Permalänk
Medlem

Är det någon som har bild eller kopplings schema på en fungerande lcd med backlight? en bild som man gärna ser hur det är kopplat, har kopplat i 2 dagar nu, och jag får bara ett par streck eller nästan 2 rader med bara fyrkanter som suddar ut sig själva på 2-3 min, tar jag ur molex så flämtar den och skriver massa grejer fast bara när jag kör med ex smartie. (kommer det ström från LPT?) Och allt är trippel kollat och uppmätt, har jag ändå kopplat fel? eller är den körd? Är osäker på att molex är rätt kopplad.
Hoppas på svar.

Permalänk
Medlem

KrISsE_TiGeR: Kolla klockan på datorn... ställ in rätt datum...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backen
Från martinsson.
LCD/Monitorer LCM-522-31HE3 2X16, EL SANYO LCD 15,00kr

Lät ju för bra för att vara sant, och det var det också, slut.

ja har 14stycken sånadär, dom kostar 19kr om du ska köpa dom eftersom det är plus moms och om de skulle funnits kvar vilket ja itne tror det gör(det va 222kvar för typ ett halvår sen) så skulle du bheövt beställa 16stycken för att uppnå priser för minsta ordervärde

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRiXTeR[o]
SKÖNT!!!! Fick precis oxo igång min.... thanx to apa....

*tackar och bugar*

Här har ni en liten usel filmsnutt....

www.trixter.org/lcd.avi

OBS!!! Filmen är ca 2 384 384 byte stor!!!

OFFTOPIC:
Får du inte igång scriptet för att visa stats för shoutcast? =/ hade samma problem så det slutade med att ja skrev ett hel eget. så om du behöver hjälp så e de bara att säga till

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Vad är de för program ni använder för att få dit spektrum analysatorn på 2:raders LCD? (har en 20*2 redig LCD)

Det är ett plugin till winamp.
http://www.markuszehnder.ch/projects/lcdplugin/

Visa signatur
Permalänk

Jag hittade felet......en liten kabel j***l som lossnat så jag har lödat fast den nu....nu funkar den finemang

Visa signatur

KrISsE_TiGeR

Permalänk

Har aldrig gjort något sådant men vill pröva ! Kan någon vara så snäll och göra en lista med alla grejer man behöver inklusive kablar +backlight. Gärna länkar till scheman mm. Skulle va grymt tacksam!
P.S
SPRAY e segt som fa*n
D.S

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk

precis all info som du behöver finns på fractronics sidan.....

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrISsE_TiGeR
HJÄLP!!!!!! har lödat ihop min lcd dag
men när jag startar LCDsmartie så blir texten lustig...tappar bokstäver, byter ut bokstäver, skriver inte datumet rätt mm. vad beror detta på????

Tappar bokstäver har jag varit med om och att den böjer till bokstäver... det var att den inte får kontakt riktigt antingen sitter den för hårt eller för löst, detta är det jobbiga med LCD-displayer ett jävla pill för att få dom att fungera om man tar isär dom... joxar lite fortfarande med det efter att ja bytte ut "backliten"...

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

mjo...men som jag sa promex så hittade jag felet...en kabel som lossnat...men nu funkar den finemang

Edit: bytte nick från Krisse_tiger till detta...tyckte detta var bättre

Visa signatur

Tiger rule my world ;)

Permalänk
Medlem

Hej

har oxså skaffat en sån lcd
men den vill inte funka
båda raderna blir det bara fyrkanter i ?!?

har någon nån ide vad det som kan vara fel

Visa signatur

Come Over to the Dark Side.
We Serve Free Drinks here! !

Permalänk
Medlem

min fungerar fortfarande perfa...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Toppen!

Verkligen skoj att se ska ta detta och montera in i mitt Lian_Li chassi som jag får i slutet av månaden.

Ett par frågor har jag dock:

1. Går det att ordna så att man får blå bakgrundbelysning istället? I så fall hur gör man?

2. Kan man få programmet att visa fläktvarvtal och cpu temperatur och i så fall med vilket program?

3. Om man skulle behöva använda skrivarporten till en skrivare hur gör man då? Finns det någon väg att gå runt problemet?

4. Säkert en idiot fråga som ställts 1000ggr här innan men vart kopplar man in kablarna (tre eller fyra??) från spänningsomvandlaren en till 5v och en till ground men den tredje/fjärde då?

Lite trög men dessto tacksammare för ett svar

Tack

Permalänk

Kopplade ihop min idag, men den är lite lustig

bara text på nedre raden och det som står där är bara rappakalja.. massa konstiga tecken..

nån som vet vad det beror på?
inställning på LPT-porten eller nåt? .. tror den är ECP+EPP .. kan ju testa ändra men tänkte höra om nån hade nån smart idé ..

Visa signatur

[hade världens bästa sign men får inte ha den för den är för lång]

Permalänk
Avstängd

Nån mer som tycker att man inte ser nåt på lcd'n om man tittar på den snett uppifrån?

Utan backlight så syns det bra, men när man sätter på backlight så syns inget snett uppifrån.

Visa signatur

386 SX @ 25mhz(kan trycka på en knapp så blir det 50mhz), 4mb ram(skall beställa 4mb till när jag får pengar), 40mb ibm hårddisk @ 80mb, pcspeaker(skall köpa ett soundblaster när jag får pengar), 14" färgskärm, grafikkort som kan visa 256 färger. kan spela day of the tentacle utan att det hackar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller fullt med dig trickykid. Det är lite lustigt, för om man kollar snett underifrån så blir det tvärtom. Man ser inget då heller, men det blir motsatt effekt.

Permalänk

samma strul med min display fortfarande

när jag sätter på spänningen täcks övre raden med rutor.. när jag startar LCDSmartie så blir det text på nedre raden, men alla tecken är utbytta mot en massa trams.. den byter bilder och man ser en del tecken som dom ska vara tex står det %&/(/&% (typ, fast med ännu konstigare tecken) 5% när den ska visa CPUanvändning..

Kollade lödningar, hade jordat en pinne för mycket i d-suben men det gjorde ingen skillnad.. annars verkar allt ok, provat att rycka och böja i skarvar osv i drift men inget glapp, och allt verkar sitta där det ska

lödde dit en pot för kontrast nyss och den fungerar utmärkt..

Vad kan man testa för andra program än LCDSmartie? .. kan det vara därför det cpar sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrivarporten skall stå i EPP tror jag... eller var det ECP. Absolut inte inte EPP + ECP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör JaLCDs eftersom LCDSmartie funkar så dåligt.
Jag har iof bara testat med en annan LCD.

http://yetka.free.fr/JaLCDs.htm

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem

MrViPeR: glapp

Dirt666: 1. Ja, köp färgfilter på elfa, 75-561-60. 2. Ja, LCDSmartie, jaLCD typ

Sätt er ner å configa smartie i nån timme så ska ni se att det äger feting

Visa signatur
Permalänk

Nu är min lcd "snart" klar..hehe.. ska montera on/off knapp och trimpot, annars så

Här kommer några bilder:

Mvh
Joel

Visa signatur

www.silverplanet.se - din planet i sajberrymden

Permalänk

Tjoho! nu funkar det iaf..

förmodligen den mänskliga faktorn som felade för en gångs skull ..
tog fram avbitaren och började om från början.. hade nog växlat nån tamp eller lött dåligt innan.. sånt som händer

Nu ska jag bara få fast den i datorn, hur är smidigast att göra 4-kantiga hålet i plasten?

skära ut med kniv, borra runt kanterna och fila till??
eller kanske motorsågen?

nåt bra tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den kom, den kopplades, den dog... Köpte en sån 2x24 från Fractronic, kopplade enl. schemat, kontrollerade trådarna 3 gånger om inte fler.
Kopplade in den till LPT ( innan uppstart??!! ), windows kommer igång, LCD har nu BL och hela övre raden med fyrkanter... Startar Smartie, hmm... ingenting händer. Displayen blippar till hostar några gånger och lägger sig på rygg och avlider.

Vad är fel??
Kopplingen?? 5 volt på pin2, jord på pin1 osv...
Skulle jag avinstallerat skrivaren??

Hd44:an vart varm som satan, stämmer kopplingsschemat så har jag iaf inte kopplat fel...

Idéer någon??

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk

Sådär, nu sitter den i fronten också.. hålet blev inte jättebäst men man får la sitta och kolla på avstånd

får fixa ett större bord med så jag får upp burken jämte skärmen, där nere ser man ju inte LCDn

poten ligger innanför så länge, kanske monterar upp den nånstan om jag får lust..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå, vill iochmed detta tacka för ett underbart forum, samt underbara forum medlemmar... Fick fart på min LCD till slut tackvare tips från "supportvilliga" swec:ers

Tackar och bockar...

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Min display visar vissa tecken rätt och många helt fel... har vi lött något fel? Eller är det någon inställning som är fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomer
Min display visar vissa tecken rätt och många helt fel... har vi lött något fel? Eller är det någon inställning som är fel?

troligen fellött
hade samma fel, siffror var det enda som var rätt tror jag ..

jag felsökte och felsökte och mätte och drog i tampar mm..

sen tog jag avbitaren och började om.. den gången funkade det hur bra som helst..

hittade alltså inga fel men troligen var det nån tamp som var växlad eller nåt annat skumt..

kontrollera noga..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har kollat med multimeter innan vi lödde... måste backlighten vara inkopplad för att den skall stämma? Killen som har lött är utbildad elektriker med mycket lödning bakomsig. Fattar inte vad som kan vara fel. Vi får testa lite till antagligen.

Permalänk

Kolla så att inställningen för skrivarporten(LPT1) i bios är rätt. Den ska stå på EPP tror jag

Joel

Visa signatur

www.silverplanet.se - din planet i sajberrymden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eran
Den kom, den kopplades, den dog... Köpte en sån 2x24 från Fractronic, kopplade enl. schemat, kontrollerade trådarna 3 gånger om inte fler.
Kopplade in den till LPT ( innan uppstart??!! ), windows kommer igång, LCD har nu BL och hela övre raden med fyrkanter... Startar Smartie, hmm... ingenting händer. Displayen blippar till hostar några gånger och lägger sig på rygg och avlider.

Vad är fel??
Kopplingen?? 5 volt på pin2, jord på pin1 osv...
Skulle jag avinstallerat skrivaren??

Hd44:an vart varm som satan, stämmer kopplingsschemat så har jag iaf inte kopplat fel...

Idéer någon??

Är du säker på att det var 5v?
inte 12?

Visa signatur