Permalänk
Medlem

Moderkort utan nätverkskort?

Finns det?

Jag kollar bara upp hur det ligger till efter att radio och teletjänst tycker att jag ska betala tv licens. Jag har inte haft tv på 12 år. Men jag har ju en dator och en internetuppkoppling. Nu håller jag på och kolla runt lite hur de löser olika problem, som tex en dator utan nätverkskort.

Mycket äldre datorer är klart att de inte hade något nätverkskort, men finns det några som säljs idag?

Permalänk
Medlem

Ja, det finns udda varianter för industriellt bruk. Hur kraftiga du kan få tag på kan jag på rak arm inte säga. Däremot tror jag faktiskt inte att radiotjänst kommer bry sig. Du har bestämt att alla som har dator och internetanslutning skall betala.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hm, intressant. Någon som har en länk? Kan inte hitta några alls själv.

Permalänk

Jag har pratat med Radiotjänst en gång ang. denna sak med och fick svar att det räcker med en internetanslutning så skall man betala..

Jag kontrade med att det är en 3g-anslutning jag har från jobbet som jag använder när jag behöver fixa något hemifrån.
De svarade att det räcker med att jag har en smartphone på jobbet som jag tar med hem så kan jag se SVT-play och ska betala.

De är hopplösa idioter.

Permalänk

När dom byggde svt huset blev det fel i planritningen,avloppssystemet blev helt fel så all skiten går rakt ut i tv:n. Sjukt man ska behöva betala för att man äger en dator.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Men skit helt enkelt i att svara när dom ringer eller om du svarar på skyddat nummer och märker att det är dem säg inte ett ord utan lägg på direkt. Eller säg som en kompis som bara sa: Hallå? Hallå? Och låtsas att du inte hör. Grejen är att få dom dig att börja att prata så är det kört.

Och så börja med en ny rutin att öppna inte dörren då det är någon okänd person som plingar på. Det är ändå aldrig något bra då det är någon okänd person utan det är alltingen någon försäljare eller radiotjänst. Och om du råkar öppna och du märker att det är dem smäll igen dörren i nyllet på dom.

Mycket enkelt.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har funderat i dessa baner. Men om man nu skulle hävda något så är det lättast att hävda det som håller längst. Och det tror jag är att inte ha något nätverkskort, om det nu skulle funka, men det borde det göra. Men för att det ska hålla så behöver man ju kunna köpa en dator, moderkort utan?

Dock har jag inga problem med smartphone eftersom jag inte har någon.

Att hävda att jag inte har internetuppkoppling håller inte så länge ifall det blir polisanmälan.
Att inte ha dator är ju bättre i så fall, men kommer de så ser de skärmen jag har.

Och jag kollar alltså olika utgångar, den bästa jag kommit på är att inte ha nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Kom igen, någon som vet dator, moderkort utan nätverkskort?

Permalänk

Det kan du nog ta och glömma. Förr fanns det moderkort utan nätverk men idag har man knappast någon glädje av att ha sånt då en dator med dom spec som fanns då inte är mycket att ha idag. Har pratat med en som jobbar med datorer och han sa att det är väldigt sällsynt med moderkort utan nätverk. Finns iaf inga ute i handeln att köpa tyvärr.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Säg bara nej istället.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Säg bara nej istället.

NEJ!!!!!!!

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Du kan väl löda bort nätverksporten på vilket moderkort som helst?
Dock tror jag att du skapar onödigt arbete för det lär knappast hjälpa.
Så länge du har en uppkoppling och inte vill betala får du slänga på luren när dom ringer och inte öppna dörren för okända.
Hur ska förklara uppkopplingen om du inte kan gå ut på internet?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Du kan väl löda bort nätverksporten på vilket moderkort som helst?
Dock tror jag att du skapar onödigt arbete för det lär knappast hjälpa.
Så länge du har en uppkoppling och inte vill betala får du slänga på luren när dom ringer och inte öppna dörren för okända.
Hur ska förklara uppkopplingen om du inte kan gå ut på internet?

Det är en väldigt härligt förslag. Dock så spelar det ingen roll om man har en tv som är sönder, man får betala ändå. Spelar alltså ingen roll om man har ett nätverkskort som är sönder. Att ta bort det skulle alltså troligtvis bli samma sak, ja, och sen skulle jag ju inte ha internet...

Uppkopplingen går att förklara genom att jag kan ha den för vänner som kommer till mig. I tolkningen av lagen står det att man behöver både en uppkoppling och en dator, mottagare.

Äh, vet inte hur jag ska hitta ett moderkort utan nätverkskort, vad ska jag söka på?

Permalänk
Medlem

Hur ska de kunna bevisa att man har dator? Om de har info om att man köpt en så säger man att det var en present.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrpimmy:

Äh, vet inte hur jag ska hitta ett moderkort utan nätverkskort, vad ska jag söka på?

Du får antagligen gå tillbaka ett tiotal år om du vill hitta detta, så begagnatsidan bör du söka på. Men då blir det ingen "modern" prestanda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Jag har pratat med Radiotjänst en gång ang. denna sak med och fick svar att det räcker med en internetanslutning så skall man betala..

Jag kontrade med att det är en 3g-anslutning jag har från jobbet som jag använder när jag behöver fixa något hemifrån.
De svarade att det räcker med att jag har en smartphone på jobbet som jag tar med hem så kan jag se SVT-play och ska betala.

De är hopplösa idioter.

Nej, det stämmer inte. Jobbdatorer och jobbmobiler får företaget själv stå för. Du är inte innehavare och det är inte utrustning som tillhör hushållet varaktigt.

Här har vi en annan twist. Du har dator men inget bredband. Då ska du inte betala licens. När du tar hem jobbmobilen kan du oftast köra den som accesspunkt. Plötsligt har du internet. Nu börjar det bli svårt.

Permalänk

Man för göra hur dålig affärer man vill, säg att du blev pålurad en internetuppkoppling och kan inte säga upp pga. Bindningstid.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Uppkopplingen går att förklara genom att jag kan ha den för vänner som kommer till mig. I tolkningen av lagen står det att man behöver både en uppkoppling och en dator, mottagare.

Bara att blåneka. Radiotjänst skickar inte poliser med husransakan för det här. Och de har ingen rätt att begära ut uppgifter från internetleverantörerna.

Det ringde på en gubbe här för någon månad sen, jag sa nej har ingen TV. Varpå han frågade om jag hade dator, jag sa ja. Utan att tänka.
I brevlådan dagen efter låg den en lapp med "TV-innehav". Någon vecka senare kom det en lapp som jag skulle skriva på.

Ringde Radiotjänst och krävde att de skulle ta bort det här. (har samtalet inspelat)
Blåneka är enda metoden. Ändra namn på avgiften så ska jag ta en fundering på om jag ska betala eller ej.

Varför, varför, om nu radiotjänst/SVT är så kåta på pengar. Varför lägger man inte med dessa program i ett programpaket. Som de flesta andra gör?
TV4 har ett paket. Viasat har ett. Finns barnpaket med Disney osv. Detta är ju något SVT bör göra!? Att SVT skulle vara mer oberoende eller måste vara "samhället till tjänst" är förlegat. Vill ni ha in pengar måste ni låta folket få välja själva. Det är på den här digitala tiden vi lever i nu, anpassa er!

Jag skulle personligen välja ett SVT-paket faktiskt, vissa av deras program är riktigt bra.
Agenda, Uppdrag granskning, Plus, Mästarnas mästare osv osv, finns många guldkorn.
Även Sverige radio som väl innefattas av avgiften(?) har guldkorn som t.ex P3 dokumentär.