Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

nya saker datorn startar ej

Hej. Jag har köpt nytt moderkort och cpu. det är ett gigabyte ga-z87-hd3 och 4670k. Det som händer är att datorn startar får ingen blid men det startar om sig hela tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apocalysm:

Hej. Jag har köpt nytt moderkort och cpu. det är ett gigabyte ga-z87-hd3 och 4670k. Det som händer är att datorn startar får ingen blid men det startar om sig hela tiden

har du kollat biosen om allt står rätt till har du kopplat in det rätt eller

Permalänk
Skrivet av martin44:

har du kollat biosen om allt står rätt till har du kopplat in det rätt eller

Hmm. Det är det jag inte vet. Skulle jag ha tagit bort den gamla BIOS innan jag satte in det nya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apocalysm:

Hmm. Det är det jag inte vet. Skulle jag ha tagit bort den gamla BIOS innan jag satte in det nya

det finns en liten jumper på moderkortet det vill säga en liten plastgrej som du drar upp och lägger tillbaks så återställer den moderkortet testa detta återkom om inget händer hade du bott i skåne hade jag kunnat hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Moderkortsdistanser rätt monterat? CPU-kylaren sitter som den ska med rätt mängd kylpasta?

Permalänk
Skrivet av martin44:

det finns en liten jumper på moderkortet det vill säga en liten plastgrej som du drar upp och lägger tillbaks så återställer den moderkortet testa detta återkom om inget händer hade du bott i skåne hade jag kunnat hjälpa dig

Vet du vart den ska sitta

Permalänk
Medlem

Du vet att när du byter moderkort så måste du lägga in operativsystemet på nytt! Har du gjort en nyinstallation efter bytet?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Du vet att när du byter moderkort så måste du lägga in operativsystemet på nytt! Har du gjort en nyinstallation efter bytet?

NE? Så hur ska jag göra det när jag har byt allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krokarn:

det behövs nog inte att installera om operativsystemet på nytt för att om du kopplar in hårddisken på moderkortets sataingång så känner moderkortet igen det hela jag har installerat en ny cd rom spelare utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

POST ska ändå visas. Och dessutom försvinner inte Windows (som är operativsystemet som påverkas av moderkortsbyte) bara för att du köper nytt moderkort. Det ska börja laddas precis som vanligt.

Skrivet av martin44:

det behövs nog inte att installera om operativsystemet på nytt för att om du kopplar in hårddisken på moderkortets sataingång så känner moderkortet igen det hela jag har installerat en ny cd rom spelare utan problem

Herregud människa. Börja lägga ned lite tid på dina inlägg. Det här är inte facebookchatten.
Här är ett par användbara länkar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Versalisering
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skiljetecken

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

NE? Så hur ska jag göra det när jag har byt allt

Stoppa i skivan med operativsystemet i DVD-läsaren precis efter du startat datorn. Observera att hårddiskens innehåll inte blir kvar utan den skapar en helt
ny installation!

Skrivet av martin44:

Allt utom moderkort så behöver man ej göra någon ominstallation, men just när man byter moderkort måste man lägga in nytt operativsystem!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Men hur ska jag göra det bara startar om sig och jag får ingen blid jag har 550 watt och det ska räcka. Men jag byte från intel till AMD kan de påverka något

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Stoppa i skivan med operativsystemet i DVD-läsaren precis efter du startat datorn. Observera att hårddiskens innehåll inte blir kvar utan den skapar en helt
ny installation!

Allt utom moderkort så behöver man ej göra någon ominstallation, men just när man byter moderkort måste man lägga in nytt operativsystem!

Om man inte får bild då

Permalänk
Medlem

Monterat DVI kabeln i rätt utgång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Om man inte får bild då

Har du testat reseta bios som en tidigare i tråden sa??

Permalänk
Skrivet av coopish:

Har du testat reseta bios som en tidigare i tråden sa??

Hur gör man det då

Permalänk
Medlem

Har du kollat att minnesmodulerna sitter ordentligt nertryckt och i rätt minnesplats för dual channel?

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Monterat DVI kabeln i rätt utgång?

Använder hdmi och den sitter i grafikkortet

Permalänk
Skrivet av zlang:

Har du kollat att minnesmodulerna sitter ordentligt nertryckt och i rätt minnesplats för dual channel?

Det enda jag inte fattar är vart power och reset kabel. Så satta i den bara där det drog power och reset

Permalänk
Skrivet av Apocalysm:

Hur gör man det då

Finns ett batteri på moderkortet, dra ur strömsladden ur datorns baksida. Annars finns det en liten strömbrytare på agget kan ju kolla så den står på on.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kopplat in strömmen till grafikkortet? Går fläktarna på grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krokarn:

ny installation!

läs denna länk : http://doktorpc.se/dr-pcs-svar/moderkort-bios-byte-moderkort så står det klart och tydligt endast reparationsinstallation och inte ominstallatio

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

POST ska ändå visas.

Sant!!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Kopplat in strömmen till grafikkortet? Går fläktarna på grafikkortet?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin44:

läs denna länk : http://doktorpc.se/dr-pcs-svar/moderkort-bios-byte-moderkort så står det klart och tydligt endast reparationsinstallation och inte ominstallatio

Okej, så har inte jag fått lära mig men det var en bra nyhet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du prova med en DVI-kabel istället?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Kan du prova med en DVI-kabel istället?

Men den startar bara om hela tiden. Den är på i 5sec sen startar den om sig

Permalänk
Skrivet av Apocalysm:

Men den startar bara om hela tiden. Den är på i 5sec sen startar den om sig

Inte glömt dessa

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nope

Permalänk

Skulle det vara lättar om jag lägger in bilder så ni kan se