Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Hela grundtanken till Android var ju at på samma sätt som Google gjort internetsökningar gratis skulle de göra en mobiltelefon gratis (reklamfinansierad). Det kallar du öppet och fritt, jag kallar det lika samma som Apple eller Microsoft, de är alla vinstdrivande företag, de drivs av vinst, inget annat, inte godhet, frihet, ondska eller hat.

Fandroids som jag antar at du också är som tjatar om Androids öppna och fria rötter men i praktiken är Android ett sätt att rikta marknadsföring till mobiltelefoner och dess specifika användare. Igen vill jag bara säga att jag gillar det och använder själv Android men jag tror inte att det är ett politisk viktigt ställningstagande mot Apple, Microsoft, Google eller andra stora vinstdrivande företag.

Skillnaden är dock att Google faktiskt använder sig av opensource och försöker. Att de sedan är vinstdrivande är inget man kan precis glömma. De har aktier och folk äger dessa av att just få mer pengar. Men igen så förespråkar google open source vilket är stort plus hos mig även om de får ett antal minus för att använda stängd mjukvara här och där.

Sen om jag är fandroid, jo kanske med vad man kan få idag så skulle jag nog säga ja. Använde tidigare en MAEMO mobil från Nokia (N900) som var underbar att använda pga alla dess finesser samt att man hade tillgång till riktiga linux program/skript

Om jag idag kan välja programvara mellan opensource och stängd mjukvara så väljer jag rakt av opensource. Inte bara att jag tycker det är mer moraliskt med det, men också för jag vill stödja utvecklaren. Jag kanske kan hjälpa till att få den bli bättre vare sig om man skriver kod eller om man hjälper med att hitta buggar.

Men nej, jag stirrar mig inte rent av blint att Google är snälla pojkar som kramar alla i sandlådan medans deras kompis går runt och avlyssnar personerna på information som de sedan kan använda. Men tittar man på sandlådan om vilka som idag finns att välja mellan så är valet mellan douche and a turd. Man väljer det som är minst skadligt.

Detta år blev det en Xperia Z. Inte helt hundra nöjd med det. Men vill verkligen få igång FXP projektet som ser ut att vara ett grymt initiativ av Sony att öppna upp lite av deras portfölj även om det säkert också är pr från deras sida. Ubuntu Touch, Tizen eller liknande spinoffs senare? Vem vet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skillnaden är dock att Google faktiskt använder sig av opensource och försöker. Att de sedan är vinstdrivande är inget man kan precis glömma. De har aktier och folk äger dessa av att just få mer pengar. Men igen så förespråkar google open source vilket är stort plus hos mig även om de får ett antal minus för att använda stängd mjukvara här och där.

Sen om jag är fandroid, jo kanske med vad man kan få idag så skulle jag nog säga ja. Använde tidigare en MAEMO mobil från Nokia (N900) som var underbar att använda pga alla dess finesser samt att man hade tillgång till riktiga linux program/skript

Om jag idag kan välja programvara mellan opensource och stängd mjukvara så väljer jag rakt av opensource. Inte bara att jag tycker det är mer moraliskt med det, men också för jag vill stödja utvecklaren. Jag kanske kan hjälpa till att få den bli bättre vare sig om man skriver kod eller om man hjälper med att hitta buggar.

Men nej, jag stirrar mig inte rent av blint att Google är snälla pojkar som kramar alla i sandlådan medans deras kompis går runt och avlyssnar personerna på information som de sedan kan använda. Men tittar man på sandlådan om vilka som idag finns att välja mellan så är valet mellan douche and a turd. Man väljer det som är minst skadligt.

Detta år blev det en Xperia Z. Inte helt hundra nöjd med det. Men vill verkligen få igång FXP projektet som ser ut att vara ett grymt initiativ av Sony att öppna upp lite av deras portfölj även om det säkert också är pr från deras sida. Ubuntu Touch, Tizen eller liknande spinoffs senare? Vem vet.

Google verkar vara på väg från open source dock. Stänger ner Google Talk som hade stöd för XMPP och ersätter det med slutna Hangouts, stänger ner reader och tycker folk skall använda det slutna Google+.

http://linuxnyheter.se/2013/05/18/google-ar-rattfangaren-i-si...

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Medlem

Google tjänar pengar på reklam (träffarna högst upp på Google search, tips i Google Maps o.s.v.) men de tjänar också pengar på att sälja information om dig och dina vanor. Det kan man ifrågasätta.

Apple är bra på att styra in sina användare i konsumtionsvanor. Apple-användare impulsshoppar mycket mer än andra användare. Det kan man också ifrågasätta.

Microsoft är inte bra på att tjäna pengar över huvudtaget. Det kan man också ifrågasätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Microsoft är inte bra på att tjäna pengar över huvudtaget. Det kan man också ifrågasätta.

Mångmiljardvinster är det samma som att inte vara bra på att tjäna pengar ö.h.t.?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Google tjänar pengar på reklam (träffarna högst upp på Google search, tips i Google Maps o.s.v.) men de tjänar också pengar på att sälja information om dig och dina vanor. Det kan man ifrågasätta..

Inge reklam här heller, Adblock gör sig bra, ironiskt nog kör jag Chrome.

Att google säljer dig? vart har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Inge reklam här heller, Adblock gör sig bra, ironiskt nog kör jag Chrome.

Att google säljer dig? vart har du fått det ifrån?

Naturligtvis är det så. De använder all information de har för att köra riktade annonser mot dina intressen, som de kan ta mer betalt för än annonser som riktar sig till alla.

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Jag kan hålla med till viss del, men som utvecklare är det på iOS jag skall utveckla om jag vill ha betalt för mitt arbete, nästan ingen piratkopiering och mycket få hårdvaruprofiler att ta hänsyn till. Google tjänar även pengar på piratkopierad mjukvara eftersom annonsintäkterna hänger med oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

isheep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Naturligtvis är det så. De använder all information de har för att köra riktade annonser mot dina intressen, som de kan ta mer betalt för än annonser som riktar sig till alla.

Admob på android så kan man välja att inte få riktad reklam om man så önskar. Vad vitsen med det är vet jag inte..

Går också att köra android (aosp) utan google appar o konto. Cyanogenmod t.ex där man får ladda hem google apps o installera manuellt om man önskar.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Vänta bara tills alla börjar bära google glass.

vart sugen på icecream sandwitch nu

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ingen tvingar dig.

IE är dock i många fall bästa webbläsaren på marknaden. Den senaste alltså.
Använder själv IE och Chrome.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag måste förklara lite mer om hur Google tjänar pengar. Det är alltså inte så enkelt som att Google tjänar pengar på någon annonsruta (som man kan stoppa med Adblock). Visst de tjänar pengar på det också. De tjänar mer pengar på reklam som vi inte ser.

Google kan styra vilka träffar vi får i Google Maps, Google Search och andra tjänser. Ju fler som använder Googles gratistjänster, ju fler vill använda företagets pengar för att köpa dem till jobbet. Att veta vad vi människor söker efter är också värt mycket pengar. Genom att studera sökuppgifter på Google Search så kan man enklare förutse vilken spelkonsol som kommer sälja mest, människors tro på börsen o.s.v. Att styra vad vi gör och ser är också värt mycket för politiska syften.

Apple är också skickliga på att tjäna pengar (Det är ju världens rikaste företag). När är du mest benägen att köpa musik? Jo när du lyssnar på musik. När är du mest benägen att köpa en bok? Jo när du läser böcker. Var har du dina böcker och musik i iOS? Jo där Apple kan sälja dig böcker och musik. När kan du tänka dig att köpa illustrerad vetenskap på Pressbyrån? Jo när det finns en kiosk i närheten, när kiosken är öppen, när det är bra väder och när kön inte är för lång. Det är stor risk att Pressbyrån missar att sälja något till dig när du får köpimpulsen att köpa en tidning (den varar ju ofta bara några minuter). När kan du köpa Illustrerad Vetenskap från App Store? När som helst, dygnet runt, var som helst, när det är åska ute och ni bara har kalsongerna på. Det är aldrig längre bort att köpa något från App Store än att trycka på en knapp. När du väl får impulsen att köpa en tidning så är Apple där... i din ficka.

Microsoft? Ja de tjänar fortfarande pengar på Xbox och företag. Men de har inte kommit alls lika långt när det gäller kommersialiseringen av OS.