Microsoft: "Inget internet? Köp Xbox 360"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Du behöver connecta till servern och sända några KB, du behöver inte 3G mottagning för det...

Några kB!? Det handlar ju självklart om flera GB då de senaste 24 timmarnas ljud- och bildinspelningar från kinecten skall laddas upp till MS/NSA:s gemensamma servrar för att ge plats på XBoxen för de kommande 24 timmarnas data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

99 % av alla gamers här använder nog steam på sina datorer vilket betyder att man måste vara uppkopplad HELA tiden(bortsett från krångliga offline mode) men där är det ingen som klagar utan steam hyllas till skyarna.

Det finns en del som har klagat på steam, till exempel jag... men det går inte att göra något åt det. Spel på PC har sugit redan väldigt länge, på grund av att man försöker hindra piratkopiering, men man vill ju förstås inte att konsoler också ska gå åt det hållet.

Xbox One recension: http://www.youtube.com/watch?v=SGszXALhdOI

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Så jävla dumma folk är! Tycker man att det är "BARA" att man måste vara uppkopplad 1 gång / dygn, så vet tamefan inte jag vart denna värld är på väg!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Vänta bara tills någon knäcker informationen som Microsoft hämtar från konsolerna, det blir precis som när Apple sparade information om vart användarna befann sig.

Shit-storm, all over again!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sånt här som dom kommer tappa köpare på, struntar i vad konsumenten vill och allt går åt helvete

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det finns en del som har klagat på steam, till exempel jag... men det går inte att göra något åt det. Spel på PC har sugit redan väldigt länge, men man vill ju förstås inte att konsoler också ska gå åt det hållet.

Xbox One recension: http://www.youtube.com/watch?v=SGszXALhdOI

Steam-spel går att spela offline

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ge gärna exempel på länder där befolkningen kan tänkas köpa en Xbox One men som saknar Internetanslutning.

Stora delar av svenska landsbygden saknar mobiltäckning och därför internetanslutning. Och vi är väl ändå ett av de länder med bäst utbyggd internetuppkoppling i världen. Att dela internet från en telefon i Sverige bör gå att göra någon gång om dagen om man åker runt lite, men vissa semestrar utomlands och då kan 20 kr/MB bli lite grann efter ett tag. Tveksamt om den är så snäll att den bara skickar autentiseringsdata eller om den börjar leta uppdateringar och sånt också. Bara för att man är bortskämd med snabbt bredband i en storstad betyder det inte att andra inte kan ha problem.

För övrigt skulle många utvecklingsländer må bra av spelkonsoller:

Dold text

Hur som helst ser jag ingen anledning att köpa xbox one när PS4 slår den på så många andra punkter, och en PC är ett ännu bättre val.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har ett landställe där närmaste 3G-mast ligger bakom en kulle? Om jag tar en stege och klättrar upp på taket så kan jag nog få täckning dock! Fast då når nog inte telefonens wifi till xboxen istället

En av de största fördelarna jag ser med konsoller är att de är relativt portabla och därmed lätta att packa med till landstället...

Permalänk
Medlem

Skumt svar faktiskt. Trots att det verkar som att de designat hela konsolen efter det så känns det rätt idiotiskt att säga sådär rakt ut. De säger mer eller mindre åt folk som är kritiska åt online-only att de ska skita i att köpa en Xbox one? Idiotisk marknadsföring.

Permalänk

Känner bara jag att jag är tvungen att tillägga en sak: Ni som säger att det bara är att koppla upp sig via mobilen, har ni tänkt på hur täckningen är på många av dom ställena där man har sommarstuga? Jag har en stuga ute vid västkusten och det är bannemej inget nät där inte.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

En datorsite som gnäller på onlinekrav...? Det är väl inte swehästarpålandet jag kommit till?

Lägg ner gnället för gnället skull. One ska bli grym att testa - och just molnberäkningar är ju kul ny teknik!

Har ni inte internet är det dags att komma in i matchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, vill du ha exempel kan du nog nästan ta valfritt land utanför norden.

Jag tycker det är extremt dåligt, då det är en korkad grej som inte behövs, bara för att de inte lyckas lösa sina problem på ett bättre sätt.
Det är en fullösning skapad av lata utvecklare.

Ja det är ett onödigt krav, men jag är osäker på problematiken. Men jag ska släppa det nu. Tog dock en titt på Wikipedia men jag kan inte sluta undra om de som saknar Internet kanske tillhör en fattig samhällsgrupp som kanske ändå inte har råd att lägga pengarna för ett Xbox One.

Vi får väl se hur mycket sämre Xbox One säljer än sin föregångare

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Tja, Steam är ju inte utan sina kritiker heller, många har klagat en hel del på Steam sedan det först släpptes. Just på grund av att man måste vara uppkopplad dessutom.

Å andra sidan kan jag spela Steamspel i Offline läge om man bara varit Online en gång,
inget mer behövs för att kunna spela Offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

99 % av alla gamers här använder nog steam på sina datorer vilket betyder att man måste vara uppkopplad HELA tiden(bortsett från krångliga offline mode) men där är det ingen som klagar utan steam hyllas till skyarna. Nya Xbox kräver bara en gång om dagen men då är det helt absurt.

Men ärligt talat, försök komma på ett tillfälle då det passar att spela och man inte kan få internet på något sätt. Jag måste tänka efter ordentligt och kan inte säga att ett sådant tillfälle någonsin inträffar mig. Täckning för min smartphone finns alltid och den behöver inte ens vara bra eftersom incheckningen lär gå väldigt snabbt.

Dessutom, tror ni inte MS har gjort undersökningar på hur många som verkligen saknar internet helt och hållet och skulle kunna tänkas köpa Xbox One? Uppenbarligen har de kommit fram till att den gruppen är minimal och jag tror verkligen inte att någon i den här tråden tillhör den.

Grejen med Steam är väl just att det finns ett offline-mode, även om det är lite krångligt.

Med boxsen så är det ju en "mjuk" spärr de satt in som tvingar den att koppla upp mot internet, fast det inte behövs, och kan den inte så slutar den fungera.

Jag ser bara framför mig att man kommer hem efter en dag efterjobbet och slår igång konsolen, och Xbox servern är nere av någon anledning, och då kan jag inte spela över huvud taget, även fast jag det gick jättebra för 2 dagar sedan. Men den vägrar, bara för att någon chef bestämt att 1 dag är gränsen. Tack för den televerket.

1 månad eller något hade jag kunnat förstå, för det ligger i linje med hur de släpper uppdateringar och man kan ju tänka sig att upplevelsen blir bättre med en uppdaterad och buggfri konsol, men 1 dag, vafan....

Permalänk
Medlem

Detta för mina tankar tillbaka till valet mellan HD DVD eller Blu-ray som Microsoft och Sony stod inför.
Microsoft valde fel då och jag gissar på att valet att utesluta icke-anslutna människor kommer att straffa sig.

Dock ska man verkligen inte lyfta fram Sony som någon ängel, de har sin beskärda del med misstag även de.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Japp Xbox 360 är fortfarande bättre än Xbox One, så dom flest kommer köpa Xbox 360 dom som inte ha och Xbox one kommer säker förmodligen tappa kunder. Oj va otur

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är inte upprörd över själva uppkopplingen till nätet. Jag tror inte det systemet kommer orsaka lika mycket problem som säg RROD-plågan i början av X360 livsscykel. Det jag tror de flesta irriterar sig på är bristen på transparens från MS sida. Varför kan de inte bara säga som det är, att detta är skydd mot pirater, istället för att försvara det med "cloud computing" och en bättre onlineupplevelse.

Jag tror de flesta som är emot Xbox one har spel som AC2 och speciellt nyligen, Sim City i färskt minne. Det var helt otroligt hur mycket bullshit som omringade de spelens DRM och hur mycket problem som uppstod vid lanseringen. Det handlar om förtroende, vilket MS tappar genmom att hoppa på det aggressiva DRM tåget som exempelvis Ubisoft och EA tvingades hoppa av nyligen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Men alla vet ju att Microsoft är din gud Strejf.

Och att inte bry sig om det där ang. internet är inte så smart. Även om det för dig inte spelar
någon roll stödjer du detta, och i framtiden, vem vet kanske dom begränsar det ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Stora delar av svenska landsbygden saknar mobiltäckning och därför internetanslutning.

Nja det håller jag inte helt med om (länk). Nackdelen med Sverige är att det är så obebott (i norr) att det är dyrt för operatörerna att bygga en mast per hushåll

Men de hade inte behövt vara ett krav. Det hade räckt att vissa speltitlar gjorde det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

förstår inte hur folk kan försvara uppkoppling 1 gång per dygn, INGET tv spel i tiderna har behövt det, varför ska det behövas nu? finns ingen förklaring ens en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

förstår inte hur folk kan försvara uppkoppling 1 gång per dygn, INGET tv spel i tiderna har behövt det, varför ska det behövas nu? finns ingen förklaring ens en gång

Jag tror inte det är så många som försvarar valet Microsoft gjort, utan att man ifrågasätter om problematiken verkligen är så stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis som win 8, TVINGAR MS, kunderna till att vänja sig till en viss teknik vare sig dem vill eller inte och vi såg ju hur det gick. Kunder som blev så pass polariserade att dem antingen älskade eller hatade OS:et, vilket fick pc-försäljningen (föga förvånande) att dyka till bottennivåer (rekordlåg notering på flera år).

Jag fattar bara inte deras marknadsföringsstrategi. Är inte hela poängen att tillfredsställa kunden? Spelar väl fan igen roll vad Ni vill, så länge kunden är nöjd och betalar!

Ser redan en stor bojkott på väg mot X1, för att istället köpa PS4. Förståeligt och bra enligt mig då jag inte finner någon större lust att stödja tvingande, bakåtsträvande och integritetskränkande teknik.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Welcome to the PC world

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Men ärligt talat, försök komma på ett tillfälle då det passar att spela och man inte kan få internet på något sätt. Jag måste tänka efter ordentligt och kan inte säga att ett sådant tillfälle någonsin inträffar mig. Täckning för min smartphone finns alltid och den behöver inte ens vara bra eftersom incheckningen lär gå väldigt snabbt.

Det hände mig faktiskt förra månaden. Internet lade av i 6 dagar på grund av att något aggregat eller liknande pajat någonstans i Sverige.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag är inte upprörd över själva uppkopplingen till nätet. Jag tror inte det systemet kommer orsaka lika mycket problem som säg RROD-plågan i början av X360 livsscykel. Det jag tror de flesta irriterar sig på är bristen på transparens från MS sida. Varför kan de inte bara säga som det är, att detta är skydd mot pirater, istället för att försvara det med "cloud computing" och en bättre onlineupplevelse.

Precis min tanke med detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Bara att "dela" din 3G/4G uppkoppling så fungerar telefonen som ett modem och router, typ.

Finns på dom flesta om inte alla android telefoner samt Iphone

Ja det vet jag, men där 3G/4G inte finns då? Varför tror du jag skrev gprs? =d
Telias täckningskarta för 3G täcker väll kring halva Sverige, 4G 10-20%? http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/tackni...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

det är för att förhindra piratkopiering, har jag hört

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Men allvarligt talat? Den kommer ju stå vid TVn eller i vissa fall vid datorskärmen hela tiden ändå. Har man inte internetuppkoppling idag ska man nog lägga pengarna på det i stället för ett xbox one...

Skrivet av TheGiant:

Korkat!

Skulle jag köpa annan konsoll än Wii till ungarna skulle det ju inte bli xbox iaf. Vill ju kunna ta med på semester där internet saknas....

Vad är poängen med att åka på semester om man tar med spelkonsolen och sitter och spelar på den? Då kan man lika gärna sitta hemma? Räcker det inte med att spela nåt på telefonen i bilen eller nåt? För förhoppningsvis finns d et väl en anledning att åka dit man åker på semester, mer än att sitta i en annan soffa och spela xbox? I värsta fall får du väl dela internet från telefonen

Permalänk
Medlem

Det är bara att böja sig fram och ta den i baken om man vill ha en krysslåda ett.

Skrivet av _MmattiasS_:

Men allvarligt talat? Den kommer ju stå vid TVn eller i vissa fall vid datorskärmen hela tiden ändå. Har man inte internetuppkoppling idag ska man nog lägga pengarna på det i stället för ett xbox one...

När Internet går ner eller liknande brukar jag sätta mig vid min PS3 och spela lite spel.

Hur ska en krysslåda veta när mitt Internet går ner?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Bara för att man kan göra något (Always On) så betyder inte det att man ska göra det. Detta är en princip-sak. Microsoft gör så här endast för att dom kan, men det gynnar dig inte på något sätt över huvud taget som kund, snarare tvärt om.

Folk som planerar att köpa och därmed stödja eländet borde skämmas, för det är en riktigt idiotisk idé.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841