Permalänk
Avstängd

Fandroids

Tänkte bara att det kan vara dags för de som hävdar att google är öppna, gratis, underbara etc att kolla in verkligheten (reality check). Själv nöjd chrome och android-användare som skiter i hur mycket Apple, Microsoft eller Google vet om mig, men ingen ska tro att något av dessa dessa företag är en välgörenhetsorganisation som vissa verkar tro.

Permalänk
Avstängd

Old mate!

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk

Så folk som är lättpåverkade ska alltså inte köra med android eller chrome?...

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem

Självklart är det förjävligt att google får hålla på sådär. Men tror du att dem är ensamma?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Är detta nyheter?
Har för mig att Google har kontrollerat vad användarna gör länge, allt för att se vanor och intressen och på så sätt kunna tjäna extra mycket pengar på reklam och andra avtal.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Vänta bara tills alla börjar bära google glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Är detta nyheter?
Har för mig att Google har kontrollerat vad användarna gör länge, allt för att se vanor och intressen och på så sätt kunna tjäna extra mycket pengar på reklam och andra avtal.

japp gamla nyheter för mig...
Märkte det när man surfade på lite olika grejer via telefonen och var inloggad på gmailkontot (körde via wifi så det kostade inget mer än tid och få undan all random reklam...)
rensade dock telfonen och använder inte den för det direkt längre...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Någon som sett dokumntären Google and the Worldbrain? Värt att titta på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag må vara ett stor fan av gmail och har använt det i snart 5år. Men jag ogillar det många företag gör, precis som google, att dom samlar in all möjlig data om en. Har haft DuckDuckGo.com som min startsida och använder den till all sökning sedan sidan lanserades. Dom ska inte samla in någon info om en och när man tittar på hemsidan med collusion i firefox så skickar DuckDuckGo ingen data. Annorlunda är det dock med google.

Visst kan det vara en liten sak som säkert inte gör någon skillnad, men det känns lite bättre att dom har ett mindre ställe att följa en på.

Sen sweC, ojojoj dom skickar data till alla möjliga. xD

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Det är ju detta som gör att deras tjänster är så jävla bra. och dom tar ju inte mina pengar, utan dom riktar reklam till mig (som jag blockerar) och tjänar pengar via den. så vad har jag att förlora?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Det är ju detta som gör att deras tjänster är så jävla bra. och dom tar ju inte mina pengar, utan dom riktar reklam till mig (som jag blockerar) och tjänar pengar via den. så vad har jag att förlora?

Sant.
Dock lite roligt att reklam finansierar det man använder, men man blockerar det ändå. Tjänar Google egentligen på det?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Sant.
Dock lite roligt att reklam finansierar det man använder, men man blockerar det ändå. Tjänar Google egentligen på det?

Tror dom tjänar lite ändå, för min dator blockerar ju innehållet lokalt, alltså så laddas den ändå ner till min datorn och genererar en "visning". Men dom tjänar självklart mer på ett "klick".

Men det jag vill få fram är, vad vore Google om dom inte fick indexera internet? : Sökmotorn skulle inte finnas.

Hur praktiskt vore "Google now" om den inte fick veta vad du gör?

Om ni nu inte tycker om dom, varför använder ni deras tjänster? Det är ingen som har tvingat er. Och hur tror ni att Google skulle vara om dom inte trackade något? och hur skulle dom överleva om dom tog betalt för att du skulle använda deras tjänster?
Men det kanske är det ni vill? Att dom ska ta betalt några öre'n för varje sökning? eller har ni någon bättre idé?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Tror dom tjänar lite ändå, för min dator blockerar ju innehållet lokalt, alltså så laddas den ändå ner till min datorn och genererar en "visning". Men dom tjänar självklart mer på ett "klick".

Fel. Detta stämmer inte, annars hade du till exempel kunnat köra en Adblock på SweClockers och samtidigt ge dom reklam-inkomster.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Pdroid is good shit.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoToss:

Old mate!

Gamle vän?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Inaktiv

Lite tråkigt är det ändå när man surfar omkring, att alltid anta att någon har koll på vilka sidor man besöker, och vad man gör. Google, datalagringsdirektivet, din ISP, staten osv. Troligen är man bara en del av den stora gråa massan, men det känns ju inte bra helt enkelt. Loggar man in på youtube, vilket man gör, så är man automatiskt inloggad på "hela" google och ja då samlas ännu mer info in. Är övertygad att om jag loggar in där, och sen surfar vidare så samlas det in ännu mer information, speciellt då från sidor som har facebook och google integrering.

Ganska tydligt om hur snabbt det går med ads också, har på jobbet letat efter en specifik produkt, någon stund senare ser jag bara reklambanners för denna när jag kollar min privata yahoomail. Dock från samma dator, men ni förstår.

Har försökt använda duck2go, men tycker att deras sökresultat är för dåliga i jämförelse med google, jag hittar inte det jag vill. Skönt då är man en del av problemet..

Så hur blockar man detta enklast egentligen, om man skulle vilja?

Permalänk
Medlem

Har inget problem med det här alls egentligen. Inte en jävel på Google eller något annat företag har ett personligt intresse i mina surfvanor utan all denna data går igenom diverse algoritmer för att ge mig information (reklam) som är relevant för mig och samtidigt tjänar Google mer pengar genom att skapa möjligheter för att rikta reklam.

Vad "fandroids" har med saken att göra vet jag inte. Fandroids är anhängare av Android och Android är fortfarande öppet och gratis. Om underbart eller inte är väl en mycket subjektiv åsikt. Är det så svårt att skriva en rubrik som är relevant för ämnet i tråden?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fapple?

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk

Vad ska detta vara? Håller med Valiumballong angående rubriken.

Google är helt enkelt bättre än de andra som det är nu.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Ganska idiotiska kommentarer av de som klagar tycker jag. För det hela kommer ned till att ni alla som klagar ändå använder deras tjänster. Ni vet om PRECIS varför deras tjänster är gratis och de har aldrig försökt dölja att riktad reklam är vad de tjänar pengar på. Tycker ni inte att deras tjänstpolicys är bra så kan ni byta till något annat. Finns gott om alternativ. Hycklare.

Permalänk
Entusiast

Utveckla problemet och förklara på vilket sätt det kostar oss pengar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Har inget problem med det här alls egentligen. Inte en jävel på Google eller något annat företag har ett personligt intresse i mina surfvanor utan all denna data går igenom diverse algoritmer för att ge mig information (reklam) som är relevant för mig och samtidigt tjänar Google mer pengar genom att skapa möjligheter för att rikta reklam.

Vad "fandroids" har med saken att göra vet jag inte. Fandroids är anhängare av Android och Android är fortfarande öppet och gratis. Om underbart eller inte är väl en mycket subjektiv åsikt. Är det så svårt att skriva en rubrik som är relevant för ämnet i tråden?

Min oäng att sådana som du inte verkar förstå att Android precis som Chrome är en google-produkt. Många foliehattar som gnäller på stora företag använder android. Fandroids. Min poäng är just att alla företagen är likadana, de vill tjäna pengar, Android är inte i en egen liten bubbla, det finns i ett ekosystem som skapats av framförallt google. Jag menar att fandroids är haters, men det verkar glömma var android kommer ifrån.

Permalänk

Förstår inte riktigt problemet med sånt här som man ser folk gnälla på jämt. Jag skiter väl fullständigt i om Google vet vad jag gör på internet? Visst riktad marknadsföring bla bla, men skiten är ju ändå gratis, gratisprylar brukar ju vara finansierade av reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Utveckla problemet och förklara på vilket sätt det kostar oss pengar...

De tillverkare som vill ha t.ex. Google Play installerad betalar ju till Google, det tas ju ut av köparna i slutändan. Den datakommunikation som används gratis av Google för övervakning av köparna betalas också av köparna. Sen med datakommunikation för övervakning så får man ladda mobilerna oftare, även det kostar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Min oäng att sådana som du inte verkar förstå att Android precis som Chrome är en google-produkt. Många foliehattar som gnäller på stora företag använder android. Fandroids. Min poäng är just att alla företagen är likadana, de vill tjäna pengar, Android är inte i en egen liten bubbla, det finns i ett ekosystem som skapats av framförallt google. Jag menar att fandroids är haters, men det verkar glömma var android kommer ifrån.

Android är fritt och öppet system vad som google lägger till mer som kanske kan vara skadligt ur olika synpunkter är ju deras proprietära program som Google också tjänar pengar ifrån.

Samma sak kan sägas om deras Chrome där Chromium är fritt och öppet och Google Chrome med stängda och proprietära programvaror.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Chrome hit och dit Internet explorer funkar lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Chrome hit och dit Internet explorer funkar lika bra?

Många som inte gillar IE har nog inte kört de senaste versionera. Testa IE tio säger jag, finns till W7 numera. Man måste installera SP1 först bara.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Många som inte gillar IE har nog inte kört de senaste versionera. Testa IE tio säger jag, finns till W7 numera. Man måste installera SP1 först bara.

Ja, Sjäv har jag alltid kört IE och kommer nog aldrigt att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ja, Sjäv har jag alltid kört IE och kommer nog aldrigt att byta

Ingen tvingar dig.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Android är fritt och öppet system vad som google lägger till mer som kanske kan vara skadligt ur olika synpunkter är ju deras proprietära program som Google också tjänar pengar ifrån.

Samma sak kan sägas om deras Chrome där Chromium är fritt och öppet och Google Chrome med stängda och proprietära programvaror.

Hela grundtanken till Android var ju at på samma sätt som Google gjort internetsökningar gratis skulle de göra en mobiltelefon gratis (reklamfinansierad). Det kallar du öppet och fritt, jag kallar det lika samma som Apple eller Microsoft, de är alla vinstdrivande företag, de drivs av vinst, inget annat, inte godhet, frihet, ondska eller hat.

Fandroids som jag antar at du också är som tjatar om Androids öppna och fria rötter men i praktiken är Android ett sätt att rikta marknadsföring till mobiltelefoner och dess specifika användare. Igen vill jag bara säga att jag gillar det och använder själv Android men jag tror inte att det är ett politisk viktigt ställningstagande mot Apple, Microsoft, Google eller andra stora vinstdrivande företag.