Permalänk
Medlem

Trådlös laddning?

Hej!

Hur väl fungerar trådlös laddning? Såg något test där det tog 3 timmar att ladda telefonen med trådlös laddning medan vanlig laddare i väggen tog 1 timme?

Någon som vet hur det fungerar med Samsung S3 LTE? måste man köpa särskilt kit som innehåller nytt bakstycke eller fungerar att att köpa vilken laddare som?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Induktions laddning fungerar väldigt dåligt om man tänker på tid och energi slöseri dem egentliga fördelarna med det är att man minskar risken för elektriska stötar. Sen vet jag inte om Samsung S3 LTE har inbyggd kompatibilitet för induktions laddning annars måste du köpa ett kit för det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Vad menar du med??

Skrivet av Pinkn00b:

dem egentliga fördelarna med det är att man minskar risken för elektriska stötar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad menar du med??

inga exponerade kontaktytor, dock har jag svårt att se att man kan få en stöt från 5.5v om man inte slickar på kontakten
Den ända fördelen är väl egentligen att det är "Coolt" att kunna lägga ner telefonen utan att behöva stoppa in en laddare i den.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

inga exponerade kontaktytor, dock har jag svårt att se att man kan få en stöt från 5.5v om man inte slickar på kontakten
Den ända fördelen är väl egentligen att det är "Coolt" att kunna lägga ner telefonen utan att behöva stoppa in en laddare i den.

Du borde inte underskatta 5V men handikappade personer har bra nytta av induktions laddning efter som dem slipper trycka in en sladd i mobilen eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Du borde inte underskatta 5V men handikappade personer har bra nytta av induktions laddning efter som dem slipper trycka in en sladd i mobilen eller liknande.

Med tanke på att en vanlig människa kan ta 50 volt innan dom känner att dom måste "sluta leka med strömmen" så vill jag påstå att 5 volt är en försumbar spänning i jämförelse.
Faktum är att en vanlig människa som tar i en ledare som har 5 volts spänning inte ens känner av det. Hade det varit farligt hade dom inte fått sälja adaptrar med den spänningen... För att inte tala om de 24 volt som vanligtvis går in i en laptop.

--------------

Självklart fungerar trådlös laddning sämre. Fördelen är att man slipper sätta i laddaren.
Har man bråttom så får man väl köra på trådad laddning då?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Med tanke på att en vanlig människa kan ta 50 volt innan dom känner att dom måste "sluta leka med strömmen" så vill jag påstå att 5 volt är en försumbar spänning i jämförelse.
Faktum är att en vanlig människa som tar i en ledare som har 5 volts spänning inte ens känner av det. Hade det varit farligt hade dom inte fått sälja adaptrar med den spänningen... För att inte tala om de 24 volt som vanligtvis går in i en laptop.

--------------

Självklart fungerar trådlös laddning sämre. Fördelen är att man slipper sätta i laddaren.
Har man bråttom så får man väl köra på trådad laddning då?

Att påstå att 5V inte är farligt är ganska allvarligt så borde du läsa detta http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html och det är Ampere du känner av inte Volt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

En människa har runt 1000ohms motstånd (vid 25V, motståndet ökar ju lägre spänning) mellan händerna (Om man har helt blöta händer) vilket skulle innebära att du med 5v skulle få runt 5mA genomkroppen. detta är också gränsen på vad en människa klarar av att känna! så att 5v skulle vara farligt för kroppen är inte riktigt sant.

(testade att nu dessutom för skojs skull att kolla hur mycket ström som kan gå igenom 1cm hud på 5v, amp metern säger att det ligger på 1,6mA och jag känner ingenting (Alltså ger 1cm torr hud ett motstånd på runt 3000ohm)

Visa signatur

"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

En människa har runt 1000ohms motstånd (vid 25V, motståndet ökar ju lägre spänning) mellan händerna (Om man har helt blöta händer) vilket skulle innebära att du med 5v skulle få runt 5mA genomkroppen. detta är också gränsen på vad en människa klarar av att känna! så att 5v skulle vara farligt för kroppen är inte riktigt sant.

(testade att nu dessutom för skojs skull att kolla hur mycket ström som kan gå igenom 1cm hud på 5v, amp metern säger att det ligger på 1,6mA och jag känner ingenting (Alltså ger 1cm torr hud ett motstånd på runt 3000ohm)

Chansen att 5V kan allvarligt skada någon eller döda någon är väldigt liten MEN det är möjligt så man ska aldrig leka med ström om man inte är helt hundra på vilka risker som finns.

Visa signatur

Permalänk

Jag stoppade in tungan i min datorladdare till min bärbara dator. Inte fan dog jag. gjorde inte direkt ont heller.

Visa signatur

OMNOMNOMNOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Chansen att 5V kan allvarligt skada någon eller döda någon är väldigt liten MEN det är möjligt så man ska aldrig leka med ström om man inte är helt hundra på vilka risker som finns.

ja, chansen finns ju att någon sväljer sladden och har hål i magstrupen så den ramlar ut i brösthålan och kortsluter över hjärtat, eller att de på något sätt trycker upp den genom näsan och upp i hjärnan (om man har tagit bort ethmoid benet ) och förstör något där. annars man man glömma att 5v klarar av att driva en så pass stor ström genom kroppen att man blir äns skadad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Att påstå att 5V inte är farligt är ganska allvarligt så borde du läsa detta http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html och det är Ampere du känner av inte Volt.

Okej, vill du ta det till extremer så kan man ju alltid göra hål på huden och mata strömmen rakt genom kroppen.
Inte för att normalsvensson skulle göra detta experimentet med en mobilladdare.

Och eftersom du nu vill ta det till extremer så anser jag att diskussionen från mitt håll är färdig då vi inte längre pratar om alldagliga situationer.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

ja, chansen finns ju att någon sväljer sladden och har hål i magstrupen så den ramlar ut i brösthålan och kortsluter över hjärtat, eller att de på något sätt trycker upp den genom näsan och upp i hjärnan (om man har tagit bort ethmoid benet ) och förstör något där. annars man man glömma att 5v klarar av att driva en så pass stor ström genom kroppen att man blir äns skadad.

Räcker med ett sår för att du kan skada dig rejält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Räcker med ett sår för att du kan skada dig rejält.

Inte med 5V. som jag sa tidigare så har kroppen en resistans mellan händerna på minst 1000ohm (ja, detta gäller när du räknar bort yttre hudlagrets resistans) och då kan du inte driva en skadlig ström med 5v...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Hur väl fungerar trådlös laddning? Såg något test där det tog 3 timmar att ladda telefonen med trådlös laddning medan vanlig laddare i väggen tog 1 timme?

Någon som vet hur det fungerar med Samsung S3 LTE? måste man köpa särskilt kit som innehåller nytt bakstycke eller fungerar att att köpa vilken laddare som?

Beror helt på hur tillverkaren gjort induktionspucken, med min telefon skiljer det inget enligt de tester jag sett och har heller inte märkt att det skulle vara någon skillnad. Om så är fallet överväger smidig laddning den längre tiden. Man har telefonen på pucken vid skrivbordet d.v.s. den är alltid laddad när man tar den för att ringa.

Min surfplatta tar däremot dubbelt så lång tid via induktionsladdaren något HP även nämner i dokumentationen.

Kolla därför upp specifikationen för just din lösning.

Permalänk
Medlem

Det är bara bekvämt med trådlöst laddning. Kommer hem, sätter på wifi, sätter mid vid datorn, lägger mobilen på laddaren vid datorskärmen. Mobilen laddas och Skydrive flyttar över bilder utan att jag gör nåt. Kopplar in bara när jag behöver flytta över mycket musik, annars aldrig.

Bekvämt, som jag sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Inte med 5V. som jag sa tidigare så har kroppen en resistans mellan händerna på minst 1000ohm (ja, detta gäller när du räknar bort yttre hudlagrets resistans) och då kan du inte driva en skadlig ström med 5v...

5/1000=0.005. 0.005A = 5mA. 5mA gör ont och kan leda till kramper i musklerna och om man har ett svagt hjärta så räcker det med ca 5mA medans det är 50mA för en vanlig person för att det ska leda till hjärtflimmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min 920 trådlösa funkar bara bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nu går vi väldigt offtipic, så detta blir mitt sista inlägg ang detta, då jag anser att om du inte med mening kopplar in muskler mot spänningskällan kommer känna av mycket och definitivt inte ta skada av det.

Skrivet av Pinkn00b:

5/1000=0.005. 0.005A = 5mA. 5mA gör ont och kan leda till kramper i musklerna och om man har ett svagt hjärta så räcker det med ca 5mA medans det är 50mA för en vanlig person för att det ska leda till hjärtflimmer.

ja, precis som jag skrev i tidigare inlägg 5mA, men enl mina källor säger det att 5mA är precis vad vi människor kan känna av.
30mA över hjärtat räcker för att skapa hjärtproblem ja, men detta är vid växelström, vid Likström så ligger detta värde mellan 300 och 500mA.
för att du ska få muskelspasmer krävs det 10mA AC och 50mA DC, så om du inte fäster elektroder direkt på muskelfästen så kommer du nog inte märka av mycket alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju smidigare och det blir mindre mekaniskt slitage på USB-kontakterna, om det nu är ett problem överhuvudtaget.
Men mest är det en marknadsföringsgrej känner jag det. Men skulle laddplattorna vara av lite större storlek kunde man ju lägga alla saker man vill ladda på den så kan man strunta i kontakter och olika usb-standarder. I teorin är det säkert smutt, men frågan är hur det funkar i praktiken. Som sagt, standarden på kontakter löser man ju när det är trådlöst. Men det finns säkert andra problem med den här tekniken än just den fysiska kontakten.

För små saker som tex blåtandsheadset skulle det väl vara av utrymmesskäl snyggt om man tog bort microusb-kontakten och fixade ett större batteri och körde med induktionsladdning. Då får det ju en annan fördel också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Nu går vi väldigt offtipic, så detta blir mitt sista inlägg ang detta, då jag anser att om du inte med mening kopplar in muskler mot spänningskällan kommer känna av mycket och definitivt inte ta skada av det.

ja, precis som jag skrev i tidigare inlägg 5mA, men enl mina källor säger det att 5mA är precis vad vi människor kan känna av.
30mA över hjärtat räcker för att skapa hjärtproblem ja, men detta är vid växelström, vid Likström så ligger detta värde mellan 300 och 500mA.
för att du ska få muskelspasmer krävs det 10mA AC och 50mA DC, så om du inte fäster elektroder direkt på muskelfästen så kommer du nog inte märka av mycket alls.

Det verkar som mina kunskaper tog mig fel, jag tänkte på vad dem tillåtna värdena är inom medicinteknik istället för hur kroppen reagerar my bad.
Men om du har rätt om att AC är värre än DC men vid längre tid så är det inte stor skillnad dör du så är du död.

Och sen om jag googlar på det så säger det massa olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat en Nokia Fatboy induktionsladdare till min S3 LTE men det fungerade inte alls, enligt Samsung så finns det ingen indkutionladdare i Sverige till S3 LTE?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Jag har nu provat en Nokia Fatboy induktionsladdare till min S3 LTE men det fungerade inte alls, enligt Samsung så finns det ingen indkutionladdare i Sverige till S3 LTE?

Testa använda Google så får du oftast svar på dina frågor. S3 har stöd för trådlös laddning men man behöver ett annat bakstycke för att det ska fungera, en av sakerna Samsung lovade att släppa men aldrig gjorde. Om du googlar så finns det guider på hur du gör ett eget litet kit för trådlös laddning utan att behöva byta ut bakstycket. Det kostar ca 200 kr med allt, inklusive laddare och du bryter inte garantin heller. Finns några 3:e part-tillverkare som säljer färdiga kit men det kostar en slant. Det är både billigare och roligare att göra ett eget kit.

Som sagt, Google är din bästa vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: SwiftKey suger pung ibland...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Testa använda Google så får du oftast svar på dina frågor. S3 har stöd för trådlös laddning men man behöver ett annat bakstycke för att det ska fungera, en av sakerna Samsung lovade att släppa men aldrig gjorde. Om du googlar så finns det guider på hur du gör ett eget litet kit för trådlös laddning utan att behöva byta ut bakstycket. Det kostar ca 200 kr med allt, inklusive laddare och du bryter inte garantin heller. Finns några 3:e part-tillverkare som säljer färdiga kit men det kostar en slant. Det är både billigare och roligare att göra ett eget kit.

Som sagt, Google är din bästa vän.

Vill bara inflika att jag precis köpte ett pack på ebay med både laddare och mottagare (som man sätter på insidan av skalet på Samsung Galaxy S3 i9300). Det gick på ca 141 kr, dock med nån tillfällig rabatt på 20%.

Har förstås inte testat den än men den ger iaf 1000 mA ut vilket är mer än flera andra qi-receivers på ebay som bara ger 500 mA. Det som är lite konstigt är dock att samma laddningstid angavs i samband med 1000 mA som med 500 mA vilket inte rimmar med att "power transform efficiency" >= 70% verkar vara standard.

Worst case scenario är att resterande 500 mA blir spillvärme men isf får jag helt enkelt köpa en klenare för 60 spänn och kommer då ändå bara upp i en totalsumma på 200kr. Så jag vet inte om det behöver bli så mycket billigare att fixa själv Herr Poster, men gillar man att pilla så visst.

Permalänk
Medlem

Apropå effektiviteten så verkar tekniska framsteg ha lett till en överföring som i princip är lika god som den med kabel. Det här är en källa, jag läste även på något annat ställe där det fanns en mycket grundläggande teknisk presentation i pdf-format som beskrev tekniken bakom. Har pdf-en men orkar inte leta upp sidan igen, PM-a mig om ni vill ha den och inte hittar den.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/effektivare-tr...

Permalänk
Medlem

Jag har haft trådlös laddare till både Galaxy och iPhone sen i somras. Kom på posten av en firma som ville att jag skulle recensera dem. Problemet är att jag ju varken har en galaxy eller en iPhone.... De tänkte nog inte på det

Permalänk

Först on topic är också sugen på o veta hur bra denna laddning funkar..

sen lite off, jag undrar om ni som till svar på frågeställaren börjar diskutera farligheten med olika sätt att ladda mobiler är lite cpskadade?
En efter en briljerar ni med era värdelösa wikikunskaper.
jag menar inte att alla har fel eller så men vad har det med trådlös laddning att göra?