Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Jag har inget att göra och sitter mest och väntar på nästa vecka, vilket kanske inte är så konstigt. Bara kul att kunna hjälpa till, oavsett om du väljer en Alienware eller inte.

Haha,känner igen den känslan så väl. Blir sån oavsett vad jag väntar på. fick hem en flaska 20 minute burn(en chillisås) och den väntade jag lika spänt på. Och det blirbara ännu värre när man väntar på en lite större dyrare pryl

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Vad tycker ni annars om utseendet på nya AW jämför med förra serien ?

Har själv inte sett dom nya i verkligheten men på bilderna så ser dom riktigt läckra ut. Ser lite mer diskret ut jämfört med förra modellen men ändå ett utseende som sticker ut lite från mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Haha,känner igen den känslan så väl. Blir sån oavsett vad jag väntar på. fick hem en flaska 20 minute burn(en chillisås) och den väntade jag lika spänt på. Och det blirbara ännu värre när man väntar på en lite större dyrare pryl

Du får ta och bjuda på den där, du!

Skrivet av cokeman 1337:

Vad tycker ni annars om utseendet på nya AW jämför med förra serien ?

Har själv inte sett dom nya i verkligheten men på bilderna så ser dom riktigt läckra ut. Ser lite mer diskret ut jämfört med förra modellen men ändå ett utseende som sticker ut lite från mängden.

Finns både positiva och negativa sidor. Jag föredrar starkt utformningen av tangentbordet på de äldre modellerna utseendet mässigt, även om de kanske var lite sämre funktionellt. Dessutom så är dedikerade mediatangenter något jag uppskattar. Touchpaden är dock en förbättring med tanke på hur man lyser upp den nu.

När det kommer till resterande chassit tycker jag att de nya är mycket bättre. Jag gillar hur aluminiumet och gummit går ihop och tycker det är lite mindre tråkigt jämfört med de svarta, men inte lika skrikigt som de röda. Sen är dioderna bättre placerade nu, bortsett från tangentbordet. Formmässigt så föredrar jag nog även de nya, då lutningen av framgrillen bara känns bättre, men jag är fortfarande lite osäker på hur det är med ett icke-lutande tangentbord (tänk ASUS G7X-datorerna och hur de är utformade). Det sista är dock inget vinna eller försvinna, utan snarare ett litet störelsemoment i värsta fall.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

Fortfarande beslutångest...

Se där ja... 1000:- rabatt på mitt ev. inköp hos Alienware till den 10:e

Men jag har fortfarande beslutångest...

Denna - http://www.inet.se/produkt/1970836/asus-g750jx-t4119h-rog OCH KÖPA TILL EN SSD FÖR 1000:-

eller...

Denna - http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00aw...
OCH EV UPPGRADERA TILL GTX 780M FÖR 1000:-

Alienware e ju sååå mycket snyggare... Fast jag kommer mest å lira Diablo 3 på den...

Så... Bråkar lite med mig själv kan jag säga... AHHH Hur svårt kan det vara!? E det bara jag som håller på så här...?

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Du får ta och bjuda på den där, du!

Haha, vet inte om jag vågar. Det kan nog ses som misshandel

Den ska nog få stå i hyllan med förseglingen bibehållen ett tag mest för att det är en söt och rolig liten flaska. Så använder jag de chilisåser jag har som inte tar livet av en och som smakar riktigt gott till på köpet

Och ja, jag är en liten aning nörd när det gäller sånt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Denna - http://www.inet.se/produkt/1970836/asus-g750jx-t4119h-rog OCH KÖPA TILL EN SSD FÖR 1000:-

eller denna - http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00aw...
OCH EV UPPGRADERA TILL GTX 780M FÖR 1000:-

Det är två helt olika prisklasser. Ska du bara spela Diablo 3 är ett GTX 780m onödigt starkt. Jag skulle valt en Alienware 17 med GTX 770m istället och spara in några tusen, men jag är även beredd att betala lite extra för Alienware. Har du ingen studentrabatt?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Det är två helt olika prisklasser. Ska du bara spela Diablo 3 är ett GTX 780m onödigt starkt. Jag skulle valt en Alienware 17 med GTX 770m istället och spara in några tusen, men jag är även beredd att betala lite extra för Alienware. Har du ingen studentrabatt?

Nej jag har ju inte det... Mailade med dom igår och försökte snacka mig till ett bättre pris, gick inget vidare
Varför jag kikar på GTX 780M är ju för att om jag nu ändå ska lägga såpass mkt pengar kan jag lika gärna köpa "det bästa"... Då överlever ju datorn lite längre med tiden tänker jag

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Ja, om du tycker att förbättringen är värd 1000 kr är det bara att köra. Men om du spelar spel i nivå med D3 är det stor risk att datorn går sönder innan något av korten är begränsande. Därmed inte sagt att det är en dålig investering, jag skulle nog också valt Gtx 780m vid den här prisskillnaden, nu när jag sett vad priset är.

Till er andra: datorn har anlänt till Sydkorea nu, hoppas det inte blir fler mellanlandningar.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Nej jag har ju inte det... Mailade med dom igår och försökte snacka mig till ett bättre pris, gick inget vidare
Varför jag kikar på GTX 780M är ju för att om jag nu ändå ska lägga såpass mkt pengar kan jag lika gärna köpa "det bästa"... Då överlever ju datorn lite längre med tiden tänker jag

abosolut! ska du ta med 780m! det gjorde jag!

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Ja, om du tycker att förbättringen är värd 1000 kr är det bara att köra. Men om du spelar spel i nivå med D3 är det stor risk att datorn går sönder innan något av korten är begränsande. Därmed inte sagt att det är en dålig investering, jag skulle nog också valt Gtx 780m vid den här prisskillnaden, nu när jag sett vad priset är.

Till er andra: datorn har anlänt till Sydkorea nu, hoppas det inte blir fler mellanlandningar.

När jag beställde min Alienware 11MXR1 för flera år sedan då tror jag den tillverkades på Irland eller har jag fel? Har de alltid tillverkats i Kina?

Hehe jag tror inte datorn går i sönder , om man inte gör som jag spelar basket med datorn och slam-dunkar den i marken. !!
Men det är en annan historia.

Om den går i sönder om några år typ eller nåt är det bara skicka in den för reparation )

Själv tog jag bara 1 års "försäkring reparation" som ingick.

Live a little :]

Permalänk

alienware 14: http://www.ign.com/articles/2013/06/19/alienware-14-gaming-la...
- http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/alienware-14.aspx
-http://www.theverge.com/2013/6/11/4417968/alienware-14-review

alienware 17: http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/alienware-17.aspx

alienware 18: http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/alienware-18.aspx

Sen finns det massa Youtube klipp men inga riktiga "video reviews" bara sneakpeaks typ

Jag köpte http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623856 till min Cooler Master Notepal U3

Men ni flesta verkar ha köpt 14" då är det http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780285 Cooler Master NotePal U2
275kr helt gjord i aluminium och fläktarna kan ni sätta ut hur ni vill under så man kan sätta dem rakt under era fans , skönt som fan.

Permalänk
Medlem

Jag har bett TS att lägga in recensionerna i första inlägget, får se om han gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har för avsikt att uppgradera min GPU om 6-12 månader när de nya "monstermodellerna" verkar vara schemalagda för release. Har ni någon erfarenhet av att sätta i nya GPU;er i era 17 och 18 tummare? Finns en mängd filmer och forum som behandlar just detta men jag har aldrig själv gjort det.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Jag har för avsikt att uppgradera min GPU om 6-12 månader när de nya "monstermodellerna" verkar vara schemalagda för release. Har ni någon erfarenhet av att sätta i nya GPU;er i era 17 och 18 tummare? Finns en mängd filmer och forum som behandlar just detta men jag har aldrig själv gjort det.

Ingen personlig, men om man läser manualen så är det inte helt enkelt. Dessutom så bör konsumtion och kylarstorlek vara så lika som möjligt, eller lägre i det första fallet. Dock så borde det inte bryta mot garantin, men fråga Dell angående det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Ingen personlig, men om man läser manualen så är det inte helt enkelt. Dessutom så bör konsumtion och kylarstorlek vara så lika som möjligt, eller lägre i det första fallet. Dock så borde det inte bryta mot garantin, men fråga Dell angående det.

Jo jag såg det. Har för avsikt att använda denna datorn ett tag. Cpu och minne maxade jag redan vid start så det klarar sig nog ett bra tag. Det är oftast grafikkortet som blir snabbt föråldrat och jag har för avsikt (när det nu blir dags) att uppgradera grafikkortet. Som jag förstått så är det ofta Vbiosen som är det kluriga när man uppgraderar grafikkorten men det brukar lösa sig ett tag efter grafikkortet som man vill uppgradera till är släppt på marknaden. Som sagt sett att många gjort det men har inte haft möjlighet att göra det själv eftersom det var en Alienware m11x r2. Grafikkorten var fastlödda på mordekortet.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182

Permalänk
Medlem

En annan fråga. Kolla länken. Hur är det möjligt att 780m ligger efter 7970m?

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Nog för att jag föredrar AMD;s grafikkort men nu har man köpt "det fetaste" och så visar det sig (enligt dessa siffror) att ett 1 år gammalt kort spöar ett nytt 780m. Det måste väl ändå vara fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ganska ovanligt med att uppgradera de mer avancerade komponenterna, och fastlödda delar är ofta enklare och billigare att använda. Väldigt få bolag ger därför stödet som kan behövas tror jag.

Grafikkortet i Alienware 14 är f.ö. fastlött, så man kan glömma att kunna uppgradera billigt i den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pras88:

Nog för att jag föredrar AMD;s grafikkort men nu har man köpt "det fetaste" och så visar det sig (enligt dessa siffror) att ett 1 år gammalt kort spöar ett nytt 780m. Det måste väl ändå vara fel?

A jag vet inte va man ska säga hehe kanske drivrutiner. Men ett 780m skall vara nästan identiskt som 660 Ti i prestanda tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Ursäkta det sena svaret, kunde inte kolla upp diverse hemsidor på mobilen.

Det där testet är bara löjligt. Ett GTX 780m är klart bättre än ett 7970m rent generellt. Utan att säga mer än så för att inte täppa igen tråden så länkar jag bara till Notebookcheck.

GTX 780m

HD 7970m

Uppdatering: Min dator är just nu i Kazakhstan av alla ställen.

Edit: För er som skickar meddelanden till mig eller planerar att göra det: Jag svarar på alla meddelanden så fort jag kan. Då jag oftast inte har tillgång till en dator på vardagarna innan kl 18 så kommer jag inte att svara på något förutom de mest triviala frågorna. Vill ni ha mer ordentliga svar som kräver lite eftertanke kommer de på kvällar och helger. Alla frågor rörande konfiguationer och märket Alienware bör ni lämna i den här tråden, men är det något ni inte vill skriva offentligt så kan ni PM:a.

Edit2: Eftersom att jag får min dator nästa vecka, är det något ni vlll att jag ska testa speciellt? Ha i åtanke att jag saknar verktyg för t.ex. ljud- och ljusmätning samt professionell fotoutrustning.

Vid specifka spel får ni gärna länka till ett demo eller trial då jag inte kommer att köpa något nytt speciellt för er. Det kanske även tar några dagar om jag måste ladda ner stora filer/patchar då jag sitter på en ganska dålig lina.

Visa signatur

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=t0KVTrThBJ4

Alienware 14 Gaming Laptop - Unboxing Video av IGN bara ca 4.00 min lång

Permalänk
Medlem

Kommer beställa en Alienware 14 imorgon med uppgraderade gfx och skärmen.
Hur lång tid kommer det ta innan man får hem den tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glo0m:

Kommer beställa en Alienware 14 imorgon med uppgraderade gfx och skärmen.
Hur lång tid kommer det ta innan man får hem den tror ni?

Jag beställde min 13/6 och får den någon gång nästa vecka, senast onsdag skulle jag tro. Det beror lite på vad de skickar med, verkar som att Dell använder Schenker inom Sverige istället för UPS. Det är dock inte indikativt på hur länge du får vänta eftersom att jag beställde innan de fick in de flesta delarna till fabriken.

Beroende på konfiguration skulle jag tro 3-4 veckor, men Nvidia kanske har lyckats skicka ut lite grafikkort och därmed så kan det gå snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Jag beställde min 13/6 och får den någon gång nästa vecka, senast onsdag skulle jag tro. Det beror lite på vad de skickar med, verkar som att Dell använder Schenker inom Sverige istället för UPS. Det är dock inte indikativt på hur länge du får vänta eftersom att jag beställde innan de fick in de flesta delarna till fabriken.

Beroende på konfiguration skulle jag tro 3-4 veckor, men Nvidia kanske har lyckats skicka ut lite grafikkort och därmed så kan det gå snabbare.

Ok jo den är ju så pass ny än.
Tänkte om man skulle hinna få den innan semestern är slut om två veckor men verkar tajt då

Har försökt hitta riktiga 3dmark scores som innefattar samma grafikkort som är i alienware för att jämföra med min stationära med i5-2500 och Nvidia GTX 560 (ej Ti) men har inte sprungit på något ännu.
Har du någon aning om A14 kommer ha högre prestanda än min stationära?

Har en 120hz extern 3D skärm och Nvidia 3D Vision och jag tycker FPS:en är gränsfall i 3D läge i spelen jag kör så om den är lite snabbare är det välkommet annars tror jag att jag lägger ner 3D förutom i filmer.

Permalänk
Medlem

Det är ganska svårt att jämföra grafikkorten då GTX 560 ändå är ett tämligen gammalt kort (i datorvärlden), men det verkar som att GTX 765m är någotsånär jämförbart med GTX 560 Ti vad jag kan se. Processorn bör vara lite snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Det är ganska svårt att jämföra grafikkorten då GTX 560 ändå är ett tämligen gammalt kort (i datorvärlden), men det verkar som att GTX 765m är någotsånär jämförbart med GTX 560 Ti vad jag kan se. Processorn bör vara lite snabbare.

Kommer använda datorn mest för musikproduktion så valet hänger inte på grafikprestandan utan mer på processorn men vill såklart fortsätta kunna spela spelen jag kör idag och det verkar som A14 kommer vara ungefär lika snabb som den stationära jag har nu (kommer sälja iväg den sen efter jag satt in mina två SSD i A14)

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du bara har två hårddiskplatser om du tar ut den optiska läsaren. Annars finns det bara plats för en 2,5" enhet och en mSata-enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Kom ihåg att du bara har två hårddiskplatser om du tar ut den optiska läsaren. Annars finns det bara plats för en 2,5" enhet och en mSata-enhet.

Vill ha kvar cdbrännaren för jag måste installera vissa musikskivor från skiva.
Har ingen mSata SSD utan det är 2,5" båda. En är 128gb OCZ agility 3 och den andra är en Kingston 250gb som är något slöare.
Hade tänkt att klona HDDn som följer med till 250gb SSD och sen använda 128gb att installera spel på.
Det finns ingen adapter eller så alltså? Verkar som jag får köra endast 250gb enheten isåfall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av glo0m:

Vill ha kvar cdbrännaren för jag måste installera vissa musikskivor från skiva.
Har ingen mSata SSD utan det är 2,5" båda. En är 128gb OCZ agility 3 och den andra är en Kingston 250gb som är något slöare.
Hade tänkt att klona HDDn som följer med till 250gb SSD och sen använda 128gb att installera spel på.
Det finns ingen adapter eller så alltså? Verkar som jag får köra endast 250gb enheten isåfall..

Det finns ingen fysiskt plats för att ha två 2,5"-diskar och en ODD. Manuel i första inlägget ger en bra bild på hur interiören ser ut, och de verkar ha klämt in så mycket som de har fått plats med redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar om en SSD med USB 3.0 är snabbare än en vanlig HDD om man installerar spelen på den?
Det funkar i värsta fall med en 250gb för mig. Kan ha den större som lagring i USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Jo jag såg det. Har för avsikt att använda denna datorn ett tag. Cpu och minne maxade jag redan vid start så det klarar sig nog ett bra tag. Det är oftast grafikkortet som blir snabbt föråldrat och jag har för avsikt (när det nu blir dags) att uppgradera grafikkortet. Som jag förstått så är det ofta Vbiosen som är det kluriga när man uppgraderar grafikkorten men det brukar lösa sig ett tag efter grafikkortet som man vill uppgradera till är släppt på marknaden. Som sagt sett att många gjort det men har inte haft möjlighet att göra det själv eftersom det var en Alienware m11x r2. Grafikkorten var fastlödda på mordekortet.

Jag har bytat gpu på en m17xR4 samt gpu och cpu på en m18xr2, va bara lite trixigt första gången, känns ibland som att det ska brytas men det är ingen som helst fara. Jag bytade även gpu pastan och de termiska kuddarna och fick ner min temp med 7-10C

Vbios som du sa brukar komma ganska tätt på när korten släpps samt hur man moddar drivrutiner för att funka med maskinen

Har du några frågor så shoot

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M