Permalänk
Medlem

U-NAS NSC-800 låda

Är det någon som har sett nas-chassit U-NAS NSC-800 Server Chassis i någon europeisk butik? En sådan låda skulle verkar perfekt för att bygga sig en liten hemmaserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Är det någon som har sett nas-chassit U-NAS NSC-800 Server Chassis i någon europeisk butik? En sådan låda skulle verkar perfekt för att bygga sig en liten hemmaserver.

Har sett den figurera på några andra forum men det verkar överlag vara svårt att få tag på chassit. Posta gärna i tråden om du får tag på ett/hittar någon europeisk ÅF.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Verkar som att U-NAS säljer dem själva direkt över webben annars...
Värt att notera är att man behöver ett 1U nätagg och Seasonic SS-250SU verkar vara ett av få tysta 1U nätagg på marknaden.

Hmm, hade tänkt att vänta på den nya HP Microservern men jag är lite sugen att beställa

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Verkar som att U-NAS säljer dem själva direkt över webben annars...
Värt att notera är att man behöver ett 1U nätagg och Seasonic SS-250SU verkar vara ett av få tysta 1U nätagg på marknaden.

Hmm, hade tänkt att vänta på den nya HP Microservern men jag är lite sugen att beställa

Väcker liv i tråden då jag nu upptäckt detta fantastiska chassi.

Köpte du chassit eller hur blev det?, jag funderar på att kasta ut mitt ATX chassi för ett mindre så det blir smidigare.

Detta är ju ultimata NAS/Filserver chassit för hemmet.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Köpte du chassit eller hur blev det?, jag funderar på att kasta ut mitt ATX chassi för ett mindre så det blir smidigare.

Kan säga att jag har suttit och kollat/dreglat på detta chassi själv dom senaste veckorna.
Bara man har fått skaka fram lite pengar så ska det bli ett NAS bygge, och det lutar åt NSC-800 hållet nu...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Nej, jag hoppade på HP Microservern Gen8 tåget. Som jag dock har hoppat av igen och NSC-800 är fortfarande väldigt intressant.
Jag tror dock att man får räkna med rätt dålig byggkvalité, tunna plåtar och rätt bökig installation. Formatet och antalet diskplatser är ju dock suveränt.

Finns det några intressanta Mini-ITX värda nog att monteras i chassit?
Är det Avoton som gäller: http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Är det Avoton som gäller: http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...

Ja det är väl lite där det faller lite för mig just nu, det där asrock kortet är riktigt fint.
Men för min del hade en D2500/2700 fungerat lika bra, dock hittar jag inget sånt kort med PCI-E så man kan köra med ett SAS kort :/
Så jag kollar mer på nått i stil med detta just nu, eller möjligen en vanlig Pentium propp.
Men man får se, är några månader kvar innan jag kan börja köpa grejjer (Inge bra med Jul i December, morsan fyller i Januari och farsan i Februari.. suck).

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Nej, jag hoppade på HP Microservern Gen8 tåget. Som jag dock har hoppat av igen och NSC-800 är fortfarande väldigt intressant.
Jag tror dock att man får räkna med rätt dålig byggkvalité, tunna plåtar och rätt bökig installation. Formatet och antalet diskplatser är ju dock suveränt.

Eller denna http://www.mullet.se/product.html?product_id=335994&ref=prisj...

4x gigabit portar och en dedikerat IPMI port

dock lite färre sata portar

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Det är Marvell-krets för NICen, jag hade hellre sett en Intel-krets. Någon som vet hurpass den håller måttet?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

På Asrock kortet har du 2st gigabit portar (Intel i210), och en IPMI port också.
Och fler sata portar

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag kör Asrock-moderkortet och det fungerar stålande. Valde Asrock framför Supermicro för Intel NIC'ar och vanliga DIMM-platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Jag kör Asrock-moderkortet och det fungerar stålande. Valde Asrock framför Supermicro för Intel NIC'ar och vanliga DIMM-platser.

Härligt med någon som har det
Vad kör du på den burken, VM's? Isf hur många?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_0790.html

Ska tydligen komma in i slutet av januari

Total priset med nätagg blir dock lite saftigt 3800kr, Sen ska man ha moderkort+cpu+minne+diskar får nog spara några månder till innan man har råd att påbörja ett eventuellt bygge.

Tänk er Esxi virutalisering med flera system i ett sådant litet paket mumma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Athena Power AP-U1ATX40P8 ska tydligen vara ett lämpligt nätagg för lådan då kablarna är tillräckligt långa från början. Den mindre, 300w modellen Athena Power AP-U1ATX30P8 funkar säkert också bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Nej, tittar till webbshoppen då och då och funderar på att köpa det, plockar ihop en korg och tycker att det blir för dyrt. Speciellt om man räknar in moms och hanteringsavgift. 3100-3500 sek, lite beroende på vad jag plockar ihop och hur jag beräknar momsen, är rätt mycket mer än vad jag är villig att ge för att chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Härligt med någon som har det
Vad kör du på den burken, VM's? Isf hur många?

Jag använder ESXi 5.5 men kör inte många virtuella maskiner ännu.

Eftersom det är den första Atom-arkitekturen som kör out-of-order execution så lämpar den sig mycket bättre för virtualisering än tidigare. Jag använder AES-NI instruktionerna i processorn för att köra diskkryptering inuti virtuella maskiner, får ut tillräcklig med prestanda för inte märka av det över 1 GigE nätverk.

Tidigare kört Celeron 847 som är en nedskalad Sandy Bridge. Atom-processorn är betydligt snabbare per kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Det är Marvell-krets för NICen, jag hade hellre sett en Intel-krets. Någon som vet hurpass den håller måttet?

Om man läser reviewn på STH (http://www.servethehome.com/Server-detail/supermicro-a1sai-27...) så är det quad Intel i354 NIC, med Marvell Ethernet transceiver framför, max kapacitet för intel-chipet är 4x 2.5GBps.

Permalänk
Medlem

Båda SuperMicros kort (2750 har turbo medan 2758 inte har det) verkar till min stora glädje ha Intel NICar:

http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Atom/X10/A1SAi-2750F.cfm

http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Atom/X10/A1SRi-2758F.cfm

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

jag väcker väl lite liv här också då jag med är väldigt sugen på detta chassi! vart finns det återförsäljare? har inte hittat en enda i hela världen...

och så undrar jag hur pass tysta dessa 1U nätagg är med tanke på den lilla fläkten som sitter i?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag väcker väl lite liv här också då jag med är väldigt sugen på detta chassi! vart finns det återförsäljare? har inte hittat en enda i hela världen...

och så undrar jag hur pass tysta dessa 1U nätagg är med tanke på den lilla fläkten som sitter i?

Köpte mitt direkt från tillverkaren, 244$ för chassi, extra 2.5" plåt och frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Köpte mitt direkt från tillverkaren, 244$ för chassi, extra 2.5" plåt och frakt.

Sen tillkommer den dyra frakten+tull+moms, eller menar du att 244 dollar var inklusive allt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Sen tillkommer den dyra frakten+tull+moms, eller menar du att 244 dollar var inklusive allt?

244$ inkluderar det jag skrev. Därefter blev jag debiterad någon hundralapp av FedEx för... något. Framgick inte speciellt bra vad det var betalning för, antog att det var tull.

Permalänk
Medlem

Det har ju dykt upp ett intressant alternativ till NSC-800. Silverstone DS380 har de egenskaper jag letar efter till en rimlig prislapp, 8x3.5" hotswap, 4x2.5" internt, Mini ITX och SFX nätagg.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=452&area

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle:

Det har ju dykt upp ett intressant alternativ till NSC-800. Silverstone DS380 har de egenskaper jag letar efter till en rimlig prislapp, 8x3.5" hotswap, 4x2.5" internt, Mini ITX och SFX nätagg.

Hel klart intressant. Jag hade nästan bestämt mig för Lian Li PC-Q25B, men nu blev jag tveksam. Dessa svåra val!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Intressant! Synd att jag köpte ett NSC-800 precis innan årskiftet.

Jag tänkte göra en bygglogg men det var så mycket pill att jag var tvungen att lägga tiden på att bygga ihop systemet istället. Jag väntar fortfarande på ett par saker innan bygget är klart.

NSC-800 chassit är verkligen kanon, bra kvalité och fungerar perfekt som NAS men man måste ha valt rätt komponenter från början. Silverstones DS380 underlättar detta på många sätt ser jag på rak arm. På tex NSC-800 chassit så är rätt moderkort är avgörande i bygget, jag hade ett S1200KPR liggandes och som skulle användas.

När jag monterade moderkortet med kylaren som jag tänkt använda - en Noctua NH-L9i - så stack kylaren upp på ett sådant sätt att fästet på pcie-riser kabeln stack in i fläkten på kylaren. Detta orsakade att fläkten inte kunde röra sig. Jag försökte hitta några enkla och billiga lösningar men det hela slutade med att jag installerade en Corsair h60i istället. Lite udda, men det är ändå Sweclockers vi är på ;). Temperaturerna blev mycket bättre. Kan lägga upp en bild om intresse finns.

Hade jag vetat om Silverstones lösning, hade jag nog väntat tills den kommer till Europa. Moms/tull och speciallösningar för att få ihop allt är inga roliga saker när det finns annat att lägga tid och pengar på.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Jag tänkte göra en bygglogg men det var så mycket pill att jag var tvungen att lägga tiden på att bygga ihop systemet istället. Jag väntar fortfarande på ett par saker innan bygget är klart.

NSC-800 chassit är verkligen kanon, bra kvalité och fungerar perfekt som NAS men man måste ha valt rätt komponenter från början. Silverstones DS380 underlättar detta på många sätt ser jag på rak arm. På tex NSC-800 chassit så är rätt moderkort är avgörande i bygget, jag hade ett S1200KPR liggandes och som skulle användas.

När jag monterade moderkortet med kylaren som jag tänkt använda - en Noctua NH-L9i - så stack kylaren upp på ett sådant sätt att fästet på pcie-riser kabeln stack in i fläkten på kylaren. Detta orsakade att fläkten inte kunde röra sig. Jag försökte hitta några enkla och billiga lösningar men det hela slutade med att jag installerade en Corsair h60i istället. Lite udda, men det är ändå Sweclockers vi är på ;). Temperaturerna blev mycket bättre. Kan lägga upp en bild om intresse finns.

Hade jag vetat om Silverstones lösning, hade jag nog väntat tills den kommer till Europa. Moms/tull och speciallösningar för att få ihop allt är inga roliga saker när det finns annat att lägga tid och pengar på.

haha, en NAS med vattenkylning är inte ofta man ser
anledningen till att jag blev lite skrämd från NSC-800 var 1U nätaggen.jag vill ha en tyst NAS, och det verkar vara svårt att få tag i tysta 1U agg, om inte omöjligt. förutom detta var det ett perfekt chassi, men jag väntar på DS380

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Så med facit hand så skulle du inte köpt u-nas chassit?

Lägg gärna upp bilder tex på galleriet här på swec :), jag är grymt sugen på ett sånt chassi eftersom den är liten och smidigt och snygg. Om man jämför u-nas med Silverstone chassit så är silverstone grymmt ful och stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Så med facit hand så skulle du inte köpt u-nas chassit?

Lägg gärna upp bilder tex på galleriet här på swec :), jag är grymt sugen på ett sånt chassi eftersom den är liten och smidigt och snygg. Om man jämför u-nas med Silverstone chassit så är silverstone grymmt ful och stor.

Nja, det är ett grymt chassi och verkligen minimalt. Ångrar mig inte ;). Men det finns fördelar och nackdelar med alla chassin. Lägger upp lite bilder i ett galleri senare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xfinity:

Nja, det är ett grymt chassi och verkligen minimalt. Ångrar mig inte ;). Men det finns fördelar och nackdelar med alla chassin. Lägger upp lite bilder i ett galleri senare.

Tjenare, när kommer bilder upp i galleriet, tycker chassit verkar nice skulle vilja ha lite fler bilder och gärna en lite recension på det

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

@ Smekt-Burkmat^:

Ingen recension dessvärre, kort och gott: det är ett bra chassi.

Fördelar
Smidig!
Liten!
8 platser för hårddiskar

Nackdelar
Kostar en slant!
Valet av bra kylning för processorn är begränsat.
Backplate:n för hårddiskarna inuti chassit stör kylning av hårddiskarna.

Visa signatur