SweClockers drop!

Inet har Richland uppe för försäljning. FM2 är sockeln. Någon mer som är taggad?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Inet har Richland uppe för försäljning. FM2 är sockeln. Någon mer som är taggad?

Ja som titeln säger.

Verkar inte helt tråkigt. Undra vilken prestanda man kan klämma ut ur top processorn.
http://www.inet.se/produkt/5308724/amd-a10-6800k-4-1-ghz4mb-1...

http://www.inet.se/kampanj/amd-richland/

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja men lite för dyrt.
Blir till att köpa en 5600K nu istället.
200kr billigare plus Sim city på köpet!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NiQ3:

Ja men lite för dyrt.
Blir till att köpa en 5600K nu istället.
200kr billigare plus Sim city på köpet!

Jo håller med om att 5600k troligen är mest prisvärd. Hoppas på lite prissänkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja som titeln säger.

Verkar inte helt tråkigt. Undra vilken prestanda man kan klämma ut ur top processorn.

Jag är själv grymt intresserad av A10 6700 då den har enligt vad jag hittar 65w tdp för min mediapc , helt klart!:)
Ska bli intressant att se hur deras inbyggda gpuer presterar då jag har den till min tv, lite steam bigscreen spelande lär vara perfekt
Undrar bara hur man ska lösa det med biosuppdatering.. får antagligen köpa den billigaste processorn och uppgradera och sen sälja:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag är själv grymt intresserad av A10 6700 då den har enligt vad jag hittar 65w tdp för min mediapc , helt klart!:)
Ska bli intressant att se hur deras inbyggda gpuer presterar då jag har den till min tv, lite steam bigscreen spelande lär vara perfekt
Undrar bara hur man ska lösa det med biosuppdatering.. får antagligen köpa den billigaste processorn och uppgradera och sen sälja:/

Ska väl inte behövas nån bios-uppdatering då det är nästan samma processor som föregående generation(Ax-5xxx serien)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Ska väl inte behövas nån bios-uppdatering då det är nästan samma processor som föregående generation(Ax-5xxx serien)?

Det brukar vara så med i princip alla förändringar gällande processorer, för att man ska vara säker så bör man kolla, och när jag kikade t e x hos asrock mfl så verkar det som för att få stödet så måste man uppgradera
Tanken är att jag ska maila till ett par tillverkare för att kolla det här för att vara säker, vore grymt om man slapp

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Det brukar vara så med i princip alla förändringar gällande processorer, för att man ska vara säker så bör man kolla, och när jag kikade t e x hos asrock mfl så verkar det som för att få stödet så måste man uppgradera
Tanken är att jag ska maila till ett par tillverkare för att kolla det här för att vara säker, vore grymt om man slapp

Fråga Inet, de kanske kan göra det åt dig till och med. (kanske lite önsketänkande från mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Fråga Inet, de kanske kan göra det åt dig till och med. (kanske lite önsketänkande från mig)

Det kan jag förstås göra, om de har någon cpu liggande, inte så troligt men det är ändå ett bra tips

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är någon större grej tycker jag, det är väl mest höjda klockfrekvenser det handlar om? Väntar med större spänning på Kaveri senare i år...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Undrar hur grafikdelen är. Finns det några tester ute?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hoppas verkligen på att förbättringen av turbon för gpu/cpu har förbättrats ordentligt i praktiken nu. Frågan är ju om FM2 fortfarande kommer vara aktuellt till kaveri?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hoppas verkligen på att förbättringen av turbon för gpu/cpu har förbättrats ordentligt i praktiken nu. Frågan är ju om FM2 fortfarande kommer vara aktuellt till kaveri?

Skrev inte Sweclockers i en artikel om kaveri att det kommer bli en FM2+ sockel? Hoppas det går att lösa med BIOS-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

A10-5800 är helt okej. lirar det mesta på den.

Så en A10-6800 är beställd idag, kan hunden ta över den andra.

DOCK till htpc skulle jag ta 6700 då 100 wattarn blir för varm i liten burk med dålig ventilation.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Älskar dessa APU'er, så grymt strömsnåla medans fortfarande vara hyggliga för spel.

undrar hur dessa preseterar i hybrid Xfire med ett diskret GPU

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden på t.ex en A10 6800K & en 2500K. Om man kör en extern GPU? Jag funderar nänligen på att byta 2500K och bygga ett mitx system. Först att köra med mitt 7970 för att sedan flytta över denna GPU:n till min HTPC. Vad skulle ni då rekommendera? En Haswell eller 6800K?

Tänker att det kanske är bättre att ha 6800K när man kör på den interna GPU:n?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja som titeln säger.

Inte bara Inet som har dessa

netonnet med : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/amd-ne...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snigeln Bert:

Skrev inte Sweclockers i en artikel om kaveri att det kommer bli en FM2+ sockel? Hoppas det går att lösa med BIOS-uppdatering

Hoppas på det det. Men det var väl pga ny uppbyggnad med strömtillförseln? Svårt att tänka mig att man kan ändra vilka portat som ger ström på moderkortets sockel med enbart en biosuppgradering...

Skrivet av Maysay:

Hur stor är skillnaden på t.ex en A10 6800K & en 2500K. Om man kör en extern GPU? Jag funderar nänligen på att byta 2500K och bygga ett mitx system. Först att köra med mitt 7970 för att sedan flytta över denna GPU:n till min HTPC. Vad skulle ni då rekommendera? En Haswell eller 6800K?

Tänker att det kanske är bättre att ha 6800K när man kör på den interna GPU:n?

En 5800k har inte i närheten av den kraften som i5:an har rent processor mässigt. Tanken är inte heller att den ska ha det (kostar mindre än hälften att köpa 5800k).

Ska du köra diskret grafikkort så är det i5:an som är bäst.
Bara köra integrerat så är APU:n det självklara valet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har jag svar från Asrock iallafall, de är snabba på att svara frågorna!
Här är svaret från Asrock och att man inte behöver en annan cpu för att ordna det här, bara ett annorlunda vis man gör det på

Dear customer,
Thank you for contacting ASRock.

Please kindly try below steps:
1. Re-install CPU and memory modules.
2. Power on the system and let it reboot 4 times and it should boot up with save mode.
3. Then please update BIOS to latest version from our website.

http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A85X-ITX/?cat=Download&os=BIO...
Thanks for your e-mail.

Cheers
ASRock TSD

Frågade även en extra gång för att vara säker, och de bekräftar att man inte behöver köpa en äldre cpu för att uppdatera, utan följer man de här stegen så fungerar det ändå

Notera att det bara gäller Asrock än så länge, inväntar svar från fler:)

Visa signatur