Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

Haha ja, skrev i tråden för exakt 1 år sen angående mitt lyckade försök att baka ett 8800GTS, på senare tid så har datorn börjat bete sig konstig igen med lite bluescreens osv. Spårade problemet till grafikkortet så jag tyckte det var dags för en till bakning förvisso inte ett totalhaveri som förra gången men det blev värre och värre.

Iaf, plockar isär datorn "relativt" försiktigt (gammal dator, värderar min tid lika mycket som datorn) fick bort damm som täckte ungefär 95% av flänsingångarna på både processor samt grafikkylaren (har tyckt att processorfläkten gått lite väl högt det senaste ). Stoppade in allt igen och koppla in datorn.

KATASTROF! Grafikkortet bara piper och ingen signal till skärmen. Tar ut det igen och stoppar in det riktigt ordentligt utan resultat... Aja, då var det väl kört då tänkte jag med lite sadface Men surfa in på denna tråden igen för att försöka lokalisera vad jag gjorde fel.

Citat:

9. Montera kylaren som vanligt och stoppa in kortet i datorn. Glöm inte strömmen till grafikkortet. Som vanligt - var försiktig och använd ESD-armband!

AHA! Kopplar i strömmen igen och datorn startar utan problem, underbart! Kom upp cirka 20 meddelande att Windows har återställts efter ett allvarligt fel. Huruvida det har att göra med glömd strömsladd eller ett nu lagat grafikkort återstår att se

Permalänk
Medlem

Bakade mitt 8800GTS 512 enligt tipsen.

Datan hade börjat frysa med en massa vita artefacts över hela skärmen. Funktionstestade minnen och processor och det var inget fel på dem. Belastning av grafikkortet resulterade dock i frysning och artefacts efter ngn minut (ibland även utan belastning alls)

Bakade i 200 grader i 7,5 minuter efter att ha rengjort kortet. Ny kylpasta efteråt. Fungerar hur bra som helst nu, har kört kombustor i 11 minuter utan några problem alls. Kortet håller också lägre temperaturer än tidigare.

Tack trådskaparen!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Min granne kokade/stekte mat medans och efter jag öppnade ugnen & hade ugnsbakat mitt grafikkort! 8D

Permalänk

Jag fick ett hd 4870 x2 av mebbe.
Den enda som behövdes var att jag bakade det!
Och nu funkar det! Ska använda det lite nu framöver och se om det funkar bra
Nöjd hittills men ett stort och fet - är att det låter skit mycket xD
Men ska testa att kladda på lite kylpasta när jag får tid och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Tack för denna guiden säger jag bara.

Min flickväns dator hade pajjat skärmen va helt svart men knapparna upp , troligen grafikkortet då de är en HP dv2000.
Exakt som i http://www.youtube.com/watch?v=PhxOVh2sbl8&feature=relmfu

Skruvade upp den enligt youtube-klippen och ungsbakade moderkortet enligt instruktioner i guiden (7min i ugnen på 200grader)

Vips så funkar den igen, vet inte vem som är gladast hon att hennes dator funkar eller jag som får ha min ifred

Permalänk

mixtra

Jag har lagt mina ramminnen i en mixer på full effekt, sedan gick dom sönder, pröva inte. Jag rekomenderar pröva inte....

Permalänk
Skrivet av sniffamjöl:

Jag har lagt mina ramminnen i en mixer på full effekt, sedan gick dom sönder, pröva inte. Jag rekomenderar pröva inte....

Det här är inte flashback eller fragbite, onödiga inlägg ses endast som onödiga och drar ned kvalitén på forumet. Återvänd till fragbite och kom tillbaks när du har något vettigt att tillföra forumet.

Permalänk
Medlem

Tack för bra guide, prova precis på min Dell - xps M1710 som grafikkortet hade packat ihop på, datorn starta fint. Återstår att se hur länge grafikkortet håller tills det dör igen.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig om att det funkar helt utmärkt att baka ett ps3! Polaren hade fått red light of death och eftersom att jag läst tråden innan så tänkte jag "varför inte ta och baka det?". Det funkar helt prefekt! Otroligt!

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Har ett NDS och ett laptop moderkort i ugnen just nu, kör 200c @ 7,5min. Får se om grejerna fungerar igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Har ett NDS och ett laptop moderkort i ugnen just nu, kör 200c @ 7,5min. Får se om grejerna fungerar igen!

skulle nog inte köra så varmt:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompa_kumla:

skulle nog inte köra så varmt:)

200c fungerade fint Kollar film på laptopen nu, innan startade den inte DSet blinkar bara till, gör ett nytt försök imorgon! Fick ett trasigt när jag beställde från Dealextreme, eller om det var Price Angels! De vägrade byta ut det, begagnat var det också :-/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipcombat:

Jag fick ett hd 4870 x2 av mebbe.
Den enda som behövdes var att jag bakade det!
Och nu funkar det! Ska använda det lite nu framöver och se om det funkar bra
Nöjd hittills men ett stort och fet - är att det låter skit mycket xD
Men ska testa att kladda på lite kylpasta när jag får tid och se om det blir någon skillnad

Har du ingen kylpasta på gpuerna? :S......Ta å fixa asap om du inte har det...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Har du ingen kylpasta på gpuerna? :S......Ta å fixa asap om du inte har det...

Fixade den dagen och när jag spelade bf3 utan kylpasta 100% load var fläkten i och gpu1 67 gpu2 87c

Sen på med kylpasta ca 50% var fläkten på men samma temps.

Btw kortet funkar fortfarande

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Andra gången mitt 8800GT har dött. Nu lever han igen efter 200 grader i 8min Kombuster 30min och fortfarande stabilt, ett litet tag till med det och sen tillbaka till de dödliga!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Fick nys på det här med bakning i förra veckan. Grävde fram mitt gamla 8800GT som hade gett upp i lillgrabbens burk. Bakade det i o f s bara i 180 grader 8 minuter, men det räckte. Funkade igen. Skall bara installera ny kylare på kortet så skall det få tjänstgöra igen.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Jo om kortet verkligen är dött så är chansen väldigt liten för att det ska fungera om man lägger det i ugnen.

Kom inte och stör oss utövare av svart magi här va!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MyZk0:

Ja, tom Surgubben fick igång sitt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja, tom Surgubben fick igång sitt

Självklart...

3dl vetemjöl
1dl mjölk

vispas med ett grafikkort...

värm
avnjut

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Självklart...

3dl vetemjöl
1dl mjölk

vispas med ett grafikkort...

värm
avnjut

Läs även gärna Bibeln baklänges samtidigt när du är igång!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Läs även gärna Bibeln baklänges samtidigt när du är igång!

..en skeptiker?

Hmmmm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Finns det inget talesätt att man inte bör citera gamla inlägg?

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte min brorson att baka hans HD3870 som hade gett upp. 175 grader i 8 minuter så fungerade det igen, han har använt det i 2 veckor efter det.

Permalänk

funderar på att baka mitt som paja för 5 dar sen(datorn pep 2 gånger och ingen signal i skärmenXD) vet inte om jag har kylpasta och jag antar att det är viktigt...

Permalänk
Skrivet av Devil_0129:

funderar på att baka mitt som paja för 5 dar sen(datorn pep 2 gånger och ingen signal i skärmenXD) vet inte om jag har kylpasta och jag antar att det är viktigt...

Det är ju lite viktigt när du sen bakat det och skall sätta tillbaks kylare. Jag gjorde i o f s en snabbkoll med den "gamla" kylpastan (tryckte bara dit kylaren) när jag skulle kolla om det fungerade igen (grafikkortet alltså). Nu har jag satt dit en eftermarknadskylare från Arctic som är öppnare med separata kylflänsar för RAM och VR. Passade på att köpa extra kylpasta att ha i beredskap. Tänkte som så att det var värme som pajade det en gång i tiden och med bättre kylning mindre risk för ett återupprepande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av fel som "fixas" av bakning?

Har ett gammalt ATi 9800 Pro som verkligen va mitt guldkort fram till 2006 då det skedde en lite olycka med en dator igång samt en skruvmejsel som kom åt kortet, det fungerar fortfarande men har problem med artefakter och liknande under spel elr film, skulle detta kunna lösa även sådana problem?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zibbit:

Vad är det för typ av fel som "fixas" av bakning?

Har ett gammalt ATi 9800 Pro som verkligen va mitt guldkort fram till 2006 då det skedde en lite olycka med en dator igång samt en skruvmejsel som kom åt kortet, det fungerar fortfarande men har problem med artefakter och liknande under spel elr film, skulle detta kunna lösa även sådana problem?

Bakning återställer kontakten då lödningarna blir mjuka och återansluts, så i ditt fall kommer inte en kortslutning fixas av en bakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Bakning återställer kontakten då lödningarna blir mjuka och återansluts, så i ditt fall kommer inte en kortslutning fixas av en bakning.

hmm misstänkte det...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

nu står mitt Radeon HD 5770 på kylning ute:P

Permalänk
Skrivet av Devil_0129:

nu står mitt Radeon HD 5770 på kylning ute:P

Hoppas det kommer funka för dig.

Visa signatur