När kan man tänkas hitta Starcraft 2 för 99 kr?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Vad har du för jobb om du tjänar 250kr i timmen om jag får fråga?

Själv får jag 370kr timmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Själv får jag 370kr timmen

Efter skatt antar jag?
Annars kan man knappast köpa spel för pengarna

Mitt konsultbolag drar in runt 600kr timman på mitt uppdrag, av dem får jag själv ut cirka 140kr i timman när alla tagit sina andelar och det är skattat och klart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Efter skatt antar jag?
Annars kan man knappast köpa spel för pengarna

Mitt konsultbolag drar in runt 600kr timman på mitt uppdrag, av dem får jag själv ut cirka 140kr i timman när alla tagit sina andelar och det är skattat och klart.

370Kr efter skatt. Jobbar med tunnlar i Kiruna så behöver inte folk fråga senare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon142735:

370Kr efter skatt. Jobbar med tunnlar i Kiruna så behöver inte folk fråga senare

Jobbar du 8 timmar om dan 5 dagar i veckan? för då tjänar du otroligt mycket pengar XD

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad om igen från början ***

Den här tråden visar tydligt varför det är viktigt för alla att läsa igenom och följa forumets trivselregler § 1. Det blev för tidskrävande att försöka redigera ett och ett inlägg för att spara något som eventuellt tillförde något konstruktivt till diskussionen, varmed jag har raderat dessa också tillsammans med några meningslösa och provocerande inlägg.

Det är inte ok att kalla varandra troll. Om ni uppfattar det som att någon försöker sabotera tråden ska ni istället anmäla detta.

Ska vi ge tråden en chans till?

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Jobbar du 8 timmar om dan 5 dagar i veckan? för då tjänar du otroligt mycket pengar XD

Det är olika men det är aldrig under 10 timmar om dagen. Jo jag får en fin månads lön men man får jobba ganska hårt för dom också. Är bara 18 år och dra in mer pengar än alla min polare som har gått gymnasium och allt skit

Permalänk
Medlem

Billigare än 249kr kommer du nog inte hitta det på ett bra tag, WoW kom väll ut i slutet av 2004 och det kostade mer eller mindre fullpris 2010.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Citrona:

Billigare än 249kr kommer du nog inte hitta det på ett bra tag, WoW kom väll ut i slutet av 2004 och det kostade mer eller mindre fullpris 2010.

Lögnare.
Ett tag efter TBC kom ut så kom Battlechest ut också, då fick du TBC+Vanilla för 249 kr.
2008 kom väl Wotlk ut, priset på battlechest sänktes, köpte flera för runt 99 kr.

Idag får du battlechest exkl Wotlk för 49 kr.
Idag får du battlechest inkl Wotlk för 99 kr.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Entusiast

Att ens jämföra priser på spel som har endast en engångskostnad, mot spel som har månadskostnad. Skärp er.

Att betala 250 kr, och sedan få ut allt det man kan på Starcraft 2, är billigt.
Till skillnad mot andra spel i 400 - 500 kronor som då enbart ger några timmar nöje, och inget omspelningsvärde alls.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Att ens jämföra priser på spel som har endast en engångskostnad, mot spel som har månadskostnad. Skärp er.

Att betala 250 kr, och sedan få ut allt det man kan på Starcraft 2, är billigt.
Till skillnad mot andra spel i 400 - 500 kronor som då enbart ger några timmar nöje, och inget omspelningsvärde alls.

Tänk om man ogillar spelet då? Då är det pengar i sjön!
Eller bara vill spela singleplayer? Då är spelet DYRT!

SC1 fanns för 49-99 kr bara nåt år efter. (Fanns väl även ett paket som innehöll WC3 OCH SC?)
Likaså WC3 och Diablo 2.

Fast de sålde kanske fler kopior?

Och att testa spelet via Free versionen är inte tillräckligt då för få spelare lirar det via Free = Knappt några motstånade. Samt att man kan bara lira på 2 pytte banor som Terran... ja, om man har intresse för Zerg/Protoss så är det ju inte så lyckat, och ger en inte särskilt bra intryck!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

SC1 fanns för 49-99 kr bara nåt år efter. (Fanns väl även ett paket som innehöll WC3 OCH SC?)
Likaså WC3 och Diablo 2.

Och att testa spelet via Free versionen är inte tillräckligt då för få spelare lirar det via Free = Knappt några motstånade. Samt att man kan bara lira på 2 pytte banor som Terran... ja, om man har intresse för Zerg/Protoss så är det ju inte så lyckat, och ger en inte särskilt bra intryck!

Tänk om du går på bio och filmen är kass!!!! Eller tänk om du köper en glass och den är äcklig!!!!! Pengar i sjön!

Eller ännu värre, du köper ett helt set med golfklubbor fast du bara vill ha drivern!!! Pengar i sjön, DYRT!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Tänk om du går på bio och filmen är kass!!!! Eller tänk om du köper en glass och den är äcklig!!!!! Pengar i sjön!

Eller ännu värre, du köper ett helt set med golfklubbor fast du bara vill ha drivern!!! Pengar i sjön, DYRT!

Hur ofta går man på bio för att se en film som är kass?

Sista exemplet... wat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ofta går man på bio för att se en film som är kass?

Sista exemplet... wat?

1. Köper man UNDERHÅLLNING finns inga garantier för att just man själv kommer bli underhållen. Det är så det funkar helt enkelt eftersom upplevelsen är subjektiv. Man chansar alltid, mer eller mindre. Chansningen baseras på andrahandsuppgifter och tidigare erfarenheter. Jag antar att du är ung och att allt ditt piratkopierande har gett upphov till din märkliga inställning.

2. Som jag skrev tidigare. Du kan inte köpa en produkt och därefter gnälla på att den är dyr, för att just du anser att 90% av produktens innehåll är värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Neee, vet du vad det kostar att utveckla spel egentligen? Det är inte direkt gratis. 250 kr är inte svindyrt - det är ju du som är snål!

han är känd som en tjurgubbe här på forumet som tycker allt är dåligt så lägg inte ner någon energi i att svara helt enkelt -.-

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast

...

Gillar man det inte, så köper man det inte.
Misstänker man att man inte kommer att gilla det, så köper man det inte.
Vill man "prova gratis"? ... Glöm det. (Där kan jag hålla med att det är ett taskigt läge när det inte finns någon demo-version att ladda ner.)
Har man inte råd. Jadu... Bara att spara in på annat håll. Jag själv spar in på fikabröd, då jag behöver en eller ett par hundringar extra på annat håll.

Återigen, med tanke på att andra mycket sämre spel kan kosta mycket mer, så står jag kvar vid att det är ett mycket bra pris för allt man får.
Har du inte råd så får du gott avstå. Det är trots allt inget du måste köpa.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Folk har blivit extremt "snåla" när det kommer till spel. Om man kollar på hur komplicerat, vackert, underhållande, tidkrävande (om man vill bra) ett spel som Starcraft är. Ett spel som kontinuerligt uppdateras och ständigt patchas för att hållas balanserat, ett av de största E-SPORT spelen.

Jo jag tycker faktiskt inte att 250kr + vad hots kostar är för farligt. Jag minns när man köpte spel till gamecuben för 599kr.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Folk har blivit extremt "snåla" när det kommer till spel. Om man kollar på hur komplicerat, vackert, underhållande, tidkrävande (om man vill bra) ett spel som Starcraft är. Ett spel som kontinuerligt uppdateras och ständigt patchas för att hållas balanserat, ett av de största E-SPORT spelen.

Jo jag tycker faktiskt inte att 250kr + vad hots kostar är för farligt. Jag minns när man köpte spel till gamecuben för 599kr.

glöm inte också att Blizzard själva betalar för WCS turneringen, GSL och dom andra står dom andra företagen för så 250kr för ett spel från ett företag som håller igång spelets esports scen är väldigt lite imo, köpte både Wings of Liberty och Heart of the Swarm samma dag som det kom ut och det kostade mig 600kr styck och jag spelar typ bara singelplayern i Starcraft.

Jag tycker själv att Starcraft är värt det det kostar, man får inte bara ett spel, man får i princip hela dess spelmotor pga editorn som kommer med och den är extremt välgjord imo, tycker inte det finns något annat spel/spelmotor med bättre editor, den är lätt att lära sig och man kan i princip göra vad som hellst med den

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Gillar man det inte, så köper man det inte.
Misstänker man att man inte kommer att gilla det, så köper man det inte.
Vill man "prova gratis"? ... Glöm det. (Där kan jag hålla med att det är ett taskigt läge när det inte finns någon demo-version att ladda ner.)
Har man inte råd. Jadu... Bara att spara in på annat håll. Jag själv spar in på fikabröd, då jag behöver en eller ett par hundringar extra på annat håll.

Återigen, med tanke på att andra mycket sämre spel kan kosta mycket mer, så står jag kvar vid att det är ett mycket bra pris för allt man får.
Har du inte råd så får du gott avstå. Det är trots allt inget du måste köpa.

Märker att du inte kan mycket här
https://us.battle.net/account/sc2/starter-edition/

"Andra mycket sämre spel" du får gärna lista dessa spel som varit ute lika länge och kostar mer?

Förövrigt älskar jag hur ni kan försvara blizzard dag in dag ut.
Spelar ingen roll vad det gör, Online DRM? YESS BLIZZARD FTW!
Höga priser? YESS BLIZZARD FTW!
Mjölka WOW? YESS BLIZZARD FTW!

Andra utvecklare: BUUUH DRM.
BUUH MJÖLKARE!!111
BUUH HÖGA PRISER!!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Se där. Det finns alltså även ett sätt att testa utan att betala. Till och med du själv hittade det. Vad gnäller du då över?
Sitt du där och var tjurig. Jag gör som många andra redan gjort, och som jag borde ha gjort tidigare: Lämnar den här tråden. Det är rätt uppenbart om att du endast är ute efter att klanka ner på folk som tycker annorlunda.

Adjö.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Ladda ner trial eller guestpass vad det nu heter. Gillar du det får du väl bestämma om du tycker det är värt 300kr plus expansion, annars köp inte spelet. Finns en anledning till att spelet fortfarande kostar 300kr.

Tror inte du förstår hur mycket resurser Blizzard lägger ner på Starcraft. Kan du nämna ett annat RTS spel (som Blizzard inte har gjort) som är för esport, bra SP, Arcade, editor, och sjukt bra multiplayer?

Fortfarande svindyrt.

De badar ju i pengar hos blizzard, och wow har de inget emot att sänka priserna på ;/ Heller inte WC3/SC/Diablo.

Kan inte tänka mig att de fortf säljer så många kopior av sc2, då de som vill ha sc2 har nog det redan.

Varför ska de sänka priset när de inte har någon som helst konkurrens? Inte fan skulle jag sänka priset om jag var Blizzard och vet att jag har det överlägset bästa RTS spelet på marknaden. Sc2 säljer fortfarande ganska bra skulle jag tro.

Permalänk

Likaså WC3 och Diablo 2.

De har väl kört några kampanjer ibland. Men jag har ingen koll på hur priserna sett ut då jag köpt båda spelen och spelar lite då och då. Om det är prisvärt eller inte är ju en högst personlig avvägning man gör efter att man köpt och spelat spelet. Det är väl inget man avgör innan spelet är köpt och spelat, såvida man inte redan vet exakt vad det är och då är det åter igen en fråga om prisvärdhet kontra personligt värde och prioriteringar.

T.ex. tycker jag fortfarande att super mario från NES som man kan köpa till Wii via deras onlinetjänst är fruktansvärt billigt med tanke på alla timmar nöje jag fått genom det spelet.

Jag är dock lite nyfiken om du räknat om vad 99kr blir omvandlat till idag med hänsyn till att "bara nåt år efter" SC1 bör vara runt 1999-2000?
Runt 1999-2000 värderade jag en hundralapp ungefär vad jag värderar en femhundring till idag, men det har ju att göra med mina personliga faktorer och inte direkt är påverkade av hur valuta och övriga delar ändrats genom åren.

Dyrt, billigt eller prisvärt är alla högt subjektiva bedömningar(enligt mig) eftersom det är svårt att bevisa att något som är dyrt för mig är dyrt för någon annan.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Se där. Det finns alltså även ett sätt att testa utan att betala. Till och med du själv hittade det. Vad gnäller du då över?
Sitt du där och var tjurig. Jag gör som många andra redan gjort, och som jag borde ha gjort tidigare: Lämnar den här tråden. Det är rätt uppenbart om att du endast är ute efter att klanka ner på folk som tycker annorlunda.

Adjö.

Läs det jag skrev innan istället.
Gillar alla dessa människor som har oförmågan att läsa mer än ett inlägg.

1. Du kan inte testa Zerg/Protoss.
2. Knappt någon spelar Free så det är meningslöst. (och finns/fanns ingen AI dvs Skirmish mod)
3. Du har ett urval av ca 2 pytte banor att spela på.
4. En snutt av kampanjen.

Om du ogillar Terran, så kan du omöjligt prova de andra, därav får du inget bra intryck av spelet.

300 kr för ett 3 år gammalt spel är mycket pengar. Om spelet nu säljer som smör som ni påstår så vill jag gärna se källor.
Bästa RTS? Är väl en Åsikt och inte Fakta.
Vad har eSports med något att göra?

Är Halo helt plötsligt det bästa FPS spelet för de har MLG eSports?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rincewind:

Jag är dock lite nyfiken om du räknat om vad 99kr blir omvandlat till idag med hänsyn till att "bara nåt år efter" SC1 bör vara runt 1999-2000?
Runt 1999-2000 värderade jag en hundralapp ungefär vad jag värderar en femhundring till idag, men det har ju att göra med mina personliga faktorer och inte direkt är påverkade av hur valuta och övriga delar ändrats genom åren.

99 kr år 2000 är idag 500 kr? What the fak am I reading?

Spel kostade väl runt 500 kr på den tiden när de kom ut? Precis som idag?
Bara det att priserna sänktes till skillnad från idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara WOL campaignen är värd 250kr.
Bra mycket roligare än dom flesta värdelösa singelplayer spel som kostar 2x så mycket.

Permalänk
Medlem

Alltså sluta lägg ner tid på Ts och denna tråden. Ts är inte ute efter kunskap och information som de flesta andra är på sweclockers, han är ute efter att få höra det han vill höra: dvs att Starcraft II ska kosta 99 kr för att han är för snål för att lägga ut mer pengar. Vad som är dyrt och vad som är billigt beror på hur mkt man vill ha något. Om jag gillar trädgårdstomtar och hittar ett samlarobjekt för 500 kr så kanske jag tycker det är billigt och ett riktigt fynd men alla andra som inte har det intresset kommer tycka att det är pengar i sjön.
Slutsats: Ts vill inte spela Starcraft II tillräckligt mkt och det är hans problem och inget att göra åt... fattar inte varför han håller igång o gnäller om det.

@Moderatorer
Snälla lås tråden! Anledning: Ts är ute efter information om när ett spel sjunker till ett visst pris, ingen av oss jobbar på börsen, ingen av oss kan komma med det rätta svaret eftersom det är omöjligt att svara på. Det gör hela tråden överflödig!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Du missade när det var för 199 innan hots release på webhallen, blizzard har nästan ett monopol på väl gjorda rts spel. Om man endast vill köra kampanjen så tycker jag att man bör kolla på andra håll. Men sc2 i helhet ganska går ned i pris när blizzard släpper sitt nästa rts spel.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Läs det jag skrev innan istället.
Gillar alla dessa människor som har oförmågan att läsa mer än ett inlägg.

1. Du kan inte testa Zerg/Protoss.
2. Knappt någon spelar Free så det är meningslöst. (och finns/fanns ingen AI dvs Skirmish mod)
3. Du har ett urval av ca 2 pytte banor att spela på.
4. En snutt av kampanjen.

Om du ogillar Terran, så kan du omöjligt prova de andra, därav får du inget bra intryck av spelet.

Så man ska få köra spelet innan man köper det? Låna din kompis konto annars. Innan man kan något om raserna (dia-masters) så känns alla relativt lika, hatar man hur spelet känns som terran så kommer man antagligen inte gilla det mer för att man har warpgates isället.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk

TS:

Tydligen så hade blizzard en kampanj där de sålde WoL för 20$ för inte så länge sedan. Det är förvisso mer än 99kr men om du tittar på battle.net emellanåt så kommer det säkert nått erbjudande som du kanske tycker är prisvärt. Om inget annat kan du säkert köpa WoL billigt när den 3:e expen kommer..

Permalänk

99 kr år 2000 är idag 500 kr? What the fak am I reading?

Spel kostade väl runt 500 kr på den tiden när de kom ut? Precis som idag?
Bara det att priserna sänktes till skillnad från idag.

Läs om och läs rätt.

99kr har inte samma värde idag som för 13-14 år sedan. Det du får för 99kr idag är inte alls att jämföra med vad du fick för 99kr år 1999-2000.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rincewind:

Läs om och läs rätt.

99kr har inte samma värde idag som för 13-14 år sedan. Det du får för 99kr idag är inte alls att jämföra med vad du fick för 99kr år 1999-2000.

Vad har det att göra med någonting?

100 kr idag är 100 kr då. FIck du en lön på 20000 då och får 20000 idag så är det samma sak, du betalar lika mkt.

Visa signatur