Intel Haswell-E får åtta kärnor och DDR4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buio:

På ena bilden står det klart och tydligt:
Ivy Bridge-E: 4x8
Haswell-E: 3x8

Kommer inte spela någon roll när företagen kommer lägga på PLX chip.
Intel gör inte moderkort längre dom kommer sluta med det.

Asus asrock alla dom kan göra moderkort med 8x PCI 16x om dom vill fast då kostar moderkorten efter det.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kommer inte spela någon roll när företagen kommer lägga på PLX chip.
Intel gör inte moderkort längre dom kommer sluta med det.

Det handlade inte om PLX chip från 3:dje partstillverkare, utan om specen som stod i presentationen. PLX kan de lägga på IB-E, Haswell och andra också så vitt jag vet, eller menar du att det bara är för Haswell-E?

Permalänk
Medlem

Nyheter var ordet. Som redan påpekats så finns det inget som hindrar folk ifrån att köpa 8-kärning Xeon idag. Skillnaden är att vi om nåt år där får äran att köpa en upplåst Xeon lite extra dyrt. Det skräp-kisel som inte duger till Xeon gör man "extreme edition" av och säljer dyrt till folk. News at 11.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Jag har en AMD Phenom II 1100T BE
Hur många kärnor skall jag stänga av, för att få maximal effekt åt t.ex spel Nvidia PhysX osv?
Och är det några speciella kärnor jag då ska stänga av t.ex 2 och 6?
Jag vill gärna lära mig mer om detta XD.

Polarn, jag har vad du söker.

http://www.youtube.com/watch?v=TJL4Y3aGPuA

Du ska inte stänga av några kärnor. Det är något som processorn ska sköta själv. Nyare processorer har väldigt avancerade strömsparfunktioner och överklockningsfunktioner som gör att de hoppar väldigt mycket i frekvens beroende på hur mycket de används. Den där klockfrekvensen som står på lådan är inte så relevant längre då den sällan arbetar där ändå. Vid låg belastning klockar processorn ner sig för att spara ström och den kan även stänga av kärnor helt för att spara ännu mer. Vid hög belastning klockar de upp sig och då kan de även stänga av kärnor för att kunna klocka ännu högre. Allt detta sker helt atuomagiskt utan att man behöver pilla på det. De enda som går in och manuellt stänger av kärnor brukar ju vara extremöverklockare som ska slå frekvensrekord. Du tjänar inget på att manuellt pilla på kärnorna. Det gör processorn och operativsystemet bäst själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Underbart! Men hur blir det med TSX på dessa?

Skrivet av Pholostan:

Nyheter var ordet. Som redan påpekats så finns det inget som hindrar folk ifrån att köpa 8-kärning Xeon idag. Skillnaden är att vi om nåt år där får äran att köpa en upplåst Xeon lite extra dyrt. Det skräp-kisel som inte duger till Xeon gör man "extreme edition" av och säljer dyrt till folk. News at 11.

"Extra dyrt" jämfört med vad? Hur du än vrider och vänder på det så är det här nyheter. Här kan vi få hög singeltrådad prestanda och hög total prestanda, utan att köpa ett dyrt SR-kort från EVGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du ska inte stänga av några kärnor. Det är något som processorn ska sköta själv. Nyare processorer har väldigt avancerade strömsparfunktioner och överklockningsfunktioner som gör att de hoppar väldigt mycket i frekvens beroende på hur mycket de används. Den där klockfrekvensen som står på lådan är inte så relevant längre då den sällan arbetar där ändå. Vid låg belastning klockar processorn ner sig för att spara ström och den kan även stänga av kärnor helt för att spara ännu mer. Vid hög belastning klockar de upp sig och då kan de även stänga av kärnor för att kunna klocka ännu högre. Allt detta sker helt atuomagiskt utan att man behöver pilla på det. De enda som går in och manuellt stänger av kärnor brukar ju vara extremöverklockare som ska slå frekvensrekord. Du tjänar inget på att manuellt pilla på kärnorna. Det gör processorn och operativsystemet bäst själva.

Jag skulle vilja påstå att han omedelbums ska slå av alla strömsparsfunktioner och klocka upp prollen till 4 GHz och sen skriva det i sin signatur.

Nä, jordenxxx, du ska absolut inte stänga av några kärnor, då blir ju processorn långsammare. Däremot kan man tilldela ett tungt program en kärna för att undvika att OS:et ska behöva fundera på saken. Det gör jag hela tiden när jag gör CFD-beräkningar, som inte är direkt gjorda för att multitrådas. På detta sätt har jag en kärna som hela tiden knackar på i 100 % medan de andra kärnorna kan hantera allt annat.

Men lättast är det att skita i det och låta OS:et ta hand om det. Windows är idag väldigt bra på att fördela resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tack för ett bra svar, nu vet jag hur maskineriet fungerar.

Skrivet av heatm:

Jag skulle vilja påstå att han omedelbums ska slå av alla strömsparsfunktioner och klocka upp prollen till 4 GHz och sen skriva det i sin signatur.

Nä, jordenxxx, du ska absolut inte stänga av några kärnor, då blir ju processorn långsammare. Däremot kan man tilldela ett tungt program en kärna för att undvika att OS:et ska behöva fundera på saken. Det gör jag hela tiden när jag gör CFD-beräkningar, som inte är direkt gjorda för att multitrådas. På detta sätt har jag en kärna som hela tiden knackar på i 100 % medan de andra kärnorna kan hantera allt annat.

Men lättast är det att skita i det och låta OS:et ta hand om det. Windows är idag väldigt bra på att fördela resurser.

Åh, inge gött med 4GHZ eller mer, men det kan jag glömma med min stock-kylare.
Men jag kommer åtminstone upp i 3.7GHZ, processorn ligger då på ca 50 grader.
Men jag behöver en bättre kylare det är ju inget snack om den saken.
Stock-kylare är ju knappast det vassaste på marknaden, snarare det slöaste.
Nåväl när GTX 680 hoppar in i burken, så får en ny kylare göra detsamma.
Jag kände på mig, att det på någon höger skulle bli precis som du säger,
att CPU´n skulle bli slöare om man inaktiverade kärnor.
Samtidigt som färre kärnor tydligen ökar klock-hastigheten.
Nåväl precis som både du och Zotamedu säger, så får han sköta det där själv det blir bäst så.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deodot:

Åh, tänk om jag kunde få sätta en av de där rackarna på ett mini-itx moderkort. Men den chansen är väl närmast obefintlig.

Vet inte varför det inte kommer mini-itx till dessa men det känns som chansen till det är obefintlig.

Man får väl hoppas att det kommer möjlighet till fler kärnor i nästa generation, men den dröjer ju 2 år (skylake).

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja du får ju gärna läsa första delen innan du svarar isåfall. Jag skrev om processorn och jag skrev att det bara är PS3 som haft en SPE dedikerad åt OS. Och det kan knappt tolkas som en kärna.

Alltså: Processorn har aldrig varit resurslåst innan så varför behövs det nu?

Hört från tidigare nyheter att dom använder en eller flera kärnor
för att arbeta med OSet samt bakgrundsprogram.

Och jo, processorn har ju varit det, eller i alla fall PS3ans.
Men vi vet ju inte så vi får bara se när konsolerna släpps,
därför tycker jag att man inte ska förvänta sig att
spel till PC kommer stödja 8 kärnor fullt ut så fort
bara för att konsolerna är x86 och har 8 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Mycket intressanta nyheter. Frågan är dock om min 2600K överlever hela vägen till Q3 2014 innan uppgraderingsdjävulen kommer och bosätter sig på min axel.

Jag klarar mig utmärkt med min 750K från 2009 hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Hört från tidigare nyheter att dom använder en eller flera kärnor
för att arbeta med OSet samt bakgrundsprogram.

Och jo, processorn har ju varit det, eller i alla fall PS3ans.
Men vi vet ju inte så vi får bara se när konsolerna släpps,
därför tycker jag att man inte ska förvänta sig att
spel till PC kommer stödja 8 kärnor fullt ut så fort
bara för att konsolerna är x86 och har 8 kärnor.

Det är irrelevant om du inte länkar till något som bekräftar eller nämner det. Helst ingen artikel som bara gissar(som alla gör nu?)

Och bara för att PS3 haft det innan finns det ingen som helst anledning till att göra det numer.
Framförallt inte när man tittar på hur Cell och Xenon är upbyggda, speciellt med tanke på att dom använder IoE och inte OoE.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är irrelevant om du inte länkar till något som bekräftar eller nämner det. Helst ingen artikel som bara gissar(som alla gör nu?)

Och bara för att PS3 haft det innan finns det ingen som helst anledning till att göra det numer.
Framförallt inte när man tittar på hur Cell och Xenon är upbyggda, speciellt med tanke på att dom använder IoE och inte OoE.

"Men vi vet ju inte så vi får bara se när konsolerna släpps"

Du läser visst inte märker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

"Men vi vet ju inte så vi får bara se när konsolerna släpps"

Du läser visst inte märker jag.

Det gör jag visst det, du har bara inga argument att komma med. "Dom har gjort det innan" är ingen giltlig sådan.
Att du har läst något någonstans som har gissat på något är inget att gå på heller.

Du vill helt enkelt inte diskutera och envisas med att hålla kvar på din åsikt utan att säga varför.
Jag förklarar men du verkar ju inte förstå, men istället för att fråga så bara hugger du tillbaks?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gör jag visst det, du har bara inga argument att komma med. "Dom har gjort det innan" är ingen giltlig sådan.
Att du har läst något någonstans som har gissat på något är inget att gå på heller.

Du vill helt enkelt inte diskutera och envisas med att hålla kvar på din åsikt utan att säga varför.
Jag förklarar men du verkar ju inte förstå, men istället för att fråga så bara hugger du tillbaks?

Nej, du påstod från första början att nya konsolerna kommer
göra så att PC spel stödjer 8 kärnor. Men det kanske dom inte kommer.
Jag vet inte, du vet inte, som sagt beror det på hur systemet funkar och
hur spelutvecklarna bestämmer sig för att göra.
Man får väl hoppas att konsolerna påverkar men det vet ju inte
därför kan man inte säga att dom kommer göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Nej, du påstod från första början att nya konsolerna kommer
göra så att PC spel stödjer 8 kärnor. Men det kanske dom inte kommer.
Jag vet inte, du vet inte, som sagt beror det på hur systemet funkar och
hur spelutvecklarna bestämmer sig för att göra.
Man får väl hoppas att konsolerna påverkar men det vet ju inte
därför kan man inte säga att dom kommer göra det.

Det gör jag fortfarande. För nu finns det ingen som helst anledningen till det. Det fanns det då.

Cell och Xenon använde IoE som vi på desktop inte använt sen början på 90-talet som gör att processorn bara kan hantera informationen i ordningen det kommer (kort draget). Vilket är rätt värdelöst i dagens sammanhang.

Gissningsvis ansåg Sony att det behövdes en SPE att reservera åt systemet för att det inte skulle vid något tillfälle hacka ner eller sega ihop. Jag är övertygad om att det gjordes så för säkerhets skull och inte för att det behövdes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahh, då blir det till att behålla SB-riggen till 2014. Något mindre hopp är inte riktigt värt det imho

Någon nämnde Xeon, men de är inte så kul, lågt klockade, låsta och dyra, ser inte riktigt varför en entusiast skulle gilla Xeon. Det är väl bara om man måste ha MT till varje pris.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ahh, då blir det till att behålla SB-riggen till 2014. Något mindre hopp är inte riktigt värt det imho

Någon nämnde Xeon, men de är inte så kul, lågt klockade, låsta och dyra, ser inte riktigt varför en entusiast skulle gilla Xeon. Det är väl bara om man måste ha MT till varje pris.

Det var nog jag som nämnde Xeon. Bara 1 är inte så spännande, men om man kör dubbla så har man ju 16 kärnor/32 trådar - det överväger klockhastigheten iallafall för det arbete jag använder datorn till. Men som sagt är det ju svindyrt, SB-E och nu Haswell-E (HS-E? HW-E? Vilken förkortning gäller?) är perfekta i att dom är relativt billiga med grym prestanda. Ska nog tillägga att jag inte är en entusiast på samma sätt som många andra här är, så jag förstår självklart att Xeon inte alls är lika spännande :). Men för mig är dubbla Xeons toppen av glassberget, dagen då jag har råd.. *dräggel*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Vad menar du med det, låter lite dumt va ?

Xeon på 3,1 kostar 15k ifall detta hamnar på 10k så är det ju 5 mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Underbart! Men hur blir det med TSX på dessa?

Troligen inte, men man vet aldrig. Intel brukar vara roliga med sina entuseast-modeller, brukar betyda att de är cripplade på nåt sätt. De vill ju inte konkurrera med Xeon för mycket heller. VT-d fanns ju inte på SB-E i början tex. Man kan hoppas, men vi får väl se i slutet av 2014.

Citat:

Här kan vi få hög singeltrådad prestanda och hög total prestanda, utan att köpa ett dyrt SR-kort från EVGA.

Det finns ganska högt klockade 8-kärniga Xeon som inte direkt är långt efter i singletrådad prestanda. Bara att köpa idag istället för att vänta drygt ett år till. En Xeon E5-2687W tex, turbo upp till 3.8 GHz och åtta kärnor.
Visst, du kan inte överklocka, men behöver du verkligen åtta kärnor så har du singletrådad prestanda så det räcker och blir över. Sen har jag rätt svårt att tro att åtta-kärning Haswell-E kommer överklocka särskilt bra. Antagligen sämre än vad vanliga Haswell gör, det är ju trots allt dubbelt så många kärnor, mer cache etc.

Skrivet av Anon@tor:

Xeon på 3,1 kostar 15k ifall detta hamnar på 10k så är det ju 5 mindre.

Ifall, ja. Har svårt att tro att Intel kommer sälja 8-kärniga för desktop väldigt mycket billigare än Xeon.
3970X är inte direkt billigare än en Xeon E5-1660 idag.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Det finns ganska högt klockade 8-kärniga Xeon som inte direkt är långt efter i singletrådad prestanda. Bara att köpa idag istället för att vänta drygt ett år till. En Xeon E5-2687W tex, turbo upp till 3.8 GHz och åtta kärnor.
Visst, du kan inte överklocka, men behöver du verkligen åtta kärnor så har du singletrådad prestanda så det räcker och blir över. Sen har jag rätt svårt att tro att åtta-kärning Haswell-E kommer överklocka särskilt bra. Antagligen sämre än vad vanliga Haswell gör, det är ju trots allt dubbelt så många kärnor, mer cache etc.

Men dom är trots allt dyrare, och den singeltrådade prestandan är lägre.

Absolut, man får offra några Hz för att ha dubbelt så många kärnor. Men man får ändå fler Hz*kärnor/krona än vad man får med en Xeon, i kombination med singeltrådad prestanda som skulle vara tokdyr om det vore en Xeon.

Därmed tycker jag att detta är en intressant nyhet. Om jag själv får råd med en återstår att se. Annars kan man tänka sig att åtta kärnor knuffar sex kärnor lite nedåt i pris... men det är inte som om jag håller andan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men dom är trots allt dyrare, och den singeltrådade prestandan är lägre

Singeltrådad prestanda hos SB-E är även lägre än vanliga Ivy Bridge (i vissa fall) och Haswell. Och de två senare är ju som bekant väldigt mycket billigare än SB-E. Så om singletråd och pris är viktigt så är ju extreme edition aldrig intressant? Xeon är inte särskilt mycket efter i just single thread, före i multi och väldigt långt före i prestanda per watt. Särskilt 3970X är väldigt ineffektiv per watt jämfört med Xeon.

Jag tycker inte direkt det känns som en nyhet att Intel kommer att släppa en Haswell-E i framtiden<tm>. Tämligen väntat, eller hur? Kanske lite nyhet att det blir åtta-kärning, med det har ju gått rykten om en åtta-kärnig Ivy Bridge-E redan också.

Men jaja, kul att Intel gör nåt åt entusiast-hållet. Får hoppas det nya chipsetet inte är lika tråkigt som X79, dvs att det hår något mer att erbjuda än det vanliga standard. Och kanske gigabyte äntligen släpper ett uppdaterat bios till UP4, den som lever får se.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om jag själv får råd med en återstår att se. Annars kan man tänka sig att åtta kärnor knuffar sex kärnor lite nedåt i pris... men det är inte som om jag håller andan..

Intel har inte direkt sänkt priser på sina CPU:er de senaste två-tre generationerna. Som sagt har jag väldigt svårt att tro att de släpper en Haswell-E som är väldigt mycket billigare än Xeon-motsvarigheten. Måste den vara cripplad på nåt sätt. Multi-cpu är ju given iofs, men ändå. Dyrt blirt det, jag tror de sex-kärniga ligger kvar på samma pris de har idag medans den åtta-kärniga blir ännu dyrare. Varför skulle Intel gå ned i pris?

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Singeltrådad prestanda hos SB-E är även lägre än vanliga Ivy Bridge (i vissa fall) och Haswell. Och de två senare är ju som bekant väldigt mycket billigare än SB-E. Så om singletråd och pris är viktigt så är ju extreme edition aldrig intressant? Xeon är inte särskilt mycket efter i just single thread, före i multi och väldigt långt före i prestanda per watt. Särskilt 3970X är väldigt ineffektiv per watt jämfört med Xeon.

Tyvärr ett problem som beror på att Intel släpper entusiastplattformen ett år senare, så man kan jämföra med ny generation CPU för "vanlig" desktop. Men inget man kan göra något åt direkt. Jag tycker en del av entusiast-PC är att ha den senaste teknologin, och där får man en som är ett år gammal från Intel. Speciellt trist nu med IB-E, när Intel kör vidare på ett gammalt chipset också. Synd att det inte finns mer konkurrens, Intel kan göra som de vill.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av the squonk:

Det skiljer inte så mycket mellan motsvarande processorer ut Xeon och i7 i dag. Xeon är lite dyrare men inget man direkt reagerar på. Däremot kan man få fler kärnor till lägre pris om man kör på ett moderkort med dubbla socklar. Sen får man ju ECC-minnen också vilket är trevligt.

Kan ta lite exempel. Xeon E5-1660 är samma som i7 3960X och det rekommenderade priset från Intel skiljer $80. Tittar vi på E5-1650 som är samma som i7 3930K så har de samma pris. Är det många kärnor man är ute efter så är ju två E5-2660 billigare än en i7 3960X. Då får man totalt 12 kärnor, 24 logiska med HT för strax över $800. Tyvärr bara 2 GHz.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag tycker inte direkt det känns som en nyhet att Intel kommer att släppa en Haswell-E i framtiden<tm>. Tämligen väntat, eller hur? Kanske lite nyhet att det blir åtta-kärning, med det har ju gått rykten om en åtta-kärnig Ivy Bridge-E redan också.

Men jaja, kul att Intel gör nåt åt entusiast-hållet. Får hoppas det nya chipsetet inte är lika tråkigt som X79, dvs att det hår något mer att erbjuda än det vanliga standard. Och kanske gigabyte äntligen släpper ett uppdaterat bios till UP4, den som lever får se.

Det som gör det intressant är kombinationen av hög singeltrådad prestanda med hög total prestanda. Visst, prestanda per watt; där vinner Xeon, men det är en annan sak.
Det var inte oväntat, men det är en nyhet.

Skrivet av Pholostan:

Intel har inte direkt sänkt priser på sina CPU:er de senaste två-tre generationerna. Som sagt har jag väldigt svårt att tro att de släpper en Haswell-E som är väldigt mycket billigare än Xeon-motsvarigheten. Måste den vara cripplad på nåt sätt. Multi-cpu är ju given iofs, men ändå. Dyrt blirt det, jag tror de sex-kärniga ligger kvar på samma pris de har idag medans den åtta-kärniga blir ännu dyrare. Varför skulle Intel gå ned i pris?

Jag tror inte heller riktigt på betydande prissänkningar.
Idag ligger den billigaste åttakärniga med någorlunda hög klock på $1900. Tidigare flaggskepp har legat på $999.
Ingen tror nog att det nya flaggskeppet landar utanför det intervallet, men sen så är det ju ett ganska stort intervall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag tycker en del av entusiast-PC är att ha den senaste teknologin, och där får man en som är ett år gammal från Intel. Speciellt trist nu med IB-E, när Intel kör vidare på ett gammalt chipset också.

Mmm, precis. Inte mycket att göra nåt åt direkt

Skrivet av Zotamedu:

Är det många kärnor man är ute efter så är ju två E5-2660 billigare än en i7 3960X. Då får man totalt 12 kärnor, 24 logiska med HT för strax över $800. Tyvärr bara 2 GHz.

Verkar finnas många engineering samples av Xeon E5-26xx på E-bay. Man kan få två stycken på 3 GHz ganska billigt. De har förstås högst modest turbo, bara 3.3 GHz, men förutom det verkar det inte vara nån större skillnad. Jag har inte hittat nån hittills på den jag har, har iofs inte testat med ECC-minne, men allt verkar finnas och stödjas i CPU:n iaf. Det är väl kanske värre med moderkort som sväljer ES-CPU:er, men Supermicro har traditionellt varit ganska snälla med sånt. Jag har ju mitt skräp-gigabyte, det tar CPU:n utan att klaga men har andra problem istället.

Edit: Jag såg på ebay att den sorts ES Xeon jag köpte nån gång förra året fortfarande säljs bla av samma kille jag köpte min av. Men nu ännu billigare. Antagligen för att både Asus och Supermicro verkar ha uppdaterat sina BIOS så ES-CPU:er med äldre än C0-stepping inte bootar. Den jag har är B0-stepping, likadan som den som säljs här:
http://www.ebay.com/itm/Sandy-Bridge-EP-QAFN-ES-LGA2011-3-0Ghz-3-3Ghz-Turbo-4C8HT-10M-L3-B0-/330932934127
Nu bara ca 1000 spänn. Surt att de tagit bort supporten i BIOS, hade varit kul med ett billigt Supermicro kort och dubbla såna. Billig server med många trådar. Iofs kan man antagligen köra med gammal bios, men men.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Intressant.

Funderat på att skaffa ett moderkort med två processorersocklar och tex två fyrkärniga Xeon-proppar, men då jag vill ha ett litet kompakt system så har det varit svårt att kombinera. Har tyvärr inte hittat något mATX-kort som har plats för tex två 2011-socklar.

Nu ser jag en möjlighet att kunna realisera detta. Denna CPU på ett mATX med en 2011-3 sockel tillsammans med två 780 eller Titan i SLI så kan man ju ändå bygga ett väldigt kompakt system med en liten (kanske vattenkyld) låda.

Är lite inne på en Prodigy M eller en SG10 med ovan komponenter. Men eftersom det dröjer mer än 1 år tills dess så hinner det säkert komma lite mer ritkigt kompakta lådor för mATX.

Apples nya Mac Pro är ju intressant tycker jag, och varit lite inne på den, men kommer nog att avstå då det sitter AMD-grafik i den. Inte så förtjust i deras drivrutiner. Hade Apple gått för GTX så hade det nog blivit en sådan för mig (och ser en fördel i att även kunna köra OS X då jag arbetar en del med musik och foto).

Men var iofs rätt väntat att Apple gick för AMD-lösning här. De har ju tagit fram OpenCL som de vill stödja som främsta API för flyttalsberkäkningar på GPGPU:er, och det är ju något AMD satsat på till skillnad ifrån nV. Annars ett riktigt smidigt väldigt litet bygge Apple fått till där. Faktiskt mer imponerande och kreativt än vad jag väntat mig.

Men men en 8-kärnors Haswell E och två GK110 så kan man nog få till ett hyfsat kompetent hemmabygge som inte borde kosta så mycket mer än nya Mac Pro.

Skulle dock vara kul med lite nya kreativa lådor. Hoppas att Apple förstärker den trend som redan finns emot mer kompakta och kraftfulla desktopsystem. Gärna att Mac Pro inspirerar till nya lådor för detta, men utan att andra kopierar de 100% rakt av (alltid lite halvtrist).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Tycker man borde ha alla USB 3.0 på en sådan här highend- styrkrets vid det här laget.

Håller med. Borde den inte också ha någon modern snabbare ersättare till SATA, som tex direkt koppling av SSD via PCIe?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det tror jag inte. Den största anledningen är väl att PS4 och Xbox One lanseras.

Japp. Är personligen inte så intresserad av en spelkonsoll, men för en gång skull kommer de ha en positiv inverkan på sPC just genom att många spel kommer att skrivas för x86 med 8 kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Skylake, skymont och amd am4 är nog snällare mot plånboken.

Atom Lincroft FTW! Är ännu bättre/snällare!

Visa signatur