Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Fiender kan INTE upptäcka Ellie eller några andra kompanjoner, kvittar vad hon gör, kvittar hur mycket de skriker hoppar och stormar även om clickers är framför dig. Absolut inget händer.

Hon kan bli attackerad o.s.v. men DU måste bli upptäckt först.

http://i.imgur.com/hCeRG7X.jpg

hahahha, jag märkde detta igår när Bill sa detta att man skulle vara tyst och så bara springer han ut och det låter som fan, mitt framför fiender också!

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

hahahha, jag märkde detta igår när Bill sa detta att man skulle vara tyst och så bara springer han ut och det låter som fan, mitt framför fiender också!

Hände mig liknande när jag just skulle ta en clicker när den var på rätt plats för att inte bli upptäckt så springer Ellie och den där tokiga tjockisen och börja leva om som satan bakom ryggen och jag blev rädd och fick nästan panik.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har nu klarar av detta spelet och jag är inte imponerad. Jag hade inte så stora förhoppningar eftersom jag tidigare spelat uncharted spelen. Det första uncharted var ett helt ok spel men det sista uncharted bestod nästan enbart av quick time events. Detta spelet är ännu värre. Det är super linjärt och består nästan enbart av scriptade encounters. Att experimentera och försöka komma på egna lösningar funkar inte för man måste göra exakt så som utvecklarna beslutat. Varje gång man stöter på fiender så måste man försöka gissa om det är meningen att man ska smyga förbi, döda dom med stealth eller skjuta dom. Gissar man fel får man inte avancera eftersom det inte passar med storyn.

Spelet är mycket förutsägbart. Man ser direkt när man kommer till en arena, eller vad man vill kalla dom. Områden med mycket bråte i midjehöjd man kan gömma sig bakom och massa tegelstenar att kasta på fienden. Man ser inga fiender med Joels echo location men så fort man kliver in på arenan stormar dom in. Man måste vara försiktig med var man står då man dödar sista fienden för ofta triggar det en ny wave och står man på en dålig plats dödas man lätt. Man måste också vara försiktig så man inte går för långt in på arenan för det kan också trigga fler fiender. Man måste på något sätt förutse det korrekta sättet att döda fienderna som utvecklarna beslutat.

Spelet satsar hårt på storytelling och immersion men likt uncharted blir det bara drygt. Man måste göra massa onödiga saker som att trycka på en knapp 3 gånger för att slå in en dörr eller skaka handkontrollen i luften för att batterierna i ficklampan ska landa på rätt plats. Uncharted är ökänt för att man kan hänga i träbjälkar i flera timmar men just då man släpper taget kollapsar allt. Last of us kör på samma stil. Utvecklarna försöker skapa en känsla av spänning eller fara men misslyckas totalt för man vet att man inte kan misslyckas. Jag spelade på hard mode direkt men det blir aldrig hard eftersom man respawnar 30 sec tidigare men samma utrustning då man dör. Man kommer aldrig uppleva fara eller ens lycka då man besegrar hinder.

Grafiken är bra vilket troligen är anledningen till att jag spelade klart spelet. Men eftersom spelet bara består av korridorer och arenor utan några stora öppna områden är det enkelt att göra miljöerna detaljerade. Spelet försöker ge en känsla av att det finns öppna områden men det är bara massa små områden där övergången mellan områdena döljs på något fiffigt sätt. Vanligtvis separeras områdena av att man måste droppa ner från något hinder som man inte kan klättra upp på igen. AI:n tycks vara hårdkodad för de olika rummen så även där kan de spara in på cpu.

Spelet tycks få bra reviews överallt så jag måste undra är detta verkligen vad moderna gamers vill ha? En interaktiv film där fokus ligger på film, inte interaktivitet? I så fall säger jag som professor farnsworth, I don't want to live in this planet anymore.

Permalänk
Medlem

Jag tycker The Last of Us är det spel det utger sig för att vara. Varken mer eller mindre. Det är en väldigt bra upplevelse. Naughty Dog förtjänar de höga betygen.

Permalänk

Spelade klart spelet nu ikväll, och trots att jag var väldigt kritisk till det i början så måste jag säga att jag började gilla spelet mer och mer ju längre man kom i storyn. Gillade huvudkaraktärerna och till skillnad ifrån många spel som gör numera så tycker jag att slutet var riktigt bra.

Permalänk

Klarade det nyss. Tog 2 dagar, men FAN va grymt det va!
Visst, det hade sina sämre stunder (t.ex. när Bill säger skit högt att vi måste vara tysta precis bredvid en clicker, springer runt och fjantar sig när man försöker smyga mm), men det hindrade mig aldrig från att ha en av det absolut bästa single player upplevelserna!

10/10 Story (Man blir riktigt indragen i spelet och karaktärernas relation, slutet var alldeles perfekt!)
8/10 Gameplay (Vissa sekvenser kan vara lite tråkiga, t.ex. simma runt med en trähög 10 ggr)
8/10 Graphics (Med tanke på att det är PS3, vissa låga texturer här och där)
9/10 Sound (Musiken, röstskådespeleriet, vapenljud och effekterna va perfekta)

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Råder samtliga att titta på The Last of Us - Grounded The Making Of dokumentären. Tillgänglig om man förhandsbokade Season Pass men finns att få tag på annat vis. Tror inte jag behöver peka i rätt riktigt för folket här på SweC OBS titta på den först när ni klarat ut spelet.

Permalänk
Medlem

Håller på att lira det nu men blir helt galen på AI:n! Ellie är ju helt osynlig mot fienden i princip, har hänt många gånger att hon stått rakt framför en fiende men inget som hänt..

Annars diggar jag det än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Råder samtliga att titta på The Last of Us - Grounded The Making Of dokumentären. Tillgänglig om man förhandsbokade Season Pass men finns att få tag på annat vis. Tror inte jag behöver peka i rätt riktigt för folket här på SweC OBS titta på den först när ni klarat ut spelet.

det är en sak jag älskat med uncharted serien, att man kan se dokumentärer om hur de skapade spelet. jag har dock inte hittat den funktionen här?
vart hittar man den? ( har en samlar utgåva )

- för övrigt klarade jag spelet igår. me like.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Måste säga att det här spelet har växt något oerhört för mig, har funderat mycket över storyn ända sedan jag spelade klart det för ett par dagar sedan.

Har precis börjat om spelet på survival mode (brukar väldigt sällan spela igenom ett spel två gånger), och när man har bättre inblick i storyn och hur saker utvecklar sig så är det bara ännu större njutning. Jag håller med alla dom som säger att det borde göras en film på det här spelet, för mig är relationen mellan Ellie och Joel helt underbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrientExpress:

Måste säga att det här spelet har växt något oerhört för mig, har funderat mycket över storyn ända sedan jag spelade klart det för ett par dagar sedan.

Har precis börjat om spelet på survival mode (brukar väldigt sällan spela igenom ett spel två gånger), och när man har bättre inblick i storyn och hur saker utvecklar sig så är det bara ännu större njutning. Jag håller med alla dom som säger att det borde göras en film på det här spelet, för mig är relationen mellan Ellie och Joel helt underbar!

Är cirka två veckor nu för mig sen jag spelade ut spelet (eftersom jag fick hem det för tidigt från Webbis). Jag grubblar fortfarande över spelet på kvällstimmarna och ska ta och spela om det snart igen. En sån här rå story är inte ovanlig för mig efter The Road (både bok och film) men det är något med spelet som klänger sig fast. Och det är relationen mellan Ellie och Joel. En stor eloge till Naughty Dog för denna bedrift.

Permalänk
Skrivet av Rolle90:

det är en sak jag älskat med uncharted serien, att man kan se dokumentärer om hur de skapade spelet. jag har dock inte hittat den funktionen här?
vart hittar man den? ( har en samlar utgåva )

- för övrigt klarade jag spelet igår. me like.

Under "Extra" tror jag. Annars så kan du ju alltid få tag på det på annat vis

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Har bara spelat i ca 2 timmar men måste säga att jag älskar det hittils.

Jag har spelat det första uncharted spelet. Jag tyckte att det blev lite mycket strids-scener eller vad man nu ska kalla det i uncharted.

Ett stort öppet rum. Några låga hinder på min sida och några låga hinder på andra sidan. Hmmm. Undra vad som ska hända här.... Stå bakom en pelare. Titta ut, skjut, ta lite skada. Stå kvar bakom pelaren till skadan är borta. Rinse and repeat. Gå 20 sekunder tills du stöter på nästa rum.

Jag tyckte resten av spelet var bra men just de där skjutsekvenserna som kom hela tiden var ganska enformiga.

Det var mitt största problem med uncharted och det tycker jag är mycket bättre med last of us. Jag gillar att man mixar upp det med en massa smygande och närstrid. När man kommer till en strid så känner man att man själv bestämmer hur man ska ta sig igenom det.

Jag är en sån som älskar "filmiska" spel. Älskade walking dead spelet. Gillar quicktime events, mycket filmer, mycket story. Last of us känns oerhört välgjort. Älskar det hittils, även fast jag inte spelat så länge.

Permalänk

Har spelat klart det nu. Detta är årets spel. Det är det bästa spelet jag spelat. Sen är relationen mellan Ellie och Joel något man aldrig upplevt förr de är helt underbara!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Jag önskar det fanns till PC. Kanske får låna kompisens PS3 så jag kan köra det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Såg 2h~ av början när en kille spela (stream). Skulle inte kalla det ett spel, hälften av det jag såg var cutscenes.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vilka spel genom tiderna har varit fulländade?

Super Mario Bros 3 till NES.
Super Mario World till SNES.
Metal Gear Solid till PSX.
Shen Mue till Dreamcast var bra men inte fulländat.
?????? till PS2?
?????? till Xbox?
?????? till Xbox 360?
?????? till PS3?
Doom till PC.

Ratchet & Clank 1 till ps2, ett av dom bäst spelen som har gjorts !

Permalänk
Medlem

har redan varvat spelet, körde först på normal, andra gången på överlevare, nu på överlevare +
nån av er som försöker få alla trofeerer? för 2 av multiplayer trofeerna är så jävla svåra att få

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Såg 2h~ av början när en kille spela (stream). Skulle inte kalla det ett spel, hälften av det jag såg var cutscenes.

Det är mycket cutscenes. Mer i början, av naturliga själv... Kalla det vad du vill, interaktiv-film, filmiskt-spel eller bara spel. Ingen som bryr sig om vad det kallas. Det är fortfarande ett fantastiskt spel. Helt klart ett av de bästa jag spelat någonsin.

Jag älskar den här genren. Älskar allt som har med postapocalypiska teman och zombies att göra. Slukar allt i film, serie och spel-väg. Dessutom är jag helt såld på mer filmiska spel men mycket dialog, cutscenes, quicktime events mm. Walking dead till pc.... mycket bra. Nästan bara dialog och cutscenes. Var länge sedan jag spelade det nu men.... phoenix wright spelen till nintendo ds... wow. Nästan bara dialog hela spelet. Nästan mer åt interaktiv bok hållet än interaktiv film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Det är mycket cutscenes. Mer i början, av naturliga själv... Kalla det vad du vill, interaktiv-film, filmiskt-spel eller bara spel. Ingen som bryr sig om vad det kallas. Det är fortfarande ett fantastiskt spel. Helt klart ett av de bästa jag spelat någonsin.

Jag älskar den här genren. Älskar allt som har med postapocalypiska teman och zombies att göra. Slukar allt i film, serie och spel-väg. Dessutom är jag helt såld på mer filmiska spel men mycket dialog, cutscenes, quicktime events mm. Walking dead till pc.... mycket bra. Nästan bara dialog och cutscenes. Var länge sedan jag spelade det nu men.... phoenix wright spelen till nintendo ds... wow. Nästan bara dialog hela spelet. Nästan mer åt interaktiv bok hållet än interaktiv film.

Du borde skaffa 999 eller Zero Escape Eller varför inte gå mer hard core och hoppa på några Sound Novels som Umineko eller
Higurashi, alla riktigt bra "spel"

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du borde skaffa 999 eller Zero Escape Eller varför inte gå mer hard core och hoppa på några Sound Novels som Umineko eller
Higurashi, alla riktigt bra "spel"

Tack för tipsen. Man kanske skulle damma av sin gamla nintendo ds.

Permalänk

Har läst att det ska komma en sequel på singelplayer? någon som vet om det är bekräftat, om så någon som vet när vi kan räkna med att det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrientExpress:

Har läst att det ska komma en sequel på singelplayer? någon som vet om det är bekräftat, om så någon som vet när vi kan räkna med att det kommer?

Det enda jag har hört är att det skall komma någon form av singleplayer DLC. En riktig uppföljare lär vi nog inte se förrän nästa generation skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Har spelat klart spelet nu, explorer style och inte sprungit igenom.

Måste säga att jag är sjukt deppig, inte på spelet men just att spelet är slut. Det har varit en extrem resa med klockren story och spänning som nu tagit slut. Lite som att ha blivit dumpad, man saknar känslan redan. Vet inte om det innebär att man inte riktigt fått bra "closure" men vad kommer hända efter detta? Hur kan de spinna vidare storyn med Joel och Ellie?

Extremt bra spel som jag garanterat kommer spela många, många fler gånger. Hoppas på att DLC kommer snart!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

3,4 miljoner sålda The Last of Us – rekordsiffror för Sony

För tre veckor sedan lanserades The Last of Us, Naughty Dogs mörka bidrag till den alltjämt växande undergångsunderhållningen. Den 3 juli hade spelet sålt i mäktiga 3,4 miljoner exemplar, vilket gör det till det snabbast säljande PS3-spelet under 2013 tillika det snabbast säljande nya varumärket under hela konsolens historia.

– De här siffrorna är ett bevis på blockbuster-kvalitéerna hos The Last of Us. Naughty Dog är sanna visionärer och deras berättarteknik saknar motstycke, säger Shuhei Yoshida, Sony-chef.

Källa FZ

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Nästa the last of us blir säkert på ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har spelat klart spelet nu, explorer style och inte sprungit igenom.

Måste säga att jag är sjukt deppig, inte på spelet men just att spelet är slut. Det har varit en extrem resa med klockren story och spänning som nu tagit slut. Lite som att ha blivit dumpad, man saknar känslan redan. Vet inte om det innebär att man inte riktigt fått bra "closure" men vad kommer hända efter detta? Hur kan de spinna vidare storyn med Joel och Ellie?

Extremt bra spel som jag garanterat kommer spela många, många fler gånger. Hoppas på att DLC kommer snart!

Hmm. De har varit vid det där kraftverket någon månad och sen spinner man vidare på det.... Hur man gör det får de i naughty dog tänka ut

Permalänk
Medlem

faaaan va svårt det är? lirar på normal och är nere i tunnelbanan typ?! med klickers överallt och man skall kasta massa flaskor för att de inte skall upptäcka en, dött typ 20ggr nu haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Naughty Dog gjorde ett jäkligt bra jobb med spelet! Nästan så bra att den tar Crash Bandicoot trilogin på PS1

Extremt bra storyline. Grafiken var väldigt fin för att vara på en 7 års gammal konsol. Samt att ljudeffekterna och röstskådespeleriet var extremt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag har nu klarar av detta spelet och jag är inte imponerad. Jag hade inte så stora förhoppningar eftersom jag tidigare spelat uncharted spelen. Det första uncharted var ett helt ok spel men det sista uncharted bestod nästan enbart av quick time events. Detta spelet är ännu värre. Det är super linjärt och består nästan enbart av scriptade encounters. Att experimentera och försöka komma på egna lösningar funkar inte för man måste göra exakt så som utvecklarna beslutat. Varje gång man stöter på fiender så måste man försöka gissa om det är meningen att man ska smyga förbi, döda dom med stealth eller skjuta dom. Gissar man fel får man inte avancera eftersom det inte passar med storyn.

Spelet är mycket förutsägbart. Man ser direkt när man kommer till en arena, eller vad man vill kalla dom. Områden med mycket bråte i midjehöjd man kan gömma sig bakom och massa tegelstenar att kasta på fienden. Man ser inga fiender med Joels echo location men så fort man kliver in på arenan stormar dom in. Man måste vara försiktig med var man står då man dödar sista fienden för ofta triggar det en ny wave och står man på en dålig plats dödas man lätt. Man måste också vara försiktig så man inte går för långt in på arenan för det kan också trigga fler fiender. Man måste på något sätt förutse det korrekta sättet att döda fienderna som utvecklarna beslutat.

Spelet satsar hårt på storytelling och immersion men likt uncharted blir det bara drygt. Man måste göra massa onödiga saker som att trycka på en knapp 3 gånger för att slå in en dörr eller skaka handkontrollen i luften för att batterierna i ficklampan ska landa på rätt plats. Uncharted är ökänt för att man kan hänga i träbjälkar i flera timmar men just då man släpper taget kollapsar allt. Last of us kör på samma stil. Utvecklarna försöker skapa en känsla av spänning eller fara men misslyckas totalt för man vet att man inte kan misslyckas. Jag spelade på hard mode direkt men det blir aldrig hard eftersom man respawnar 30 sec tidigare men samma utrustning då man dör. Man kommer aldrig uppleva fara eller ens lycka då man besegrar hinder.

Grafiken är bra vilket troligen är anledningen till att jag spelade klart spelet. Men eftersom spelet bara består av korridorer och arenor utan några stora öppna områden är det enkelt att göra miljöerna detaljerade. Spelet försöker ge en känsla av att det finns öppna områden men det är bara massa små områden där övergången mellan områdena döljs på något fiffigt sätt. Vanligtvis separeras områdena av att man måste droppa ner från något hinder som man inte kan klättra upp på igen. AI:n tycks vara hårdkodad för de olika rummen så även där kan de spara in på cpu.

Spelet tycks få bra reviews överallt så jag måste undra är detta verkligen vad moderna gamers vill ha? En interaktiv film där fokus ligger på film, inte interaktivitet? I så fall säger jag som professor farnsworth, I don't want to live in this planet anymore.

Synd att du tycker det. Nästan alla andra verkar gilla spelet. Men det handlar om hur man är som person. Själv tycker jag inte själva spelandet är viktigt utan storyn är det viktigaste men andra tycker story är mindre viktigt och spelar spelet för att... ja spela helt enkelt.