Tog hem ett QH-85. Här är en liten jämförelse mellan dessa headset efter ett par dagars testande av QH-85 och rejält testande av V2orna!
Komfort:
Föga förvånande är V2an bekvämare, det är ju som att ha ett par kuddar på öronen! Med det sagt så är 85orna inte alls obekväma. Lurarna är tillräckligt stora, fungerar bra med glasögon och velour padsen kliar inte om jag inte kommer på mig själv med att tänka på saken
Är man orolig för att QH-85 inte är tillräckligt bekväma kan man lugna sig, kan ha på mig dessa i timmar i sträck utan att märka av det.
V2orna tar hem segern i komfort, även om det inte är en brakvinst. Detta är ett gott betyg för 85orna, då V2orna är det bekvämaste headset jag någonsin testat.
Funktionalitet:
Huvudbandet justeras manuellt och saknar helt V2ornas automagiska justering, när man väl hittat ett klick som passar är det dock inget att reta upp sig på.
Att mikrofonen alltid finns nära till hands i V2orna är underbart, bara att skjuta undan när den inte behövs. Denna funktion saknas helt på dessa lurar... Det går att böja undan mikrofonen en aning, men den är klart inte designad för detta. Man kan också plocka bort den helt, samt sätta i ett litet skydd för uttaget.
Båda headset har justering för ljud och en mute för mikrofonen på en dosa som finns en bit ner på sladden. Dosan på 85orna är enorm, har man den hängandes vid sidan och inte liggandes på bordet som jag har, kommer man antagligen att slå sönder sitt headset efter att den fastnat i stolen för femtioelfte gången. Det går dock att plocka bort den, då den kommer som en separat del. Gör man det förlorar man ju dessvärre funktionen att enkelt muta mikrofonen och justera ljudet på hårdvaru nivå.
På V2orna är den mindre och tydligare, i jämförelse med 85orna som har en liten switch på sidan utan indikation på vad som är av och på, så har V2orna en rejäl switch med tydlig indikation mitt på.
Volymjusteringen är samma grej, tydlig på V2orna, utan markering för vad som är upp och ner för 85orna.
V2orna är klart överlägsna i funktionalitet.
Ljuduppspelning:
Det första jag reagerar på när jag byter är hur tamt ljudet verkar, det är något som saknas... Basen saknas... Den är i jämförelse icke existerande. Det är helt enkelt inte riktigt samma omph i ljudet!
Lite justering i equalizern och några timmars lyssnande senare så är det inget jag stör mig på, jag börjar rent av fundera på om V2orna har en rejält överdriven ljudbild i lägre frekvenser?
Jag plockar därför fram V2orna igen för att jämföra... Å jag må säga att V2orna onekligen har en tyngre ljudbild! Det är helt enkelt ett annat tryck i ljudet.
Det är dock på bekostnad av annat, ljudet känns i överlag klarare och mer neutralt i 85orna, så vilket man föredrar är inget annat än en smaksak.
Vilka som tar hem segern här är en smaksak, föredrar du rejäl bas med redigt tryck? Eller föredrar du en renare, klarare och mer neutral ljudbild?
Ljudupptagning:
Inte testat detta överhuvudtaget faktiskt, annat än att jag testat spela in lite för att höra brusnivån. Jag fick även några kommentarer av polarna att det lät bättre, mer om saken kan jag inte säga
Ska man tro det lilla testande jag gjort så tar 85orna hem segern här, jämför jag ljudupptagningar jag gjort anser jag själv att det i så fall är marginellt. Men en seger är en seger!
Byggkvalité:
Det är svårt att säga hur en produkt står emot rejäl användning såhär i förhand...
QH-85 känns ganska rediga, byggt av aluminium och vad som verkar vara stryktålig plast, sladdarna är rejäla. Dom kan troligtvis stå emot en hel del wear and tear, men det är med betoning på troligen. Det finns nämligen en hel del byggdetaljer som måste vara av rejäl kvalitet för att det ska tåla att åka i backen och användas dagligen.
QPAD ger en garanti på 2 år, det återstår att se om QH-85 kommer att leva upp till det!
Sibera V2 däremot har jag haft länge nu, därav kan jag ge en riktig bild av byggkvalitén på dessa.
När man plockar upp dem för första gången tänker man antagligen att mekanismen för huvudbandet kommer att rasa samman inom en vecka. Inte då, ett par år senare fungerar den lika bra som som ny!
Konstlädret känns fortfarande som nytt, mikrofonen och dess funktion fungerar lika bra som vid upppackning.
V2 faller på sladdarna, jag tror att många användare av V2orna har märkt att det förr eller senare börjar glappa, det börjar lite lätt för att tillslut övergå till en helt död lur om man inte vinklar sladden som går in i luren korrekt. Det tar inte veckor, eller månader, men efter något års flitigt användande kan det märkas av.
Mitt senaste V2 höll strax över 2 år, då garantitiden från Steelseries är 2 år får man väll säga att det höll rätt bra trots allt.
Slutsats:
Inköpspris för båda dessa headset var för mig 500kr styck. Båda pluggas in till 3.5mm uttag och fungerar därav direkt ur kartong. Båda är halvöppna i designen.
V2 tar hem priset för komfort, men är man ute efter ett headset med andra funktioner än att vara komfortabelt så kan detta försummas enligt mig, QH-85 är definitivt bekvämt nog för långa sektioner framför datorn.
Det går inte att stoppa under stolen med att V2 har bättre funktionalitet, både när det gäller huvudbandet och mikrofonen, men även när det gäller kontroll dosan. Man får känslan av att kontroll dosan till 85orna är designad för att kunna användas även på vift, men då kan man fundera på varför den kommer som en separat del med en meter extra kabel? Ett par meter kabel är enligt mig för mycket att bära med sig utomhus. Nämnde jag att dosan är enorm?
Ljudet på QH-85 är renare, klarare och neutralare jämfört med V2 som har rejäl fokus på bas och tryck i ljudet. Vilket du föredrar är helt enkelt tyckte och smak.
Ljudupptagningen är enligt mig snarast likgiltig och kan därmed försummas.
Byggkvalitén är svår att bedöma såhär på förhand, så det låter jag vara osagt tills vidare!
Ligger du och väger mellan dessa headset kommer det enligt mig ner till ljudkvalité och funktionalitet. V2 ÄR komfortablare, men QH-85 är komfortabla.