Corsair släpper Carbide Air 540 med kammardesign

Permalänk

Håller med. Ett vitt skulle vara grymt.

Permalänk

Har funderat på att bygga ett customchassi med den här designen. Skulle varit vitt.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen kubchassin. Kommer definitivt köpa denna, har ju ändå bara 2 st hårddiskar! Kan inte bli bättre

Fönster är ett stort plus! Gilllllaaaaaa

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Lite osäker, verkar väldigt stort, och jag redan har sikte på ett NZXT H630 men får väl se vad framtiden ger

Ser mycket intressant ut dock

Skrivet av G-SHOCK74:

Har funderat på att bygga ett customchassi med den här designen. Skulle varit vitt.

ta fram sandpappret och primern och börja göra din custom då ?

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nice

Permalänk
Medlem

Inget nytt direkt men kylningen lär väl vara bra antar jag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Till det priset så lär det bli svårslaget, bara att svartmåla insidan av "fönstret" och sedan montera en rejäl dämpmatta så är det i stort sett perfekt!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Vill ha lite bilder på Carbide 330R också!

Visa signatur

https://www.youtube.com/user/abatheswedishdude02
HD 7950 - Define R4 - XPG Black Edition - i5 4670K - Gigabyte Z87 UD3H - 250G SSD - 1.5 TB - CX600M -Philips ULTRAWIDE Monitor

Permalänk

Haha satte ihop ett väldigt liknande, fast matx, i sketchup som idé för någon vecka sedan

Permalänk
Avstängd

tycker det är snyggt, kul att dom hittar på något litet annorlunda från deras vanliga utbud

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk

Asså jag kan inte låta bli att tycka illa om så där stora chassin... Mitt 650D tycker jag är alldeles för stort Men jag är medveten om att det uppskattas av många som tänker bygga extrema vattenkylda datorsystem i den där burken så det är ju ändå bra av Corsair att släppa ett sånt där chassi!

Nice prislapp såg jag också.

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Samma här. Dock så är ju 500R världens sämsta chassi enligt mig och denna lådan är ju från samma serie...

Varför säger du så?

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Skrivet av Granter:

vem fan vill ha ett chassi som är så där bred fyller ingen funktion alls.

Du får undan allt som inte ska synas, och visar upp allt som ska synas. Vem vill se ett nätagg och ett par hårddiskar när man kikar in genom fönstret? Inte jag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Dessa satans fönster.. Min vrede mot dessa är snart lika djup som mot lysrör och led-belysta fläktar. Utöver detta älskar jag chassit men att behöva betala extra för en solid panel utan fönster är bakvänt.

Är det verkligen så många som uppskattar fönster vs. de som hellre vill ha en solid panel eller är det en kostnadsfråga?

Jag tror det handlar mer om design än om produktionskostnad.
Jag skulle ha föredragit en ljuddämpad solid panel. Även om det här chassit inte är tänkt att vara jättetyst så tar det ju alltid lite oljud.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag tror det handlar mer om design än om produktionskostnad.
Jag skulle ha föredragit en ljuddämpad solid panel. Även om det här chassit inte är tänkt att vara jättetyst så tar det ju alltid lite oljud.

Jag tror nog Corsair kommer fixa så att man kan köpa en sidoplåt utan fönster från deras hemsida, förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Den var intressant till jag såg antalet hårddiskplatser. Det är slöseri att inte fylla "baksidan" med fler 3,5-tumsplatser. Jag ser plats för åtminstone 2 burar till vilket skulle kunnat innebära 6 diskar till.

Mjo, jag kan hålla med att "baksidan" känns outnyttjad. Kunde haft mer flexibilitet/moduläritet för hårddiskplatser, 5.25 platser mm. Man skulle ju kunnat trycka in radiatorer även på denna sida eventuellt? Eller kanske en reservoar?

Har "baksidan" sidan någon aktiv ventilation alls förutom nätagget förresten? (och finns det ventilationshål i sidan för agget att ta in luft, eller ska den ta det "framifrån" i lådan?)

Designen känns lite "sådär" också, även om det är kul med lite nytänk! Kudos att de hittat på nått nytt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjo, jag kan hålla med att "baksidan" känns outnyttjad. Kunde haft mer flexibilitet/moduläritet för hårddiskplatser, 5.25 platser mm. Man skulle ju kunnat trycka in radiatorer även på denna sida eventuellt? Eller kanske en reservoar?

Har "baksidan" sidan någon aktiv ventilation alls förutom nätagget förresten? (och finns det ventilationshål i sidan för agget att ta in luft, eller ska den ta det "framifrån" i lådan?)

Designen känns lite "sådär" också, även om det är kul med lite nytänk! Kudos att de hittat på nått nytt!

I deras video där de har ett system installerat kör de med 4 fläktar php i taket in och 2 st inluft fram, bara ett utsug... Det lär ju bli ett jädra övertryck i lådan och eftersom det är utstansat på baksidan i den andra kammaren så lär det nog ventileras fullgott där. Förresten vad hade du tänkt att ha där inne? Hårddiskarna sitter ju under moderkortet och SSD genererar ingen värme, och nätagget har som sagt sin egna cirkulation. Tycker det verkar vara en väldigt stadig konstruktion som passar bra att ställa på skrivbordet Förresten så får du rätt bra delta med 3.120 och 2.140 rad. Kanske i regionerna 15 över lufttemp med 1000 varviga fläktar och 3-400w som måste kylas.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Spännande att se någon som vågar sig på något lite annorlunda. Designen är ju faktiskt genomtänkt, med det som behöver kylning i huvudkammaren och det andra man inte vill visa bakom moderkortsplåten. Skulle gärna se en mATX version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

I deras video där de har ett system installerat kör de med 4 fläktar php i taket in och 2 st inluft fram, bara ett utsug... Det lär ju bli ett jädra övertryck i lådan och eftersom det är utstansat på baksidan i den andra kammaren så lär det nog ventileras fullgott där.

... om man nu vill köra en sån konfiguration då.. (jag är inte speciellt förtjust i för extremt av varken övertryck eller undertryck, och för den delen inte speciellt förtjust i vattenkylning)

Skrivet av Woods:

Förresten vad hade du tänkt att ha där inne? Hårddiskarna sitter ju under moderkortet och SSD genererar ingen värme, och nätagget har som sagt sin egna cirkulation.

Om du ställer frågan på det viset, så ställer jag en motfråga: varför ha en jättekammare som tar massa plats om den bara ska innehålla nätagget i praktiken? Varför inte skippa hela kammaren isåfall?
Om man nu ska ha extrakammaren där, så verkar det väl vettigt att bygga den så den går att utnyttja så mycket som möjligt?
(Jag är inte så sugen på att ha hårddiskar i botten av huvudkammaren tex. Där borde man istället potentiellt kunna ha ventilation in i lådan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du ställer frågan på det viset, så ställer jag en motfråga: varför ha en jättekammare som tar massa plats om den bara ska innehålla nätagget i praktiken? Varför inte skippa hela kammaren isåfall?
Om man nu ska ha extrakammaren där, så verkar det väl vettigt att bygga den så den går att utnyttja så mycket som möjligt?
(Jag är inte så sugen på att ha hårddiskar i botten av huvudkammaren tex. Där borde man istället potentiellt kunna ha ventilation in i lådan)

Dold text

Jag skulle la inte påstå att det är någon jättekammare (~160mm bred), men den passar ypperligt till att gömma kablar i. Som du ser så lär det bli ganska packat när man har fyllt upp burarna. Om du skippar kammaren så börjar du bygga på höjden rätt rejält (speciellt med tanke på att den tar e-atx, inget som mitt fd2 klarar direkt) och det börjar likna ett 800D istället. Det enda stället som inte utnyttjas så väl är väl området precis bakom cpu sockeln, men där är det väl tänkt att luften ska kunna vandra ut förhållandevis obehindrat. Det lär nog bli väldigt fina byggen i dessa även med icke modulära nätagg.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Bra bild!
Jag antar att det går att sätta en fläkt där bak åtminstone - tänkte väl ... fast var tar den in luft? (förutom från andra kammaren)
Inte är väl den där kammaren hela 160mm bred förresten? Isåfall hade de ju kunna lagt agget på tvären istället med marginal

Men är det där verkligen så mycket som det går att fylla kammaren? Finns det tex ingen 3.5" HD-bur som passar i utrymmet ovanför den där 2.5" buren?

Varför lämna ett jättehål där som inte går att använda till nånting alls? Låter bisarrt bortkastat. (det ska inte behövas något enormt ventilationshål där!)
5.25 platserna ser för den delen dåligt planerade ut: det lilla utrymmet ovanför dem är tex helt bortkastat, så varför inte placera dem högre? Och de borde kunna göras borttagbara (om de inte är det redan) och tex ersättas med tex fler hårddiskplatser.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra bild!
Jag antar att det går att sätta en fläkt där bak åtminstone - tänkte väl ... fast var tar den in luft? (förutom från andra kammaren)
Inte är väl den där kammaren hela 160mm bred förresten? Isåfall hade de ju kunna lagt agget på tvären istället med marginal

Men är det där verkligen så mycket som det går att fylla kammaren? Finns det tex ingen 3.5" HD-bur som passar i utrymmet ovanför den där 2.5" buren?

Varför lämna ett jättehål där som inte går att använda till nånting alls? Låter bisarrt bortkastat. (det ska inte behövas något enormt ventilationshål där!)
5.25 platserna ser för den delen dåligt planerade ut: det lilla utrymmet ovanför dem är tex helt bortkastat, så varför inte placera dem högre? Och de borde kunna göras borttagbara (om de inte är det redan) och tex ersättas med tex fler hårddiskplatser.

Jag vet inte riktigt hur brett där är exakt. Jag tittade bara på baksidan och drog en enkel slutsats att den lilla kammaren utgjorde ca 2/5 av den totala bredden Men du har nog helt rätt i att den är smalare än så, 100-130mm kanske. Beroende på om du har över eller undertryck så bör luften röra sig ut eller in genom gallret där bak. Sen så är nätagget säkert distanserat från sidopanelen med flit för att den ska suga ut lite luft från kammaren också tror jag, och då blir det definitivt ett litet undertryck som suger åt sig friskt luft från gallret eller den stora kammaren.

Men jo de kunde fyllt ut det bättre... Inte för att jag tror att så många har fler än 2 hdd och 4 ssd-enheter i sitt system

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Chassit finns förövrigt upplagd på Corsairs hemsida om ni vill ha mer info!
http://www.corsair.com/en/pc-cases/carbide-series-pc-case/car...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Tackar för infon Badguy!
Är det inte lite talande på något vis att Corsair själva inte ens verkar ha en bild på "baksidan" av chassit på hemsidan??

Skrivet av Woods:

Men jo de kunde fyllt ut det bättre... Inte för att jag tror att så många har fler än 2 hdd och 4 ssd-enheter i sitt system

Jag vet inte, jag tycker alla här verkar gnälla hela tiden om varför inte lådorna har fler hårddiskplatser istället för 5.25 enheter tex...
Men visst, för mig räcker 2HDD platser långt, men det är inte poängen: det som irriterar mig är det dåliga utnyttjandet av utrymme. Själva huvudkammaren tycker jag är rätt trevlig annars!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Och nu finns det även upplagt på en Dustin
http://www.dustinhome.se/product/5010747158/corsair-carbide-a...

Så förhoppningsvis kommer det in i slutet av augusti, får hoppas det inte skjuts fram något

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.