Permalänk

Trådlös streaming?

Hej!

Jag har försökt leta efter tråd som besvarar mina frågor men hittar ingen. Jag vill göra följande:
1. Streama och spegla iPhone. iPad, macbook och PC på TV:n trådlöst
2. Ha ett NAS i nätverketet som jag kan komma åt från mina macbooks och PC trådlöst/wifi, för att hantera filer.
3. Streama från NAS till TV:n trådlöst

Min TV har inget DLNA stöd.

Går det att göra allting ovan? Om jag vad skulle jag behöva köpa för hårdvara för att åsdakomma det.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

jag tror en NUC kan klara allt detta om du installerar xbmc som du kan styra via wifi (rätta mig om jag säger fel)

skall du köpa en NAS?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Som det verkar så kommer jag behöva köpa NAS och någon mottagare till TV:n antingen en apple tv eller liknande.
Vad är NUC?

Varför just NAS är väl för att jag vill ha en central lagringsplats eftersom min kommande Macbook AIR endast kommer ha 128GB.

Permalänk
Medlem

Köp en färdig NAS-server eller bygg en egen om du är ute efter bästa prestanda. Finns bra/billiga Mini-ITX kort som har 6-7st SATA-portar.

Hur mycket lagringsutrymme behöver du?
Vad ska du streama? Klarar du dig med 720p så tycker jag du ska försöka få tag i en Apple TV (generation 2) som går att jailbreaka och installera XBMC på. Den kommer uppfylla alla dina krav och du kommer billigt undan.

En Apple TV är för övrigt bästa lösningen när du vill streama/spegla din iPhone, iPad och Macbook.

Permalänk
Skrivet av bananfiS:

Köp en färdig NAS-server eller bygg en egen om du är ute efter bästa prestanda. Finns bra/billiga Mini-ITX kort som har 6-7st SATA-portar.

Hur mycket lagringsutrymme behöver du?
Vad ska du streama? Klarar du dig med 720p så tycker jag du ska försöka få tag i en Apple TV (generation 2) som går att jailbreaka och installera XBMC på. Den kommer uppfylla alla dina krav och du kommer billigt undan.

En Apple TV är för övrigt bästa lösningen när du vill streama/spegla din iPhone, iPad och Macbook.

Det är nog sant AppleTV är nog bästa lösningen frågan är om jag ska satsa på en ATV2 eller ATV3 och vänta på att det kommer ut något jailbreak. Precis som du säger så ATV bäst på att spegla iphone, ipad och macbook. Vad gäller att spegla en Windows PC så hittade jag något program som kallas AirParrot (kostar bara 10$) den verkar kunna spegla PC till ATV utan jailbreak, vissa har däremot klagat på att ljudet inte alltid fungerar som den ska.

Sen lutar det kanske åt en WD MyBook på kanske 2TB eller mer som kommer kunna streamas till XMBC i ATV (jailbreakad självklart).

Föresten vet om något jailbreak för ATV3 är på gång?

Om ovan fungerar så är det ju verkligen grymt. Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Jailbreak till ATV3 hade varit det optimala, men den har funnits på marknaden i över 1 år nu och det kommer troligtvis inte att komma några jailbreak till den heller, kanske det händer något när/om Apple släpper en ny version.

Som du säger finns det lösningar för att spegla Windows också, något speciellt du vill få upp på TVn?

Permalänk
Skrivet av bananfiS:

Jailbreak till ATV3 hade varit det optimala, men den har funnits på marknaden i över 1 år nu och det kommer troligtvis inte att komma några jailbreak till den heller, kanske det händer något när/om Apple släpper en ny version.

Som du säger finns det lösningar för att spegla Windows också, något speciellt du vill få upp på TVn?

Jaha så det har inte på ett år kommit något jailbreak till ATV3 konstigt då kanske det är värt att leta efter 2:an. Säljs det ATV2 fortfarande?
Det blir väl mest filmer och bilder men kanske också lite musik och sen självklart youtube, svtplay, swefilmer mm.

Permalänk
Medlem

Det går att hitta ATV2 på blocket/tradera.

Youtube, Spotify, SVT Play och andra streaming-tjänster går lika gärna att streama från iPhone/iPad då det oftast är smidigare

Permalänk
Skrivet av bananfiS:

Det går att hitta ATV2 på blocket/tradera.

Youtube, Spotify, SVT Play och andra streaming-tjänster går lika gärna att streama från iPhone/iPad då det oftast är smidigare

Oj missade att du frågade om vad jag vill streama från Windows. Håller med bätter att köra spotify, youtube mm från iphone eller ipad möjligtvis använda appar i appletv om det nu finns.

Om man inte får tag på ATV2 och istället köper ATV3 (som inte går att jailbreaka), vad tror du då om att streama från NAS till Iphone/iPad och sedan till ATV3 via airplay? Detta skulle ju innebära att iPhone/iPad blir som en brygga mellan NAS:en och ATV3, frågan är bara om det kommer lagga och om ljudet kommer blir bra.

Permalänk

Vet någon om det går att köra mirroring av iPhone, Ipad och Mac på annan mediacenter än appltv?