Missnöjd med Asus Xonar Essence STX

Permalänk

vad har ja för diskanter;S??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

vad har ja för diskanter;S??

Vad har du för högtalare?

Permalänk
Medlem

Helt off topic, men jag funderar på att byta upp mina nuvarande lurar (sennheiser pc360) mot ett par Beyerdynamic AMS-DT-990-Pro-250 och undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa eller vet några bättre hörlurar för liknande pris.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk

Har inga, kör med hörlurar, Sennheiser hd 280 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har lyssnat lite snabbt på testfilerna och det är väl egentligen bara 4an som jag reagerade på att den lät ännu tråkigare, (för jag tycker att originalet är tråkigt också, men det är en smaksak )
Det är faktiskt oerhört mycket större skillnad på ljudet med öppen eller stängd dörr in till rummet än det är mellan någon processad fil och originalet, vilket tyder på att akustiken är mycket viktigare och det är en sak som många glömmer bort oavsett vad man har för format på filerna och vilka prylar man har.
Prio 1 är alltså att skaffa ett bra rum ! Och spela sedan bara flac så slipper man oroa sig över filformatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan inte förstå att ni hör skillnad XD
Ja lyssnar tät intill på dom, och har inte någonting. Brukar höra artifakter, speciellt vi höga ljud tex S och T, men hör inte det alls där;S

Okej gjorde litet blindtest i Foobar2000, och hade rätt på vilken som var mp3 192 och flac, men vet inte direkt om ja hade tur, gjorde det iaf 2 gånger.
Känns som att mp3 verisonen är lite lite med tunn, och klarar inte av det öppna ljudet lika bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det visar egentligen bara på att lossykomprimeringar är rätt bra så länge man inte ska manipulera den komprimerade filen, och själv så spelade jag med högtalare och då påverkar rumsdörrens läge resultatet betydligt mer än komprimeringen, man bör sätta saker i proportion, en del köper svindyra prylar och har dem i usla rum och skyller på allt möjlig utom akustiken, jag har träffat sådana personer som har lagt 6 -siffriga belopp på prylarna men inget på att få till anständig akustik och sitter och förklarar hur stor skillnad rca kontakterna gör på ljudkvaliten, samtidigt som det ekar i rummet och man har en basrespons inom +-30dB mellan 30-150Hz Men rca kontakterna det är minsann viktiga saker med jättebetydelse för ljudet, Hifinördar när de är som värst i en negativ mening.

Att höra detaljer kan dessutom vara lättare om man har tex en övertydlig hörlur istället för neutrala högtalare eller om man filtrerar ljudet på annat sätt för att framhäva nått, men då låter det inte heller naturligt.
Det gäller ju även om man har en övertydlig inspelning tex närmickat så man hör onaturligt mycket detaljer, det är inte heller bra om man är ute efter hifi, för ingen har ju öronen inuti en flygel eller hör blåsljud från sångaren och liknande saker.

Förresten, har nån här varit med på en Linn demo på Rudlingtiden ?
Nå, hur många har plockat av klockorna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic.

Ett tips är att besöka en ordentlig musik butik som säljer instrument. Se om dem har ett dedikerat rum för "akustiska" gitarrer. Där inne i ett sådan rum hör man en oerhört stor "skillnad" och man börjar snabbt inse en hel del. Det negativa när man besöker sådant är att man skulle gärna vilja ha ett likadant rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ja gissar på att:

1
4
6
8

Inte har blivit nedkonverterade till mp3 och sen tillbaka.

Lär vara helt ute dock, men tänkte gissa bara för att;D

Skrivet av Extrapaj:

1an är .flac
2an är .mp3
3an är .mp3
4an är .flac
5an är .flac
6an är .flac
7an är .mp3 Kändes som denna var lägre än 320kbit mp3
8an är .mp3

Troligen fel eftersom jag ändrade mig hela tiden, hyfsat jävla trött på låten nu också haha

Skrivet av Extrapaj:

Nå vad var svaren nu?

Svaret var: "mp3: 2,3,5,7 salt:3253464754856478" (ifall någon vill kolla med sha-1 hashen). med andra ord hade zero walker prickat in helt rätt vilket är smått otroligt, det kanske är han som har de verkliga guldöronen här hade gärna testat igen med en annan låt om du orkar, zero.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Det finns en ide om att man bör balansera kostnaden för ljudkort mot hur stor kostnaden av hörlurarna är.

Självfallet har alla olika åsikter om detta, men jag tycker att 1:10 är en ganska vettig ratio. De vill säga kostar ett högtalar system 15000 (Förhållandevis lite) så kan man kräma på med ett ljud kort för 1500, även om det även där i vissa fall kan vara lite overkill.

Eftersom att både ditt ljudkort och hörlurar kostar 1500 vardera så kan man utan tvekan säga att för att enbart lyssna på musik är ljudkortet kraftigt overkill, då hörlurarna, även om dessa i mitt tycke är mycket bra, ändå kommer att begränsa vad ljudkortet kommer att leverera.

Ett tips blir istället att tänka efter vad du tycker skall framhävas i musiken, detta kan sedan fixas med t.ex equalizer. Detta ger en direkt märkbar effekt på musiken, till skillnad från att t.ex gå från ett 300 kr till 1500 kr ljudkort.

Så du menar att jag ska köpa ett par hörlurar för 15000 för att man ska köpa ett stx kort. Känns lite konstigt men jag är som sagt inte så kunnig. Läste innan jag köpte hörlurarna att dom passade bra med stx kortet. Vet ej som sagt om jag hade förväntat mig mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd med mitt! Kör Windows 8 och senaste drivers (beta) men fungerar bra!

Kopplade till Sennheiser HD 595 samt en Yamaha RX-V787 via SPDIF , låter grymt bra tycker jag är nöjd som fan!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag vet inte om du testat med andra drivrutiner för det finns bättre eftersom ASUS inte verkar vilja lägga ner tid och energi på riktiga drivrutiner till sina high-end ljudkort så finns det ett bra alternativ vilket löste många problem för mig bland annat humljudet som uppstod när man spelade och snackade med nån över skype som bara dom hörde. Detta uppstod när grafikkortet jobbade.

http://brainbit.wordpress.com/2010/07/19/asus-xonar-unified-d...

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TranceSwede:

Jag vet inte om du testat med andra drivrutiner för det finns bättre eftersom ASUS inte verkar vilja lägga ner tid och energi på riktiga drivrutiner till sina high-end ljudkort så finns det ett bra alternativ vilket löste många problem för mig bland annat humljudet som uppstod när man spelade och snackade med nån över skype som bara dom hörde. Detta uppstod när grafikkortet jobbade.

Dessa drivisar fick mitt kort att explodera i ljudkvalité.
Riktigt bra och kraftfullt ljudkort som pallar med att driva mina tungdrivna Denonlurar vid musiklyssnande.
Är ruskigt nöjd även om kortet kostade en liten förmögenhet.

Permalänk
Medlem

Intressant ! Han prickade rätt, skall kolla det själv hemma då jag har ett high-end system och bedömmer mig höra bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Dessa drivisar fick mitt kort att explodera i ljudkvalité.
Riktigt bra och kraftfullt ljudkort som pallar med att driva mina tungdrivna Denonlurar vid musiklyssnande.
Är ruskigt nöjd även om kortet kostade en liten förmögenhet.

ska man avinstallera xonar ljuddrivrutinen först?
Edit: hittade äntligen instruktionen. Det är avinstallation, ccleaner, driver sweep som gäller

Edit 2: Tack för tipset. Skillnaden är som dag och natt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TranceSwede:

ska kolla på detta

Skrivet av astrob0y:

ska man avinstallera xonar ljuddrivrutinen först?
Edit: hittade äntligen instruktionen. Det är avinstallation, ccleaner, driver sweep som gäller

Edit 2: Tack för tipset. Skillnaden är som dag och natt

Vad menas med ccleaner och driver sweep? :S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osten92:

ska kolla på detta

Vad menas med ccleaner och driver sweep? :S

Det är olika program, ccleaner är för diskrensning och driver sweeper är för att ta bort drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är olika program, ccleaner är för diskrensning och driver sweeper är för att ta bort drivrutiner.

STod i instruktionen att man skulle använda dem för att rensa resterna av asus drivrutiner.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TranceSwede:

Tyckte inte det gjorde en överdrivet stor skillnad :S

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Svaret var: "mp3: 2,3,5,7 salt:3253464754856478" (ifall någon vill kolla med sha-1 hashen). med andra ord hade zero walker prickat in helt rätt vilket är smått otroligt, det kanske är han som har de verkliga guldöronen här hade gärna testat igen med en annan låt om du orkar, zero.

Kan säga att ja utgick inte alls från kvalitén;P

Körde en fuling helt enkelt.

Lysnade på alla låtar, och 2,3,4 och 7 hade brus, vilket inte dom andra hade.

Då antog ja att bruset måste ha kommit i efterhand vid en dålig omvandling, för är inte möjligt att bruset försvann under en omvandling och musiken inte påverkades.

Så har inge guldöron, om det nu inte är så att ni inte hör bruset i början, vilket ja tvivlar på;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Kan säga att ja utgick inte alls från kvalitén;P

Körde en fuling helt enkelt.

Lysnade på alla låtar, och 2,3,4 och 7 hade brus, vilket inte dom andra hade.

Då antog ja att bruset måste ha kommit i efterhand vid en dålig omvandling, för är inte möjligt att bruset försvann under en omvandling och musiken inte påverkades.

Så har inge guldöron, om det nu inte är så att ni inte hör bruset i början, vilket ja tvivlar på;P

Haha, då kanske det är jag som har guldöron då, jag chansade i princip på dom sista eftersom jag vart galen på låten till slut.

Permalänk

Troligen, ja utgick endast efter bruset pågrund av att ja hörde det, och kunde inte direkt ignorera att det fanns där.

Men lyssnar ni alltså på hela låten typ?

Jag måste lyssna i början och sen skifta, annars kommer ja inte ihåg exakt hur det lätt.

Lite som att jämföra bilder, om ja väntar mellan skiftningen av bilderna kommer ja glömma bort hur den andre såg ut, så jag skiftar mellan dom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Troligen, ja utgick endast efter bruset pågrund av att ja hörde det, och kunde inte direkt ignorera att det fanns där.

Men lyssnar ni alltså på hela låten typ?

Jag måste lyssna i början och sen skifta, annars kommer ja inte ihåg exakt hur det lätt.

Lite som att jämföra bilder, om ja väntar mellan skiftningen av bilderna kommer ja glömma bort hur den andre såg ut, så jag skiftar mellan dom direkt.

Tänkte inte på det. Lyssnade bara i början och skiftade fram och tillbaka fort tills jag vart galen. Människan har ju extremt dåligt ljudminne. Ena dagen kan ett par högtalare låta hur bra som helst och nästa dag kan man tycka att dom är riktigt dåliga. Har märkt att hur bra det låter beror mycket på vilket humör man är på osv.

Det jag tyckte var att 1an lät bäst och dom andra lät inte lika dynamiska och klara, säkert placebo, men vem vet. Knappt nåt man märker, så innan man börjar oroa sig för om låten spelas i 320kbit mp3 eller .flac så borde man nog se över rumsakustiken, högtalarplacering osvosv.

Permalänk

Jo, är något fruktansvärt.
Min är inte av den bättre skalan kan ja helt klart säga, om inte ja skiftar på en gång och lyssnar på exakt samma ställen med samma volym, är det kört. Om det nu inte är as tydligt typ 128kbit eller mindre, vad det än är för codec så hör man skillnad där, förutom välvalt ljud.

Och kan fullkomligt hålla med det du säger att äns humör och liknande påverkar.
Tex, om ja lyssnar på en väldigt basig låt, sen lyssnar jag på en låt med mycket diskant toner, då låter den fruktansvärt för att jag har hamnat i "bas läge". Men om ja lyssnar på en brusig gammal låt med dålig dynamik, och sen lyssnar på diskant låten, då låter den underbart.

Är rätt sjukt det där, funkar varje gång om ja testar mig själv på det;S

Permalänk

Analog (RCA) eller Digital (Coaxial).

Hej.
(Helknasig fråga, men jag hoppas att det finns någon här som vet mer om ljud än vad jag gör....)
Jag har ett Asus Xonar Essence STX men jag vet inte hur jag får ut mest av kortet.
Jag vill gärna koppla det till min Onkyo försärkare (det är en ca 3000 kr modell, så ingen overkill modell),
men jag vet inte hur jag ska koppla mellan Xonar Essence STX och förstärkaren för bästa ljud.

Valet står mellan analog (RCA) eller Digital (Coaxial) så som jag ser det,
men frågan är vad som ger bäst kvalite på ljudet.
Jag hörde att det var bäst att köra analog signal, för att göra bästa bruk av
kortets inbyggda Digital-to-Analog Convertor (DAC) som tydligen ska vara grymt bra,
men digital coaxial sägs ju vara bättre överlag...eller ?

Supertacksam för råd

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Om du kör digitalt så kommer du inte använda ljudkortet. Då är det förstärkaren som gör hela jobbet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

DAC

Skrivet av flyawaynille:

Om du kör digitalt så kommer du inte använda ljudkortet. Då är det förstärkaren som gör hela jobbet.

Raka rör där.
Tack
Tja, jag antar att den DAC som sitter i Xonar Essence STX är bättre än den som sitter i min förstärkare...
men jag vet inte säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Raka rör där.
Tack
Tja, jag antar att den DAC som sitter i Xonar Essence STX är bättre än den som sitter i min förstärkare...
men jag vet inte säkert.

Det beror helt på vad du vill uppnå. Som jag uppfattar det är din förstärkare en hemmabioreceiver, dvs den är bra på att leverera 5.1-ljud anpassat för filmtittande. Om du kan koppla dina högtalare direkt till ljudkortet ger det förmodligen bäst stereoupplevelse för lyssnande på tvåkanalig musik. Vill du se på film med DD/DTS-ljud rekommenderar jag spdif (pcm) till stärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix4m:

Hej.
(Helknasig fråga, men jag hoppas att det finns någon här som vet mer om ljud än vad jag gör....)
Jag har ett Asus Xonar Essence STX men jag vet inte hur jag får ut mest av kortet.
Jag vill gärna koppla det till min Onkyo försärkare (det är en ca 3000 kr modell, så ingen overkill modell),
men jag vet inte hur jag ska koppla mellan Xonar Essence STX och förstärkaren för bästa ljud.

Valet står mellan analog (RCA) eller Digital (Coaxial) så som jag ser det,
men frågan är vad som ger bäst kvalite på ljudet.
Jag hörde att det var bäst att köra analog signal, för att göra bästa bruk av
kortets inbyggda Digital-to-Analog Convertor (DAC) som tydligen ska vara grymt bra,
men digital coaxial sägs ju vara bättre överlag...eller ?

Supertacksam för råd

Varför testar du inte, koppla både analogt och digitalt och gör ett seriöst lyssningstest med kalibrerade nivåer och utan att påverka signalen med dsper och liknande, välj sedan det som var bäst.

Visa signatur

Permalänk

Främst för stereo och musik

Skrivet av Elitist:

Det beror helt på vad du vill uppnå. Som jag uppfattar det är din förstärkare en hemmabioreceiver, dvs den är bra på att leverera 5.1-ljud anpassat för filmtittande. Om du kan koppla dina högtalare direkt till ljudkortet ger det förmodligen bäst stereoupplevelse för lyssnande på tvåkanalig musik. Vill du se på film med DD/DTS-ljud rekommenderar jag spdif (pcm) till stärkaren.

*Harkel host*
Ja, jag får erkänna att förstärkaren är för hemma bio främst, det var ett felköp då jag mest lyssnar på musik.
....men jag är med på den biten, detta kort stödjer bara vanlig stereo över det analoga.
Det är digital som gäller om man vill ha surround.

"Om du kan koppla dina högtalare direkt till ljudkortet "
Va? Kan man göra det? Jag kan nog inte det med mina, jag har stativ högtalare.
Jag tror att de är på tok för tungdrivna för att köra utan någon förstärkare, men jag kan ha helt fel...

Visa signatur