Konstig första faktura från Telenor!??!?

Permalänk
Medlem

Konstig första faktura från Telenor!??!?

Hej! Beställde en S4 med ab. hos Telenor i början av maj, aktiverade abonnemanget den 8 maj. Nu har den första fakturan inkommit, och jag är mer än skeptisk till den! Har Surf med pott 299 + 250 förhöjd månadsavgift och sedan en månadsrabatt på 100 kr, alltså 450:- i månaden. Men nu har fakturan kommit och beloppet är 689,99 kr.

Specifikation nedan:
Anslutningsavgift 250:-
Minimibelopp Pott med surf (Del av period) 240:- 08 maj - 01 juni
Minimibelopp Pott med surf 299:- 02 jun - 01 jul
Förhöjd Månadsavgift 250:- 02 jun - 1 jul

Rabatter
Fri anslutningsavgift -250:-
Månadsrabatt -100:- 02 jun - 1 jul

Summa: 689,99

Varför i hela helvete har de tagit betalt för mer än en månad för detta nämndes inte vid beställning på hemsidan. Kan nån förklara för mig varför de gör en heltokig första faktura?

MVH

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så gör alla operatörer så vitt jag vet. Vilket är helt naturligt då de självklart ska ha betalt för hela perioden; vilket är svårt att tajma om du ibte skaffar abonnemanget på just den dag som operatören vanligtvis sammanställer fakturan. Att man inte informerar om detta håller jag dock med om att det är dåligt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem

Att de tar betalt för minimum en månad (och det överskjutande från teckningsdag) är väl inget konstigt? Telia har gjort samma för mig.

Om du inte klarar av 700kr som första betalning låter det oroväckande med ett abonnemang för 450kr/månad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att de tar betalt för minimum en månad (och det överskjutande från teckningsdag) är väl inget konstigt? Telia har gjort samma för mig.

Om du inte klarar av 700kr som första betalning låter det oroväckande med ett abonnemang för 450kr/månad.

Det är väl klart att jag klarar av det, men jag tycker det är dålig stil att inte informera om det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Första fakturan är alltid extra, abonnemang betalas i förväg så på första fakturan får du först användning av den månad du köpte den under samt kommande månad, så användande betalar du efter typ data trafik, telefon samtal, sms m.m. som inte ingår i abonnemangskostnaden, även extra tillägg är efter men för tjänsten i sig betalar du i förväg.
Något som man ska vara uppmärksam på när man säger upp abonnemanget för många operatörer "glömmer" att de tar betalt för abonnemanget i förväg och lägger en extra månad på slutfakturan (sett detta hos Telenor, Tele2 och Tre).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som inte först kontaktar operatören/bolaget om frågan/smutskastningen man sedan väljer att lägga upp på ett forum.

Att det ofta också kommer fram att det som skett är helt å hållet inom lagar och regler SAMT något man skrivit på gör mig en aning besviken på mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

http://www.telenor.se/privat/kundservice/faktura-och-saldo/fa...

Klart och tydligt.

Dessutom så KAN man ju faktiskt fråga dem innan man tecknar ett abonnemang ifall man är osäker.

Tack, missade det.
MOD, lås gärna tråden.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

När är förfallodatum på din faktura? Jag brukar få min typ en månad eller iaf en halv i förväg. Så betala inte förrän det är dags.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya