GeforceFX förbeställning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^
Vem fan förbeställer ett kort till ett sådant pris egentligen? Inte ens om jag vore multimiljardär hade jag gjort det...

Hade jag varit multimiljardär hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem

Lite surt att atis tv-out lär ska vara bättre. Jag kan verkligen inte säga att jag är nöjd med teveouten på mitt ti500! Hoppas nvidia har skärpt sig med FX!

Men priset... ackl ack. Vem fan har 7 dåna (säg "dåna" på sydfinländsk slang ) att lägga ut på en pryl som kommer att kosta 4 om nån månad?!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Lite surt att atis tv-out lär ska vara bättre. Jag kan verkligen inte säga att jag är nöjd med teveouten på mitt ti500! Hoppas nvidia har skärpt sig med FX!

Men priset... ackl ack. Vem fan har 7 dåna (säg "dåna" på sydfinländsk slang ) att lägga ut på en pryl som kommer att kosta 4 om nån månad?!

exakt.. vänta på ati r350 i stället. det lär för det första vara bättre o förhoppningsvis så går geforcefx ner i pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Jag säger som jag sagt förut, nvidia ser ut att göra en '3dfx'.
Fett med minne, snabbt minne, snorhöga priser och inga nya tekniker.
Bara råkraft alltså, precis som 3dfx gjorde i slutet.

Hehe.
En av anledningarna till att det heter just FX sägs ju vara att det delvis är baserat på teknik nVidia kom över när de köpte upp 3dfx...

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

hur kommer det då sig att r300 har samma grejer, tom bättre saker.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Nästan 7000 kr bara 701,76 kr fel...

(Ja vadå? Rätt ska vara rätt, och för 700 spänn kan man få ett MX440 )

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EriXson
hur kommer det då sig att r300 har samma grejer, tom bättre saker.

r300 har bättre saker än ett kort som inte ens testats än? Förklara.

Om man glor på tabeller så har FX inte sämre saker i alla fall..
Om tv-outen och bildkvalitén blir kass eller inte får tiden utvisa

Om en vecka lär vi veta iaf..

Permalänk
Avstängd

fan jag vill haaaa!!!

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Det är ju helt absurt, 6 300 kr för ett grafikkort. Enbart fanatiker kan tyckas ha användning för ett sådant prestandamonster... Men vill man tävla i 3dm2k1 eller impa på polarna med absolut högsta upplösningen så kanske 6 300 är värt det.. vad vet jag. Finns folk till allt, det är väl iaf det som nVidia hoppas

Visa signatur

P4 2,26, 1024 Mb Samsung PC2700 DTL, 140 GB (60 + 80 WD), 22" Samsung Syncmaster 1200NF, Hercules 3D Prophet 9700 Pro

Permalänk
Medlem

Fattar inte alla som gnäller på NVIDA nu...
Alla skulle ju ha 9700 när det kom och det kostade fan 6K att förbeställa och många hade det ju.
Deutom strulade det kortet ju som fan dom första månaderna... 50% av alla spelen strulade ju på nåt viss.
Själv tycker jag GeForce FX är säkrare för vem är ändå inte störst och har bäst drivrutiner???
ATI kan ju dröma om att slån NVIDIA på drivrutinsfronten alltså!
Spelar ingen roll hur bra ett kort är om mjukvaran till det inte håller samma klass.
NVIDIA är rätt bra på att optimera sina drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det går åt rätt mycket minne när man ska köra med 128-bit FP framebuffer.

1280*1024*128 bit tripple buffer = 60 MB

Den ska iofs komprimeras, men det är ändå rätt mycket.

Host.... lite fel räkning där...
1280*1024*32*3 / 8 = 15 MB
Att man använder 128bitars bandbred har inget med färg djupet att göra...... det mesta av dagen grafikmine används till texturer och "moderler"

Edit ontopic Men visst har alltigt intro priset varig högt...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Det sa alla när nVidia lanserade TNT också. nVidia skulle enligt många aldrig ens kunna rubba det stora 3dFX. nVidia hade ju inte ens glide och det fanns inte stöd för deras teknologi i spelen. Framtiden utvisade hur fel dessa antaganden var. Låt oss vara mindre trångsynta med ATI.

/ Henrik

Visa signatur

P4 2,26, 1024 Mb Samsung PC2700 DTL, 140 GB (60 + 80 WD), 22" Samsung Syncmaster 1200NF, Hercules 3D Prophet 9700 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Fattar inte alla som gnäller på NVIDA nu...
Alla skulle ju ha 9700 när det kom och det kostade fan 6K att förbeställa och många hade det ju.
Deutom strulade det kortet ju som fan dom första månaderna... 50% av alla spelen strulade ju på nåt viss.
Själv tycker jag GeForce FX är säkrare för vem är ändå inte störst och har bäst drivrutiner???
Spelar ingen roll hur bra ett kort är om mjukvaran till det inte håller samma klass.
NVIDIA är rätt bra på att optimera sina drivrutiner.

Så du säger att 50% av alla spel krånglade när 9700 kom ut?
Jag har då inte haft dom problemen, har inte sätt många andra heller.
GeForce FX är säkerligen ett bra val om du inte bryr dig om o kasta iväg pengar på ett kort som borde klara så mycket mer.
Dom satsar på rå kraft o skiter i AA o AF. O allt vad bildkvalite heter. Synd tycker jag.
Sen sitter du o säger att nvidias drivrutiner är bra. Hur kan du ens påstå nått sånt?
Mina polare har haft problem med sina ti4200 o ti4600 sen första dagen. Spelen "hackar" trots att dom har phett med fps.
Tror du att nvidias drivrutiner håller en högre klass en vad atis gör så ha du väldigt fel lilla gubben.
Mitt kort 9700 kort har fungerat helt underbart sen första dagen. Samma med drivrutinerna.

Visa signatur

ASUS P4S8X (BIOS 1004)
Intel(r) Pentium(r) 4 2.8Ghz
Gigabyte Maya II Radeon 9700 PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xmurfen

GeForce FX är säkerligen ett bra val om du inte bryr dig om o kasta iväg pengar på ett kort som borde klara så mycket mer.
Dom satsar på rå kraft o skiter i AA o AF. O allt vad bildkvalite heter. Synd tycker jag.
Sen sitter du o säger att nvidias drivrutiner är bra. Hur kan du ens påstå nått sånt?
Mina polare har haft problem med sina ti4200 o ti4600 sen första dagen. Spelen "hackar" trots att dom har phett med fps.
Tror du att nvidias drivrutiner håller en högre klass en vad atis gör så ha du väldigt fel lilla gubben.
Mitt kort 9700 kort har fungerat helt underbart sen första dagen. Samma med drivrutinerna.

men lilla smurf, du kan få vilket jävla spel som helst att hacka på vilken dator som helst, oavsett graffekort eller prolle

Permalänk

Det var värst vad ni whinar. Trodde att hardcorekillar som ni visste att priset alltid är bananhögt i början, det kostar att ligga på topp. Jag skulle själv aldrig köpa det senaste, bättre att vänta tills nästa grej kommer och köpa då. För övrgt får jag nog instämma i att nVIDIA äger ATI vad gäller drivrutiner.

P.S. Jag minns när MegaCD'n släpptes till Mega Drive, den kostade 5.500 att förhandsbeställa på Åhléns. D.S.

Visa signatur

blä

Permalänk
Medlem

Priset kommer sjunka som en sten + at det kommer juh flera varianter av det.. tvivlar på att ett 9700 pro med flytande kväve kommer spöa detta kortet, hur kan man göra ett sånt anntagande igentligen det finns inte ens benchmarks på skiten än...? Personligen tycker jag att fx värsting modell är ganska ointrressant ur konsument synvinkel det som ska bli intressant är ti4200, eller 9500 motsvarigheterna till fx....Ati kan mkt väl rubba NVidia från trornen men jag personligen väntar på att Ati ska släppa sitt första 0,13 kort...alla tror att det kommer vara on schedule, tror det kommer vara försenat också, tror dem kommer ha minst lika mkt problem med att fixa det som NVidia har haft...när släpps fx i Usa förresten? Väntar på benchmarks....håller med pappaboeg....

Greeneemer : dummaste kommentaren på länge

Permalänk
Medlem

R300 ÄR ett halvt år gammal tekink så NV30 bör slå R300 med ett "halvt år" mer poäng på Benchmarks...

säger logiken som sällan stämmer

7000 spänn?!.... 7000!! kan den baka bröd oxå?

Permalänk
Medlem

um nej? eftersom nv30 skulle ha släppts i augusti + att det inte alls hade 400mhz core eller 1000mhz minne... Det är när allt sket sig som nivida fattade att de låg efter, och sedan hottade upp kortet.

EDIT: haha http://www.warp2search.net/article.php?sid=9645&mode=thread&o...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla gnäller.
Spela roll om det bara är "råkraft", är det inte för prestandan man köper kortet? Det är faktiskt mycket trevlig att nVIDIA öka produktionen på dyrare komponenter, vid nästa generations grafikkort kommer priserna på dessa att ha sjunkigt. Vem vill inte ha denna "råkraft" tillsammans med lite innovativa lösningar? Jag tror det är precis vad vi kan vänta oss av ett GeForceFX2, eller kanske motsvarande ATI-kort.
Det finns alltså ingen anledning att klaga, nVIDIA ger oss bra prestanda och förhoppningsvis ordentliga prissänkningar på dyra minnen - förutsatt att efterfrågan på deras kort kommer vara hög. Visst vore det trevligt med lite annat också, men man kan inte få allting.
Själv trivs jag ypperligt med detta, jag vill ha ordentligt med kraft utan en massa tjaffs - precis som gamla goa 3dfx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xmurfen

är det inte lag på att älska kommentarer med "mina polare har varit med om bla och blä" och "min morfars dottersons fasters kusins brevkompis hunds hundkompis mattes pappas kusins dotter hade varit med om bla och bla"?
sedan om det hackar fast än de har, som du uttrycker det, "phett med fps" så är det nog snarare ett mänskligt fel.. dvs dina vänner som inte vet vad de håller på med. Precis som han som hade haft sönder 5 AMD processorer och skyllde på att det var dålig kvalitet på dem.

Slutligen så är det väl bara dumt att köpa ett sånt här kort. Det är precis vad företagen vill.. och alla är precis lika elaka som det nästa.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Köpångest
Trinitron >> är det bättre tv-out med ATI ?,har inte haft nåt ati kort bara geforce nvidia..och ska köpa ny dator...

Har hade ett Radeon VIVO förut dvs. innan jag bytte till ett GF4 Ti4200. Bildkvalitén mellan de båda kortens TV-ut är betydande. Även mitt Matrox G200 hade bättre TV-ut.

Kontenta: Om du vill ha bra TV-ut, köp inte ett kort från nVidia!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
[...]
Slutligen så är det väl bara dumt att köpa ett sånt här kort. Det är precis vad företagen vill.. och alla är precis lika elaka som det nästa.

Jo, det är rätt vanligt att företag vill sälja sina produkter... Varför det skulle vara dumt av den anledningen förstår jag dock inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias

är det inte lag på att älska kommentarer med "mina polare har varit med om bla och blä" och "min morfars dottersons fasters kusins brevkompis hunds hundkompis mattes pappas kusins dotter hade varit med om bla och bla"?
sedan om det hackar fast än de har, som du uttrycker det, "phett med fps" så är det nog snarare ett mänskligt fel.. dvs dina vänner som inte vet vad de håller på med. Precis som han som hade haft sönder 5 AMD processorer och skyllde på att det var dålig kvalitet på dem.

Jag tror inte nån här tänker köpa det för 7K precis som dom flästa inte köpte R9700 för 6K när det gick att förbeställa......
Och jag var inne på tråden på det engelska forumet där ati var och läste och det var visst mycket strul dom första veckorna.... jag snackar då om dom som fick dom första korten.......
Var ju tom nån här på swec som slängde in sitt GeForce 4 igen för att det var för få spel som fungerade bra med dom första drivisarna...
I dag jag nu fungerar la det normalt.

Själv kommer jag att köpa GeForce FX som min kompis ochså komemr att göra.

En annledning som vi har i hopp är drivrutinerna.... ATIs drivisar håller inte samma kvalite och vi kör linux båda 2 och därfför blir det GeForce FX.

Sedan tror jag att trots den sämmre banbrädden så kommer GeForce FX att utnytja den bättre på grund av en bättre GPU annser jag till skillnad från R9700 som i test inte drog mö nytta av att klocka minnet på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Ati kan mkt väl rubba NVidia från trornen men jag personligen väntar på att Ati ska släppa sitt första 0,13 kort...alla tror att det kommer vara on schedule, tror det kommer vara försenat också, tror dem kommer ha minst lika mkt problem med att fixa det som NVidia har haft...

ATi påbörjade produktionen av RV350 (0.13µm-version av R300 för notebooks och liknande) i Oktober så de kommer knappast ha några problem med 0.13µm när den väl ska användas i större skala. R350 kommer fortfarande köra på 0.15µm enligt ATi och det kortet är praktiskt redan klart. De väntar bara på att nVidia ska släppa GeForce FX. R400 däremot blir det första kortet för spelentusiastmarknaden från ATi i 0.13µm och den kommer inte förän om ~7-8 månader så de har gott om tid på att få produktionen att bli nästan helt perfekt.

Alla företag använder samma fabriker så de vet ungefär vart konkurrenterna står när det gäller utvecklingen av deras chips. På så sätt visste ATi att nVidia inte skulle kunna släppa ett GeForce FX som kunde slå R300 förra året. Därför gjorde ATi sitt relativt kända uttalande om "konkurrenternas papperstiger" (för er som förstår vad som menas med det )...

Citat:

En annledning som vi har i hopp är drivrutinerna.... ATIs drivisar håller inte samma kvalite och vi kör linux båda 2 och därfför blir det GeForce FX.

Anledningen till att folk tycker nVidias drivrutiner är stabilare beror helt enkelt på att de har haft samma "interface" ända sedan GeForce 256. Du verkar inte ha hängt med särskilt mycket för det tog ~4-6 månader för nVidia att fixa drivrutinerna till GeForce 3 när det kom ut. Äckligt instabila och långsamma var de då. Stödet för n-patches/splines var de också tvungna att ta bort. Nu när GeForce FX kommer som har lite annorlunda arkitektur så har vi återvänt till GeForce 3-eran. Kan lova dig att det som håller nVidia tillbaka är drivrutinerna och det jäkla faktum att de försöker sälja ett överklockat kort som genererar mer värme än en P4:a på 2.5GHz...

I dagens läge är det faktiskt ingen skillnad på Detonator och Catalyst. Båda kommer vara instabila med opassande hårdvara eller SBT. Måste däremot säga att Detonator har gett mig flest BSOD:s av alla drivrutiner någonsin, bara så du vet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty

Hehe.
En av anledningarna till att det heter just FX sägs ju vara att det delvis är baserat på teknik nVidia kom över när de köpte upp 3dfx...

mjo, men enligt vad jag har hört så har nvidia bara tittat lite på 3dfx' AA-teknik, allt annat var för omodernt. Vet inte hur sant det är, men det är vad jag har hört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch

Jo, det är rätt vanligt att företag vill sälja sina produkter... Varför det skulle vara dumt av den anledningen förstår jag dock inte riktigt.

skulle ingen köpa korten när de lanserades och kostade så fruktansvärt mycket, skulle företagen nog tänka om. Om de ser att det är okej att lansera det för 7000 så kommer nästa kort lanseras för 7200 osv.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

helt sjukt

Vem fan förbeställer ett kort på 7 papp ? Fast det lär vara bra att den kommer ut snart. för då går priserna ner på dem andra korten, vilket jag tycker, ska köpta ati 9700 tror jag.

Permalänk
VR-fantast

Det finns faktiskt en ansenlig mängd folk som gör det även om inte alla här gör det..
Och det är ingen idé att hålla på att klaga på priset som det är nu, Radeon9700pro kunde man förbeställa för 6000kr när det var nytt

Heller ingen idé att i förväg säga att tv-outen/aa:n/af:en suger .. det är sån't vi får veta snart
Sluta fylla tråden med samma gödsel nu..

Permalänk
Medlem

haha shysst med 256
men som sagt vem kommer behova det?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att FX kommer att bli en flopp...Det bara känns så...de har fortfarande ingen 128bit buss och displacements mapping (stavning?) saknas...Men jag är beredda att ta tillbaka allt om det visar sig vara ett bra kort.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams