Hur tar man bort en Trojan?

Permalänk

Hur tar man bort en Trojan?

En av mina kompisar fick en Trojan på sin laptop, När man har startat datorn står det att den har blivit blockerad av polisen. Står att man behöver betala 1000kr för att få bort det. Jag tog ut hårddisken och stoppa in den i min dator, har scannat den med 4 olika program men den är forfarande kvar.. Vet nån vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Betala 1000kr:p nej men Se om du kan formatera hårddisken. Du har antagligen också fått det när du stoppa in hårddisken.

Permalänk

Jag har också råkat ut för detta, men då räckte det med att återställa windows till en tidigare tidpunkt, jag kommer inte på vad det heter, men tyckt på F8 innan windows startar och välj något återställnings alternativ där.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ofantligt många trådar om just samma sak, jag skulle rekommendera att du söker så hittar du ett antal lösningar på hur man tar bort det.

Permalänk
Inaktiv

Fungerade för mig med att boota datorn med Kaperskys rescue disc och scanna igenom disken och ta bort, pröva med det om du inte vill formatera.

Permalänk
Medlem

http://www.pandasecurityusa.com/support/cards/1673/

Ladda ner, bränn på CD eller kör vi USB.

Efteråt..

Köp ett antivirus program ! !

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Ska prova panda saken, men har bara ett 4gb USB, räcker det? Och försvinner alla filer du har på disken?

Permalänk

Kör först, malwarebytes anti malware, i safe mode. Sedan kan du återställa windows till en tidigare tidpunkt.

Voila

Permalänk

Malwarebytes kostar inget och dessutom så hittar programmet trojanen.
Enkel process och effektivt.

Permalänk

Har kört malwarebytes på hårddisken från min data och kan inte starta datorn i safe mode. Och min vän har flera kort på hårddisken, tror inte att han vill att dom ska försvinna

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Har även hört att man ska koppla bort internet så fort trojanen kommer upp. Dessutom ska man stänga via powerknappen iställer för att avsluta via windows. Hursomhelst så hoppas jag på att du löser det snart

Permalänk
Avstängd

Ett allmänt tips är att spara bilder som man är rädda om i "molnet" SkyDrive eller liknande:
http://windows.microsoft.com/sv-se/skydrive/download

Permalänk

Sparar bara bilderna på min dator, men har fixat pandarescuedisk på ett USB, hoppas att det funkar!

Permalänk

En snabb sak, när jag ska ta ut hårddisken ur min dator, behöver jag stänga av den?

Permalänk
Skrivet av LandaVaranda:

En snabb sak, när jag ska ta ut hårddisken ur min dator, behöver jag stänga av den?

Om du kopplar bort den som ett USB minne, förutsatt att du har aktiverat hotswap, annars rekommenderas att du stänger av.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av LandaVaranda:

Beror på om moderkortet stödjer hot swap och den dyker upp som borttagbar media (som USB minnen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Och hur aktiverar man hotswap?

Permalänk
Skrivet av LandaVaranda:

Och hur aktiverar man hotswap?

I bios. Men var försiktigt. Om du t.ex inte har SATA påslaget när du installerade windows, så blir det blåskäm så fort windows startar. Går att fixa med register ändring.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Aja, stänger bara av datorn och tar ut hårddisken och hoppas att det kommer funka

Permalänk

Viruset var inte på bär jag startade datorn, men det kom efter typ 30 sek...

Permalänk
Medlem

Hitman pro kickstart. Du behöver ett USB minne. Det är utvecklat för att ta väck ransomware

http://www.surfright.nl/en/kickstart

Permalänk

försökte med några saker igår men jag gav upp, men jag hade inget att göra förut så jag provade Panda Rescue Disk igen. När datorn hade startas gjorde jag en systemåterställning, så nu funkar den igen! Tack för all hjälp!!!