Permalänk
Medlem

Studiedagsprojekt - Nyckelstart

Så sent som igår införskaffade jag ett tändningslås på Biltema, och i förmiddags när jag inte hade något annat för mig började jag klura på hur och var tändningslåset kunde kopplas in i datorn. Snart kom jag på att planering kändes onödigt, så jag började direkt leta i hela huset efter saker som kunde behövas. Resten av historian går att följa i bildtexterna.

Här finns fler bilder och mer information om själva datorn: http://www.sweclockers.com/galleri/11283-white-phantom-3770k-...

En hastigt redigerad demonstrationsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=KniNDkkJ3dk

Hoppas ni uppskattar min simpla säkerhetslösning. Det är visserligen väldigt lätt att koppla förbi tändningslåset, så ur ren säkerhetssyn är den i stort sett meningslös. Men det är iaf inte heeelt meningslöst, och det är tanken som räknas.

Funderar på att göra det hela lite proffsigare och framför allt säkrare någon gång, men det får bli nån annan gång. Den här konstruktionen kommer göra det ovanligt "spännande" att starta datorn, under en lång tid framöver.

Studiedagsprojekt - Nyckelstart

Visa signatur

EpiComputadora:
ASUS P8Z77-V --- Intel Core i7 3770k @ 4,2 GHz --- Evga Geforce GTX 680 SC --- Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz OCZ Agility 3 90GB OS SSD --- Seagate Barracuda 1TB 7200RPM --- NZXT Phantom Fulltower White --- Corsair GS 700W Antec Kuhler H2O 620 --- QPad MK-80 PRO --- Mionix Saiph 1800

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt, Är det lätt att göra såhär eller? Eller måste man ha kunskaper för det? på bilderna ser det bara ut som att du löder ihop 2 sladdar iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetra98:

Riktigt coolt, Är det lätt att göra såhär eller? Eller måste man ha kunskaper för det? på bilderna ser det bara ut som att du löder ihop 2 sladdar iallafall

Jag skulle gissa att i princip alla SweClockare klarar av att göra detta. Precis som du säger lödde jag i stort sett bara ihop sladdarna (det var totalt 4 lödningar) och kopplade in det hela på moderkortet. Det svåraste var nog att få tag på grejerna, men det gick att lösa det med.

Visa signatur

EpiComputadora:
ASUS P8Z77-V --- Intel Core i7 3770k @ 4,2 GHz --- Evga Geforce GTX 680 SC --- Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz OCZ Agility 3 90GB OS SSD --- Seagate Barracuda 1TB 7200RPM --- NZXT Phantom Fulltower White --- Corsair GS 700W Antec Kuhler H2O 620 --- QPad MK-80 PRO --- Mionix Saiph 1800

Permalänk

Riktigt kreativt! Nu ska du bara införskaffa en högtalare och ett inspelat ljud från en V8 som startar så går ljudet igång när du vrider om nyckeln

Permalänk
Avstängd

Klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Riktigt kreativt! Nu ska du bara införskaffa en högtalare och ett inspelat ljud från en V8 som startar så går ljudet igång när du vrider om nyckeln

Kul att du gillar det! Och ja, V8 ljud skulle ju inte vara allt för illa...

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk

Riktigt soft modifiering. Men kan nyckeln vara ute ur låset när den är igång, (Tänkte om du drar hemifrån och datorn är i "lås datorn" )

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson881:

Riktigt soft modifiering. Men kan nyckeln vara ute ur låset när den är igång, (Tänkte om du drar hemifrån och datorn är i "lås datorn" )

Tackar tackar! Och jajemensan, det kan den. Det känns lite smått otroligt att allt blev perfekt med så enkla medel...

Det enda jag betalade var 90kr för låset på Biltema.

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk
Medlem

Så det är bara låset som behövs eller måste man ta en startsladd från en gammal dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetra98:

Så det är bara låset som behövs eller måste man ta en startsladd från en gammal dator?

Sladden kan du ta från i princip vad som helst, däremot är det bra att ha kontakten som du kopplar in på moderkortet. Den går dock att hitta på andra ställen än i gamla datorer, som tur är...

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk

Riktigt nice
Kan du länka låset?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Det här var riktigt fräckt faktiskt!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Riktigt nice
Kan du länka låset?

Mvh: Eric

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Stromb...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa! Jag hann visst inte länka förrän zetra98 gjorde't...

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk
Medlem

Väldigt najs faktiskt.

Permalänk
Medlem

Grymt, nu fattas det bara att någon moddar dit en kick (från moppe eller dylikt) så man kan säga, ska bara kicka igång datorn

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Grymt, nu fattas det bara att någon moddar dit en kick (från moppe eller dylikt) så man kan säga, ska bara kicka igång datorn

Haha! Det kan ju inte vara så svårt... Fixar du det eller?

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk
Medlem

Riktigt fint var det, ett annat är att modda dit ett snöre man rycker i för att få igång den! Skulle vara ännu fräckare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siwe96:

Haha! Det kan ju inte vara så svårt... Fixar du det eller?

haha, får se vad jag hittar på med den gamla burken vore skoj att ha det, men knappast praktiskt x)

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siwe96:

Tack så mycket allihopa! Jag hann visst inte länka förrän zetra98 gjorde't...

Schysst mod, perfect på en LAN-dator ju. Inte så att man låser datorn helt och hållet såklart men nåt gör det ju.
Tror jag härmar detta

Btw, lägg en länk i galleri-beskrivningen så folk hittar tändningslåset lättare.

Permalänk
Medlem

nice, men har du inte startknapp på moderkortet?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Tjuvkoppling jue

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaboo:

Tjuvkoppling jue

nej nej, så avancerad behöver man inte vara ;P

här är en bild på hans mb, och läst ner sitter en startknapp

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Inaktiv

Bästa jag sett på länge här i galleriet.. supernajs!

Permalänk

jag hade gjort annorlunda. Jag hade byggt in ett relä till nätaggregatet som är tvungen att slå till med hjälp av spänning för att grön sladd skall tillåta och sluta kontakt med jord. Tjänar samma syfte men bra mycket svårare och koppla förbi.

Annars finns en annan variant man skulle kunna göra också och det är bryta den inkommande 220v spänningen med relä. Dock är detta inget man bör pilla med om man inte är van med högspänning

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Schysst mod, perfect på en LAN-dator ju. Inte så att man låser datorn helt och hållet såklart men nåt gör det ju.
Tror jag härmar detta

Btw, lägg en länk i galleri-beskrivningen så folk hittar tändningslåset lättare.

Tack för tipset, fixat det nu!

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Skrivet av shaboo:

Tjuvkoppling jue

Skrivet av Najsisen:

nej nej, så avancerad behöver man inte vara ;P

här är en bild på hans mb, och läst ner sitter en startknapp

http://images.anandtech.com/doci/6144/ASUS%20P8Z77-V%20Premiu...

Det är lätt att tjuvkoppla indeed, men jag har faktiskt inte någon startknapp på moderkortet. Det moderkort som är på bilden är Premiumversionen av mitt tror jag, det är inte riktigt likadant. Det är alltså inte fööör lätt att gå förbi nyckeln så att säga...

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

jag hade gjort annorlunda. Jag hade byggt in ett relä till nätaggregatet som är tvungen att slå till med hjälp av spänning för att grön sladd skall tillåta och sluta kontakt med jord. Tjänar samma syfte men bra mycket svårare och koppla förbi.

Annars finns en annan variant man skulle kunna göra också och det är bryta den inkommande 220v spänningen med relä. Dock är detta inget man bör pilla med om man inte är van med högspänning

Jag har funderat lite på det med, men jag kände mig inte så säker på 24-pinsstandarden att jag ville försöka mig på att mixtra med det (ursäkta om jag missförstått dig, finns risk för det). Men den gröna sladden brukar man koppla till jord om man vill testa nätagget, så jag tror vi tänker ungefär detsamma.

Själv ser jag det mest som en ikonisk nyckel än så länge...

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk

Hey! snygga klistermärken såna vill jag med ha! haha!

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem

Älskar sådan här kreativa byggen, där arbetet är litet och resultatet stort. En femma direkt.