Playstation 4 börjar säljas i november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du har missat alla företags E3-presentation? Den handlar om mycket mer detaljrika modeller, större världar osv osv. Så jo, när prestandan på konsolerna förbättras så innebär det mer eller mindre per automatik fler polygoner och större världar. Det är så de marknadsför de nya versionerna av spelen såsom BF4, nya COD osv.

Jo, men det behöver inte per automatik betyda att produktionskostnaderna och spelpriserna skjuter i höjden. Utvecklarna slipper ju lägga en massa tid på att hacka upp världen i små, små rum för att den svagaste konsolen inte ska storkna när minnet tog slut. Det som verkligen tar utvecklartid är ju alla dessa filmer som man ska titta på så fort man öppnat en dörr, slagit på en strömbrytare eller har träffat på random person.

Kolla bara på Mass Effect 3, där de var tvungen att fördröja spelet ett halvår och sedan lägga ytterligare månader på att göra om spel-filmerna. Trots nästan ett år extra så finns det ju fortfarande konstigheter kvar i handlingen/filmerna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Är du säker på det? BF4 ska ju tydligen bara vara 720p@60fps på PS4 och Xbox One: http://wccftech.com/battlefield-4-sticks-720p60-fps-nextgen-c...

det där är 3 månader gammalt, dom har visat battlefield 4 på E3 nu tex, i den nyheten så står det att dom först skulle visa BF4 under GDC, så jag tror inte riktigt på den nyheten

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Jo, men det behöver inte per automatik betyda att produktionskostnaderna och spelpriserna skjuter i höjden. Utvecklarna slipper ju lägga en massa tid på att hacka upp världen i små, små rum för att den svagaste konsolen inte ska storkna när minnet tog slut. Det som verkligen tar utvecklartid är ju alla dessa filmer som man ska titta på så fort man öppnat en dörr, slagit på en strömbrytare eller har träffat på random person.

Kolla bara på Mass Effect 3, där de var tvungen att fördröja spelet ett halvår och sedan lägga ytterligare månader på att göra om spel-filmerna. Trots nästan ett år extra så finns det ju fortfarande konstigheter kvar i handlingen/filmerna.

Visst fick ME3 problem. Men samtidigt vet vi inget om ME4 och hur det går där. Vad vi däremot vet är att både COD och BF4 och alla spel som hittils visats på E3 haft betydligt mer avancerade modeller med mycket fler polygoner än förr. De har också generellt sett haft större variation i sina spelvärldar än hittils, vilket leder till mer jobb för modellörer och konstnärer.

Jag kan ge dig rätt i att det inte alltid behöver innebära högre kostnader då det kan finnas specialfall med optimering som måste göras, men är det verkligen någon som tror att man inte kommer optimera på nya konsoler också? Det är inte Titan x3 som sitter i dem så optimering lär det bli gott om åndå. Är ju det konsolutveckling handlar om, att optimera fram varenda liten teknisk effekt och FPS man bara kan ur den tillgänliga hårdvaran. Speciellt in-house lär ju försöka bräda den konkurrerande konsolen så gott det går så optimering kommer vara punkt 1 på dagordnigen för alla spel ur Microsoft Studios och SCE.

Så OK. Jag kanske får justera mitt påstående och säga att generellt sett är det helt rimligt att utvecklingskostnader ökar markant med ny generations hårdvara, vilket vi lär se i framtiden när det läcker ut siffror för utvecklingskostnad.

Edit: Så jo jag är beredd att hålla med dig att jag hade fel i mitt påstående att precis all spelutveckling blir dyrare.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ps4 är ju ett måste! Man måste ju spela GTA V!!!!! Men seriöst i'm gonna buy that shit

Visa signatur

I7 3770K 4,3GHZ, 970 ssc SLI, Z77 Sabertooth 16gb Vengance, hx1000i, ASUS pb27q 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Roligt och läsa allt "bashing" från konsoll-freaks mot pc-freaks och tvärtom.
Jag föredrar PC alla dagar i veckan, men ändå köpte jag en X360 nyligen, för att kunna spela lite spel (som jag anser är skönare på konsoll) visst grafiken är sämre, men inte mycket ändå. Och det är spelkänslan som är det viktigaste. Därför jag inte spelar Crysis 3.. Har testat, snyggt, men inte roligt för 5 öre tyckte jag.
Sen som andra sagt, en konsoll håller. Ett 360 kan fortfarande spela nya titlar på relativt snygg grafik (som sagt går inte att mäta sig med PC)
Men om du köpte en dator som kosta vad ett nytt 360/ps3 kosta då, dvs 7-8år sedan så är det garanterat att du knappt kunnat spela nya titlar utan att det blev fult/laggigt

PC har sin fördel med att vara mångsidigt osv. Men konsoll har sin fördel att man aldrig behöver oroa sig om spelet kommer lagga lr inte, och man kan enkelt ta med sig spelet till en kompis och spela co-op eller liknande om han oxå har konsollen utan att behöva sätta upp ett lan med 2 datorer osv.
Är jäkligt skönt att softa i soffan med polare oxå

1 Jo grafiken hos en PC krimerar pungen av den hos en konsoll, men varför du inte märker skillnad är, för att när du lirar PC, så sitter du nära skärmen,
och lirar du konsoll sitter du längre ifrån.

2 Om spelkänslan är den viktigaste har du gjort fel val
Xbox 360 vs PS3, är en så gravt brutal skillnad, så man typ börjar tjuta, när man sätter sig vid PS3an, jag är inget fanboy, då jag är PC spelare.
Dessutom äger jag båda konsollerna, så jag har råd att säga vad jag tycker om båda.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!