Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Jag stängde av / på routern först , sedan static ip på pc<.n och fecovery läge på routern och däriftån via web-ui laddade upp DD-WRT , TomatoUSB:en.
Väntade en stund ; mer än 10 minuter och sedan strömmen av / på routern. Behövde INTE cleara NVRAM.et för att få igång routern. Troligen har du inte väntat
tillräckligt länge efter uppladdningen av firmwaren , lvänta hellre några minuter extra....
-

Osäker om jag väntade 9 eller 11 minuter men det var där i krokarna. Enligt dd-wrt´s forum är/var 10 minuter grovt överdrivet men... Dock var inte svaret så hjälpsamt då det bara säger hur du gjorde vilket är samma sätt som jag gjorde men med betydligt sämre resultat tyvärr. :/

Någon annan som stött på problem liknande dessa?

Edit: Lyckas inte på något sätt få kontakt med den utom att den blir en switch. Får inte upp recovery läget, vilket stör mig mest.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag inser att du är frustrerad men det ska ju fungera. Får du inte routern i recovery läge har du problem men det borde gå att fixa genom att stänga ned den hely ett antal timmar , ex, över natten och prova nästa dag. Kan du inte få den i recovery lägee är det dags att felanmäla den.

Skrivet av devour:

Osäker om jag väntade 9 eller 11 minuter men det var där i krokarna. Enligt dd-wrt´s forum är/var 10 minuter grovt överdrivet men... Dock var inte svaret så hjälpsamt då det bara säger hur du gjorde vilket är samma sätt som jag gjorde men med betydligt sämre resultat tyvärr. :/

Någon annan som stött på problem liknande dessa?

Edit: Lyckas inte på något sätt få kontakt med den utom att den blir en switch. Får inte upp recovery läget, vilket stör mig mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Jag inser att du är frustrerad men det ska ju fungera. Får du inte routern i recovery läge har du problem men det borde gå att fixa genom att stänga ned den hely ett antal timmar , ex, över natten och prova nästa dag. Kan du inte få den i recovery lägee är det dags att felanmäla den.

Haft den av i 24+ timmar också nu men samma sak. Har felanmält den nu, Asus hade inga förslag på vad som man kunde göra de misstänkte hårdvarufel. Tråkigt, kändes som en potentiell router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara kontrollera hur du gör när du försöker sätta routern i recovery läget ; beskriv hur du gör .....
Asus lämnade förhoppningsvis ett RMA-nummer till dig så att du kan få den utbytt utan problem där du köpte den.

Skrivet av devour:

Haft den av i 24+ timmar också nu men samma sak. Har felanmält den nu, Asus hade inga förslag på vad som man kunde göra de misstänkte hårdvarufel. Tråkigt, kändes som en potentiell router.

Permalänk
Medlem

Ca 3 månader utan omstart tills jag var tvungen att stänga av pga annat problem. Sjukt stabil router! Förra året va den igång i nästan ett helt år utan omstart. Kommer nog bara köpa routrar i den här serien tills dem slutar tillverkas Min Dlink (DIR-655) var jag tvungen att starta om lite då och då varje månad!

Permalänk
Medlem

Vilken firmware har du i den då : Asus egen , Merlins eller vad ?

Skrivet av wRRM:

Ca 3 månader utan omstart tills jag var tvungen att stänga av pga annat problem. Sjukt stabil router! Förra året va den igång i nästan ett helt år utan omstart. Kommer nog bara köpa routrar i den här serien tills dem slutar tillverkas Min Dlink (DIR-655) var jag tvungen att starta om lite då och då varje månad!

Permalänk

Hej!

Tänkte höra om någon har några erfarenheter av Asus senaste firmware .354?
Funderar på att uppdatera.

Visa signatur

COM#1| P8H77-m pro | i7-2600 | 16GB Kingston | MSI 280X | Corsair Neutron 128GB |
COM#2| Rampage extreme III | i7-920@3,5GHz | 12GB OCZ Gold XTC | HD5870 | Corsair GT 120GB |

Permalänk
Medlem

Har inte Asus firmware på min N66U men se denna länk :

http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=10507&page...

Skrivet av Duttmeister:

Hej!

Tänkte höra om någon har några erfarenheter av Asus senaste firmware .354?
Funderar på att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Bara kontrollera hur du gör när du försöker sätta routern i recovery läget ; beskriv hur du gör .....
Asus lämnade förhoppningsvis ett RMA-nummer till dig så att du kan få den utbytt utan problem där du köpte den.

Fått den utbytt nu. Någon som kör med DD-wrt numera? Läste lite på DD-wrt´s hemsida och vart lite avskräckt.

9-Apr-2013: It seems more recently manufactured units come pre-loaded with the 64K v1.0.1.3 CFE and so are not compatible with standard DD-WRT builds. Flashing a standard DD-WRT build on these devices will result in a brick. As it is impossible to know which CFE version you unit has when running the stock firmware, anyone wishing to flash DD-WRT on this device is advised to follow this guide: http://charleswilkinson.co.uk/2012/12/22/dd-wrt-on-the-asus-r... These instructions should be updated when an official build becomes available.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft Asus f7w , Merlins f/w och kör nu TomatoUsb Shibby på min N66U.
Jag skulle inte uppgradera CFE:n om den inte redan var på den nivån som beskrivs nedan.
Verkar vara lite mycket som kan gå fel med CFE-uppgraderingen.

Skrivet av devour:

Fått den utbytt nu. Någon som kör med DD-wrt numera? Läste lite på DD-wrt´s hemsida och vart lite avskräckt.

9-Apr-2013: It seems more recently manufactured units come pre-loaded with the 64K v1.0.1.3 CFE and so are not compatible with standard DD-WRT builds. Flashing a standard DD-WRT build on these devices will result in a brick. As it is impossible to know which CFE version you unit has when running the stock firmware, anyone wishing to flash DD-WRT on this device is advised to follow this guide: http://charleswilkinson.co.uk/2012/12/22/dd-wrt-on-the-asus-r... These instructions should be updated when an official build becomes available.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powerop:

Detta har fungerat felfritt för mig än så länge, var dock tvungen att registrera mig på www.dnsomatic.com eftersom inte www.changeip.com fanns med i Asus lista och man inte kunde skriva in nått själv.

Märkte imorse att om man väljer www.dyndns.org.(custom) så fungerar uppdateringen.. men dock skickar den fortfarande en intern 192.168.1.* adress istället för routerns externa WAN adress....

Får ej detta med dynamisk ip kopplat till egen domän att fungera. Har min domän hos loopia och med min tidigare dir-655 var det enkelt att konfigurera. Hur ställer jag in routernt under ddns utan att köpa en tjänst hos ex dyndns?
https://support.loopia.se/wiki/Kategori:LoopiaDNS
https://support.loopia.se/wiki/D-Link

Permalänk
Medlem

Hej.

Det är så att jag i januari köpte ASUS RT-N66U för att jag ville få ut det mesta av min 100/100 lina och tänkte då att denna router måste vara den bästa.

Jag fixade allt och det flöt på tills jag skulle testa hastigheten i bredbandskollen, och till min fasa visade den endast 40-upp och 40-ner.
Trixade och uppdaterade routern. Fortfarande samma fel.

Jag skickade då ett mail till asus angående problemet och dom svarade "Jaha, då måste det vara en DOA, bara att skicka tillbaka till affären du köpte den av".
Sagt och gjort skickade jag tillbaka routern och fick nu en ny tillbaka.
MEN. MEEEN.

Jag installerade routern, allt gick bra tills jag gjorde ett test på bredbandskollen och fick ut resultatet 40/40 igen.
(Gör jag testet endast med tp-kabel till dator så får jag ut ca 97/95.)

Jag är så fruktansvärt förbannad just nu på denna helvetesrouter att jag funderar på att lägga ut den på skjutbanan och spränga helvetet, men först tänkte jag om någon utav er kunde hjälpa mig?

Så vad kan problemet vara?

Snälla hjälp!

Med Vänliga hälsningar
Nooben

Permalänk
Medlem

Vad ansluter du till routern med vad har du för trådlöst nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Vad ansluter du till routern med vad har du för trådlöst nätverkskort?

Jag har endast anslutit min laptop, nätverkskortet är Atheros AR5B97 Wireless Network Adapter tror jag.

Permalänk
Medlem

Där är förmodligen problemet. Du måste byta ut kortet eller köpa en usbdong som klarar iaf 300Mbit för att få ut 100Mbit trådlöst. Tyvärr brukar de inbyggda korten inte klara av några högre hastigheter även om det står att de stödjer upp till 150Mbit så kommer du aldrig i närheten. Jag köpte ett Intel 6235 som klarar 300Mbit och 5ghz nätet och fick en rejäl boost. Om du har blåtanden på testa stänga av den brukar göra skillnad för mig i anslutningshastighet. Sitter på mobilen drygt att undersöka kan ju vara så att ditt nätverkskort stödjer 300 och 5ghz bandet då vet jag inte vad som är fel men borde ju vara datorn då du testat två olika routrar.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått är det när du är ansluten trådlöst som du får de sämre värdena i bredbandskollen jämfört när du kör med kabel ansluten till routern ?

Vilket band kör du över - 2.4 eller 5 GHz ?på din dator

Har du installerat inSSIder på din dator och sett om du har fler andra nät runt dig ?

Sätt fasta kanaler på de trådlösa , kör inte auto.b:n53

Kontrollera firmwaren så du inte har en version med kända problem i. Se smallnetbuilders.com under asuswireless spec. N66U.

Du får tyvärr inte så mycket hjälp via Asus support som i ovanstående forum.

Troligen kan du slippa skjuta sönder routern - bara du har en fungerande firmware och ett bra trådlöst anslutningskort.

Själv kör jag TomatoUsb Shibby på N66U:n och har en Asus USB-N53 ansluten i pc:n och får ut 99,81 Mbit/s ned och 85,18 Mbit/s på min 100/100 förbindela.

Skrivet av olleK2:

Hej.

Det är så att jag i januari köpte ASUS RT-N66U för att jag ville få ut det mesta av min 100/100 lina och tänkte då att denna router måste vara den bästa.

Jag fixade allt och det flöt på tills jag skulle testa hastigheten i bredbandskollen, och till min fasa visade den endast 40-upp och 40-ner.
Trixade och uppdaterade routern. Fortfarande samma fel.

Jag skickade då ett mail till asus angående problemet och dom svarade "Jaha, då måste det vara en DOA, bara att skicka tillbaka till affären du köpte den av".
Sagt och gjort skickade jag tillbaka routern och fick nu en ny tillbaka.
MEN. MEEEN.

Jag installerade routern, allt gick bra tills jag gjorde ett test på bredbandskollen och fick ut resultatet 40/40 igen.
(Gör jag testet endast med tp-kabel till dator så får jag ut ca 97/95.)

Jag är så fruktansvärt förbannad just nu på denna helvetesrouter att jag funderar på att lägga ut den på skjutbanan och spränga helvetet, men först tänkte jag om någon utav er kunde hjälpa mig?

Så vad kan problemet vara?

Snälla hjälp!

Med Vänliga hälsningar
Nooben

Permalänk

Ska det inte fungera ganska smidigt att koppla in en extern hårddisk till routerns USB-port. Gjorde det och hårddisken kommer upp inne i router programmet men längre än så kommer jag inte. Vad jag tänkte mig när jag köpte routern var att jag skulle ha stor lagring som gick att komma åt från alla mina 3 datorer. Det ska väl inte vara så svårt? Någon som har några tips? Synd att man inte kände folk som var riktigt skillade på datorer hade lätt betalat ett par 100 kr bara det blev fixat. Så frustrerande att sitta och krångla med någon som borde vara enkelt men ändå vägrar fungera.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk

Samma här

Skrivet av wRRM:

Jag har inte heller behövt starta om en enda gång på ca 8 månader.
Stabilitet är prio 1

Det ska tilläggas att jag dock inte har särskilt avancerade inställningar etc så
jag har inte utmanat mjukvaran fullt ut...

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har lite problem med min RT n66u.
Har 100/10 fiber kör på 2,4ghz med .260 fw på routern.
inställningar i routern är kanal1, kanalbredd 20mhz och wpa2
Med kabel från routern får ja ut 88/10 hastiget trådlöst med nexus 7, bärbar och telefon får ja ut runt 38/9.
tycker jag ska få ut mer trådlöst.
Det andra problemet är när ja ska ladda över filer trådlöst från datorn till telefonen. Då kommer jag bara upp i nerladdningshastighet runt 500 kb/s och det är ju skitdåligt rentutsagt. nån som har några ideer hur vad jag ska göra?
tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det inte är några fel på routern utan enheterna du ansluter. Telefon/Platta brukar inte va gjorda för att skicka filer trådlöst även om man kan göra det så är hastigheten usel. Men jag kan ha fel men gissar på att det är så. Testa att ansluta datorn med kabel och se ifall det blir stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har ett litet problem med denna routern som jag installerade igår. Bor i hus och har 24Mbit bredband från glocalnet. Problemet är att jag inte kan ladda upp saker mot internet. Jag kan inte ladda upp bilder, filer etc till FB, flickr mm... Dessutom så går det riktigt segt att ladda en sida. Men jag kan ladda ned saker snabbt (laddade ned WoW patchar/updates som kanske låg på 1-2gb). Detta problemet gäller för hela huset, alltså trådlöst och med tråd.

Testade med bredbandskollen.se, jag får nedladdning 20Mbit/s men den stannar där och går aldrig över till uppladdning.

Testade sen med Speedtest.net, där får jag 10 Mbits/s nedladdning men bara 5kbp/s uppladdning.

QoS är avstängd, sätter jag igång bredbandstest och kollar i Traffic Monitor så ser jag att jag når 20 Mbit/s, när den inte testar mer så går ned ned som den ska. Jag har den senaste firmware, alltså 3.0.0.4.372.

Kan det vara någon inställning som jag har missat?

edit: mer info

Permalänk
Medlem

Hej,
se till att du använder minst cat5e kablar och prova att återställa till fabriks-inställningar och sätt upp dina egna sättningar igen.

Skrivet av deardear:

Hej,

Har ett litet problem med denna routern som jag installerade igår. Bor i hus och har 24Mbit bredband från glocalnet. Problemet är att jag inte kan ladda upp saker mot internet. Jag kan inte ladda upp bilder, filer etc till FB, flickr mm... Dessutom så går det riktigt segt att ladda en sida. Men jag kan ladda ned saker snabbt (laddade ned WoW patchar/updates som kanske låg på 1-2gb). Detta problemet gäller för hela huset, alltså trådlöst och med tråd.

Testade med bredbandskollen.se, jag får nedladdning 20Mbit/s men den stannar där och går aldrig över till uppladdning.

Testade sen med Speedtest.net, där får jag 10 Mbits/s nedladdning men bara 5kbp/s uppladdning.

QoS är avstängd, sätter jag igång bredbandstest och kollar i Traffic Monitor så ser jag att jag når 20 Mbit/s, när den inte testar mer så går ned ned som den ska. Jag har den senaste firmware, alltså 3.0.0.4.372.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deardear:

Hej,

Fungerar det om du kopplar förbi routern och istället kopplar in din dator direkt i väggen/modemet?

Permalänk
Medlem

@ mikeg&Skyflyer - Tack för era svar!

Testade det ni föreslog, kablarna är cat5e och allt funkar nu av någon anledning. Dvs när jag kopplade tillbaka allt efter testet så försvann problemet. Jag misstänker att det kan ha varit min netgear gigabitswitch som ger två stationära datorer internet. Annars kanske det var glocalnet som löste problemet, ringde dem innan testet för att be dem o kolla om det var ngt hos dem. Glocalnet sa nej och att allt ser fint ut hos deras sida men dem kunde se dataförluster.

Permalänk
Avstängd

Har beställt en sådan här då jag tröttnat på Min Netgear WNR3500L.

Vilken firmware är det som gäller idag, custom/orignal och i så fall vilken version ?

Permalänk
Medlem

Börja med den f/w du får med routern och installera som du vill ha det. Fugerar allt ok och du är nöjd med funktionaliteten så kan du ligga kvar på bef. f/w eller uppgradera till Asus senaste - se på smallnetbuilders.com - forumet hur stabilt resp. f/w är !
Är du inte nöjd med Asus egen f/w kan du prova Merlins f/w som bygger på Asus f/w men där buggar och annat som Asus emellanåt råkar lägga på rättats till samt det finns ytterligare funktionalitet inbyggt. Om denna kan du också läsa om på smallnetbuilders.
Själv kör jag Tomato USB Shibby på min N66U och är nöjd med den versionen jag kör på : .109.

Skrivet av trollhattan:

Har beställt en sådan här då jag tröttnat på Min Netgear WNR3500L.

Vilken firmware är det som gäller idag, custom/orignal och i så fall vilken version ?

Permalänk
Medlem

Här är länken till smallnetbuider : http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=37

Skrivet av mikeg:

Börja med den f/w du får med routern och installera som du vill ha det. Fugerar allt ok och du är nöjd med funktionaliteten så kan du ligga kvar på bef. f/w eller uppgradera till Asus senaste - se på smallnetbuilders.com - forumet hur stabilt resp. f/w är !
Är du inte nöjd med Asus egen f/w kan du prova Merlins f/w som bygger på Asus f/w men där buggar och annat som Asus emellanåt råkar lägga på rättats till samt det finns ytterligare funktionalitet inbyggt. Om denna kan du också läsa om på smallnetbuilders.
Själv kör jag Tomato USB Shibby på min N66U och är nöjd med den versionen jag kör på : .109.

Permalänk
Medlem

Problem vid kopiering av större filer

Denna fråga har kanske redan dykt upp här, men det är 27 sidor att läsa på forumet och det jag läste handlade inte om mitt problem.
Hursomhelst, har en extern HD inkopplat till RT-N66U med senaste firmware från ASUS, och allting verkar fungera tills jag börjar kopiera större filer. Vi säger en fil på 1,8 GB... den kopierar och kopierar till ca 80%, sen står det still, efter ett tag får jag meddelande om att disken är full! Snacka om min förvåning då jag har drygt 500 GB ledigt på den. Ok, kopieringen gick inte så bra men nu kan jag inte logga in till routern heller och anslutningen försvinner helt efter ett par minuter. Det jag är tvungen att göra är att boota om routern genom att dra ut strömmen, vänta i ca 10 sek. och sedan sätta i den igen.
Allt börjar rulla på!
Min slutsats: Kopieringen slog ut min router och det händer varje gång jag vill kopiera stora filer. För filer på ca 800 MB går det hur bra som helst!

Frågan är: hur åtgärdar och undviker jag detta problem? Kanske byta ut firmware?

Visa signatur

Zypher

Permalänk
Medlem

Whatta?!

Nu står det så här när jag försöker logga in på routern:
"Settings have been updated. Web page will now refresh.
Changes have been made to the IP address or port number. You will now be disconnected from RT-N66U.
To access the settings of RT-N66U, reconnect to the wireless network and use the updated IP address and port number."

Sen händer ingenting!
Jaha, vad gör man nu då?!

Uppdatering: Fick starta om router genom att dra ut strömsladden. Efter omstart gick det bra att logga in.
Funderar på att lägga in en annan firmware: tomato-K26USB-1.28.RT-N5x-MIPSR2-112-Mega-VPN-64K.trx
http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-112-EN/Asus%2...

Några tips överhuvudtaget? Kanske en bättre firmware eller något annat?

Visa signatur

Zypher

Permalänk
Avstängd

Du har ju ändrat routerns ip-adress, alltså får du logga in med diin nya adress.