med det interna.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Lite plast till frontdelarna av varje utstickande del.

Bend it like beckham, eller nåt
Ett gjutrör, två spännband och några träbitar fick bli jigg för plastböjningen.

Frontpanelerna böjda till varje del av chassit, de flexar tillbaka lite av sig själva men jag vill mest slippa spänningarna i plasten när de väl sitter på plats, vilket jag gör nu

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Slipa slipa slipa slipa.... o slipa lite till....

Våtslip på gång, så därför den är lite geggig
Men det tar sig, ikväll åker sista bitarna på så jag får en komplett överdel och kan börja med bottendelen med all hårdvara.
Överdelen blir som locket till en tårtform, som man lyfter av om man ska in i apparaten något. Men då det sällan lär hända tyckte jag det blev onödigt med någon annan lösning än att "lyfta på hatten"

Fick ett brev från USA förra veckan med en original powerknapp från Cray C90 (samma utsida som C916), ska se om den kan implementeras på nåt bra sätt. Tyvärr lite stor, som resten av vad C916 egentligen är

Tar en bild på den riktiga maskinen också, för jämförelse
Min blir dock bara dryga 35cm hög

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Proffsmoddare

Blir ju coolt det här. Börjar ta form på riktigt nu!

och ush vad det inte är kul att slipa...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Alla väggar sitter där nu, börjat kleta ner den i spackel för att få till alla skarvar.
Hade tänkt lägga slipgrund ikväll och börja på hållare för diskar och moderkort.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Alla väggar sitter där nu, börjat kleta ner den i spackel för att få till alla skarvar.
Hade tänkt lägga slipgrund ikväll och börja på hållare för diskar och moderkort.

http://www.howi.se/product-pics/cray/c15.jpg

Jag måste fråga dig, om det finns något du INTE skulle våga ge dig på?
Dina byggen är nog det mest ivriga jag sett på ett bra tag.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag måste fråga dig, om det finns något du INTE skulle våga ge dig på?
Dina byggen är nog det mest ivriga jag sett på ett bra tag.

Hehe, finns nog inget jag skulle dra mig ifrån att prova.
Enda man kan göra är att misslyckas, då är det värt att testa

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!