Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Hoppas det kommer funka för dig.

det FUNKAR!!! jag trodde alvarligt inte på det men det var värt att testa eftersom det var sönder och garantin har gått ut!:) ni som har ett trasigt grafikkort utan garanti, TVEKA INTE, det funkar och du har ju inget att förlora.

Permalänk
Skrivet av Devil_0129:

det FUNKAR!!! jag trodde alvarligt inte på det men det var värt att testa eftersom det var sönder och garantin har gått ut!:) ni som har ett trasigt grafikkort utan garanti, TVEKA INTE, det funkar och du har ju inget att förlora.

Grattis! Ännu en nöjd bagare!

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

FYFAN det fungerade verkligen trodde detta var lågon LEgend/Myt ahaha visade sig att man hade fel sparade man några tusenlappar där TACK SÅ MYCKE för Guiden!!!!.

Permalänk
Medlem

HD 3870, kortet har dött 2x och fixat det varje gång med en tur i ugnen.

Ett defekt 5850 som jag fick med på köpet av ett annat grafikkort här på swec, krävdes 2 turer in i ugnen (körde 5 min längre andra turen) men sen vaknande det till liv också.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Hade ett gammalt 8800 GTS som var helt dött. Tänkte bara testa om det låg något i detta. Och körde det i 200 grader i 10 min.och f unkar gör det nu helt klockrent. Jag är förundrad!

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 3080 |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

Någon som bakat moderkort?
Eller är det en dålig idé?

Permalänk
Medlem

Jag har ett 4870x2 liggandes hemma som postar bild och allt, men problemet är att den visar alla världens färger och sträck så det går inte att se något i bios eller OS. Fungerar bakning till detta?
Det började med ett rött sträck då och då. Sen endag slog det till som fan

Permalänk

Bakade precis mitt 9800GTX+ som hade artefakter i BIOS och vägrade starta in i Windows alls, nu funkar det galant!
Installerade senaste drivarna för Win8, körde igång SWTOR och det funkar fint 10 minuter senare

Glad bagare!

Permalänk
Medlem

nice, ska prova detta när jag kommer hem ifrån jobb!

lär ju knappast göra saken värre för min del, död ändån.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Någon som bakat moderkort?
Eller är det en dålig idé?

Ingen jättebra ide'. Ett moderkort har för många plastdetaljer som förstörs av värmen.
Jag bakade ett moderkort för en SatellitTVbox och alla in/utgångs kontakterna smälte ihop...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hmm...har själv några Gorbys i micron tänkte att jag provar och slänga in ett gammalt trasigt GeForce 6600GT också. Måste ändå gå snabbare i micron. Kanske att jag provar glasera kortet med ägg också för den där härliga krispiga känslan

Haha, Ugn=värme. Micro=microvågsugn, dvs det är inte värme i en micro, det är elektromagnetisk strålning, tror knappast det är nyttigt för elektronik

Skrivet av skinnis:

Går det att baka grafikkortet samtidigt som en batch med t.ex. kanelbullar? Tänkte "när man endå håller på"

Hahah Osäker om du är oseriös eller inte iom inga smileys etc, men det är nog väldigt farligt, ja Tippar på en del giftiga gaser, eller så får du superkrafter och kan flyga!!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ibland kan det vara bättre att låta naturen ha sin gång istället för likt en nekromantiker återuppväcka de döda eller i detta fall grafikkort.

Hahahaha :')

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Baka laptop?

Funderar på att baka min Acer 5741g, har ingen annan lösning på mina problem. Läst runt lite och felet kan ev. bero på kallödning. Montera loss skärmen och sedan baka moderkort+grafikkort? Hur går jag tillväga för att baka en laptop?

Tackar ödmjukast för svar.

Permalänk
Medlem

Har ett 8800GT som ligger, det har fått sig en kyss pga. ett dåligt nätagg antagligen. Det låter datorn boota utan problem men efter ett tag när det får upp värmen så fylls skärmen av artefakter och slutligen låser sig kortet helt. Nån som tror att det är nån idé att försöka baka?

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Har ett 8800GT som ligger, det har fått sig en kyss pga. ett dåligt nätagg antagligen. Det låter datorn boota utan problem men efter ett tag när det får upp värmen så fylls skärmen av artefakter och slutligen låser sig kortet helt. Nån som tror att det är nån idé att försöka baka?

inte i detta fallet, snarare så att du får sätta lödkolven i det och byta de delar som bränts

Bakning av kort löser mest microskåpiska brott på ledbanar i och utanför chip, detta uppstår vid temperatur skillnader eller våldsam hantering

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

inte i detta fallet, snarare så att du får sätta lödkolven i det och byta de delar som bränts

Bakning av kort löser mest microskåpiska brott på ledbanar i och utanför chip, detta uppstår vid temperatur skillnader eller våldsam hantering

Ofc, förstår det. Är bara det att det inte syns på en enda kond eller dylikt att nått har skadats... Som det är nu så är det dock ett finfint kort för att kolla om det är grafikkortet som felar i ett annat bygge, man kan ju boota med det om allt annat funkar som det ska. Kanske testar ändå, kan ju vara en värmerelaterad skada som blev kritisk vid en överström. Kortet gick väldigt varmt i lillebrors dator då han inte styrde fläkten och den låg fast på sina menlösa 29% om man lät den vara.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk

Bakade ett 8800GTS idag...körde det uppochned på bollar av folie...7min 200grader funakr nu prima...innan hade jag 4st breda gröna steck på skärmen...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Har ett trasigt 8800gt här hemma! Kanske värt ett försök

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Skulle detta kunna lösa problem där mitt grafikkort är dött efter att ett antal spänningsregulatorer blivit kortslutna..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Skrivet av j0ckeeh:

Har ett trasigt 8800gt här hemma! Kanske värt ett försök

just på 8800-serien verkar det funka fint...skulle testa om jag var du!

Jag skruvade kylaren 8 fjädrade skruvar på baksidan + lossade fläkkabeln + skruvade av plåten på baksidan....lirkade försiktigt av kylaren.
Kolla så inte kylkuddarna lossnar (mina såg bra ut så jag behöll dem...gör det också om det går)...rengjorde gpu och kylaren med T-röd.
Täckte fläktanslutning, PCI-E samt båda DVI med folie...förvärmde ugnen till 200grader (både över och under värme).
Gjorde 4 kuddar av folie...la kortet uppochned på kuddarna...bakade i 7 min...fick svalna på plåten på diskbänken.

När du sedan monterar glöm ej kylpastan på GPU...använde själv zalmanpasta...mest för att jag hade den hemma och man skall ju ha lite mer på GPU än vad man har på CPU...penslade på ett tunnt lager över hela GPU med den medföljande penseln.
När du sedan monterar tillbaks kylaren kolla så att kylkuddarna hamnar på rätt plats...

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

testat baka ett 5870 som polarn gick o snubbla me o landa på hela burken. ingen lycka men te stratar igång spinner o får inga felpip men ingen bild. tips???

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Skrivet av zorki:

testat baka ett 5870 som polarn gick o snubbla me o landa på hela burken. ingen lycka men te stratar igång spinner o får inga felpip men ingen bild. tips???

Bakning brukar åtgärda dåliga lödningar och slitage, inte kort som du tappat i golvet eller liknande.

Permalänk
Skrivet av zorki:

Bakning av kort löser mest microskåpiska brott på ledbanar i och utanför chip, detta uppstår vid temperatur skillnader eller våldsam hantering.

8800-serien har mkt sådana problem...tror dock att bakning inte direkt löser andra problem...tyvärr.
Testa baka en gång till...har funkat för vissa...funkar det inte andra gången...då är det nog R.I.P. för kortet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Bakning av kort löser mest microskåpiska brott på ledbanar i och utanför chip, detta uppstår vid temperatur skillnader eller våldsam hantering.

8800-serien har mkt sådana problem...tror dock att bakning inte direkt löser andra problem...tyvärr.
Testa baka en gång till...har funkat för vissa...funkar det inte andra gången...då är det nog R.I.P. för kortet!

ja får ta testa de. hade vart kul om jag fick de att funka för jag fått de för han tröttna på pilla me de o de spöar mitt sli på gamla 9800gtx

tack för tipset

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Geforce 9800gtx ungsbakad

Först vill jag säga att det är en väldigt bra "guide" jag testade det idag som sista lösning på mitt 9800gtx, hade färgflimmer och vid minsta belastning frös det. Funkade tyvärr inte för mig då det inte gav nån bild alls efter bios efter jag "bakat" det. Men det var väl värt ett försök! och creds till OP!

Permalänk

bakade ett 9800gtx jag fått av en vän som hade artefakter och elände. och 200grader och 7 minuter senare så verkar det funka igen:D

Permalänk
Medlem

Bakade ett 8800 GTS (g92) idag, funkade klockrent efteråt
Se hur länge det håller i sig!

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har bakat mitt 8800GT som gav upp men nu har den levt några månader än så länge
Har även bakat 2 stycken bärbara datorer som deras grafikkort gav upp, en av dom fick jag lov att baka hela moderkortet då det var inbyggt. Dessa rullar på fint igen!

Rekomenderar detta om ni har något trasigt grafikkort eller bara någon bärbar dator så kan de få nytt liv igen!

Visa signatur

Lian Li A3 | AMD Ryzen 7 9800X3D -> Lian Li Galahad II 240 | Palit GTX 1080TI Jetstream | G.skill Neo Z5 32GB 6000MT CL30 | Gigabyte B650M A ELITE AX ICE| Evga G3 750W | Acer x34p |

Permalänk
Medlem

Fick ett gt 8800 av en polare, hade röda artifakter över allt, 640 x 400 upplösning, och botade bara i safe mode.
In i ugnen i sju minuter a' 190 grader Celsius, och poff, nu funkar det galant

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Sweclockers kokbok