Permalänk
Medlem

Vattenkylning minusgrader

Tänkte byta till vattenkylning för cpu och gpu;er.
Hade en lite galen ide att montera en radiator utomhus, så denna kommer utsättas för minusgrader på vintern.
Finns det något bra kylmedium som klarar det? Fungerar tex glykol eller t-sprit.

Sen blir det ju lite längre slangar än normalt, ca 3 meter har jag räknat (hade även tänkt dra koppar-rör till utsidan) så behöver man en kraftigare pump till det?

Spec om det behövs: i7 2600k 3.4Ghz @ 4.4Ghz. 2st ATI HD6970

Permalänk
Skrivet av magic84:

Tänkte byta till vattenkylning för cpu och gpu;er.
Hade en lite galen ide att montera en radiator utomhus, så denna kommer utsättas för minusgrader på vintern.
Finns det något bra kylmedium som klarar det? Fungerar tex glykol eller t-sprit.

Sen blir det ju lite längre slangar än normalt, ca 3 meter har jag räknat (hade även tänkt dra koppar-rör till utsidan) så behöver man en kraftigare pump till det?

Spec om det behövs: i7 2600k 3.4Ghz @ 4.4Ghz. 2st ATI HD6970

Men på sommaren? blir det inte motsatt effekt? Alltså, Solen skiner på radiatorn och blir skiiiiiit varm.
Du behöver en kraftig pump om du ska transportera vattnet långt ja.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

ingen bra ide

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Galen idé. Det blir kondens i datorn. Resten kan du räkna ut själv.

Permalänk
Inaktiv

Hade en liknande tanke i vintras som aldrig vart av tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Galen idé. Det blir kondens i datorn. Resten kan du räkna ut själv.

Precis, kondens är kanske det största hindret för den här idén.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Galen idé. Det blir kondens i datorn. Resten kan du räkna ut själv.

Hur kommer det in i datorn när bara radiatorn är på utsidan av huset?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Hur kommer det in i datorn när bara radiatorn är på utsidan av huset?

Via vattnet

Btw du kan ha bitum på blocket så lär du klara dej? Men det finns säkert andra isoleringar
Det finns redan folk som har gjort detta o klarat sej fint

Permalänk
Rekordmedlem

Kondens kommer från omgivande luft om en yta har en temperatur under daggpunkten, inte från kylvattnet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet
Bitumen är för vibrationsdämpning och det är inte särskilt bra till nått annat heller så varför man skulle försöka värmeisolera med Bitumen förstår jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Via vattnet

Btw du kan ha bitum på blocket så lär du klara dej? Men det finns säkert andra isoleringar
Det finns redan folk som har gjort detta o klarat sej fint

Vattnet åker ju inne i rören/slangarna och inuti radiatorn?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vattnet åker ju inne i rören/slangarna och inuti radiatorn?

Vattnet i luften kondenserar när det kyls ned av det kalla kylblocket

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vattnet åker ju inne i rören/slangarna och inuti radiatorn?

I luften finns det vatten i form av ånga, vattnet som finns i rören och är kallt kyler ner rören och kylblock. Rören och kylblocken kyler i sin tur ner luften runtomkring, vattenångan i luften kyls ned och när ånga kyls ned bildas flytande vatten, alltså kondens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyzz:

Vattnet åker ju inne i rören/slangarna och inuti radiatorn?

När din processor inte är på max, genererar den inte mycket värme. Om vattnet som kommer in för att kyla den är betydligt kallare än rummet, kommer den inte bara att kyla processorn, utan även moderkortet, långsamt, och eventuellt då hela insidan av lådan.
Varm luft har större kapacitet för vatteninnehåll än kall luft. Om du har en fläkt på lådan, pumpar du ut kall luft, och drar in varm. När luften från ditt rum kyls av, kommer det att bli "dimma" (går inte att se), och vatten samlas på diverse kalla ytor i lådan, mest av allt moderkortet.
Du kommer att få droppbildning, och eventuellt kortslutning...

En förenklad förklaring

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Förstår eran tanke om kondens, har också tänkt på det, men om man isolerar både rör och block så borde det inte vara någon fara.
Sen vet jag inte om det är dåligt att kyla ner komponenterna för mycket vid låg belastning, om det kan få motsatt effekt då?

Har skissat på detta ett tag nu, måste även ha snabbkopplingar till ute-radiatorn så jag kan lossa datorn från den om den ska flyttas.
Så en radiator i burken krävs också, då i toppen så den blåser från chassit, genom radiatorn och ut i rummet, på det viset gör det inget om luften är kallare än inomhustempen.

Sen som extra kaka får man väl ha en lite avfuktare och fukt-larm i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Men på sommaren? blir det inte motsatt effekt? Alltså, Solen skiner på radiatorn och blir skiiiiiit varm.
Du behöver en kraftig pump om du ska transportera vattnet långt ja.

Tanken är att jag får bygga något litet tak över den så solen inte når den, sen kommer det vara en fläkt modell 230V som aktiveras vid behov. Tror att ute-luftet alltid är kallare än inne

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vattnet i luften kondenserar när det kyls ned av det kalla kylblocket

Skrivet av MP636:

I luften finns det vatten i form av ånga, vattnet som finns i rören och är kallt kyler ner rören och kylblock. Rören och kylblocken kyler i sin tur ner luften runtomkring, vattenångan i luften kyls ned och när ånga kyls ned bildas flytande vatten, alltså kondens.

Skrivet av sae:

När din processor inte är på max, genererar den inte mycket värme. Om vattnet som kommer in för att kyla den är betydligt kallare än rummet, kommer den inte bara att kyla processorn, utan även moderkortet, långsamt, och eventuellt då hela insidan av lådan.
Varm luft har större kapacitet för vatteninnehåll än kall luft. Om du har en fläkt på lådan, pumpar du ut kall luft, och drar in varm. När luften från ditt rum kyls av, kommer det att bli "dimma" (går inte att se), och vatten samlas på diverse kalla ytor i lådan, mest av allt moderkortet.
Du kommer att få droppbildning, och eventuellt kortslutning...

En förenklad förklaring

Jag vet hur vatten kondenseras
Men vattnet (från luften) hamnar väl bara utanpå radiatorn och slangarna? Om man slutit tätt så att hålen där slangarna går ut genom något hål i huset inte släpper in något vatten, hur skulle då hårdvaran i datorn påverkas?

Som jag förstår det så kommer bara radiatorn på utsidan av huset att bli fuktig
Tänker jag fel?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Hmm sitter och tänker på om man skulle gräva ner den i jorden 1 meter. kan ju inte vara mer än 5-6 grader om man kommer långt ner. detta skulle nog kunna hindra kondes och inga fläktar. dock problemet skulle nog bli att pumpen inte klarade det, samt om verkligen jorden skulle kunna fortsätta kyla radiatorn och inte värma upp den(hade nog krävts en jäkla massa värme)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Förstår eran tanke om kondens, har också tänkt på det, men om man isolerar både rör och block så borde det inte vara någon fara.
Sen vet jag inte om det är dåligt att kyla ner komponenterna för mycket vid låg belastning, om det kan få motsatt effekt då?

Har skissat på detta ett tag nu, måste även ha snabbkopplingar till ute-radiatorn så jag kan lossa datorn från den om den ska flyttas.
Så en radiator i burken krävs också, då i toppen så den blåser från chassit, genom radiatorn och ut i rummet, på det viset gör det inget om luften är kallare än inomhustempen.

Sen som extra kaka får man väl ha en lite avfuktare och fukt-larm i datorn.

Ja om du får till perfekt isolering (det kommer du inte). Komponenterna kyls ner. Det man skulle kunna skaffa hade varit nån typ av avfuktare. Varför skulle det inte spela någon roll om luften är kallare då?

Om du ska ha dubbel vattenkylning känns det som detta bara skulle göras för skoj skull och inte göra någon direkt nytta vad gäller kylprestanda. Går från bra kylning till overkill som jag ser det.

Skrivet av Zyzz:

Jag vet hur vatten kondenseras
Men vattnet (från luften) hamnar väl bara utanpå radiatorn och slangarna? Om man slutit tätt så att hålen där slangarna går ut genom något hål i huset inte släpper in något vatten, hur skulle då hårdvaran i datorn påverkas?

Som jag förstår det så kommer bara radiatorn på utsidan av huset att bli fuktig
Tänker jag fel?

Det är vatten löst i luften i chassit. När den kyls så sänks mängden vatten den kan lösa och det vattnet kondenseras. Radiatorn på utsidan lär inte bli fuktig då luften runt den kommer vara varmare eller samma temperatur som ute vilket gör att luften där löser minst lika mycket vatten som det finns runt den.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Meh, tror inte du kommer få problem med kondens om du har lite fläktar i datorn oxå, så du får lite rotation på luften.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyzz:

Jag vet hur vatten kondenseras
Men vattnet (från luften) hamnar väl bara utanpå radiatorn och slangarna? Om man slutit tätt så att hålen där slangarna går ut genom något hål i huset inte släpper in något vatten, hur skulle då hårdvaran i datorn påverkas?

Som jag förstår det så kommer bara radiatorn på utsidan av huset att bli fuktig
Tänker jag fel?

Du vet att du behöver avfrosta frys då och då? och att kylskåp avfostar sig med automatik?
Det är ångan i luften inomhus som kommer att kondenseras i din låda, inte den utifrån. Det är bara kyla du transporterar in utifrån.

Om din processor blir kall, säg från några plusgrader till minusgrader, kommer även moderkortet att kylas ner, och allt i din låda... Du bygger i princip en kylskåp, där kylan sprids från processorn till allt i datorn...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja om du får till perfekt isolering (det kommer du inte). Komponenterna kyls ner. Det man skulle kunna skaffa hade varit nån typ av avfuktare. Varför skulle det inte spela någon roll om luften är kallare då?

Om du ska ha dubbel vattenkylning känns det som detta bara skulle göras för skoj skull och inte göra någon direkt nytta vad gäller kylprestanda. Går från bra kylning till overkill som jag ser det.

Det är vatten löst i luften i chassit. När den kyls så sänks mängden vatten den kan lösa och det vattnet kondenseras. Radiatorn på utsidan lär inte bli fuktig då luften runt den kommer vara varmare eller samma temperatur som ute vilket gör att luften där löser minst lika mycket vatten som det finns runt den.

Skrivet av sae:

Du vet att du behöver avfrosta frys då och då? och att kylskåp avfostar sig med automatik?
Det är ångan i luften inomhus som kommer att kondenseras i din låda, inte den utifrån. Det är bara kyla du transporterar in utifrån.

Om din processor blir kall, säg från några plusgrader till minusgrader, kommer även moderkortet att kylas ner, och allt i din låda... Du bygger i princip en kylskåp, där kylan sprids från processorn till allt i datorn...

Ah jag missförstod lite, jag tänkte inte på att det skulle vara så svinkallt vatten. Om man hade haft radiatorn ute men vattentempen på en "vanlig" nivå så hade inte några problem uppstått, right?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Rekordmedlem

Temperaturen på ytor som är i kontakt med luft måste vara över daggpunktstemperaturen om du ska undvika kondens, det går att lösa på olika sätt, isolering, uppvärmning, nått som reglerar tempen på inkommande vatten så att den alltid är över daggtemepraturen.
Att köra in vätska med -10C i en datorlåda på vintern är iallafall inte bra det lär bli rejält med kondens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du får helt enkelt ha en frysvakt som inte kör fläkten när radiatorn blir kallare än 0 grader.
Kanske kan den köra pumpen lite långsammare också.
Då borde sakerna inuti datorn hinna ljumma till sig tillräckligt för att inte bli kondens på.

Woila, kondensproblem löst.
Det kanske blir lite jobb med intrimmning av systemet, men det är ju piece of cake när man redan kommit så långt att radiatorn sitter utomhus.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Du får helt enkelt ha en frysvakt som inte kör fläkten när radiatorn blir kallare än 0 grader.
Kanske kan den köra pumpen lite långsammare också.
Då borde sakerna inuti datorn hinna ljumma till sig tillräckligt för att inte bli kondens på.

Woila, kondensproblem löst.
Det kanske blir lite jobb med intrimmning av systemet, men det är ju piece of cake när man redan kommit så långt att radiatorn sitter utomhus.

Om vattnet ar mer an nagon grad under rumstemp kommer det bli kondens.

Om du vill ha lite mer ideer kan du prova att soka lite i forumet, det finns ett flertal tradar om det

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Du får kondens bara några grader under rumstemp, som sagts ovan. En temperaturvakt kommer antingen inte fungera, eller inte ge någon fördel framför att ha radiatorn inomhus.

Det går att isolera datorn mot kondens, men det är lite meckigt. Du får använda samma tekniker som man har till kompressorkylning / LN2. Du måste isolera slangarna/rören hela vägen till datorn också.

Här finns en guide från 2009 till hur man isolerar sitt moderkort med knådgummi.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det lättate blir att bygga en waterchiller.

Vad är en waterchiller?
En ombyggd kompressorkylning som är gjort för att kyla vattnet till minusgrader.

Kondens, blir det problem?
Det beror helt hur man islorerar.
Jag har kört kompressorkylning i flera år utan att ha haft problem tills en dag då det dök upp som gubben i lådan.
Vissa tror att man kör helt utan isolering, det gör man inte, armaflex runt slangarna och ett väl isolerat block (om du vill ha kallare vatten än ca 11c).

Det går, men det är mycket arbete.
Ta och kika in på xtremesystems.org och se vad dem säger om det där. Vet att det finns en helt egen forumdel för waterchillers.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Du kanske kan bygga in den i frysen istället! så slipper du dra rören utomhus

Permalänk
Medlem

Du bör nog använda dig av någon form av metallrör för att transportera vätskan i datorn, tror inte PVS slang mår så bra av minusgrader. Kanske silikon eller gummi men det är något du får forska på. Samma material som används i en bil för kylarvattnet borde fungera.
Är ju inte ovanligt med -25 i Sverige så frågan är ju hur alla komponenter i vattenloopen hanterar dom temperaturerna. En D5 pump t.ex. har "operating temperatures" (översättning?) på 0-60 grader. Vattenblock är gjorda av metall som krymper vid låga temperaturer och expanderar vid högre temperaturer, hur fungerar det över en lång tid om temperaturen varierar mellan +40 och -25?

Att bygga i frysen är ingen bra idé, en frys klarar inte av att flytta den mängden värme en dator producerar.

Om du inte byggt vattenkylning innan skulle jag rekommendera att du börjar med "vanlig" vattenkylning utan några exotiska specialare. Det kommer finnas gott om saker att läsa på om det utan att sätta radiatorn utomhus.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Gillar iden, dock som många påpekat är kondens ett problem.

Lösningen är att köra två loopar en för chassit precis som vanligt och en som går till den kalla källan utomhus. Det finns stora 1m kubikskuber att köpa billigt från bönder att förvara regnvatten i eller liknande. De blåa tunnorna funkar också
Dessa två loopar är helt separerade just pga kondens problematiken. Vardagligt exempel är läsk från kylen på en härlig sommardag, det blir kondens.
De två looparna sätts så att radiatorerna sitter efter varandra så den yttre loopen kyler luften som går igenom radiatorn som kyler datorn. Då kommer all eventuell kondens att kondenseras på den yttre loopens inre radiator som man då har utanför chassit med en vattensamlare under.

I stora datacenter vill man inte kyla det för kallt med tex vinterminusgrader pga då blir luften så kall att den såpass torr att risken för statiskt elektricitet ökar och det blir onödigt svårt att hantera utrustningen. Tror facebook i sverige kör med älvkylning (men reglerar det till en kontrollerad normal temperatur oavsett årstid.
Kanske inte optimalt men det löser problematiken samt kommer fungerar men hur effektivt är en annan femma det beror mycket på komponenter och väder och vind

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem

Låter jävligt overkill och jobbigt att fixa.

Skrivet av SaldoT:

Är ju inte ovanligt med -25 i Sverige

Inte ovanligt? Är ju fan standard temp jan-feb =D

"En blandning av 50 procent vatten och 50 procent glykol ger en fryspunkt på ca -40 grader celsius samtidigt som den höjer kokpunkten till ungefär 108 grader celsius"

Räcker ju inte, men går kanske att blanda på annat sätt så den klarar mer? Att tempen passerar -40 är ju inte ovanligt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.