Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Skrivet av Pakki:

Volym på lådan och vilka element är det?

Nu har jag det inte i huvudet, men här är Sketchup-modellen jag använde mig av:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=1803f5f8e6...

Tanken är nog att man ska använda 10" element. Jag tog dock 8" istället.
Diskanterna är Piezo QLM-10 finns att köpa på Ljudia och baserna är något skit, dem heter MGR A-1708.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Fick hem mina hp-10w för några dagar sen och nu är halfinatorn nästan klar
Men är lite fundersam... det låter lite burkigt och det är inte så mycket bas som förväntat. Den är inte fasvänd.
Finns det nått man kan göra så att det blir lite bättre? Ska hp-10w "röra" sig mycket? Just nu så rörs det inte så mycket, vid hög volym och house musik spelande så rör sig hp-10w som max typ en halv cm. Här är lite info om min halfinator:

Inga hål i mittenskivan, så varje högtalare har varsitt utrymme. Jag använder mig av Indeed TA2020 förstärkaren. Jag har inga motstånd eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Måste lägga upp en bild på min boombox nu när den är up and running. Pumpat 2 dagar under mottagningen vid Umeå Universitet nu. Kommer bli 3 veckors hårt spelande från den. Tanken är ju att det skall vara ett AMP-6 i den men då jag inte fick till det så beställde jag ett leipai å bultade fast. Spelar riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Måste lägga upp en bild på min boombox nu när den är up and running. Pumpat 2 dagar under mottagningen vid Umeå Universitet nu. Kommer bli 3 veckors hårt spelande från den. Tanken är ju att det skall vara ett AMP-6 i den men då jag inte fick till det så beställde jag ett leipai å bultade fast. Spelar riktigt bra faktiskt.

https://lh6.googleusercontent.com/-gng-YWZ8fzc/UD3gl8zkITI/AA...

https://lh6.googleusercontent.com/-bgWmZ3LCUUk/UD3gl_xWvwI/AA...

Vad har du på andra bilden där, det ser ut som någon slags LCD med två knappar och två SMA-kontakter?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Displayen är en voltmeter, kopplad till batteriet. Kontakterna är två RCA ingångar, som ej används just nu, då jag bara bultat fast försärkaren utanpå, kommer användas senare då jag får dit AMP-6 förstärkaren, alt om man uppgraderar den som sitter på nu med lite finare kondingar, som du gjorde ZalnT . Så får man bygga in den ist.
Den ena knappen är on/off den andra kommer växla mellan batteridrift och en inbyggd PSU på ~14V/5A
Sedan skall jag även sätta dit ett usb-uttag för att kunna ladda, antagligen behövs det även in jordavskiljare då.

Permalänk
Medlem

Tja
Tänkte bygga en boominator som skolprojekt och har en del frågor/ funderingar jag väldit gärna skulle vilja ha svar på
1. Är Rila SA38 Piezot från ljudia något att ha? Skulle vilja använda två av dessa istället för QLM piezot IOM att dem spelar ända ner till 2000 HZ. Går det att ändra crossovern till ca 3000 HZ på dessa och isåfall hur?
2.Är lite förvirrad om man ska ha öppen eller stängd låda med HP-10:na. På ljudia står det att de är anpassade för slutna lådor men samtidgit så ser jag folk som bygger med port.
3. Om jag ska ha ett bass reflex rör, spelar det någon roll vart jag placerar det?
4. Rekomenderat batteri?
Skulle vara schyst om någon kunde svara på dessa frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Tja
Tänkte bygga en boominator som skolprojekt och har en del frågor/ funderingar jag väldit gärna skulle vilja ha svar på
1. Är Rila SA38 Piezot från ljudia något att ha? Skulle vilja använda två av dessa istället för QLM piezot IOM att dem spelar ända ner till 2000 HZ. Går det att ändra crossovern till ca 3000 HZ på dessa och isåfall hur?
2.Är lite förvirrad om man ska ha öppen eller stängd låda med HP-10:na. På ljudia står det att de är anpassade för slutna lådor men samtidgit så ser jag folk som bygger med port.
3. Om jag ska ha ett bass reflex rör, spelar det någon roll vart jag placerar det?
4. Rekomenderat batteri?
Skulle vara schyst om någon kunde svara på dessa frågor.

2) Du behöver en gigantisk låda om du vill att det ska låta bra med en sluten låda. Därför har men en eller flera portar. Men de måste vara i rätt storlek.
3) Nej. Men sätter du det på baksidan, tänk på att inte trycka in boominatorn i väggen för då sabbar du liksom meningen med porten.
4) ett eller flera 7,2 Ah 12v blyack från biltema.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

2) Du behöver en gigantisk låda om du vill att det ska låta bra med en sluten låda. Därför har men en eller flera portar. Men de måste vara i rätt storlek.
3) Nej. Men sätter du det på baksidan, tänk på att inte trycka in boominatorn i väggen för då sabbar du liksom meningen med porten.
4) ett eller flera 7,2 Ah 12v blyack från biltema.

Ok, tack för svaret. Batteriet du pratar om är väl till för MC/moped va? Går inte dessa sönder rätt så snabbt om man laddar ur dem "djupt" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Ok, tack för svaret. Batteriet du pratar om är väl till för MC/moped va? Går inte dessa sönder rätt så snabbt om man laddar ur dem "djupt" ?

Hmm mycket möjligt. Men det är de som rekommenderas till denna..
Annars finns LiPo eller vad de heter. Men de är svindyra och finns knappt att köpa i sverige. Kolla någon sida tillbaks så hittar du om det.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

angående batteri. tänkte köra detta till ett kommande Qubinator bygge.

ganska smidigt o bara plugga in en nätsladd när det behöver laddas

Permalänk
Skrivet av Johan12:

angående batteri. tänkte köra detta till ett kommande Qubinator bygge.

ganska smidigt o bara plugga in en nätsladd när det behöver laddas

har du byggt din qubinator än? funderar på att bygga en själv, men det verkar inte som det finns någon alls som byggt och dokumenterat på nätet.

Är det tänkt att batteri och amp ska monteras i lådan även på qubinatorn? känns inte som där finns mycket plats. men det är självklart att jag inte vill ha det utvändigt monterat.

om någon har byggt en qubinator är jag väldigt intresserad av bilder och sånt, eller om någon har en länk till någon annans bygge

Permalänk
Medlem

Hejsan alla!

Jag och en kompis är väldigt sugna på att göra en Qubinator, dock har vi ett par frågor innan vi börjar bygga.

Jag googlade efter någon som redan hade gjort en, men hittade inget.
Vi hade tänkt att köpa ett sånt här batteri och en MUSE amp, då det verkade bäst.
Vi tänker använda 2 styckna HP-10T.

Jag har dock ett par frågor, skall man limma ihop de två magneterna i denna träskiva? Isåfall varför?
Och sen undrar jag om man skall om den skall vara mono eller stereo, för om man har stereo skall man ha en solid skiva mellan ellerhur?
Hur många dB kommer denna nå som peak? Hur bra bas kommer det vara?

Tack på förhand!

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Ok, tack för svaret. Batteriet du pratar om är väl till för MC/moped va? Går inte dessa sönder rätt så snabbt om man laddar ur dem "djupt" ?

NU svarar jag på något väldig gammalt,men tråden är ju redan bumpad...

En blyack är inte tänkt att sitta i en moped/mc och den tål djupurladdning rätt så bra. Se bara till att det är just en blyack och inte ett mc-batteri du köper, det är helt olika typer av batterier.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av karre89:

Hejsan alla!

Jag och en kompis är väldigt sugna på att göra en Qubinator, dock har vi ett par frågor innan vi börjar bygga.

Jag googlade efter någon som redan hade gjort en, men hittade inget.
Vi hade tänkt att köpa ett sånt här batteri och en MUSE amp, då det verkade bäst.
Vi tänker använda 2 styckna HP-10T.

Jag har dock ett par frågor, skall man limma ihop de två magneterna i denna träskiva? Isåfall varför?
Och sen undrar jag om man skall om den skall vara mono eller stereo, för om man har stereo skall man ha en solid skiva mellan ellerhur?
Hur många dB kommer denna nå som peak? Hur bra bas kommer det vara?

Tack på förhand!

Jag är också sjukt sugen på att bygga en qubinator, som jag har förstått ska man använda denna amp och träskivorna ska sitta mellan högtalarna ja, det ska förbättra ljudet och stabiliteten i lådan.

Jag har beräknat att bygget lär gå på ca 2500.

Vilket material ska ni använda?

Jag funderar på detta

Så här ser min inköpslista ut

Permalänk
Medlem

Högtalarna ska limmas ihop, magnet mot magnet, för att det ska ge någon märkbar effektökning, ej med plywooden emellan som många gör, rätt sätt är att man ska göra ett hål för magneterna i plywooden.

Bra tips de där förstärkarna, tänkte byta ut båda Lepai stärkarna som sitter i dom två boomboxarna jag gjorde då den jag stoppade i kompisens boombox brann upp :/

Skulle tipsa om att använda 12mm plywood, lätt att 9mm spricker om man råkar förborra lite på sidan om centrum. Blir sjukt stabilt med 12mm också, väger inte så mkt mer heller

Permalänk
Skrivet av Niwa:

Högtalarna ska limmas ihop, magnet mot magnet, för att det ska ge någon märkbar effektökning, ej med plywooden emellan som många gör, rätt sätt är att man ska göra ett hål för magneterna i plywooden.

Bra tips de där förstärkarna, tänkte byta ut båda Lepai stärkarna som sitter i dom två boomboxarna jag gjorde då den jag stoppade i kompisens boombox brann upp :/

Skulle tipsa om att använda 12mm plywood, lätt att 9mm spricker om man råkar förborra lite på sidan om centrum. Blir sjukt stabilt med 12mm också, väger inte så mkt mer heller

Som jag har förstått det ska det finna plywood mellan eftersom designen på elementen har förändrats sedan första boominatorn.

Jag kör på den beprövade ritningen fullt ut, vågar inte lägga in egna tolkningar som kan påverka resultatet negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Jag är också sjukt sugen på att bygga en qubinator, som jag har förstått ska man använda denna amp och träskivorna ska sitta mellan högtalarna ja, det ska förbättra ljudet och stabiliteten i lådan.

Jag har beräknat att bygget lär gå på ca 2500.

Vilket material ska ni använda?

Jag funderar på detta

Så här ser min inköpslista ut
http://i34.tinypic.com/2d8rvpk.png

Tack för svaret, jag tror vi kommer använda 9 mm plywood, som du länkade. Annars blir det formplywood.
Det var ju i princip samma amp vi hade
Men annars tycker jag inköpslistan ser bra ut. Jag undrar hur det kommer låta dock. Vad hade du tänkt att limma skivan till högtalarna med?
Och vad för batteri skall du köpa?

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

NU svarar jag på något väldig gammalt,men tråden är ju redan bumpad...

En blyack är inte tänkt att sitta i en moped/mc och den tål djupurladdning rätt så bra. Se bara till att det är just en blyack och inte ett mc-batteri du köper, det är helt olika typer av batterier.

Okej tack för svaret, även om det kom rätt sent. Jag är nämligen färdig med min boominator och bestämde mig för att skita i batteriet. Här är iallafall en bild på resultatet.
http://gyazo.com/ffbf78fef553832002ba5eb012174556
Jag har koll på det mesta inom detta ämne, så om någon undrar något är det bara till att citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Som jag har förstått det ska det finna plywood mellan eftersom designen på elementen har förändrats sedan första boominatorn.

Jag kör på den beprövade ritningen fullt ut, vågar inte lägga in egna tolkningar som kan påverka resultatet negativt.

Ja det är sant att man löst det så, dock tappar man effektivitetsboosten som back to back monteringen ger, då de inte sitter ihop längre, bättre lösning vore att sätta en distans framför högtalaren istället.

Permalänk
Skrivet av karre89:

Tack för svaret, jag tror vi kommer använda 9 mm plywood, som du länkade. Annars blir det formplywood.
Det var ju i princip samma amp vi hade
Men annars tycker jag inköpslistan ser bra ut. Jag undrar hur det kommer låta dock. Vad hade du tänkt att limma skivan till högtalarna med?
Och vad för batteri skall du köpa?

Ja det är en liten chansning för jag har aldrig hört eller sett den i verkligheten! Och verkar inte vara så många som byggt Qubinator. PP400 hade jag tänkt o limma med. Men har en fundering, om man limmar ihop högtalare<->plywood<->högtalare, så får man ju aldrig ur skiten igen om det skulle vara nåt som krabbar på insidan.. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Ja det är en liten chansning för jag har aldrig hört eller sett den i verkligheten! Och verkar inte vara så många som byggt Qubinator. PP400 hade jag tänkt o limma med. Men har en fundering, om man limmar ihop högtalare<->plywood<->högtalare, så får man ju aldrig ur skiten igen om det skulle vara nåt som krabbar på insidan.. :S

Det är sant, installera allt utan att limma och sen limma som ett sista steg?
Jag hittade även en annan amp som var billigare och som Saturnus själv rekommenderade. Dock undrar jag om man kan installera en volympot på den.

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Skrivet av karre89:

Det är sant, installera allt utan att limma och sen limma som ett sista steg?
Jag hittade även en annan amp som var billigare och som Saturnus själv rekommenderade. Dock undrar jag om man kan installera en volympot på den.

Såg intressant ut

De är väl bara o sätta en pot på rca-kablen? Typ såhär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Det är sant, installera allt utan att limma och sen limma som ett sista steg?
Jag hittade även en annan amp som var billigare och som Saturnus själv rekommenderade. Dock undrar jag om man kan installera en volympot på den.

Jag rekommenderar dig starkt att köpa en annan amp, köpte dem där för att ha något medan jag höll på att bestämma vilken amp jag skulle köpa.

Den låter, men inte spec bra, de finns lite bas men inget imponerande. Det som impar är väl Isf är hur lite ström den drog... Var lite besviken på min boombox innan jag satte in lepaien, ändrades efter jag satte in den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Niwa:

Jag rekommenderar dig starkt att köpa en annan amp, köpte dem där för att ha något medan jag höll på att bestämma vilken amp jag skulle köpa.

Den låter, men inte spec bra, de finns lite bas men inget imponerande. Det som impar är väl Isf är hur lite ström den drog... Var lite besviken på min boombox innan jag satte in lepaien, ändrades efter jag satte in den

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du länka till den du använde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enter_Enter:

Kan du länka till den du använde?

Det var förmodligen en Lepai LP-2020A+, men denna är ju en TA2020, medans vi skall köpa en TA2024, som förvisso är äldre, men jag vet inte exakt vad det är för skillnad.

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk

fick hem en muse m20 ex2 ta2020 idag. klart som fan att den är trasig. ljudet försvinner när man petar på den. sen kommer det tillbaka efter en bra stund. men nu senast kommer det inte tillbaka alls. Så jag antar att det är någon dålig lödning? någon som vet vad felet kan vara och hur jag fixar det?

Annars får man väl beställa en ny t-amp från ebay. Vilken är bäst?

hade ju tänkt bygga min lilla boombox i helgen, men det blir väl inte så...

//danne

Permalänk
Medlem

Nån som har förslag på vart man får tag på ett billigt LiFePO4-batteri (~5 Ah) + laddare? Antar att det blir utlandsbeställning, men var hittar man lägsta frakten osv?

Permalänk

Har inte läst igenom hela tråden men finns det någon tutorial på hur man bygger en boombox eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Har inte läst igenom hela tråden men finns det någon tutorial på hur man bygger en boombox eller något liknande?

Nä men lite info om högtalarbygge,kan ju vara värt att kunna lite om resultatet ska bli bra,är ju knappast bara att slänga ihop nåt.
http://www.drkrupp.se/hifi/

Permalänk
Medlem

denna fråga känns lite dum, eftersom det finns flera levande bevis, men jag frågar ändå.

kan en lepai lp-2020a+ verkligen driva 2st P.audio HP-10W och 2st tweeters till full effekt?
när jag provar lepaien på mina briklin dm360 så börjar det dista redan vid 60-70% volym, och det är inte särskilt många dB, speciellt inte utomhus.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |