Pioneer SA-8800 Förstärkare Troubleshooting

Permalänk
Medlem

Pioneer SA-8800 Förstärkare Troubleshooting

Tjena Sweclockers!

Då ska man bege sig in på den läskiga sidan av SweC, Ljud sidan Så ni får ursäkta om tråden ligger helt åt helvete.

Så till problemet, som sagt jag sitter på en gammal Pioneer SA-8800 (Ser ut att vara denna http://www.hifiengine.com/library/pioneer/sa-8800.shtml)

Ni får ursäkta om jag säger fel på termer är inte insatt på detta område.

Men det jag vet är att:

Ström går in och den startar.
Om jag inte använder mig av power amp, (tror det är slutsteg/efterförstärkare) så får jag ljud.
Får inget ljud alls om jag använder mig av hela förstärkaren (slutsteg/efterförstärkare?)
En av dem stora kondensatorerna i slutsteget(?) töms väldigt snabbt på ström.

När jag använde den sista gången innan tystnaden så var det som en smäll i högtalarna och så dog den inget ljud.

All hjälp uppskattas.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du testat det ?
Du antyder att du vet att försteget fungerar och slutsteget är trasigt, kan ju vara en trasig slutstegstransistor och komponenterna runt den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det testades av min farbror med multimeter för att kolla spänningar etc.

Ljudet i försteget testades som sagt att man körde utan power Amp, alltså att man går förbi slutsteget(?) kan ge lite bilder om det underlättar.

Det är möjligt, men hur ska jag veta vilken som det är fel på?
För jag får inte ljud i någon av utgångarna varken höger eller vänster.
Jag kollade på dem kondensatorer som såg misstänkta ut, men dem "funkade".

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att det ni mätte rätt så att försteget verkligen fungerar, det är inte så mycket att göra fel på när man testar det, däremot måste man ta loss en kondensator för att mäta på om man ska få säkra värden,det kan vara så attt den konding du anser laddar ur sig fort i själva verket är ansluten till en slutstegskanal som är kortsluten, dessutom så har man ofta motstånd som ska ladda ur kondingarna när man stänger av apparaten, så det kan även vara så att den som inte laddar ur sig är ansluten mot ett "avbrott"
Men ni får väl kolla om slutstegen får spänning och dessutom mäta upp alla slutstegstransistorer om strömförsörjningen fungerar, en transistor som är kortsluten åt alla håll när man mäter på den är trasig då tar man loss den och mäter mer seriöst på den, att mäta komponenter när de sitter på kortet är svårt eftersom man inte mäter bara en komponent.
Det verkade som du länkade servicemanualen, det brukar stå i den vilken matningsspänning som slutsteget har, kolla så att matningen stämmer, det kan ju vara en säkring som gått sönder också om ni har tur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Tack för hjälpen, får sätta mig ner när jag har tid någon gång. Men jag är dock 95% säker att försteget funkar.

Och tyvärr så är det inte en säkring.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du får mäta på slutsteget om det får spänning, titta om det är något synligt fel (bränt, sprickor, spår av överslag) och mät om det är nån kortslutning i transistorerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, får sätta mig med det i de kommande veckorna.

Tack för allt hjälp i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite sent svar men kan du höra ett relä som slår över vid uppstart? Den ingår i ''protection circuit'' och det är vanligt att den kretsen går sönder.

När man håller på med dessa typer av förstärkare ska man ta det VÄLDIGT lugnt och kolla att allt sitter som det ska, inget felkopplat etc. för annars kan hela förstärkaren gå upp i rök.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.