Backup-batteri till mobilen

Permalänk
Medlem

Backup-batteri till mobilen

Funderar på alternativ till att ha ett extra batteri med sej när man är ute en längre period (eller som vi, geocachar i flera timmar).

Jag hittade en sån här och undrar om det kan funka bra.
Det verkar ju smidigare än att ha ett extra batteri som man ska krångla med att byta med den som sitter i.
Fattar dock inte hur mkt batterieffekt den ger till mobilen.
Vi 2 som brukar geocacha ihop kan ju ladda upp samtidigt tack vare dubbla usb-uttag.
Men hur mkt extra batteritid får våra mobiler då?

8400 mAh låter ju jättemkt, men hur mkt blir det eg i praktiken?

Har ni tips på andra alternativ som funkar bra och inte kostar mer än denna?
Och om ni har tips på andra företag med bättre priser kanske...

Permalänk

Om det verkligen är 8400 mah så kan man ladda drygt tre iphone 5 från 0 till 100%
Ställer mig dock högst tveksam till att det är 8400 mah när det kostar så lite...

Permalänk
Medlem

http://www.24.se/nodladdare--backup-batteri-till-surfplattor-...
Blev lite sugen själv nu ^^

Men här är produkten från den riktiga hemsidan så man kan söka runt lite på olika reviews. Tydligen så är det ca 3.5-4 laddningar till en Iphone 4S
http://richardsolo.com/9000mahmobilecharger.aspx#.UamOSmTwito

Permalänk
Medlem

Köp ett "bilbatteri" och montera cigg-uttag, sen kör ni med billaddare, hur många veckor behöver det räcka ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pipett:

Funderar på alternativ till att ha ett extra batteri med sej när man är ute en längre period (eller som vi, geocachar i flera timmar).

Det verkar ju smidigare än att ha ett extra batteri som man ska krångla med att byta med den som sitter i.

Nackdelen med att ladda med ett externt batteri är risken för att skada telefonens USB-port, men lägger man mobilen och det externa batteriet säkert så att det inte riskerar att bryta sönder USB-porten så ska det vara lugnt.

Jag har turfat en del, råkade skada USB-porten när jag hade mobil+externt batteri i jackfickan p.g.a att jag tog upp mobilen ofta och det orsakade extra påfrestning på USB-porten som gjorde att det blev lite glapp i telefonens USB-port.

Nu så har jag telefonen + batteriet i ett fäste på styret, inga mer yttre påfrestningar som riskerar att påverka USB-porten

Skrivet av Pipett:

8400 mAh låter ju jättemkt, men hur mkt blir det eg i praktiken?

Kolla hur många mAh era nuvarande batterier klarar, dela sedan det antal mAh som extrabatteriet klarar med mobilbatteriernas mAh, då ser du ungefär hur många gånger du kan ladda upp telefonerna
(ex: extrabatteriet har 8500 mAh, 2 telefoner har batterier med 1800mAh, --> 8500/(2*1800) --> 8500/3600=2,36111...
Du kan alltså ladda upp båda mobilerna lite mer än 2 gånger.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Karaff: Kånka runt på ett bilbatteri - jovisst, kan vi hyra dej som bärare

d0b: Tack för input!
Det är ju en sak att tänka på faktiskt... min usb-kontakt är redan lite känslig troligen för att den åkt i golvet med kaddaren i.

Nu fattar jag hur mkt effekt och hur många ggr den laddar upp, men hur fort tror ni den kan ladda upp?
Synd att det inte står hur stor den är.

Permalänk
Permalänk
Medlem

kolla på dealextreme, där finns solar cell chargers till bra pris.
www.dx.com

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Tveksam till solceller.
Känns bäst att ladda natten innan man åker så man säkert vet att den är fulladdad.
Kanske inte alltid man är i så bra solläge heller.

Däremot funderar jag på den här som är "staff pick" och där dom verkat testat den eftersom det står att effekten är 6000 mAh men i verkligheten ger 5600 mAh - vilket ju absolut är tillräckligt.

http://dx.com/p/cylinder-shaped-external-6000mah-emergency-power-battery-charger-for-iphone-cell-phone-black-206647

Permalänk
Medlem

Låter lite väl billigt. köpte en 6400 mAh i Hong kong där priser på elektronik/tillbehör är väldigt bra och min gick på ca 400:- sek och dom här "powerpacks" är grymt bra att ha. Använder min dagligen Dock finns det väldigt mycket kopior ute på marknaden.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Mkt av det billiga på Ebay är just från Hong Kong, men det finns så klart olika prisklasser och kvaliteter.

Vet inte vilka märken det är kopior på, men är det 6000 mAh på en "kopia" så är jag nöjd ändå.

Vad var det för märke du köpte?
Har ingen koll alls på vilka märken som gäller för powerpacks.

Permalänk
Medlem

Eller så är det bara säljarna som är från Hong Kong...?
Jag har iaf handlat mkt annat från säljare i Hong Kong.

Permalänk
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja ser ju ut att va samma som i min första länk.
Frågan är bara om dom är så bra som anges.
Ser lite mer proffsiga ut än dom andra billiga jag kollat på tycker jag...

Permalänk
Medlem

Absolut säkert 60% av tillbehöv i hong kong är kopior och man märkte tydligt på priset och hur säljaren agerade när man skulle handla. Köpte hos större kedjor och jag betalade ett "överpris" men handlar gärna väldigt "billigt" i mina ögon än och köper ännu billigare kopior.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_batter...
dom här vet jag är väldigt bra. och inte allt för dyra.

Handlar mycket på ebay och speciellt från HK och har du aldrig blivit besviken. Fördelen att handla när man är där är att dom inte har någon skatt förrutom på sprik/tobak.

Min har då inte tappat någon effekt och det står att om man inte ska använda den på ett bra tag är det bäst att ladda den halvfull innan man packar ner den.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Köpte denna på amazon och är mycket nöjd. Tillräckligt liten för att få plats i fickan utan problem. Skönt att slippa tänka på batteritid

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Köp ett "bilbatteri" och montera cigg-uttag, sen kör ni med billaddare, hur många veckor behöver det räcka ?

Välkommen tillbaka till ''80-talet framtid'', din mobiltelefon väger nu 4,5kg precis som på 80-talet, men du kan ha igång telefonen i 3 månader istället för 3 minuter.

Varför går batteriutvecklingen så långsamt? Allt annat går ju fort menar jag...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pipett:

Däremot funderar jag på den här som är "staff pick" och där dom verkat testat den eftersom det står att effekten är 6000 mAh men i verkligheten ger 5600 mAh - vilket ju absolut är tillräckligt.

http://dx.com/p/cylinder-shaped-external-6000mah-emergency-power-battery-charger-for-iphone-cell-phone-black-206647

Du vet att den är 16 cm lång?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har själv en sådan här, köpt från dx.com

http://dx.com/p/9600mah-portable-emergency-power-rechargeable...

Priset (300 kr + gratis frakt) antyder att den borde hålla en något bättre kvalite än de billigaste på dx. Jag har inte provat någon av de billigare, men kan gå i god för att det faktiskt är ganska mycket kräm i ett sådant här batteri. Kan ladda min Xperia S flertalet gånger, inte kollat hur många fulladdningar, men skulle tippa på 4-5 utifrån min användning.

Permalänk
Medlem

kollar du på den här bilden:
http://dx.com/p/kainuo-8400mah-mobile-power-battery-charger-w...
så verkar det som att det ena uttaget laddar i 1A och den andra laddar i 2A, vilket betyder att den ena telefonen kommer att ladda dubbelt så fort som den andra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokgubben:

Köpte denna på amazon och är mycket nöjd. Tillräckligt liten för att få plats i fickan utan problem. Skönt att slippa tänka på batteritid

Vilken syftar du på då...?

Skrivet av mfm:

Du vet att den är 16 cm lång?

Tja, lite i kortaste laget då...

Skrivet av morxy49:

kollar du på den här bilden:
http://dx.com/p/kainuo-8400mah-mobile-power-battery-charger-w...
så verkar det som att det ena uttaget laddar i 1A och den andra laddar i 2A, vilket betyder att den ena telefonen kommer att ladda dubbelt så fort som den andra.

Ja, om jag köper den får såklart kompisen ta den långsammare laddningen

Skrivet av XpreS:

Varför går batteriutvecklingen så långsamt? Allt annat går ju fort menar jag...

Ja det verkar lite konstigt att dom kan fixa små backupbatterier på 8000 mAh men inte få in mer än runt 1500 mAh i en mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pipett:

Ja det verkar lite konstigt att dom kan fixa små backupbatterier på 8000 mAh men inte få in mer än runt 1500 mAh i en mobil...

Fast det kommer inte vara 8000 i verkligheten om du köper från en slumpmässig noname-tillverkare på DX.com.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det är det aldrig när man köper en Iphone, Nokia eller Sony heller för den delen...

T.ex mina Xperia Arc S anges ha en standbytid på 460 h - om man delar det på 10 så kommer vi närmare verkligheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pipett:

Det är det aldrig när man köper en Iphone, Nokia eller Sony heller för den delen...

T.ex mina Xperia Arc S anges ha en standbytid på 460 h - om man delar det på 10 så kommer vi närmare verkligheten...

Fast nu pratade vi om uppgiven kapacitet på batteriet, fake på de flesta DX.com-produkter och rätt på de flesta märkesprodukter.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Angående laddningshastigheten så är det inte säkert att du får ut de utlovade 1A eller 2A som specificeras på laddaren. Orsaken är att det finns två "laddningsstandarder"

  1. USB Battery charging specification. Standarden tillåter mobiler att dra upp till 2A. Allt bra så långt, dock så kommer en Iphone att vägra ladda från en sån här laddare.

  2. Apples egen standard. Tillåter en Iphone att ladda snabbt. Alla andra enheter såsom Android eller Nokia kommer att ladda med en hastighet av 500mA.

Så funderar då tillverkaren av dessa laddare vilken standard de ska följa. Och de väljer Apple-standarden för de vill inte att alla Iphone-användare ska bli missnöjda när deras telefon vägrar att ladda. Men om TS har en Android-telefon så blir ju han också missnöjd när GPS-applikationen drar ~500mA och hans batteriprocent behålls oförändrad.

Sedan om man har lite vilja, kunskap och ledig tid så går det säkert att med lite lödning byta från en typ till en annan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast nu pratade vi om uppgiven kapacitet på batteriet, fake på de flesta DX.com-produkter och rätt på de flesta märkesprodukter.

Antal timmar man kan använda mobilens batteri har väl med kapacitet att göra?
Och jag tycker det är illa att en så stor tillverkare anger så totalt felaktig uppgift på batteriets kapacitet.
Därför är jag inte så säker på att okända märken är så mkt sämre (som jag förstår ibland t.om har samma elektronik som vissa företag satt ett dyrt märke på).

Skrivet av jetten:

Men om TS har en Android-telefon så blir ju han också missnöjd när GPS-applikationen drar ~500mA och hans batteriprocent behålls oförändrad.

Det verkar va en djungel detta med...
Tror att min iPhone-kompis får skaffa egen laddare eftersom jag har android så slipper vi krångla med det.

Om TS får behålla batteriprocenten oförändrad vid användning av GPS ist. för att det sjunker drastiskt så skulle HON faktiskt vara nöjd
I nuläget kör batteriet slut på ca 3 tim och det vore trevligt om det räckte ett par timmar till.

Varför ger ni inte tips på BRA laddare/märken istället för att gnälla på att alla på dx är dåliga.
Dom flesta tips jag fått är ändå därifrån....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pipett:

Antal timmar man kan använda mobilens batteri har väl med kapacitet att göra?
Och jag tycker det är illa att en så stor tillverkare anger så totalt felaktig uppgift på batteriets kapacitet.

Du jämför päron och äpplen, batteriets kapacitet mäts i amperetimmar, mobilens taltid/passningstid mäts i timmar. Helt olika saker.

Skrivet av Pipett:

Därför är jag inte så säker på att okända märken är så mkt sämre (som jag förstår ibland t.om har samma elektronik som vissa företag satt ett dyrt märke på).

Nej, det lär inte hända så ofta. Det är standard för mindre nogräknade tillverkare att man skriver 20 000 mAh när det bara är kanske 5000 mAh.

Skrivet av Pipett:

Varför ger ni inte tips på BRA laddare/märken istället för att gnälla på att alla på dx är dåliga.
Dom flesta tips jag fått är ändå därifrån....

Originalet som alla kopierar: http://www.ebay.com/itm/NEW-eneloop-KBC-L2B-Mobile-Booster-50...

En seriös kinesisk tillverkare: http://stores.ebay.com/PISEN-DIGITAL-ACCESSORY-STORE/External...

http://www.ebay.com/itm/PISEN-power-bank-10000mah-protable-po...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för tipsen!

Hur kommer det sej att det är ok för alla mobiltillverkare att ange så totalt överdrivet antal standby resp. samtalstimmar?
Det gäller ju sgs som alla märken.

Permalänk

Jag köpte en liknande när jag var i Japan. Den fungerar utmärkt att ladda mobilen 3 gånger. Min var dock mycket snyggare IMO.
(Panasonic QE-PL301) Bild:

Permalänk
Skrivet av Pipett:

Vilken syftar du på då...?

Tja, lite i kortaste laget då...

Ja, om jag köper den får såklart kompisen ta den långsammare laddningen

Ja det verkar lite konstigt att dom kan fixa små backupbatterier på 8000 mAh men inte få in mer än runt 1500 mAh i en mobil...

oops!glömde tydligen länken. Den här syftade jag på, köpte dock via UK

http://www.amazon.com/Portable-Flashlight-Thunderbolt-Incredi...

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb