Permalänk
Medlem

Överhettat 660ti?

Hejsan!

Jag bytte nyligen upp mig från ett 550 ti till ett http://www.dustinhome.se/product/5010645937/gigabyte-geforce-... - dom hade 1000kr rabatt så det var för bra för att skippa

Men nu till mitt problem, jag tyckte att den väsnades oerhört mycket, så jag installerade MSI AFterburner för att kolla till kortet lite, och när jag spelade PlanetSide 2 blev jag aningen orolig, för temperaturen var närmare 90 grader, trots att fläkten var igång på nästan 100%.
Testade även att sänka grafikinställningarna från high till medium, men kortet blev inte svalare för det, fick bara dubbelt så mycket fps.

Undrar helt enkelt om värmen är någonting att vara orolig över, eller är det bara att spela på?

Mvh Reek

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet och layouten i burken?
Gräddvispar vilket detta kort har brukar ju inte blåsa ut varmluften, bara vispa runt den.

Permalänk
Medlem

Tja, lådan står ju rätt instängt på grund av att skrivbordet är utformat sådant att den har ett dedikerat utrymme för datorn, kanske kan vara det som sätter stopp? I övrigt så verkar den inte lida av några större värmeproblem, processorn blir aldrig varmare än 60 grader under load (i5 2500k @ 4.3ghz).

Har egentligen inga fläktar i datorn heller förutom då fläkten till vattenkylaren, kanske borde installera ett par?

Permalänk
Medlem

Vore nog inte fel att installera lite fler

Vad har du för burk?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Skräp egentligen, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602546

Köpte en komplett dator för ett år sedan och då var den standard som chassi, tänkte aldrig på att byta upp mig.

Permalänk
Medlem

Sätt ett par lågvarviga på platserna du har tillgängliga, kan nog göra en del! Verkar väl som att du inte får ut värmen som produceras från komponenterna

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Jag tror kylaren på grafikkortet inte sitter som den ska. Visst man kan få höga temperaturer om man har dålig ventilation men inte 90 grader och att fläkten går på 100%. Reklamera kortet eller försök montera om kylaren ordentligt med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Oj, ja jag vill ju helst undvika att skruva loss fläkten eller skicka tillbaks kortet, så jag får helt enkelt ta och slänga in några fläktar samt flytta chassit till en lite mer öppen yta och se om det blir någon förbättring!

Tack för alla svar och hjälp!

Glad påsk på er!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Reek:

Oj, ja jag vill ju helst undvika att skruva loss fläkten eller skicka tillbaks kortet, så jag får helt enkelt ta och slänga in några fläktar samt flytta chassit till en lite mer öppen yta och se om det blir någon förbättring!

Tack för alla svar och hjälp!

Glad påsk på er!

90 grader med 100% fläkthastighet är med 99.9% säkerhet något fel på grafikkortskylaren skulle jag säga, jag tror inte att mer kylning kommer att lösa detta. Jag skulle säga att du skickar tillbaka kortet.

Men visst, du kan ju iaf prova att ställa chassit öppet någonstans i bostaden och se hur mycket bättre det blir.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈