Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Den till vänster lär ju bli ball med snurrande fläktar

Fast akta dig för att göra biten i mitten för smal - kommer bli svårt att såga till det så. Bättre med lite mindre diameter på hålen.

Permalänk
Medlem

Den till vänster va grym, kom och tänka på LMFAO, den lådan nån har på huvet
Du kanske skulle ta och göra så den såg ut så, vore kul!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

jag har kollat lite och de beskrivningarna som visar hur det är tänkt man ska göra hålen visar att man ska göra hålen ännu större så det är typ inte tänkt att man ska ha ett chassi i trä med två fläktar bredvid varandra. Om jag ökar avståndet mellan dem så kommer jag inte kunna ha båda fläktarna centrerade i hålen eller så kan dem inte sitta på samma radiator vilket skulle göra det hela jobbigare och dyrare med två separata radiatorer. Om båda hålen ska vara 138 så blir det två millimeter kvar mellan dem, jag har nu ökat det till 4 millimeter vilket är betydligt bättre men det är ju fortfarande väldigt tunt

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

När det kommer till fläktar till radiatorer så vet jag att man ska kolla efter tryck och inte luftgenomflöde och då brukar typ alla säga att man ska ta Noctuas fläktar. Men om man vill ha fläktar som trycker på bra men har ljuseffekter, någon som har tips på bra fläktar då?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

"Jag säger inte att DU inte behöver det men jag skulle personligen skippat den."

Varför skippa cd läsaren kostar typ 150 kr och kan vara bra om man redan har en W7 skiva och installera ifrån den?.
Kan vara kul om man har gammal musik eller gamla spel som inte kräver internetuppkoppling och som går att spela på Nyare windows versioner?.
Man får ju 2 skrov och en dricka på max för dem pengarna.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Varför skippa cd läsaren kostar typ 150 kr och kan vara bra om man redan har en W7 skiva och installera ifrån den?.
Kan vara kul om man har gammal musik eller gamla spel som inte kräver internetuppkoppling och som går att spela på Nyare windows versioner?.
Man får ju 2 skrov och en dricka på max för dem pengarna.

Och jag har redan en cd-läsare så det var bara om jag skulle ha den i chassit eller ej, funderar på att bygga in den i chassit om det inte är för svårt

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Vad tycks om detta, ville inte ha en tunn remsa i mitten så jag tänkte om och gjorde så här. vet inte riktigt själv om det blir snyggare eller ej.

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen hittat ett företag som säljer dem via tradera, 29:- kostar dem styck. Vet du om dem är bra eller länkade du dem bara för att de skulle passa in?

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Vad tycks om detta, ville inte ha en tunn remsa i mitten så jag tänkte om och gjorde så här. vet inte riktigt själv om det blir snyggare eller ej.

http://i.imgur.com/47fBMPH.png

Minska avståndet i mitten där (mindre av det svarta i ritningen med fortfarande samme princip) så blir det skitbra!

Och så måste du ju ha lysande fläktar - helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Minska avståndet i mitten där (mindre av det svarta i ritningen med fortfarande samme princip) så blir det skitbra!

Och så måste du ju ha lysande fläktar - helt klart

Skaken är den att iallafall de flesta datorfläckar jag har sätt har en ram(det svarta är ramen på fläkten) och jag vill inte plock isär, ta sönder en fläckt.

Något tips på vilken färg som skulle passa? Röd är snyggt men det har typ alla så jag funderade på grönt eller blått. Kommer med störst sannolikhet ha samma färg senare på vattnet eller slantarna om jag bygger vattenkylning.

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Kollade precis upp hur man ska göra för att montera en radiator, var det bara den jag såg eller kommer jag behöva göra hål på framsidan så att muttrar sitter på framsidan av chassit? känns som att det kommer vara riktigt fult men verkar vara det ända alternativet

kommer det vara trä eller akryl, så kan du ju bara sänka in muttrarna på insidan och använda lim. om det är plåt, kanske du kan svetsa dit dem?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

kommer det vara trä eller akryl, så kan du ju bara sänka in muttrarna på insidan och använda lim. om det är plåt, kanske du kan svetsa dit dem?

Jag ska ha trä och om jag börjar med att sätta fast skruvarna i radiatorn, sen sätter på fläktarna på dem, hur ska jag då få en mutter som sitter fast på insidan av chassit att spänna sig på skruven? Kan tyvärr inte trolla:(

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Vilken blir snyggast, den till höger blir ju enklare att göra men principen med ansikte försvinner ju synd nog

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Den översta tycker jag ser bra ut!

Man kan köpa lösa moderkortsplattor för installation i valfritt chassi det är inte dyrt men om man har en gammal dator kan man slakta den också - fast den kan vara svårt att få det snyggt kanske.

Knappar för start och sådant är inte svårt - läs om hur starten triggas. Finns massor av snygga knappar på elfa eller clas olhson som passar.

Behöver du verkligen en CD-drive år 2013? Windows går ju att installera från USB och för spel har man väl Steam? Jag säger inte att DU inte behöver det men jag skulle personligen skippat den.

När det gäller luftflöde så tänk på att luft kommer alltid att hitta sig in i lådan så det är viktigare men bra utventilering än med än med bra insug. Om du sätter dom där två stora fläktarna på toppen av lådan och låter dom suga ut så kommer du få riktigt bra luftflöde i lådan.

Kanske att du behöver att ett till insug längre ned. Fast insug MÅSTE inte ha fläkt, det funkar med ett par slots också. Beror på om du vill ha dammfilter eller inte - ska du ha dammfilter får du sätta en fläkt på insuget också.

Var har du nättagget i den översta förresten? Tycker inte det är riktigt tydligt

Mvh

Man kanske har en gammal film man vill titta på ;P

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Vilken blir snyggast, den till höger blir ju enklare att göra men principen med ansikte försvinner ju synd nog

http://i.imgur.com/R97GvIR.png

Den till vänster med lysande fläktar blir klockren - ta en sådan! Skulle vilja ha en själv

Permalänk
Medlem

Det är ingen annan som hade tänkt bygga ett chassi och som bor i närheten av Malmö, hittade en annons på blocket där de säljer mdf skivor hyfsat billigt men dem är 2*3 meter 12 mm tjocka och jag tror två kvadratmeter räcker för mig. Någon som skulle vilja dela så vi får lägre pris?

På tal om damfilter så gör jag nog egna med de tyget som finns beskrivet i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

http://i.imgur.com/R97GvIR.png

Får jag fråga vad för templet du använder?

sam hur gör du för att göra hålen med "vågor"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Får jag fråga vad för templet du använder?

sam hur gör du för att göra hålen med "vågor"?

Som template använder jag Simpel template - Meters

För att göra det hålet så tog jag de två hålen jag redan hade och sen använde jag verktyget "Arc" mellan en punkt i varje cirkel som var i samma nivå och gjorde den så stor som jag ville. När jag hade gjort det både uppe och nere så tog jag "push pull" för att få bort det där mellan. Hoppas du förstår. Här är en bild

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Som template använder jag Simpel template - Meters

För att göra det hålet så tog jag de två hålen jag redan hade och sen använde jag verktyget "Arc" mellan en punkt i varje cirkel som var i samma nivå och gjorde den så stor som jag ville. När jag hade gjort det både uppe och nere så tog jag "push pull" för att få bort det där mellan. Hoppas du förstår. Här är en bild

http://i.imgur.com/wHSJvno.png

Fattar fortfarande inte, hur får du till så att alla håll blir exakt lika stora?

sedan vart du ska börja osv?

EDIT: Nu fattade jag allt Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

JA, det är viktigt med cd/dvd-läsare...

Hade ett jäkla problem när jag installerade om min dator och läsaren inte fungerade.
Hade ingen möjlighet att få in drivrutinerna till moderkortet så jag kunde ladda ner resten av drivrutinerna.

Slutade med att jag fick åka till föräldrarna, låna deras dator och ladda ner drivrutinerna därifrån till ett usb-minne.

Om du bara använder DVD-läsare vid installation, så går det bra att koppla in en dylik tillfälligt, den behöver ju inte vara fast monterad i chassit. När du sedan installerat klart kopplar du bara ur den och lägger undan tills det är dags att installera om

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Fattar fortfarande inte, hur får du till så att alla håll blir exakt lika stora?

sedan vart du ska börja osv?

EDIT: Nu fattade jag allt Tack!

Om du använder sketchup så hoppas jag att du vet hur man gör för att skriva in mått. Om det inte var för det så skulle det vara omöjligt att göra det skalenligt och man skulle inte kunna använda sketchup för att göra en modell som man senare skulle utgå från när man ska bygga

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Den till höger är ju grovt snygg om du är duktig med sågen!
Sen måste du verkligen komma ihåg att få positivt lufttryck i burken, annars kommer det sugas in så mycket damm, för du kommer aldrig få den särskilt tät i fogarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Den till höger är ju grovt snygg om du är duktig med sågen!
Sen måste du verkligen komma ihåg att få positivt lufttryck i burken, annars kommer det sugas in så mycket damm, för du kommer aldrig få den särskilt tät i fogarna.

Tänkte ta lim eller något för att täta de fogar mellan de sidor som jag inte tar isär men två eller tre sidor kommer jag göra avtagbara så jag får se hur jag gör. Vet inte riktigt om det blir snyggt eller fult men jag funderade på att sätta hörnlistor på alla kanter vilket hade stoppa en del damm men nog inte allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Om du använder sketchup så hoppas jag att du vet hur man gör för att skriva in mått. Om det inte var för det så skulle det vara omöjligt att göra det skalenligt och man skulle inte kunna använda sketchup för att göra en modell som man senare skulle utgå från när man ska bygga

Jo det tror jag, man tar den där tumstocken och sedan så sätter man it måtten?

Permalänk

Ska du bygga i trä så tycker jag utifrån mina egna tycken att du ska använda ett träslag som ger struktur och ett träigt outfit. om du inte förstår hur jag menar kan du kolla Denna länken. Det är en bild på min dator jag precis byggt. Byggloggen hittar du här på forumet.

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Utifrån mina erfarenheter av lådor i MDF:

CD/DVD behövs ibland, men spara dig besväret att såga ett hål, och anslut en USB-enhet. Du ska väl ha lådan i några år och DVDn kommer att göra mindre och mindre nytta med åren. Dessutom har en extern enhet gummifötter som dämpar vibrationerna.

Om ljudnivå är viktigt så fundera på om du kan hänga upp fläktarna i något mjukt istället för att skruva fast dem. Annars får du vibrationer i träet. Samma sak gäller med hårddiskar.

Lian-Li tillverkar lösa moderkortsplåtar som åtminstone förr gick att köpa för 250sek/styck. Enklare än att slakta en låda.

Eftersom nätagget inte kommer att vara fastskruvat i moderkortsplåten så kan du behöva förbinda nätaggets hölje elektriskt med plåten, enklast med en koppartråd som du fäster i skruvar dels i nätagget och dels i plåten. Det är för att nätagg och moderkort ska hamna på samma jord, annars kan det uppstå underliga jordfel som är svåra att felsöka.

Lycka till!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jo det tror jag, man tar den där tumstocken och sedan så sätter man it måtten?

Jag använder själv aldrig tumstocken utan skriver in måtten själv när jag ritar linjer mm. Gör det mycket enklare istället för att behöva använda ett verktyg till och dra samma linje två gånger. När jag ska mäta avstånden mellan centrum på de två fläktarna så tar jag och gör det med vanliga linjer som jag raderar när jag är klar.

Skrivet av JonteBondues:

Ska du bygga i trä så tycker jag utifrån mina egna tycken att du ska använda ett träslag som ger struktur och ett träigt outfit. om du inte förstår hur jag menar kan du kolla Denna länken. Det är en bild på min dator jag precis byggt. Byggloggen hittar du här på forumet.

Funderar på det men saken är den att det blir väll betydligt dyrare om man ska ha en lite mer än en kvadratmeter

Skrivet av Oegat:

Utifrån mina erfarenheter av lådor i MDF:

CD/DVD behövs ibland, men spara dig besväret att såga ett hål, och anslut en USB-enhet. Du ska väl ha lådan i några år och DVDn kommer att göra mindre och mindre nytta med åren. Dessutom har en extern enhet gummifötter som dämpar vibrationerna.

Om ljudnivå är viktigt så fundera på om du kan hänga upp fläktarna i något mjukt istället för att skruva fast dem. Annars får du vibrationer i träet. Samma sak gäller med hårddiskar.

Lian-Li tillverkar lösa moderkortsplåtar som åtminstone förr gick att köpa för 250sek/styck. Enklare än att slakta en låda.

Eftersom nätagget inte kommer att vara fastskruvat i moderkortsplåten så kan du behöva förbinda nätaggets hölje elektriskt med plåten, enklast med en koppartråd som du fäster i skruvar dels i nätagget och dels i plåten. Det är för att nätagg och moderkort ska hamna på samma jord, annars kan det uppstå underliga jordfel som är svåra att felsöka.

Lycka till!

Hittade ett på Dustin Home för 168:- så det får väll bli ett sånt. Kommer inte moderkortet jordas genom kablarna mellan nätaggregatet och moderkortet? får väll fixa något sånt annars.

Har inget extern dvd läsare och är inte sugen på att köpa, men man skulle kunna dra kablarna till dvd-läsaren till luckan i chassit så när man behöver öppnar man luckan och kopplar in den. när man är klar kopplar man ut den och stänger.

Visa signatur

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Jag använder själv aldrig tumstocken utan skriver in måtten själv när jag ritar linjer mm. Gör det mycket enklare istället för att behöva använda ett verktyg till och dra samma linje två gånger. När jag ska mäta avstånden mellan centrum på de två fläktarna så tar jag och gör det med vanliga linjer som jag raderar när jag är klar.

Jaha, så kan man också göra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Kommer inte moderkortet jordas genom kablarna mellan nätaggregatet och moderkortet?

Det var vad jag trodde, men jag hade typiska jordfel först som försvann när jag drog en tråd som jag beskrev. Antagligen så förutsätter moderkortstillverkarna att skruvhålen är jordade genom chassit, då slipper de dra särskilda jordlinor på moderkortet och sparar utrymme och koppar. Det varierar säkert också mellan olika moderkort, men med en egen jordning så är du helt säker och slipper fundera.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Om man nu ska ha ett snyggare träslag men som jag inte vill lägga så mycket pengar, tror ni det går att göra ett chassi snyggt med furuplywood, kanske lacka eller olja det efteråt.

Visa signatur

www.3dhus.se